544Mk2

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:Mooi document weer Hans!
Dank je. :)
één dingetje viel me wel op in paragraaf 8.1.4. Daar staat dat voor C80 in de DC-beveiliging van de L1 print een bipolaire elco van 470 à 1000uf genomen moet worden. Klopt dat? het lijkt me wat groot.
Dat is en moet ook groot omdat de DC protectie nooit met signaal mag inkomen, ook niet als er eens veel 10 Hz door het sub filter komt. Daarnaast hebben sommige woofers de neiging om als ze warm worden bij een paar Hz wat te willen ademen. Ook dan is het niet goed als de protectie actief wordt. En gelukkig kan de woofer dit aan, vandaar deze keuze.
Afgezien daarvan krijg ik van het document zin om misschien ooit eens te kijken naar een 587mkII.
Doen :!:
Hmm.... zo veel project(ideetjes) zo weinig tijd... :roll:
Daarom heb ik geen plannen in die richting, er zijn zo veel andere leuke dingen die ik wil doen en die voor een deel al in de voorbereidende fase zitten....

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
fragemo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 07 dec, 2014 11:58 am
Locatie: s-Heerenhoek

Re: 544Mk2

Bericht door fragemo »

Hallo Hans,
De productie voor mijn 4 stuks 544 boxen is begonnen. Onderdeellijsten zijn gemaakt en onderdelen uitgezocht. Veel werk maar leuk om te doen. In de beschrijving van de L1 print staat een weerstand R6=10R 1watt. Deze heb ik voor alle versterkers gekocht. Nu lees ik echter in de beschrijving van de H1 dat weerstand R23=10R 2watt. Klopt dit of kan ik toch de 1 watt gebruiken.
Ik heb de eerste weerstanden en dioden gesoldeerd welke ik op voorraad had en wacht nu op mijn verder bestelde onderdelen. Ik verwerk alle gelijke onderdelen aan de 12 printjes tegelijk.
Tijdens het vele turen op de printjes viel mijn oog op de voeding van het IC LM3886 op de L1 print. Tussen de connector van de V- en de zekeringhouder F2 veranderd de printbaan van de onderzijde naar de bovenzijde (onder zekering F1) en daarna weer naar de onderzijde.De doorverbinding tussen deze printbanen gebeurt met 2 minuscule doorverbindingen. Geeft dit op termijn geen problemen omdat hier toch 4,5 amp door moet kunnen gaan of kan ik hier beter een draadje over solderen?
Vriendelijke groet,

Frans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

fragemo schreef:In de beschrijving van de L1 print staat een weerstand R6=10R 1watt. Deze heb ik voor alle versterkers gekocht. Nu lees ik echter in de beschrijving van de H1 dat weerstand R23=10R 2watt. Klopt dit of kan ik toch de 1 watt gebruiken.
Dit klopt maar is niet kritisch, zolang je tenminste geen miniatuur weerstanden gebruikt die 200 graden worden bij 1W dissipatie.
Bij een hoogversterker kan R6 aanzienlijk meer te dissiperen krijgen als bij een laagversterker die alleen signalen beneden 1 à 2kHz verwerkt. Daarom zet ik zelf bij een hoog versterker liever een wat zwaardere weerstand op die plek.
Ik heb de eerste weerstanden en dioden gesoldeerd...
Er zitten een paar kleine foutjes in de beschrijving van de last minute aanpassingen van de L1 print. Zal ik morgen opzoeken en hier posten.
Tijdens het vele turen op de printjes viel mijn oog op de voeding van het IC LM3886 op de L1 print. Tussen de connector van de V- en de zekeringhouder F2 veranderd de printbaan van de onderzijde naar de bovenzijde (onder zekering F1) en daarna weer naar de onderzijde.De doorverbinding tussen deze printbanen gebeurt met 2 minuscule doorverbindingen. Geeft dit op termijn geen problemen omdat hier toch 4,5 amp door moet kunnen gaan of kan ik hier beter een draadje over solderen?
Dat is dan duidelijk door mijn QC geslipt. Neem ik mee bij het redesign wat nog ligt te wachten op een paar laatste inspecties, vooral wat betreft dit soort zaken.
Er een stukje draad bij solderen kan natuurlijk helemaal geen kwaad.

Gr. Hans
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

Hans schreef:Er zitten een paar kleine foutjes in de beschrijving van de last minute aanpassingen van de L1 print. Zal ik morgen opzoeken en hier posten.
Hier komt het:
  • Op het schema van de L1 print, L1 beschrijving p.10, staat D4 verkeerd aangesloten. Van D4 moet de kathode (het streepje) aan IC2B.6 en de anode aan -15V.
  • Dezelfde fout staat in de 544Mk2 beschrijving op p.6.
Hier is het stukje schema zoals het hoort te zijn:
L1-V1_1_overload.png
Dat is alles.

Groeten,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Hans
fragemo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 07 dec, 2014 11:58 am
Locatie: s-Heerenhoek

Re: 544Mk2

Bericht door fragemo »

Hallo Hans,
De weerstanden en de dioden zijn gemonteerd. Bedankt voor de laatste correctie van de D4 richting. Deze zit er nu goed op.
Als ik mijn L1 print nu vergelijk met de foto's in 544MK2 V1.0 dan zie ik de volgende verschillen in componenten.
R18, ik niet, foto 544MK2 V1.0 wel.
R82, ik wel, foto 544MK2 V1.0 niet.
R205, ik wel, foto 544MK2 V1.0 draadje.
R203, ik niet, foto 544MK2 V1.0 wel.
C203, ik wel, foto 544MK2 V1.0 niet.

Ook op de H1 en M1 print zie ik verschillen,
R38, ik wel, foto 544MK2 V1.0 niet
R40, ik niet, foto 544MK2 V1.0 wel.

Heb ik niet goed gelezen of geeft de gebruikte foto niet de laatste bouwfase weer.
Vriendelijke groet,

Frans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

fragemo schreef:Als ik mijn L1 print nu vergelijk met de foto's in 544MK2 V1.0 dan zie ik de volgende verschillen in componenten.
R18, ik niet, foto 544MK2 V1.0 wel.
Die moet wel, zie 544Mk2 document onder 8.1.3.
R82, ik wel, foto 544MK2 V1.0 niet.
Klopt. Hangt samen met het weglaten van R84, op de plek van R84 hoort nu diode D81 te zitten. Zie 544Mk2 document onder 8.1.4.
R205, ik wel, foto 544MK2 V1.0 draadje.
Klopt. Het scheidingsfilter had tijdens de foto nog niet de definitieve componenten.
R203, ik niet, foto 544MK2 V1.0 wel.
Die moet wel, zie schema op p.9 van het L1 document, R203=10k. Was achteraf beter geweest als ik dit er in het 544Mk2 document bij had gezet.
C203, ik wel, foto 544MK2 V1.0 niet.
Klopt. Scheidingsfilter.
Ook op de H1 en M1 print zie ik verschillen,
R38, ik wel, foto 544MK2 V1.0 niet
R40, ik niet, foto 544MK2 V1.0 wel.
Klopt allebei, is een zelfde soort verhaal als R82 van de L1 print. Zie 544Mk2 document onder 8.2.3 en 8.3.3. Die schakelingen hadden wat te veel gezelligheidsonderdelen en heb ik in een laat stadium vereenvoudigd.
Heb ik niet goed gelezen of geeft de gebruikte foto niet de laatste bouwfase weer.
Vooral het laatste. De meeste foto's heb ik gemaakt toen de printen voor het eerst waren gemonteerd. Uitgebreid testen en het definitieve scheidingsfilter ontwerp is daarna gebeurd met als gevolg wat aanpassingen.

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

Afgelopen week kreeg ik van Frans de volgende vragen:
fragemo schreef:Ik heb 1 woofer uit de 544 gehaald en zoals je reeds vertelde is de schuimrubber hard en verteerd. Ik ben op internet wat gaan surfen over het waarom, wat en hoeveel dempingsmateriaal. hier wordt ik niets wijzer van. Ik had beter direct jouw de vragen kunnen stellen.
Waarvoor wordt dempingsmateriaal in een luidsprekerbox toegepast?
Bij gesloten boxen voornamelijk om de volgende redenen:
  • Om interne kastresonanties te dempen.
    Bij een kast ontstaan er staande golven in de kast bij frequenties (en veelvouden daarvan) waarvan de halve golflengte tussen twee tegenover elkaar liggende wanden past. Die resonanties worden gedempt, zo goed mogelijk onhoorbaar gemaakt, met dempingsmateriaal.
  • Om de Fres van LS+kast iets te verlagen.
    Door dempingsmateriaal ontstaat er in de kast een mengsel van lucht en vaste stof. Een eenvoudige manier om daar tegen aan te kijken is dat hierdoor de geluidssnelheid in de kast afneemt, daardoor neemt schijnbaar het kast volume met ongeveer 5 à 10% toe. Dit is het geval als een kast "losjes" (= niet volgepropt) met dempingsmateriaal wordt gevuld.
fragemo schreef:Hoeveel gebruik je? Is dan gewicht of volume belangrijk?
Zowel gewicht als volume, als veerkracht en interne demping, spelen een rol. Bij mfb boxen is het effecten op het verlagen van de Fres niet zo belangrijk, dat neemt het regelsysteem voor z'n rekening. Bij mfb boxen zorg ik er altijd voor dat er tegen de zijwanden en de achterwand een dekentje dempingsmateriaal staat, en als er dan nog ruimte over is die losjes opvullen. Op die manier verdwijnen vrijwel altijd de hoorbare gevolgen van de interne kast resonanties, en de bijbehorende verlaging van Fres is mooi meegenomen.
fragemo schreef:Welk materiaal heeft de voorkeur, afgezien van levensduur of prijs?
Voor gewone gesloten boxen, basreflex en andere soorten afgestemde boxen zijn daar veel theorieën en meningen over. Naar mijn, niet altijd zo bescheiden ;) , mening is dat voor mfb boxen veel minder belangrijk. Zelf heb ik vaak glaswol (geen steenwol) gebruikt, is vrij goedkoop en vooral makkelijk te krijgen. Een nadeel van glaswol is dat het vervelend kan zijn voor de handen. Tegenwoordig gebruik ik meestal dit of dat.

Nieuw is ook schuimplastic goed bruikbaar. Echter zoals je hebt gezien vergaan veel soorten schuimplastic na een aantal jaren, de dempende eigenschappen zijn dan verdwenen, niet gebruiken dus. Bij de oude mfb boxen zat er in het begin (te weinig) glaswol is, dat is later wegbezuinigd en vervangen door schuimplastic.

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
AlbertMFB
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 39
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 17:30 pm

Re: 544Mk2

Bericht door AlbertMFB »

"Dat" is er dus in 100/200/300/400 gram per m2. Welke heeft de voorkeur, de zwaarste?
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

AlbertMFB schreef:"Dat" is er dus in 100/200/300/400 gram per m2. Welke heeft de voorkeur, de zwaarste?
Maakt niet uit. Van 200g/m2 heb je twee keer zoveel nodig als van 400g/m2. De 100 is ongeveer 1cm dik, de 200 is 2cm dik....
Voordeel van de dunne is dat je makkelijk wat in kleine hoekjes kunt stoppen, voordeel van de dikke is dat je sneller klaar bent met vullen. Kies maar. :)

Gr. Hans
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 544Mk2

Bericht door Hans »

Hans schreef:
AlbertMFB schreef:"Dat" is er dus in 100/200/300/400 gram per m2. Welke heeft de voorkeur, de zwaarste?
Maakt niet uit. Van 200g/m2 heb je twee keer zoveel nodig als van 400g/m2. De 100 is ongeveer 1cm dik, de 200 is 2cm dik....
Voordeel van de dunne is dat je makkelijk wat in kleine hoekjes kunt stoppen, voordeel van de dikke is dat je sneller klaar bent met vullen. Kies maar. :)
Gisteravond was ik wel wat erg kort door de bocht. ;)
Langs de wanden zou ik zelf de dikste versie zetten, is nuttig om interne kast resonanties goed te onderdrukken. Daarna de overblijvende ruimtes losjes vullen.

Gr. Hans
Groeten,
Hans
Plaats reactie