MFB experimenteer printen

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:
Hans schreef:Het schema van de eindversterker
Klein vraagje over de schakeling rondom het LS relais... Wat is het doel van R317? hij lijkt mij wat overbodig gezien de naar verhouding lage DC weerstand van de relaisspoel.
Bij het afschakelen van het relais gaan diode en zener geleiden (anders overlijdt de MOSfet). Als daarna de spanning over de spoel zo laag wordt dat de zener ophoudt te geleiden ontstaat er een resonantiekring tussen de L van de spoel met de in serie geschakelde C's van de diode en zener. Die resonantiekring slingert uit.
Het uitslingeren zit, afhankelijk van relais en zener types, vaak in het frequentiegebied tussen 10 en 50kHz, en duurt dan >10ms.
Door overspraak naar het signaalpad kan dit hoorbare tikken veroorzaken.

Een parallelweerstand in de buurt van 100k dempt deze resonantie zeer effectief.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Duidelijk. Daar zou ik eerlijk gezegd nooit opgekomen zijn, al moet ik toegeven dat ik nooit last heb gehad van een dergelijke uitschakeltik. Zeker in combinatie met de zener valt een gemiddeld relais in minder dan zo'n 8mSec af en het lijkt me dat de speakers al ontkoppeld zijn voordat het 'ringen' plaats vindt. Dat gezegd hebbende, het kost nauwelijks iets en ik vind het wel netjes, dus waarom niet.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:Duidelijk. Daar zou ik eerlijk gezegd nooit opgekomen zijn, al moet ik toegeven dat ik nooit last heb gehad van een dergelijke uitschakeltik. Zeker in combinatie met de zener valt een gemiddeld relais in minder dan zo'n 8mSec af en het lijkt me dat de speakers al ontkoppeld zijn voordat het 'ringen' plaats vindt.
Het ringen begint op het moment dat de zener uit geleiding gaat, dat is vrijwel gelijk aan het moment waarop de relais contacten beginnen open te gaan maar dat nog net niet zijn. De begin amplitude van de ringing zit in de buurt van 50Vpp over de spoel.

Trouwens ook met alleen een diode is er wat ringing als de diode afschakelt, in dat geval is de amplitude maar een paar honderd mVpp over de spoel, niet iets om je zorgen over te maken.
Sandrowski schreef:Dat gezegd hebbende, het kost nauwelijks iets en ik vind het wel netjes, dus waarom niet.
Dat was ook mijn redenering.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Omdat ik met mijn projectje een probleem had met de +/-28V voedingsspanning en de nieuwe 8 ohm woofer (te weinig vermogen uit een LM3886) ben ik eens gaan kijken naar een brugversterker. Dit kan met een LM3886, maar dan loopt de dissipatie een beetje uit de klauwen. Toen schoot mij te binnen dat de DHCP-2 gebruik maakte van een klasse-D versterker van NXP, waarmee een flink vermogen haalbaar is.

Met wat hulp van David heeft dit geresulteerd in een printje voor de TDA8950 of TDA8954 (pincompatibel), waarmee zo'n beetje alle mogelijke combinaties te maken zijn die deze chip biedt. De TDA8954 kan in brug (BTL) bij een voedingsspanning van +/-41V meer dan 400W leveren!

Let wel, we hebben het hier niet over een UcD of nCore versterker. Ik zou 'm niet gebruiken voor full-range hi-fi. Voor LF gebruik zijn de specs echter prima en het ding kan op veel lagere voedingsspanningen werken als een Hypex module en is daarmee wat bruikbaarder.

Hier het schema:
Class-D_schematic.png
Door het plaatsen van 0 ohm weerstanden (of draadbruggen uiteraard) kan worden gekozen tussen één kanaal, twee kanaals en BTL. Daarnaast heb je de keus tussen al dan niet gebalanceerd in, is er een mogelijkheid voor externe mute, een output voor overload detectie en de standaard C-aansluiting t.b.v. de bouwblokken.
De oplettende lezer zal opvallen dat er leentjebuur is gespeeld bij de DHCP en het FET-versterkerproject van Hans. Wat je allemaal nodig hebt zal afhangen van de toepassing en van de gebruikte voedingsspanning.

De print:
Top.jpg
bottom.jpg
Afmetingen zijn 100 x 55mm en omdat het hier om een klasse-D versterker gaat is het gebruik van SMD onvermijdelijk. Alles is 0805 formaat of groter, het lastigst te solderen zijn de SOD-123 packages voor de diodes, samen met de SOT-23-6 package van IC6.

Q6 moet bij voedingsspanningen boven de 40V gekoeld worden en zit daarom onderop de print. De TDA moet toch op een alu-plaat gemonteerd worden dus die kan dan gelijk gebruikt worden voor de koeling van Q6. De 78L12 (IC2) zit er met name in om de dissipatie van IC3 wat te beperken en wordt gelijk gebruikt om de beveiliging te voeden.

Optocouplers IC4 en IC5 zitten er met name in om het aardlusprobleem niet groter te maken dan nodig. Voor de C-aansluiting heb ik die moeite niet genomen. Met R44 kan eventueel de GND-pin van de C-connector losgekoppeld worden bij aardlussen.

De uitgangsspoelen zijn van ICE Components. Bij de TDA8950 kan worden volstaan met de 1D17A, voor de TDA8954 is het wellicht beter om de grotere 1D23A te nemen.

Wat nu helemaal mooi zou zijn... als iemand een stroomtegenkoppeling om de BTL variant van deze versterker legt. ;)

Groet,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door David »

Hi Sander,

Zoveel heb ik niet gedaan hoor, jij hebt dit ontworpen, en mooi ook!

En, het komt mij mooi uit eerlijk gezegd, voor de Daytons. De trafo (Amplimo custom) ligt ook al klaar.

Dan qua stroomtegenkoppeling, daar ben ik al mee aan de slag gegaan met een China 8954 print. De test-speaker leeft nog, dat viel mij alweer mee :) (oud lel voor gepakt). Maar, dat is nog niet in een bruikbare vorm, geduld (eerst ga ik nog ff een DSP of wat bakken).

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef:Wat nu helemaal mooi zou zijn... als iemand een stroomtegenkoppeling om de BTL variant van deze versterker legt. ;)
Uit eerdere berichten van RobRMS begreep ik dat dat nogal wat 'zwevende' uitdagingen kent - reden voor mij te kijken naar toepassing van een stroomtrafo.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Sandrowski »

Het probleem daarbij is, vind maar eens een betaalbare stroomtrafo die tot onder de 20Hz komt... da's nog best lastig. Ik heb intussen mijn kerstpakket maar eens verzilverd bij Bol.com met een boekske over dit onderwerp. Misschien leer ik er iets mee wat ik hier kan toepassen.

Ik heb trouwens 10 printjes besteld van de versterker, 6 zijn er al weg dus dan blijven er 4 over. Bij interesse even een PM sturen!

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door motoindo »

Mooi ontwerp Sander ! Blijft een krachtpatser die TDA.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Peter B.
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 22 sep, 2014 15:38 pm

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door Peter B. »

Sehr gute Arbeit, Sander! Gratuliere!

Very good job, Sander! Congratulations!

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB experimenteer printen

Bericht door David »

TDA8954.jpg
Mooie en goed te bouwen print, mooi gedaan Sander!

Ik ga eerst testen met de kleine uitgangsspoelen, mede omdat Mouser de grote op 't moment niet heeft. Ik verwacht echter wel de grote spoelen nodig te gaan hebben ivm de piekstromen, verzadiging, etc. wordt vervolgd :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie