Meten is weten

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Meten is weten

Bericht door rob040 »

Sandrowski schreef:Het ontwerp heeft een poosje geleden in Elektuur gestaan. Niet als project, maar meer als beschrijving.
Gevonden, november/december 2015 nummer. Ik ben benieuwd naar jouw PCB ontwerp, weinig SMD is voor het nabouwen wel fijn.
Sandrowski schreef:Het idee is de conus te verzwaren met een bekende massa, die zodanig moet zijn dat de resonantiefrequentie van de speaker met zo'n 20 tot 50% daalt.
Dat meende ik in het verleden al eens gelezen te hebben. Ik kwam op de vraag door de opmerking van David en de euro munten. Als je die dan vastzet komt er weer een kleine massa bij en moet je toch weer zelf meten.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Meten is weten

Bericht door David »

Niet te hard zetten, blijft keurig liggen en meet prima.

Heb het ook geprobeerd met vast geplakte dingen (met totaalgewicht gemeten) en dat scheelde niets. Ook hogere volumes, zelfde meting.
Yeah party on with MFB DSP!
Jan1950
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 aug, 2015 17:46 pm

Re: Meten is weten

Bericht door Jan1950 »

Wat een leuk draadje. Vorige winter diverse woofers gemeten met de hand en reken machine. De Vas. Mbv een 27l gesloten box. Formules van internet. Verzwaring vd conus heel vroeger ook weleens gedaan. Universeel meter had te weinig resolutie wb frequentie 1Hz, nu beter. Oude hp buizentoongenerator vanaf 4 hz. In de 4 x 12100s en 1256 best wel veel spreiding in fs en qts en vas.
De visaton ws30s 4x. En genoemde vifa wel constant. Aa n de hand van deze adviezen eens opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Meten is weten

Bericht door Sandrowski »

Jan1950 schreef:Vorige winter diverse woofers gemeten met de hand en reken machine.
Dat is iets wat ik iedereen kan aanraden om eens te doen. Het geeft namelijk inzicht in hoe het allemaal werkt, de formules, de samenhang van de T/S parameters, wat de valkuilen zijn etc. De software maakt het alleen makkelijker, maar niet duidelijker. Vandaar ook mijn aanbeveling van het boek van D'Appolito, hij beschrijft de handmatige methode en de berekeningen tot in detail.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Meten is weten

Bericht door Hans »

David schreef:Niet te hard zetten, blijft keurig liggen en meet prima.

Heb het ook geprobeerd met vast geplakte dingen (met totaalgewicht gemeten) en dat scheelde niets. Ook hogere volumes, zelfde meting.
Dit stond op 13 oktober in dit draadje.
Ook ik zet meestal bij een TS meting een paar gewichtjes los op de conus.

Omdat ik deze week even bezig was met TS metingen heb ik hier weer een keer kritisch naar gekeken.
Daaruit kwam dat vastzetten een zekere methode is. Los neerzetten kan goed gaan maar kan ook heel erg fout gaan, plaatsing van de gewichtjes kan erg kritisch zijn. Als je de gewichtjes los neerzet moet je altijd goed naar de gemeten impedantie karakteristiek kijken om te zien of het het een goede meting is. Demo'tje zaterdag op de mfbfreaks meeting.

Gr. Hans
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Meten is weten

Bericht door David »

Zeker.

Als je meer dan 1 resonantie piek ziet, of een grillig verloop, moet je aan de meting gaan twijfelen.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Meten is weten

Bericht door Sandrowski »

Even een ARTA-tip / valkuil:

De frequentiecompensatie voor de microfoon wordt door ARTA niet tijdens de meting toegepast, maar op het meetresultaat. Dat betekent dat als je het meetresultaat opslaat en later weer inleest, dat je er op moet letten dat je de compensatie aan of uitzet, voordat je de impulsresponse omzet naar een frequentiekarakteristiek.

Wil je bijvoorbeeld de frequentierespons van de driver en de opnemer vergelijken:
- laadt dan eerst de meting met de microfoon in en zet de frequentiecompensatie aan.
- Zet de respons dan om naar een frequentiekarakteristiek.
- Stel deze karakteristiek in als 'overlay'. De karakteristiek wordt dan 'gelockt'.
- Laadt de meting van de opnemer in en zet de frequentiecompensatie uit
- Als de compensatie uit staat, zet dan om naar een frequentiekarakteristiek.

De overlay van de microfoonmeting is nu nog zichtbaar en je kunt de twee nu mooi vergelijken.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
esgigt
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 07 jul, 2014 14:00 pm

Re: Meten is weten

Bericht door esgigt »

Sandrowski schreef:Even een ARTA-tip / valkuil:
off-topic: Ik wil een ARTA-box gaan maken, maar overweeg om deze actief uit te gaan voeren met diff-amps om via 4-draadsmeting de weerstand van de draden naar de luidspreker grotendeels te kunnen uitsluiten.

Je praat vaak over enkele tienden van Ohms op nominaal 4 of 8 Ohm.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Meten is weten

Bericht door Sandrowski »

esgigt schreef:off-topic:
Niet wat mij betreft... Ik ben benieuwd naar het resultaat! Het meten van de DC weerstand van de spreekspoel is voor een nauwkeurige TS meting best belangrijk, dus hoe nauwkeuriger, hoe beter.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
esgigt
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 07 jul, 2014 14:00 pm

Re: Meten is weten

Bericht door esgigt »

Sandrowski schreef:Niet wat mij betreft... Ik ben benieuwd naar het resultaat! Het meten van de DC weerstand van de spreekspoel is voor een nauwkeurige TS meting best belangrijk, dus hoe nauwkeuriger, hoe beter.
Ok, Sander... Dank je.

Ik hoop deze weken, tussen mijn juridische kwesties door, een begin te kunnen maken met mijn actieve arta-box.

De resultaten zal ik als public-domain ter beschikking stellen.

Groet,
Edwin
Plaats reactie