Current drive versterker voor MFB woofer

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: za 12 feb, 2022 17:35 pm Hier getest met de Philips UCD 2x 150 watt. Bijna gratis op het internet te vinden. Wel een hele puzzel om ze goed aan te sluiten. Alle soorten beveiligingen zitten al op de print.20220212_180428.jpg
Mooie modules inderdaad, vind vooral de gate supply interessant in vergelijking tot de orginele UcD. Originele PSU deed het niet meer ?

Mooi werk !
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Rene_N »

Originele "Philips" trafo en voeding, type Billion :shock: . In de Cineos (edit DFR) zit de geschakelde voeding. Trafo is aan de krappe kant trouwens, wordt nu al behoorlijk warm met 1 kanaal uitgestuurd, gaat het niet worden met 2 kanalen ben ik bang.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Rene_N »

Nog wat gemeten en UCD stroomversterker vergeleken met spanningsversterker en met spanningsversterker met 27ohm weerstand in serie (poor man stroomversterker).

Je moet nu kijken naar de vervorming tussen 300 en 1kHz.

Dit is UCD met stroomsturing:
UCD stroomversterker Loop V3.png
Spanningsversterker met 27 ohm weerstand (negeer de vervormingspiek bij 3kHz, oversturing DAC):
27 ohm weerstand in serie.png
Spanningsversterker:
Spanningsversterker.png
Nu zie je dat de UCD met stroomversterking de vervorming gaat geven zoals de spanningsversterker bij 1kHz. De 27ohm in serie doet het beter.
Als je nu naar de open loop kijkt dan zie je dat ik het stroomeffect snel heb laten afvallen. Het lijkt dus zinvol om meer loopgain te hebben bij hogere frequenties.

Dat ga ik aanpassen.
Echt schokkend is het niet maar we letten op de kleintjes..
Iemand nog suggesties?

Metingen gedaan met acceleratie sensor bijgeplakt
Woofer = Transfer Audio AR25
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
flamingbeatz
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: za 07 apr, 2018 09:18 am

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door flamingbeatz »

Na het doorlezen van dit thread heb ik geprobeerd current feedback te implementeren via een 0,2R weerstand, een ADAU1787 en een UcD400HG. De driver is een Fountek FW300DV zonder kast.

Het werkt, maar ik loop tegen instabiliteit aan voordat ik dat verwacht. Ik denk dat ik iets nog niet helemaal snap of over het hoofd zie.

Dit is de loop met filtering ter vergroting van de fase marge, met fase inversie voor de leesbaarheid:
Current open loop end.png
Als ik het goed begrijp zou hier nog redelijk makkelijk 15dB bij kunnen zonder dat het instabiel wordt. Maar ik krijg oscillatie onder de 5 Hz wanneer de loop gain 10-15dB max is.

Of is het zo dat de fase marge relatief tot +180 graden moet zijn als ik niet inverteer voor de leesbaarheid? Want dan ga ik er ondr 6Hz en op 55Hz doorheen.
Current feedback open loop not inverted.png
En extra metingen te informatie:

Wat de ADC en DACs doen:
DSP ADC-DAC.png
Open loop voor filtering:
Current open loop start.png
Loop met en zonder filter en de respons van de ADC en DAC:
Current feedback open loop.png
Microfoon 5cm van woofer, met en zonder current feedback:
MIC loop closed.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door Rene_N »

Blijkbaar wordt de gain onder de 2Hz snel minder. Zitten er nog elco's van de 0,2 Ohm naar de DAC?

Wat is die fase glitch bij 6kHz?
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door RMSAcoustics »

Of is het zo dat de fase marge relatief tot +180 graden moet zijn als ik niet inverteer voor de leesbaarheid? Want dan ga ik er ondr 6Hz en op 55Hz doorheen.
Ja! Aan de laagkant moet de fase <+180 graden zijn

Verder zou ik niet zo moeilijk doen en de stroomtegenkoppeling gewoon analoog houden, dus niet door de ADC/DSP/DAC. Er valt heel weinig te tunen en de latency zal je aan de hoogkant altijd fasemarge kosten en extra ruis opleveren.
flamingbeatz
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: za 07 apr, 2018 09:18 am

Re: Current drive versterker voor MFB woofer

Bericht door flamingbeatz »

Rene_N schreef: zo 06 mar, 2022 07:52 am Blijkbaar wordt de gain onder de 2Hz snel minder. Zitten er nog elco's van de 0,2 Ohm naar de DAC?

Wat is die fase glitch bij 6kHz?
Daar lijkt het inderdaad op. Wel grappig dat je dan niet al meer fase verschuiving ziet bij 2 Hz. Er zitten inderdaad nog wat (keramische) caps op de ingang van het eval board.

De glitch is volgens mij van de USB herrie die ik heb als ik de USBi er aan heb hangen.
RMSAcoustics schreef: zo 06 mar, 2022 10:30 am
Of is het zo dat de fase marge relatief tot +180 graden moet zijn als ik niet inverteer voor de leesbaarheid? Want dan ga ik er ondr 6Hz en op 55Hz doorheen.
Ja! Aan de laagkant moet de fase <+180 graden zijn

Verder zou ik niet zo moeilijk doen en de stroomtegenkoppeling gewoon analoog houden, dus niet door de ADC/DSP/DAC. Er valt heel weinig te tunen en de latency zal je aan de hoogkant altijd fasemarge kosten en extra ruis opleveren.
Oke, mooi, dan ga ik nog eens kijken of ik er meer uit kan krijgen.

Ga ik zeker doen als ik denk dat ik hem goed onder de knie heb. Scheelt ook wel paar keer AC coupling (waar ik nu schijnbaar last van heb?).
Plaats reactie