541Mk2 voorbereidingen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Rene_N »

Sandrowski schreef:
Gelukkig heb ik voor de kerst mijzelf een desoldeerstation kado gedaan, anders was het eruit krijgen van dat relais een redelijke klus (dubbelzijdige PCB). Ik hoop maar dat de LM3886-en geen schade hebben opgelopen.

Groet,
Sander
Welk desoldeerstation heb jij eigenlijk gekocht en bevalt ie?

Groet René
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Welk desoldeerstation heb jij eigenlijk gekocht en bevalt ie?
Deze

Vast wel ergens goedkoper te krijgen (al dan niet in een iets andere uitvoering), toen ik 'm kocht was hij nog geen €100. Hij is voor een goedkoop chinees ding best netjes gemaakt, bedrading ziet er goed uit en de pomp zuigt prima.

Wat wel snel gebeurt is dat het zuigbuisje in het handvat verstopt raakt. Het verwarmingselement loopt eigenlijk niet ver genoeg door waardoor het tin teveel kan afkoelen voordat het uit het buisje is. Doorprikken is dan bijna niet mogelijk. De achterkant van het buisje verhitten met een soldeerbout is dan het devies.
Als je tijdens gebruik regelmatig (zeg, na elke 5 pinnen die je desoldeert) even de prikker er door steekt heb je geen last van verstopping. Al deze modellen hebben daar last van trouwens. Als je dat niet wilt moet je echt een Weller of een Hakko nemen...
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Rene_N »

Bedankt voor de info. Moet je er ook reserve filters bijkopen of kun je die schoonmaken en recyclen?
Groet René
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Bij mij zat er een zakje bij met een 3 reserve filters. Dat zijn gewoon schijfjes vilt en ze gaan best lang mee. Je kunt het bovenste laagje afpellen, dan kun je een 'vol' filtertje recyclen. Reserveonderdelen en dergelijke kun je het beste via ebay of ali zien te vinden. Alles wat voor een ZD915, ZD985 of afgeleide is zou moeten passen. Review van een vergelijkbaar station op youtube. Die van mij ziet er 99% hetzelfde uit van binnen, maar is wat beter gebouwd lijkt het.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Rene_N »

Ik heb de ZD915 besteld, is 80 watt ipv 90 watt maar verder gelijk denk ik? Eens kijken hoe dat bevalt. Met dubbelzijdige en gemetaliseerde gaatjes is het met een soldeerbout en handzuigertje bijna niet te doen om iets eraf te krijgen zonder de print of onderdeel te beschadigen, ben benieuwd!

Groet,
Rene
AlbertMFB
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 39
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 17:30 pm

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door AlbertMFB »

Ik heb sinds eind 2015 zo'n ZD915 en bevalt mij prima.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Rene_N »

Ding is binnen en werkt super idd, had ik veel eerder moeten doen :D
Groet,
Rene
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: Deurtje klaar:
deur.JPG
Ziet er wel sjiek uit moet ik zeggen. De aanraakveiligheid t.o.v. de oude trafo is in elk geval een stuk verbeterd. Geen open en bloot liggende netspanningsvoerende aansluitingen.
Sander, ik moest hier ineens weer aan denken, het elimineren van brom door mogelijk oppikken van het magnetisch veld afkomstig uit netsnoeren.
Ik weet dat je niet zo'n fan bent van High-End, toch zou het voor jou in dit ontwerp (ingangsprint ligt een beetje bloot...) nog kunnen helpen om in het deurtje een afgeschermde kous om je netsnoer heen te doen en die aan GND leggen, normaal leg je die volgens mij rechtstreeks aan aarde, maar die heb je bij een 541 niet.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Salvador schreef:Ik weet dat je niet zo'n fan bent van High-End
Da's niet waar... goede speakers en componenten kan ik best waarderen, maar dat is met name om de bouwkwaliteit en het uiterlijk. Ik heb niet de illusie dat in een goed uitgevoerde dubbelblinde test de verschillen tussen eender welk fatsoenlijk component hoorbaar zijn. Speakers zijn een ander verhaal. Niemand weet hoe die moeten klinken, want elke fabrikant heeft de best klinkende en ze klinken allemaal anders. Welke je mooi vind is een kwestie van smaak, niet van realisme.

On topic:
De brom werd echt veroorzaakt door de trafo en misschien dat er aan de grounding layout van de printjes ook nog wat te sleutelen valt. Het magnetisch veld rond de kabel is verhoudingsgewijs zeer klein en zal geen invloed hebben. Ze zijn nu door de ringkerntrafo's bromvrij, ondanks de routering van de netkabels.
Groet,
Sander
Plaats reactie