544Mk2

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 544Mk2

Bericht door Sandrowski »

Parallel met de 541MkII ben ik ook bezig met een 544MkII. De benodigde 544's kon ik tegen een schappelijke prijs uit Friesland halen. De prijs was laag, want de middentoners deden het niet meer. Dat is een simpele fix natuurlijk en nadat ook deze 544's een schuur, plamuur en spuitbehandeling hebben gehad en zijn voorzien van nieuw dempingsmateriaal kon er gestart worden met de elektronica.
De 544MkII is aanzienlijk meer werk dan de 541MkII moet ik zeggen. Uiteraard heb je een extra versterker, maar ook het mechanische deel kost aardig wat werk. Al het aluminium is betrokken van aluminiumopmaat.nl. En na een paar weekenden noeste soldeerarbeid:
544mkII_parts.JPG
De montageplaat is 4mm dik aluminium, die wordt via twee strips van 4x15mm dik alu tegen de achterplaat van de 544 aangeschroeft. De versterkers zijn de standaard v1.1 bouwblokken, de voedingsprint is een eigen ontwerp. De reden was dat ik wat dikkere elco's (6800uf/63V) wilde gebruiken, want die lagen hier nog rond te slingeren. Daarnaast zit er een schakeling op die de LED schakelt aan de hand van het power-relais op de ingangsprint. Zo schakelt de LED direct naar zijn standby-helderheid en dimt hij niet langzaam zoals 'normaal'. De kleine LED printjes bevatten een H-brug die de bi-color LED ompoolt al naar gelang er 12V (standby - rood) of 30V (aan - groen) op komt te staan.

Volgende week maar eens aan de bedrading beginnen. Dat wordt ook nog wel een klus... :-?

Voor eventuele andere nabouwers, het is van belang dat onder de ingangsprint isolatie geplaatst wordt bij het 230V gedeelte. Voor die isolatie kun je gebruik maken van het isolatiemateriaal wat achter de dikke elco's zat. Met een beetje knip en plakwerk krijg je dan zoiets:
isolatie.JPG
Ik heb trouwens ook een stukje kapton tape over het draadbruggetje waar normaal de NTC zit geplakt. Dit in voor wat extra aanraakveiligheid.

Groet,
Sander.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 544Mk2

Bericht door Rene_N »

Netjes Sander :thumbup: . Zelfs printjes voor de leds! Mooie voedingsprint. Schroeven keurig verzonken in het alu blok, smullen allemaal.
En dat te bedenken dat je dit hele project alleen hebt gedaan om toch weer een bestemming voor die voedingselco's te hebben ;) :mrgreen:

Ik ben benieuwd hoe het straks klinkt!

Groet,
Rene
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 544Mk2

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Netjes Sander. Zelfs printjes voor de leds
Dank u!

De LED printjes bevatten een rood/groen bi-color led met twee pootjes. Die moet je ompolen om van kleur te wisselen en omdat in de 544 de min aansluiting van de LED gedeeld wordt met de min van de tweeter en middentoner kan dat niet vanaf de voedingsprint, zoals in de 541. Op de mfbfreaks site staat een korte beschrijving van hoe je met een paar weerstanden en een zener gebruik kunt maken van de lage en hoge spanning die op de led komt te staan, maar dat werkt niet naar mijn zin. De rode LED blijft zwakjes branden als de box aan staat. Je ziet het bijna niet, maar genoeg om me er aan te irriteren :roll: .

En dus:
LED_driver.JPG
Achterop zit nu een H-brug die de led ompoolt als er meer dan 18V op komt te staan. Bij 12V (standby) brand het rode deel, bij 30V (aan) brand het groene deel. Het schema:
led_driver_circuit.png
Ofwel, met een kanon op een mug schieten. Omdat het kan... ;)

Groet,
Sander.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: 544Mk2

Bericht door David »

Sandrowski schreef:Ofwel, met een kanon op een mug schieten. Omdat het kan... ;)
Dan zou er een 32 bit AVR op gezeten hebben :) :)
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 544Mk2

Bericht door Sandrowski »

Awel, 't is gedaan allemaal! bedrading compleet, alles afgeregeld. Nu nog de Philips-logootjes weer aan de veertjes zien te lijmen en dan is het echt af! Maar eerst nog wat plaatjes:

Om de trafo te monteren heb ik een plaatje ABS van 1cm dik besteld (had best wat dikker mogen zijn) waarin ik de bout voor de trafo verzonken kon monteren. Het plaatje zit dan weer op de normale montagegaten vast. Omdat ik de posities voor de schroefgaten een paar dagen van tevoren had afgetekend en had verzuimd om aan te geven wat boven en onder is, was er 50% kans dat ik de 'verzinkingen' aan de goede kant aan zou brengen. En dus zitten ze bij beide aan de verkeerde kant. Vandaar het hapje eruit rondom het scharnier. :roll:
xformer.JPG
Daarna de alu plaat met de versterkers en voeding met koelpasta op de deur gemonteerd en begonnen met de bedrading. Dat was door de losse modules best een klus kan ik je vertellen. De 541MkII is in dat opzicht een zegening. Gelukkig kwam ik er vlak voor het testen achter dat ik bij één voedingsprint 2x een LM337 had gemonteerd in plaats van een 337 en een 317, maar anders dan dat werkte alles in één keer.
wired.JPG
Afregelen dan maar en de deurtjes in de opgeknapte kasten hangen!
done.JPG
En na er wat muziek op gezet te hebben, dicht met de handel.
en dicht.JPG
En hoe klinkt het nou? Als er geen signaal op staat is in de verte (als je in de drivers hangt) een heel klein beetje brom en ruis te horen, maar zodra je meer dan 5 cm van de box weg bent is het stil. En met signaal komen er best mooie klanken uit! Erg fraai moet ik zeggen. Ten opzichte van de 541 is dit echt een fikse stap voorwaarts. Natuurlijk is het een 3-weg, maar het verschil tussen een 16 cm een 20 cm woofer is toch best groot! Kortom, een succes! Mocht er ooit weer een meeting komen en er is behoefte een aan MkII, dan zal ik ze wel meesjouwen.

Oh ja... de AD0163-tjes in deze 544's doen het een stuk beter dan die in de 541's. Toch er maar eens een schoonmaakbeurtje aan wagen.

Groet,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Kruger_BG
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 mar, 2018 10:42 am

Re: 544Mk2

Bericht door Kruger_BG »

Clean cabling and tidy work. Congratulations !
It takes a lot of effort. Others may not know, but we know that for a fact.
Laatst gewijzigd door Kruger_BG op ma 28 mei, 2018 15:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 544Mk2

Bericht door Sandrowski »

Thank you! it's indeed a lot of work. I personally hate cabling jobs, but sometimes you have no choiche... It's difficult to do in a tidy manner, but in this case it worked out well. The 544's are currently playing at my parents home and they are very happy with them. The only problem was one of the LM3886's shorting out against the heatsink due to a tiny bit of metal piercing the kapton isolator. After repair the've worked flawlessy ever since.
Groet,
Sander
Peter B.
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 22 sep, 2014 15:38 pm

Re: 544Mk2

Bericht door Peter B. »

Very good work has been done here. And accordingly, the results are also very good!

Congratulations!
Renevv
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 20:24 pm

Re: 544Mk2

Bericht door Renevv »

Hallo Sander, Volgens mij had je ze afgelopen keer in den Bosch staan, klopt dat ? Ik vond ze er erg mooi uit zien, en heb geïnteresseerd gekeken omdat ik zelf met hetzelfde project bezig was. Het mechanisch werk was inderdaad een aardige klus. Afgelopen weekend waren ze klaar en ik heb ze inmiddels in een A-B vergelijking met twee 532's staan.
Ik heb de "simpele" voedingsprint toegepast die hans in zijn ontwerp had staan.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 544Mk2

Bericht door Sandrowski »

Renevv schreef:Volgens mij had je ze afgelopen keer in den Bosch staan, klopt dat?
Klopt! die van Hans stonden in de boxenvergelijking. Leuk om te lezen dat er nog meer mensen mee bezig zijn! :thumbup:
Het is inderdaad een hoop werk, maar de moeite waard als je het mij vraagt. Mijn voedingsprint is qua schakeling in principe niet anders als die van Hans, het enige extraatje is een schakeling om de power-LED om te schakelen van rood naar groen.
Hoe bevallen ze in vergelijk met de 532's?
Groet,
Sander
Plaats reactie