Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Inmiddels ook gezien dat het modelleertool me ergens gefopt heeft waardoor de fase bij het optellen van positie en versnellingssignaal niet klopte.
Een van de problemen met dit soort rekentools (Octave) komt doordat wiskundig 360 graden en 0 graden gelijk aan elkaar zijn en dat de fase van beide signalen precies 180 graden verschillend zijn als de verdere gegevens (massa, veerstijfheid en demping) gelijk zijn. Als je die beide signalen combineert dan zie je dus eigenlijk geen effect op de fase maar alleen op de amplitude en dan hangt de fase helemaal af van het sterkste signaal op de laagste frequentie waar hij gaat rekenen en dat is het positiesignaal waarvan de fase in principe bij nul begint en steeds negatiever wordt. Dat wordt dan dus doorgezet als het versnellingssignaal groter wordt dan het positiesignaal. De +180 graden min de zelfde negatieve fase als het positiesignaal wordt dan gezien als -180 graden min de zelfde negatieve fase en gaat dan verder door naar beneden tot -360 graden. In MATLAB heb ik dit ook wel eens gehad en daar herinner ik me van dat ik iets fase moest optellen bij een van de signalen om het goed te krijgen. Ik weet even niet hoe dat te doen bij Octave, vandaar dat ik ben gaan experimenteren en een andere truc gebruikt nlk door de dempingswaarde van de resonantie in het positie signaal iets lager te kiezen (hogere Q) als de dempingswaarde van de resonantie in de versnelling. Daardoor gaat de fase in het begin bij de positie iets minder snel negatief dan bij het versnellingssignaal waardoor het verschil iets kleiner wordt dan 180 graden en meteen gaat de fase wel naar nul.
In fase correct.png
Dit komt overeen met mijn metingen en ook wat Rene gezien heeft en bewijst zoals helaas te vaak dat je bij modelleertools heel erg moet oppassen.
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door motoindo »

RMSAcoustics schreef:Het gaat in dit topic over mengen van positie en versnellingssignaal wat mij betreft over het hele lage frequentiegebied onder 16-30 Hz waarboven je muziek wilt weergeven. Grotere diameters geven bij duwen aan de rand een grotere verbuiging. Maar met dikke conussen is het effect daar juist kleiner.
Het 1hz fenomeen was hier in 2013 al zichtbaar in een 8 inch RCF L8S800 waarvan de VC afgesloten was met een drummer paddo variant zodra de DHCP-2 loopgain richting de 20dB ging, ik heb moeite met het idee van een luchtspleet Helmholtz resonator omdat de Drummer de boel geheel luchtdicht afsloot en de paddo base-strain buiten de deur hield. Ik heb het toen opgelost door de startfrequentie van de loop omhoog te brengen vergelijkbaar met de 4hz HPF die jij elders toepast.

Rob, ben je in je werk met wafer steppers nooit tegen een vergelijkbaar fenomeen aangelopen ? Of Hans, jij bij de ontwikkeling van de servo die de laser gebruikt om een track te volgen ? Of doen die toegepaste lineaire motoren iets fundamenteel anders dan onze drivers ?

Heb ontzettend het gevoel dat we het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door ds23man »

Rob, heb je het al eens geprobeerd met een isolerende handschoen?
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Hi Chris,
Even een paar dingen rechtzetten. Ik vind helemaal niets uit hier hoor en alles wat ik hier vertel is gewoon bekende fysica. Ik heb het topic geopend omdat jij een leuk idee had wat ik nog niet in de MFB wereld had zien langskomen en ik daar redelijk wat kennis van heb, In zoverre zou jouw idee wel een uitvinding zijn.

Ik heb in mijn eerste waferstepperstage al eens twee sensoren gemixed, om een breedband snelheidssignaal te krijgen. Laagfrequent de EMK van de limeire motor zelf en hoogfrequent een versnellingsopnemer met integrator. Sensor-fusion is een bekende aanpak om het beste van twee werelden te combineren.
Dat Helmoltz/ basreflex effect van een willekeurig lek of luchtspleet in een gesloten luidspreker is gewoon een fysisch verschijnsel wat ook zonder wiskunde gemakkelijk te beredeneren is. Op DC lekt gewoon alle lucht weg en bij hogere frequenties wordt de luchtweerstand van de spleet te belemmerend om de druk binnen en buiten de kast te vereffenen. De overgangsfrequentie tussen die twee toestanden is een resonantie waar de massa van de lucht in de spleet (heel klein) tegen een eveneens extreem kleine stijfheid (door het kleine oppervlak) werkt.
Door het kleine spleetje is die resonantie extreem gedempt waardoor je hem niet echt goed kan meten,
De invloed van die spleet op het laag-op verschijnsel is dat de luidspreker onder die resonantiefrequentie steeds vrijer kan bewegen waardoor de amplitude minder daalt bij lagere frequenties dan je zou krijgen bij een hermetisch gesloten kast.
Gezien de berekende 1 Hz bij de W22, de enorme demping en het feit dat ik met een siliconen gelijmde sensor helemaal geen probleem meer heb speelt dit verschijnsel hier nmm geen enkele rol.

Kan je me iets meer vertellen over die drummer paddo variant? Geen idee wat je ermee bedoelt. Sloot die de VC af??! Soort rubber of zo?
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

ds23man schreef:Rob, heb je het al eens geprobeerd met een isolerende handschoen?
Wat geprobeerd???
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door ds23man »

De W22 aanraken! De 544's die ik hier heb gaan heel lichtjes brommen als ik de rolrand of frame aanraak, niet op papieren conus. Ik kom op dit idee omdat Chris met die RCF ook rare dingen had, die heeft een carbon fiber conus...
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Nee dat doet niets. Het is gewoon mechanische vervorming dat doorgegeven wordt aan de sensor. Niets geheimzinnigs aan. De sensoren zijn perfect afgeschermd en geisoleerd (1mm keramisch koelplaatje) van de conus. Geen brom oid. Had ik wel vroeger met de ACH in de SEAS drivers en daarom aarden we de conus bij Grimm maar dat gedoe met “wire glue etc. wil ik liever vanaf.
Die vervorming kan je gewoon meten bij een losse driver direct op de sensor. De hardgelijmde heeft het wel en de siliconen niet.
@Rene, ook niet na een paar dagen gelukkig. :D
Rob
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door motoindo »

RMSAcoustics schreef: Kan je me iets meer vertellen over die drummer paddo variant? Geen idee wat je ermee bedoelt. Sloot die de VC af??! Soort rubber of zo?
Dat was deze : van boven in de VC gelijmd met een piezo op een paddenstoel.
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door ds23man »

Chris, had jij bij die RCF de draden door de conus wel geisoleerd? Carbon fiber is nou niet bepaald de meest geweldige isolator....
De Sapman
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:Chris, had jij bij die RCF de draden door de conus wel geisoleerd? Carbon fiber is nou niet bepaald de meest geweldige isolator....
Ja, door schade en schande achter gekomen, heb er zelfs een filmpje van : https://www.youtube.com/watch?v=OEf_omQT90o
RMSAcoustics schreef:Dat Helmoltz/ basreflex effect van een willekeurig lek of luchtspleet in een gesloten luidspreker is gewoon een fysisch verschijnsel wat ook zonder wiskunde gemakkelijk te beredeneren is. Op DC lekt gewoon alle lucht weg en bij hogere frequenties wordt de luchtweerstand van de spleet te belemmerend om de druk binnen en buiten de kast te vereffenen. De overgangsfrequentie tussen die twee toestanden is een resonantie waar de massa van de lucht in de spleet (heel klein) tegen een eveneens extreem kleine stijfheid (door het kleine oppervlak) werkt.
Dat zou inhouden dat het weg moet zijn zodra je de driver uit zijn kast haalt, ga ik uitproberen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie