Meten is weten

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Meten is weten

Bericht door David »

Sandrowski schreef:Scarlett 2i2 van Focusrite, maar hoewel goed een beetje te duur voor mijn beperkte toepassing.
Sja, die 2i2 kan wel een fantoomvoeding leveren, en er zitten goeie pre-amps in. Verder echte connectoren ipv die gammele 3.5mm plugjes. Brrr.

De headphone out is voldoende krachtig om TS params te meten (voor zover je daar interesse in hebt) met slechts een referentie weerstand in een kabelboompje.

Maar die audio kubus ziet er qua specs in ieder geval OK uit.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Meten is weten

Bericht door ds23man »

Zoals beloofd, wat testjes met de Behringer.

Eerst maar eens de ruisvloer van de ADC bepalen met de ingang kortgesloten en de gain dicht. Meting is in dbfs ( gerefereerd dus aan 0db digitaal).
1zondervoeding.PNG
Ruisvloer ligt op het niveau dat je zou verwachten bij een 24 bit ADC. Raar is de piek bij 400Hz.

Dit was een meting waarbij de voeding van de laptop niet was aangesloten.

Bij deze wel:
1voeding.PNG
Hee, 50 en 100Hz......

Straks meer.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Meten is weten

Bericht door Sandrowski »

David schreef:Sja, die 2i2 kan wel een fantoomvoeding leveren, en er zitten goeie pre-amps in. Verder echte connectoren ipv die gammele 3.5mm plugjes. Brrr..
Je hebt niet voor Apple gewerkt? :P Ik heb persoonlijk nooit een probleem gehad of gezien met 3.5mm klinkstekkers. Elektrisch zijn ze niet anders dan de 6.3mm variant en zolang je er niet mee gaat gooien of aan rukken en trekken is er niets mis mee. De Scarlett is ongetwijfeld beter, maar ook twee keer zo duur. En aangezien ik al een mic amp heb (zelfbouw, met 'geijkte' gain settings) evenals een meetversterker is de keus vlug gemaakt. Klein voordeel van de Terratec is dat hij een separate voeding heeft. Misschien zorgt dat voor minder storing in het audiopad.
ds23man schreef:Ruisvloer ligt op het niveau dat je zou verwachten bij een 24 bit ADC. Raar is de piek bij 400Hz.
Ziet er netjes uit eigenlijk. Die 400Hz is wel apart inderdaad. Mijn eerste gedachte was een schakelende voeding ergens, maar die draaien meestal op een stuk hogere frequentie.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Meten is weten

Bericht door David »

Ha, nee, ik vind Apple zelfs vreselijk. Moet er op m'n werk verplicht mee werken; Macbook pro; super hardware, zonde van het OS.

Ik jouw geval is zo'n 2i2 overkill, maar dat zal niet voor iedereen gelden.

En ja, ik heb slechte ervaring met 3.5mm plugjes.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Meten is weten

Bericht door ds23man »

Volgende test: ingang kortgesloten, gain half open.

Zonder laptop netvoeding:
gainzondervoeding.PNG
Met voeding:
gainmetvoeding.PNG
Echt super schoon is het dus niet, maar dat had ik ook niet verwacht. De rommel komt via de USB voeding binnen en is eigenlijk altijd een probleem bij dit soort kastjes. Maar het is goed genoeg voor de metingen die wij doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Meten is weten

Bericht door ds23man »

De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Meten is weten

Bericht door Sandrowski »

Omdat ik te druk was met het opknappen van ouwe meuk heeft het even geduurd, maar bij deze een impressie van de Terratec Aureon XFire 8.0 HD. Ik heb wat metingen gedaan met ARTA. De driver is de meegeleverde ASIO driver:

Allereerst de vervorming. Loopback meting:
loopback_spectrum.png
Best netjes als je het mij vraagt. Opvallend is dat de vervorming omhoog gaat in 196kHz mode en het laagst is in 96kHz mode.

Frequentie respons. Single channel meting, linker kanaal:
frequency_response.png
Hmmm... beetje rimpelig in het hoog, maar let ook op de resolutie van de y-as. de afwijking zit binnen de 0.2dB, dus niet al te veel zorgen. -3dB in het laag zit bij zo'n 2Hz. Ik heb de meting herhaald met STEPS en die was het eens met ARTA.

En hier waarom je dual channel moet meten, zodat de FR gecompenseerd kan worden. STEPS meting, dual channel + fase:
steps-2ch.png
Geen verschil in fase tussen uit- en ingangen, dus da's goed.

Nog wat ruismetingen met ARTA:

Loopback (output op input), line in @ 0dBfs:
output-input-noise-0dbfs.png
Input kortgesloten, minimum gain op inputs:
shorted-input-noise-min-gain.png
Input kortgesloten, maximum gain op inputs:
shorted-input-noise-max-gain.png
Al met al goed bruikbaar zou ik zo zeggen.

Voor wat betreft de overige indrukken, het ding is voor zijn afmetingen erg zwaar. De oorzaak is een metalen frame die de boel relatief goed afschermt. Het gebruik van een 3.5mm klinkstekkertje voor line in is een beetje jammer, maar er is mee te leven. Mooi design overigens, wel jammer dat de kabels er aan alle kanten uit steken.

De leveringsomvang is zeer uitgebreid: alle kabels, verloopstukjes en zelfs twee optische kabels worden meegeleverd. Een handleiding dan weer niet... De installatie van de driver ging bij mij probleemloos (nieuwste driver van de Terratec site) en de software is goed bruikbaar voor het doel.

Wat ik nog moet doen is het meten van de ingangsimpedantie en de signaalniveaus voor de in- en uitgangen, zodat ARTA goed geconfigureerd kan worden. Als ik die gegevens heb zal ik ze hier posten.

Groet,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Meten is weten

Bericht door David »

Dat ziet er netjes uit hoor. De 'piepjes' zitten erg diep, geen zorgen over maken!
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Meten is weten

Bericht door ds23man »

Ziet er inderdaad niet slecht uit, beter dan de behringer die ik heb.
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Meten is weten

Bericht door Rene_N »

Ik durf het bijna niet te vragen, hoe meet de Scarlett 2i2 dan?

Is nu te koop voor 125 Euro, dus niet een showstopper.

Groeten René

Je ziet dat ik zit te twijfelen ;)
Plaats reactie