541Mk2 voorbereidingen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:Ik ratel nog even door, want Gerhard lijkt de oplossing gevonden te hebben:
ds23man schreef:Die R1 op de ingangsprint, is dat een draadgewonden ding? Kan als spoel ook van alles oppikken.
:thumbup:

Het is inderdaad een draadgewonden geval, want gespect voor 5W, maar onvoldoende ruimte voor een MOX type. Ik heb er een kortsluytdraadje overheen gesoldeerd en weg is den ratel! Brom is er nog steeds trouwens. Die weerstand zit relatief dicht bij de voedingselko's en blijkbaar pikt die weerstand dat op...
Heel mooi dat dit is gevonden! :thumbup:
Groeten,
Hans
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door ds23man »

Hans schreef:Zucht
ds23man schreef:Hans, als je probe van je oscilloscoop omgekeerd aansluit zie je toch ook de zaagtand?
Omdat de ingang van de scoop elektrisch gezien zweeft ten opzichte van de signaal massa van het te meten object.
ds23man schreef:Maar feitelijk is het een kwestie van conventie. Als we ooit de plus van een batterij de min hadden genoemd ( wat logischer is qua elektronenstroom), hadden we nu de huidige plus aan de ground gehad.....
Dan was het ontwerp van de elektronica gemaakt voor de signaal referentie aan de plus. Dat soort ontwerpen bestaan en kunnen net zo goed zijn als een ontwerp met de signaal referentie aan de min. Deze ontwerpen zijn allemaal gemaakt voor de signaal referentie aan de min van de voeding.
Je hoeft niet te zuchten hoor, het is wat je als referentie ziet.......

Bij enkelvoudige voedingspanningen dan. Bij een symmetrische voedingspanning ligt die gewoon vast.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door ds23man »

Hans schreef:
Sandrowski schreef:Ik ratel nog even door, want Gerhard lijkt de oplossing gevonden te hebben:
ds23man schreef:Die R1 op de ingangsprint, is dat een draadgewonden ding? Kan als spoel ook van alles oppikken.
:thumbup:

Het is inderdaad een draadgewonden geval, want gespect voor 5W, maar onvoldoende ruimte voor een MOX type. Ik heb er een kortsluytdraadje overheen gesoldeerd en weg is den ratel! Brom is er nog steeds trouwens. Die weerstand zit relatief dicht bij de voedingselko's en blijkbaar pikt die weerstand dat op...
Heel mooi dat dit is gevonden! :thumbup:
Ik zou die hele handel met de ingangsgevoeligheid niet gebruiken, is eigenlijk bedoeld om de zaak aan te sturen vanuit een andere eindversterker ( wat het kind met het badwater weggooien is). Gewoon een nette ingang maken met een genormaliseerde 47K ingangsimpedantie.
De Sapman
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:Het is inderdaad een draadgewonden geval, want gespect voor 5W, maar onvoldoende ruimte voor een MOX type.
Voor het geval dat je er toch een weerstand in zou willen hebben, voor deze van TME is voldoende ruimte op de print.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Salvador »

Ik zou die weerstand er gewoon helemaal uithalen en overbruggen met een 0 Ohm Vishay of RoyalOhm 0,6 Watt metaalfilm weerstand of een draadje (wel goede kwaliteit nemen, pootje van een weerstand kan ook). Heb dit ook gedaan bij mijn vierweg's, hoe minder in de signaalweg, des te beter en ik vind dat eindversterkers niets te zoeken hebben bij actieve boxen. Er zijn veel Philips receivers en versterkers met een verzwakte aansluiting voor MFB, maar versterken, verzwakken en weer versterken is funest. Beter gewoon een goede voorversterker of goede DAC erop aansluiten en geen extra componenten in de signaalweg om eindversterkers te gaan gebruiken, op boxen die al eindversterkers hebben. Less is more.

Dat bromprobleem met die achterplaat ken ik, maar ik weet niet waar dit precies vandaan komt. Ook wel eens met 545's gehad, maar met GOED doorsolderen was het vaak over en muisstil.
Maargoed, eerst maar de ringkernen in je boxen bouwen ;)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Mja... ik vond het wel aardig dat de bestaande functionaliteit nog werkte na de ombouw. Aan de andere kant heb ik ook niet zo veel zin om te rommelen met iets wat bij mij problemen geeft en wat ik toch nooit ga gebruiken. Ergo, de schakelaar en de weerstanden er om heen zijn er nu uit. Draadbrugje voor de 100 ohm weerstand en klaar.
Salvador schreef:Dat bromprobleem met die achterplaat ken ik, maar ik weet niet waar dit precies vandaan komt. Ook wel eens met 545's gehad, maar met GOED doorsolderen was het vaak over en muisstil.
Iets wat ik net in elkaar heb gesoldeerd hoef ik niet goed door te solderen meen ik... ;)
Waar de brom vandaan komt weet ik wel: het lichtnet. Gelijkspanning op het stopcontact was beter geweest. Stomme Westinghouse met z'n wisselspanning... Ik ga er van uit dat 't met een ringkern zo goed als weg is.

Ze staan nu ratelvrij te spelen aan de PC en de AD0163's missen wat in het tophoog. Ouderdom wellicht. Als de 544's af zijn (die hebben ook een 163) zal ik 't eens vergelijken. Geen zin om een akoestische meting te doen momenteel.

Dank allen voor het meedenken!! :thumbup:

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:.... de AD0163's missen wat in het tophoog. Ouderdom wellicht.
Er zit een schuimplastic kussentje als demping in het gat van de poolkern, vervanging zou misschien kunnen helpen.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door David »

Is dat kussentje niet juist een maatregel tegen resonanties, en dus een teveel aan akoestische output?
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: Waar de brom vandaan komt weet ik wel: het lichtnet. Gelijkspanning op het stopcontact was beter geweest. Stomme Westinghouse met z'n wisselspanning... Ik ga er van uit dat 't met een ringkern zo goed als weg is.
Zelfs met een behoorlijk filter voor het lichtnet heb ik nog gewoon soms last van een beetje achtergrondbrom in de vierwegs, als je de achterplaat inderdaad dan aanraakt veranderd de brom ietsjes(wordt minder). Met het lichtnet heeft het niet te maken, met de ringkern heb je in iedergeval minder mechanische brom en is de boel wat minder gevoelig voor interferentie. Ik denk dus overigens dat de brom veroorzaakt wordt door het groundingspatroon c.q. de wijze van de constructie van verschillende metalen delen bij elkaar.
Hans schreef:
Sandrowski schreef:.... de AD0163's missen wat in het tophoog. Ouderdom wellicht.
Er zit een schuimplastic kussentje als demping in het gat van de poolkern, vervanging zou misschien kunnen helpen.
Hmm, de AD0163/T8 tweeters met grijze magneet zijn wel beter, maar ze hebben allebei het kussentje en dat kussentje vergaat niet. Wat ik altijd doe bij AD0211/SQ8 middentoners en AD0163/T8 tweeters, is de boel volledig demonteren, frontplaat, schroefjes, en dome van de magneet, dan eerst alles met een fijn kwastje afstoffen, daarna met glasreiniger de domes besproeien tot het eraf druipt en met rondgaande bewegingen en wattenstaafjes het vuil (en dat is meestal veel) eraf halen, de domes drogen daarmee ook direct. Soms even met de Föhn een beetje nadrogen (geen verfbrander! :lol: ), ook niet op een radiator leggen. Daarmee klinken de dome's al beter en je units zien er ook gelijk beter uit (als nieuw).
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Hans »

David schreef:Is dat kussentje niet juist een maatregel tegen resonanties, en dus een teveel aan akoestische output?
Het is demping en verandert zowel aan de lage als aan de hoge kant de tweeter karakteristiek.Goed schoonmaken zoals Salvador beschrijft zal ook heel goed kunnen helpen.
Groeten,
Hans
Plaats reactie