Current drive versterker voor MFB woofer

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door ds23man »

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat toevoegen van de sensor een opbreekmodus veroorzaakt. Die zou je moeten terug zien in een impedantie meting. Rene zou die kunnen doen met en zonder sensor, want hij gebruikt dubbelzijdig plakband. Voor Rob is er geen weg terug. :lol:
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door RMSAcoustics »

Die 650 Hz resonantie behoort tot de meest beruchte resonanties vanwege de negatieve fasesprong.
De oorzaak is een trillingsmode van een massa die in tegenfase optelt op het sensorsignaal.
Dat duidt inderdaad op asymmetrie en zou een kanteling van de conus kunnen zijn.
Daarom ook het effect van een balanceergewicht wat ik gezien heb maar helaas werd het er slechter door.
Ik ga dus wat proefjes doen met dubbelzijdig tape en verschillende massa’s want die mode moet er echt uit.
Dat hij bij Rene met een lichtere sensor op 650 Hz zit en bij mij op 750 Hz kan liggen aan het tape wat slapper is.
Dus alles wijst naar de sensor zelf,
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Rene_N »

ds23man schreef:Het zou natuurlijk kunnen zijn dat toevoegen van de sensor een opbreekmodus veroorzaakt. Die zou je moeten terug zien in een impedantie meting. Rene zou die kunnen doen met en zonder sensor, want hij gebruikt dubbelzijdig plakband. Voor Rob is er geen weg terug. :lol:
Zal ik doen, weet nog niet wanneer, uiterlijk zaterdag.
Groet,
Rene
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door RMSAcoustics »

De microfoonmeting met de L26RO4Y heeft de volgende resultaten opgeleverd.
De microfoon is een NTi meetmicrofoon met een gecalibreerd bereik van 20-20kHz.
De afstand to de driver is in de eerste meting 50 cm. De uitsturing is gelijk aan de eerdere metingen op de sensor.
Alleen de stroomsturing is gemeten omdat het hier gaat om de correlatie van de microfoonmeting en de sensormeting.
Vanwege de kleine zolderkamer zijn de metingen onder 150Hz niet betrouwbaar dus daarom alleen van 150Hz-1 kHz.
Opm: zoals je ziet bleek het niveau bleek trouwens toch bijna 100dB te zijn:
RMS Level microfoon 98dB.png
De schaal heeft alleen betrekking op het microfoonsignaal en is +6dB in vergelijking met een standaardmeting op 1 meter, omdat de microfoon op 50 cm van de driver staat.

De THD, 2e en 3e harmonischen zijn als volgt:
THD Ratio microfoon 98 dB.png
2nd HD Ratio microfoon 98 dB.png
3rd HD Ratio microfoon 98 dB.png
De vervormingsmeting met de microfoon volgt redelijk de vervormingsmeting op de sensor.
Goed nieuws is dat de hoge piek op 700Hz in de geluidsmeting niet terugkomt.
De 2e harmonische is dominant en nagenoeg gelijk aan de THD en het sensorsignaal.
De 3e harmonische lijkt kleiner dan de vervorming van het sensorsignaal.
Ook hier speelt het feit dat de tweede en derde harmonischen doorklopen tot 2 en 3 kHz waar bundeling en diffractie aan de randen invloed hebben op de uitstraling en is eigenlijk elke conclusie die verder gaat dan de globale grafieken zinloos.
Daarom ook een zelfde meting gedaan met de microfoon op 3 cm van de centrale holle dome:
THD Ratio microfoon 98 dB near field.png
2nd HD Ratio microfoon 98 dB near field.png
3rd HD Ratio microfoon 98 dB near field.png
Je ziet toch wel een beetje het zelfde beeld.
De hogere vervorming bij lagere frequenties komt deels ook door de rolrand maar blijft ook bij dit uitsturingsniveau alleszins redelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door ds23man »

Ik neem aan dat met mfb is? Wat me vooral opvalt is dat de vervorming van de sensor boven de 500Hz behoorlijk hoger ligt.
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door RMSAcoustics »

ds23man schreef:Ik neem aan dat met mfb is? Wat me vooral opvalt is dat de vervorming van de sensor boven de 500Hz behoorlijk hoger ligt.
Is inderdaad een interessant punt.
Gezien de meting kan het alleen maar een beweging zijn die de sensor wel voelt maar op die plaats maar een klein uitstralend oppervlak heeft of dat bij die frequenties de beweging op verschillende plekken op de conus in tegenfase gaat en er dus sprake van een torsie in het oppervla is.
Het is vooral 3e harmonische en op 2.1 kHz gebeurt er al wel wat qua resonantie maar helemaal matchen doet het niet want ook de 2e harmonische op 1400Hz laat iets zien terwijl daar weinig gebeurt.
Verder is het niet relevant (anders dan om kennis te vergoten) aangezien dit echte subwoofers zijn voor gebruik tot max 250Hz.
De betreffende drivers zitten echter weer in de doos en moeten dringend terug naar SEAS (daarom was er haast). Ik krijg goede uit de definitieve productie terug en zal er tzt op terugkomen.
Rob
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op zo 06 mar, 2022 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door ds23man »

Wat was er fout aan die dingen?
De Sapman
Gebruikersavatar
Pythagoras
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 17:00 pm
Locatie: Zwolle

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Pythagoras »

ds23man schreef:Wat was er fout aan die dingen?
Ik denk dat dit gaat over een pre-productie versie van de nieuwe L26RO4Y de XM004-04 (oude versie was de D1004-04).
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=194

Verder geweldige thread! Zal hem nauwlettend in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Sandrowski »

Voor degenen onder ons die niet de kennis en ervaring hebben om zomaar even een versterker ontwerpen (i.e. ik), kwam ik op de bekende ESP site een redelijk eenvoudig ontwerp voor een current drive versterker tegen, in twee zeer bruikbare wattages:

100W: https://sound-au.com/project27.htm
40W: https://sound-au.com/project215-p27-revisit.htm

Even scrollen voor het versterkerdeel... Het wordt gepresenteerd als een gitaarversterker, met de opmerking erbij dat het ding ook prima voor hifi te gebruiken is. 'T is dan wel geen klasse D, maar er zitten geen exotische onderdelen in en 't is redelijk goedkoop allemaal.

Samen met de fraaie mosfet versterker van Hans heb je zo een paar mooie kant-en-klare oplossingen.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Rene_N »

Eindelijk, alle ingrediënten lagen al jaren klaar, vandaag heb ik de composite-stroom versterker getest en het werkt zoals verwacht 8-) .
Het is een add-on, in principe toepasbaar op alle versterkers als het maar niet bridged is.

Grote zucht van verluchting, geen brom en ruis, doodstil.

Hoe te maken is eigenlijk al gepubliceerd, hier en op ZBA, even slim bij elkaar vegen. Kijk ook in de Whitepaper van Rob.

Hier getest met de Philips UCD 2x 150 watt. Bijna gratis op het internet te vinden. Wel een hele puzzel om ze goed aan te sluiten. Alle soorten beveiligingen zitten al op de print.
20220212_180428.jpg
De openloop versterking gesimuleerd:
Openloop simulatie.png
Dit is de gemeten openloop:
Openloop gemeten.png
Gesloten komt er dit uit de versterker, waar ik extra correctie heb toegevoegd voor de som om het oplopende hoog in te temmen.
Gesloten lus simulatie.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie