541Mk2 voorbereidingen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Salvador »

Philips AD Hochtoener.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Salvador »

Veranderd de brom als je de woofer aanraakt? Dat viel mij vandaag op bij mijn boxen en dat is iets klassieks wat ik best vaak bij de MFB boxen tegenkom. Is dit te verhelpen door het chassis/kooi van de woofer aan GND van de opnemer te hangen?
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door ds23man »

Mijn 544's zijn muisstil maar beginnen te brommen als ik het frame of rolrand van de woofer aanraak.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door ds23man »

Sandrowski schreef:Mja... ik vond het wel aardig dat de bestaande functionaliteit nog werkte na de ombouw. Aan de andere kant heb ik ook niet zo veel zin om te rommelen met iets wat bij mij problemen geeft en wat ik toch nooit ga gebruiken. Ergo, de schakelaar en de weerstanden er om heen zijn er nu uit. Draadbrugje voor de 100 ohm weerstand en klaar.


Groet,
Sander
Nu R4 er ook niet meer is, heb je wel een behoorlijk hoge ingangsimpedantie ( 150K). Dat maakt de zaak weer gevoeliger voor brom via de ingangskabel.
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Salvador schreef:Veranderd de brom als je de woofer aanraakt?
Nee. Na het verwijderen van de ingangsverzwakker veranderd de brom ook niet meer als ik de achterplaat aanraak. De woofer haalt alleen uit als ik aan de opnemerdraadjes kom, maar dat is normaal.
ds23man schreef:Nu R4 er ook niet meer is, heb je wel een behoorlijk hoge ingangsimpedantie ( 150K). Dat maakt de zaak weer gevoeliger voor brom via de ingangskabel.
Ik had het niet gemeld zag ik, maar ik heb R5 vervangen voor een 47k exemplaar en C1 voor 1uF. Dat laatste is een beetje overkill, maar dat was de eerste die uit mijn rommeldoos opdook in twee stuks.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Conrad was lekker vlot deze keer, waardoor ik vandaag al de ringkerntjes binnen kreeg. Gelijk maar aan de slag gegaan met het maken van een adapterplaatje van 2mm dik aluminium, zodat de ringkern op de beugel van de normale trafo kan:
toroid.JPG
De ringkern is even groot als de bestaande trafo maar wat lager en ook wat lichter. Volgens het typeplaatje is het maximaal opgenomen vermogen met de oude trafo zo'n 65 watt, dus ik vermoed dat de oude trafo dezelfde 60 watt leverde als de ringkern nu kan doen. Gelijk bij de andere box de bedrading aangepast naar eerder voorbeeld (deur aan de nul van de voedingselko's enz.)

Deurtje klaar:
deur.JPG
Ziet er wel sjiek uit moet ik zeggen. De aanraakveiligheid t.o.v. de oude trafo is in elk geval een stuk verbeterd. Geen open en bloot liggende netspanningsvoerende aansluitingen.

La domanda del prosciutto is nu, helpt het? Jazeker! de brom is nu bij één box helemaal weg, de ander bromt heel lichtjes, maar dat hoor je alleen als je echt in de woofer hangt. Op zich wel apart dat de een stil is en de ander niet helemaal, maar het zij zo. Ik ga er niet verder aan prutsen in elk geval.

Blijven de wat duffe tweeters over. Voorlopig laat ik het maar even zo. Eerst maar eens de 544's afkrijgen, daarna kijk ik wel of een reinigingsbeurt helpt.

Groet,
Sander

Edit: Scherpere foto van de complete deur toegevoegd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sandrowski op di 26 mar, 2019 21:12 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Salvador »

Ziet er veel beter uit met die ringkerntrafo, netjes alles nieuw. Ik was even benieuwd of op de plek van het luidsprekerrelais ook het Finder 40.52.7.024.5000 past. Ik denk dat de brom die varieert en waar wij het over hebben door de Philips opnemer komt. Een opnemerprintje met piezo schijfje bromt ook al vele malen minder met een L1. Wellicht als ik een 541 MKII ga bouwen, dat ik de woofers voorzie van een Murata opnemerprintje.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Sandrowski »

Salvador schreef:Wellicht als ik een 541 MKII ga bouwen, dat ik de woofers voorzie van een Murata opnemerprintje.
Ik zou de moeite niet nemen. Het blijft een 541, met een woofer die te laag gecrossed moet worden op een tweeter die dat maar net aan kan. In dat licht bezien is het een klein wonder dat het ding nog best aardig klinkt. De 544 is een beter uitgangspunt denk ik.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door ds23man »

Mooi dat weer een stuk beter is. Trouwens, je hebt een netkabel vastgezet aan de elektronica bekabeling. Dat is niet ok qua brom.
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 541Mk2 voorbereidingen

Bericht door Rene_N »

Super netjes Sander, of zoals jij zei sjiek!

Waar dienen die transistors rechts boven voor?

Ik had het al gezegd maar herhaal het toch maar, ik zou de AD0162 proberen, veel beter in een tweeweg met meer details. Het voelt als een stap terug maar is het niet volgens mijn niet onbescheiden mening ;) .

Hoe komt het nu dat de brom minder is met de ringkern tov de c-core. Is het mechanische brom?

Heb je al metingen?

Groetjes René
Plaats reactie