PCB Fabs

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

PCB Fabs

Bericht door David »

Allen,

Ik heb tot nu toe mijn printjes bij itead laten maken. Wel iets duurder dan sommige andere opties, maar altijd goeie printen. Omdat Seeed tegenwoordig wel erg veel goedkoper is, heb ik daar twee ontwerpjes (2x10 PCB's) besteld.

Een van de ontwerpjes heeft fine pitch SMD. Diezelfde printen heb ik ook al eens door itead laten maken, en ik moet zeggen dat ze van itead toch beter zijn.
20170921_151423_resized.jpg
De spoortjes van de Seeed PCB's zitten merkbaar minder goed vast dan die van itead (even uitgeprobeerd).

De externe maatvoering van itead (50.0mm is 50.05mm) is beter dan van Seeed (50.0mm is daar 50.7mm). Het Seeed bordje paste niet in mijn pasta stencil.

Ook heb ik twee gelijke boards, 1 van itead en 1 van Seeed, in de SMD reflow over gemikt. Wat opvalt is dat de tekstopdruk van het Seeed bordje iets verkleurt.

Ik zeg niet dat de printen slecht zijn, ze zijn gewoon heel prima, maar voor fine pitch SMD zou ik op basis van deze ervaring toch weer voor itead kiezen. Voor de rest: Seeed, het kost gewoon minder.

Zijn er anderen met ervaringen die gedeeld kunnen worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: PCB Fabs

Bericht door Sandrowski »

Ik heb nooit zoveel issues gehad met de kwaliteit van Seeed. Vroegâh was het slechter gesteld. Er zit wel wat variabiliteit in, omdat ze gebruik maken van de printfabrikant die op dat moment het goedkoopst is. De printen die ik nu voor mijn 3 weg projectje heb laten maken zijn van erg goede kwaliteit. Ik heb hierbij een dunnere 'solder mask dam' gekozen dan standaard en zo te zien heeft dat invloed op de kwaliteit van de print (ten goede).

Ik heb nu wel een interessant akkefietje met mijn murata opnemerprintjes. Seeed wil graag extra geld zien als je een 'panel' maakt met meerdere verschillende designs. Nu blijkt dat ze mijn opnemerprintje als een panel zien, met drie verschillende designs, en ze willen $20 extra hebben. Het aardige is dat dit niet geld als je een panel maakt met maar één design.

De interessante situatie is dus nu dat 10 opnemerprintjes $24 zouden gaan kosten. Maak ik echter 3 panels van 100x100mm met daarin zoveel mogelijk herhalingen van elk afzonderlijk onderdeel van de opnemer, dan heb ik ineens 90 opnemerprintjes voor $14,70... (10 printen van 100x100mm zijn $4.90). Goed om te weten.

Rare jongens die Chinezen...

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: PCB Fabs

Bericht door Salvador »

Mijn ervaring dan... (ik had het kunnen weten, want heb al veel over Seeed op internet gelezen).

Ik heb vandaag de tweede lichting printen van Seeed binnen gekregen, 2oz. Bij de eerste lichting was de silkscreen onscherp, SCHEEF! én was de boardcolor niet blauw maar eerder zeeblauw/zeegroen. Ik heb ze een mail gestuurd met een ''waarom'', want ik kan niet meer op hun kwaliteit aan schijnbaar. Overigens was ik redelijk verbaasd over de kwaliteit van Rob (Rob040) zijn printjes van de MFB powersaver, die komen ook bij Seeed vandaan, maar zijn LOEISCHERP (voor zover ik zelfs kan zien, scherper dan PCBway). Het is allemaal leuk dat ze iets goedkoper zijn en de boel zonder importkosten hier weten te krijgen in twee weken, echter is dat voor mij geen reden om bij hun te blijven. Ik zoek blijvend dezelfde kwaliteit en PCBway is volgens mij gewoon beter.

De volgende lichting printen laat ik via PCBway komen, volgens mij doen die het foutloos (voor zover ik bij Hans zijn printen heb kunnen zien, loeischerp, geen krassen en zeer hoge kwaliteit). Ik heb nu printen van 200x60mm, 335 (!)x60mm en ronde printjes van 28 mm ( 8-) ), waarvan de lange printen nu toch echt wel gewoon standvastig blauw moeten zijn en niet een ''verrassing'' tussen zeegroen/zeeblauw en echt blauw.

Oja, David, ik heb bij desolderen ook al gemerkt dat de eilandjes te snel loskomen. Dit bij een 0805 eilandje van Seeed, op een groen 1oz printje. Het is miniem, maar de eilandjes gaan wel zweven...

Sander, welke solder mask dam heb je dan gekozen? Wat houdt dit precies in? Je had alle hoofdzakelijke boards in 1oz, alleen het printje overdwars 2oz.

Rechts de 2oz (goed gelukt), links de 1oz (belabberd slecht).
DSC_7060.JPG
DSC_7059.JPG
DSC_7058.JPG
DSC_7057.JPG
DSC_7056.JPG
DSC_7055.JPG
DSC_7054.JPG
Ik vind vooral het kleurverschil schokkend, en bij de totaal mislukte printen, de totaal scheve silkscreen (je ziet de karteltjes in de omlijningen).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: PCB Fabs

Bericht door Hans »

Salvador schreef:....
Ik vind vooral het kleurverschil schokkend
Kleurverschil kun je verwachten als je overgaat naar een andere fabriek, de printkleuren zijn nu eenmaal niet gestandaardiseerd. Ook bij dezelfde fabriek kun je kleurverschillen krijgen als ze overgaan naar een andere verf batch.
Salvador schreef:en bij de totaal mislukte printen, de totaal scheve silkscreen (je ziet de karteltjes in de omlijningen).
Dat betekent een printfabriek met (te) grote toleranties en/of een slechte QC. Of ze stellen niet zo hoge eisen aan de goedkope printjes voor hobbyisten.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: PCB Fabs

Bericht door Salvador »

Daarin is PCBway dus schijnbaar vele malen beter, bij jouw printen heb ik nog geen verschillen of kwaliteitstekortkomingen kunnen waarnemen.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: PCB Fabs

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: Ik heb hierbij een dunnere 'solder mask dam' gekozen dan standaard en zo te zien heeft dat invloed op de kwaliteit van de print (ten goede).
Ze zeggen het dus ook gewoon blijkbaar, bij Seeed, groene printen hebben daar een hogere kwaliteit i.c.m. een lage solder mask dam. http://support.seeedstudio.com/knowledg ... r-mask-dam
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: PCB Fabs

Bericht door Salvador »

Het zal vast wel aan de kleur blauw liggen, waar de meeste printfabrikanten schijnbaar niet hele hoge eisen aan stellen, maar... ik heb bij PCBway besteld en het enige positieve wat ik eraan kon opmerken was de strakke silkscreen op de langste printen, de kortere voedingsprint, daar was de silkscreen HEEL ERG SLECHT!!! (check daarvoor de bovenste blauwe print op foto 2) Voor de prijs die ik ervoor betaald heb + torenhoge (40+ euro...) invoerkosten bij de douane was het het totaal niet waard. Bij Seeed zijn ze net zo snel (PCBway duurde twee weken) en hoef je geen import te betalen via EU shipping. Heb de printen uiteraard wel gebruikt,gezien ze toch niet in het zicht zitten en tjokvol elektronica zitten. Seeedstudio had nog een mail nagestuurd met duizend maal excuses en of ze de printen voor mij opnieuw (gratis...) wilden laten maken.
DSC_7101.JPG
DSC_7102.JPG
DSC_7134.JPG
De bestelde kleur bij PCBway was weer blauw, echter was dit helemaal geen blauw, eerder turquoise of zeegroen/blauw. Daarnaast had één van de printen gemorst tin op de print, dit krijg ik er ook niet af, zit er helemaal ingevreten. Daarnaast moet je bij PCBway erg lang wachten tot ze je ontwerp hebben nagekeken. Silkscreen dus over het algemeen beter dan Seeed, maar overall gezien qua service is Seeed vele malen beter. Heb Seeed nu ter meerprijs voor in de toekomst gevraagd om een constante kleur, dat kunnen zij zeker bieden.

U&I schijnt het beste te zijn, echter vind ik hun website heel erg onduidelijk.

Waar laat men eigenlijk dit soort matzwarte printen maken? Ik snap dat dit niet meer onder prototype manufacturing valt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: PCB Fabs

Bericht door David »

Je foto's zijn zo wazig dat ik niet snap wat je probleem is, anders dan 'slechte foto'.

De DHCP-2 printen die wij (DHCP) ooit bij Eurocircuits hebben besteld voor veel te veel geld waren gewoon groen, en wel 60 verschillende kleuren groen (60 printjes). Dus ook bij een 'dure fabrikant' heb je dit, zoals Hans al zei, er is geen standaard voor.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: PCB Fabs

Bericht door Salvador »

David schreef:Je foto's zijn zo wazig dat ik niet snap wat je probleem is, anders dan 'slechte foto'.

De DHCP-2 printen die wij (DHCP) ooit bij Eurocircuits hebben besteld voor veel te veel geld waren gewoon groen, en wel 60 verschillende kleuren groen (60 printjes). Dus ook bij een 'dure fabrikant' heb je dit, zoals Hans al zei, er is geen standaard voor.
Dan moet je ook op de foto's klikken, David ;) Haha.

Ja, er is geen touw aan vast te knopen, maar er zijn zeker wel merken met versterkers die continu dezelfde kleur (blauwe) printen in hun versterkerbakken hebben zitten, het kan dus wel.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: PCB Fabs

Bericht door David »

Ja, als ik klink zie ik onscherpe foto's en snap ik echt je probleem niet.....

Printen met de goeie kleur is makkelijk: bestel 1000 printen, grote kans dat die alle 1000 dezelfde kleur hebben. Dat akkefietje bij Eurocircuits was vermoedelijk omdat ze op een nieuw bad overgingen.
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie