MFB experimenteer printen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Ik ben van plan om een experimenteerbordje te maken voor de LM3886, met daarop de LM en de onderdelen nodig voor stroom- en/of spanningsversterking, plus een experimenteerdeeltje waarop je zelf wat kunt rommelen. Is daar interesse voor en zijn er in dat geval nog wensen/tips die ik mee kan nemen?

Het streven is om dit begin december af te hebben... :silent:

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Rene_N »

Goed plan.

Ik heb nu de L1 printjes van Hans besteld, die kun je redelijk makkelijk modificeren edoch zonder modificaties is het nog mooier.

Je zou de print van Hans kunnen gebruiken als basis met de volgende modificaties:
- Uiteraard stroom, de 0.1ohm of 0.05 weerstand hoeft niet op de print
- Meer versterking in IC201B
- IC31A in non-inverting mode met verschillende filter opties mogelijkheden zoals in de 544
- Ingang voor OPA140 waar de OPA alleen plus heeft (3 draads), OPA met zowel plus als min voeding (4 draads) en FET met plus en negatief via weerstand (3 draads).
- De LM3866 graag op de lange zijde zodat je de print met de lange zijde haaks op de koelplaat kunt zetten. (Ik vind persoonlijk dit het grootste nadeel van de huidige print).

Waarschijnlijk is het handiger eerst de resultaten met de print van Hans af te wachten en dan een definitieve print te ontwerpen :think: .

Groeten,
Rene
Edit, je kunt natuurlijk ook een experimenteer print maken met alleen de LM3866, beveiligng en DC.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Rene_N »

Hans schreef:
Rene_N schreef:Uitgaande dat je streeft naar 27dB versterking van de hoog versterker, dan heb je "maar" 5dB om tegen te koppelen in het gebied waar de impedantie 4 ohm is. De versterking is daar nl 32dB.
Dat soort verschillen kun je altijd in de rest van de elektronica opvangen, behalve misschien als je uitgaat van een bestaand ontwerp hoeft het geen invloed te hebben op de keuze van een sens-weerstand.
Moet er ook een extra versterker trapje voor de LM of kan IC31B dat opvangen?

Groet,

Rene
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Edit, je kunt natuurlijk ook een experimenteer print maken met alleen de LM3866, beveiligng en DC.
Dat was het idee inderdaad.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Hans »

Rene_N schreef:...
- De LM3866 graag op de lange zijde zodat je de print met de lange zijde haaks op de koelplaat kunt zetten. (Ik vind persoonlijk dit het grootste nadeel van de huidige print).
Als er 3 of 4 eindversterkers op een enkele koelplaat moeten heb je niet veel andere mogelijkheden. :)
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door David »

twee hoog twee breed?
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Voor de volledigheid, het ging hier niet direct om een MFB experimenteerprint, maar om een printje om te kunnen rommelen met de verschillende current-drive opzetten. Simuleren is leuk en nuttig, maar de praktijk is weerbarstig, vandaar het idee. Je kunt natuurlijk de L1 aanpassen, maar als je een opamp in de feedback wilt zetten wordt het alweer een gedoe. Ik weet nog niet direct hoe het moet, maar misschien kan ik er ook iets op kwijt waarmee je bijvoorbeeld de fasemarge kunt meten (klein trafootje?).

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Salvador »

Om ruimte te besparen heb ik ervoor gekozen bij een huidig lopend project het subsoonfilter en alle scheidingsfilters op één print onder te brengen (ik tak af ná de instelpotmeter van het niveau), dan kunnen de LM3886T printen iets smaller worden. Ik ben een print aan het maken waar in feite drie LM3886T's op komen voor midhoog, ik werd bij mijn vierwegproject een beetje gek van de hoeveelheid draden ;)

Maar wellicht is dat een idee (of voor een tweede versie): een printje waarop je het subsoonfilter hebt plus het scheidingsfilter, het laag/MFB printje kan dan wat kleiner worden.

Het is ook wel lekker (en moeilijk...) als je alle aansluitingen aan één zijde hebt zitten, en niet aan twee of drie zijden van de print.

Aan de andere kant is het ook wel aantrekklijk om alles (m.u.v. voedingsprint) op één print te hebben, inschakelautomaat, subsoonfilter, scheidingsfilter, DC servo, MFB circuit('s) en de LM3886T versterker.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Hans »

Printen voor test doeleinden hangt kennelijk in de lucht. ;)

Op dit moment ben ik bezig met een paar printen die in deze hoek passen:
  • Een discrete klasse AB MOS eindversterker met een veel SMD componenten, kan zowel voor spannings- als voor stroom-sturing worden gebruikt. Afmetingen 60x150mm met de dissiperende onderdelen aan de lange kant. De gerber files zijn gisteren naar de Chinees gegaan.
  • Ontwerp voor een print waar de specifieke MFB elektronica op zit:
    • Voor gebruik met een losse eindversterker. Kan met een los LM3886 printje, al of niet k&k van de Chinees, of met een willekeurige andere EV.
    • Twee met een jumper te selecteren opnemer ingangen. Eén voor de tweedraads FET opnemers, en één voor opnemers met een opamp uitgang.
    • Een met een jumper te selecteren inverter in het opnemer pad
    • Geen scheidingsfilters.
    • Elektronica om makkelijk de rondversterking te kunnen meten.
    Een voorloper van deze print heb ik al even in gebruik in mijn test opstelling. Het voorlopige schema van de nieuwe versie komt er aan.
Zoals gebruikelijk komen deze printen voor alle MfbLab-ers beschikbaar.
{k&k = kant en klaar}
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Salvador »

Hans schreef:Een discrete klasse AB MOS eindversterker met een veel SMD componenten, kan zowel voor spannings- als voor stroom-sturing worden gebruikt. Afmetingen 60x150mm met de dissiperende onderdelen aan de lange kant. De gerber files zijn gisteren naar de Chinees gegaan.
Aaah, dat zijn die! :thumbup: :-D :angel: Ik ben erg benieuwd!
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie