Open loop gain meting

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Open loop gain meting

Bericht door Rene_N »

Ik ben altijd zere neus ;)

Ik heb het in VituixCAD gezet met hetzelfde resultaat:
Filter special VituixCAD.png
Dus wel vreemd, zal het morgen eens in elkaar solderen, het is erg simpel namelijk..


Groet,

Rene

Waar zijn de weekend vragen idd? Leuk! Misschien moeten we dan maar een van de quiz vragen doen:
https://www.studeersnel.nl/nl/course/te ... sign/13175
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Open loop gain meting

Bericht door Rene_N »

Het is inderdaad een simulatiefout, kon ook eigenlijk niet anders.

Het ging om deze schakeling:
State variable filter.png
Door nu R4 groot te maken zie je dat bij de simulatie de fase van aflopend ineens omslaat naar oplopend. Schakeling in het echt gebouwd en die deed dat niet...
Edit: ik had ook nog een 5k6 tussen de - van de eerste opamp en de uitgang van de tweede opamp.

Leuke schakeling trouwens (mn de 12dB variant), variabele crossover, vaiabele Q..bijna net zo handig als een DSP ;)

Groeten,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op ma 01 okt, 2018 17:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Open loop gain meting

Bericht door RMSAcoustics »

Helaas, nog geen Nobelprijs voor fysica.. :twisted:
Rob
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Open loop gain meting

Bericht door Rene_N »

Dit wordt denk ik ook geen Nobelprijs :mrgreen: : Nyquist in Excel.

Ik heb geprobeerd om een openloop meting van Arta in Excel te zetten met daarbij dan ook de Nyquist kromme.

Nu dacht ik dat het heel ingewikkeld zou zijn in Excel maar dat viel reuze mee, sterker nog het was erg eenvoudig waarbij ik dan gelijk afvroeg of het wel goed is. Het lijkt wel te kloppen denk ik.

In Arta kun je de openloop meten in FR2 mode en opslaan (ook in demo mode). Ik zou het wel met Octave smooting 1/24 doen, anders krijg je wel heel veel meetpunten. Mijn oude Excel kan dat niet aan (de nieuwe wel trouwens). De 512 meetpunten (Frequency(Hz) Magnitude(dB), Phase(deg)) kun je dan eenvoudig in Excel plakken en dan krijg je het volgende:
Niquist loop 1.png
En om te bewijzen dat een instabiele loop een omsluiting van het -1 punt krijgt heb ik nog een openloop gedaan door het rumble ingangsfilter heen:
Niquist loop 2.png
Dus dit is niet stabiel.

Arta doet phase wrapping, ik heb er 2 uitgehaald met het handje, dit geeft geen verandering van de Nyquist (zoals verwacht).
Niquist loop 1 - no wrapping -.png
De Excel en de Arta tekst bestanden zijn toegevoegd.

Klopt het wat ik heb gedaan?

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Open loop gain meting

Bericht door David »

Ziet er prima uit!
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Open loop gain meting

Bericht door Rene_N »

Onder de Artikelen meerdere nieuwe documenten (Thesis) gevonden, waarin uiteraard ook de loopgain wordt behandeld (PID, DSP).

(bij snelle Links: actieve onderwerpen)

Groet,

Rene
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Open loop gain meting

Bericht door ds23man »

Zag het, net even een quickscan gedaan: veel van hetzelfde wat al voorbij was gekomen.

Waar hangt Rob uit trouwens, beantwoord zijn mail niet en is hier maandag voor het laatst op het forum geweest.
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Open loop gain meting

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:Waar hangt Rob uit trouwens
MFB revival, hier ook last van :ugeek:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Open loop gain meting

Bericht door RMSAcoustics »

Ik ben stil van bewondering. Knap werk zeg.
De ingezoomde Nyquist ziet er wel wat vreemd uit met al die hobbeltjes en haaltjes.
Moet te maken hebben met afrondingsfouten oid.
Je hebt hoogfrequent een heel hoge fasemarge en laagfrequent gewoon goed.
In beide plots is dat gelijk dus het klopt gewoon.
Rob
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Open loop gain meting

Bericht door Rene_N »

Bedankt :D .

Die hobbeltjes en haaltjes komen misschien door Excel, de manier waarop een lijn wordt getrokken door de punten.

Ik wil Nyquist gebruiken om "doordraaien" van de fase inzichtelijker te maken. Soms duurt het even voor het kwartje valt en alles staat al in jouw Whitepapers en in de reacties op dit forum, desondanks ben ik nog overbodig aan het notchen boven de frequentie waar de sensor al is afkoppelt. Ook aan de lage kant heb ik te veel laag-op gegeven om fasemarge te creëren terwijl dit met een kleine notch veel slimmer kan worden gedaan. Ik kom op beide punten nog terug.

Nog wat vragen over jouw Peerless voorbeeld (http://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f ... 6549#p6549):
Open loop single sub Peerless 8-11-17.png
Waarom trek je de vertikale lijn door 500Hz? Het eerste nulpunt ligt toch op 400Hz? De marge bij 400Hz is minder dan 45 graden.
Op 450 Hz zit een typische afkoppelresonantie, waarschijnlijk de rubber rolrand. Omdat dat een positieve fasesprong geeft en het buiten de target weergave bandbreedte ligt doe ik er niets aan.
Als het wel in de target weergave bandbreedte zou liggen, wat zou je er dan aan doen?
De piek op 2.5 khz is nu weg maar de amplitudemarge is maar 5 dB en fasemarge maar 40 graden en inderdaad als je de feedbackloop sluit dan gaat het wel maar als je er tegenaan tikt hoor je een licht piepje.
DIe 5dB en 40 graden slaat dan op de 1300Hz want alles na de dip van 2000Hz is niet meer relevant?

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie