Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Naar aanleiding van vaker waargenomen gevoeligheid van de conus voor aanraking bij MFB bracht Chris in het topic 4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB https://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=355 het idee naar voren om Hall sensoren te gaan toepassen om LF een posititiesignaal te krijgen.
Deze draad gaat hier op verder.
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op vr 04 jan, 2019 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

motoindo schreef:
RMSAcoustics schreef:Alleen wanneer dat een net signaal is zonder vervorming
Ik herinner mij jouw verhaal over een gefrituurde VC nadat die op +/-1hz had staan pompen, volgens mij hetzelfde gebied als waar jij het over had in je relaas over de Helmholts van de luchtspleet. Het gaat mij puur om dit effect en niet zozeer het laagop als gevolg van base strain etc. Vervolgens lees ik dit:
wikipedia schreef:Door een Hall-sensor vloeit er een elektrische stroom en wordt deze in een loodrecht daarop staand magneetveld gebracht, dan levert deze een elektrische spanning, die proportioneel is met het product van magnetische veldsterkte en de stroom.
Mijn idee was dat ook al is het hall signaal door de plek van meting misschien niet vervormingsvrij de richting ervan kan toch gebruikt worden om de VC stil te zetten ? analoog aan de anti dc shift integrator van eindtrappen ?
RMSAcoustics schreef:Onder 1 Hz is een Hall sensor wel in het voordeel maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ergens in de luchtspleet in te bouwen. Trouwens hoe voorkom je dat die niet ook het magneetveld van de spreekspoel zelf gaat meten.
Dat weet ik dus niet, moet dat ding om te kunnen werken zó dicht op de luchtspleet of geven ze ook al signaal af op de plek waar wij onze sensors plakken ? Lijkt mij dat dat ver genoeg zit om directe transformatie vanuit de VC te voorkomen.
RMSAcoustics schreef:Nee dan is een betere oplossing een combinatie van een MEMS versnellingsopnemen met rektrookjes of capacitieve sensing en geintegreerde electronica, zoals in elke smartphone zit. Die werkt ook tot DC maar ruist helaas te veel. Als je die echter laat werken tot 10 Hz en dan de Piezosensor laat overnemen (wel 1e-orde want faselineair) dan doe je echt aan “sensor fusion” en wordt de regelaar laagfrequent ideaal tot 0 Hz.
Wat we volgens mij zoeken is een positie signaal en niet snelheid of versnelling, ik zie niet zo 123 hoe een MEMS sensor positie terug geeft. Sensor Fusion by Gillette - the best a man can get 8-)
RMSAcoustics schreef: Je hebt dan wel de kans dat de conus laagfrequent enorme uitslagen gaat maken bij een beetje drift van de elektronica. 0 Hz op versnelling is namelijk oneindige gain op positie (2*integreren). Dus of je daar nou blij van wordt. De hoofdwet van de regeltechniek is dat je met een goed systeem moet beginnen dus moet de sensor meten wat je wilt meten en niet iets anders. Centraal meten is, zoals je al opmerkte, wel het beste maar bewerkelijk. Meten aan de rand onder de conus is voor mij een optie op doorbraak van MFB.
Het doel is niet om het -3dB punt op 0hz te leggen maar om het gevaar van een gefrituurde VC te elimineren, de eerste HPF ligt wat mij betreft op 30hz, de tocht die eronder zit hoort bijna niemand op een paar fanatieke orgeldieren / kerkgangers na dan misschien.

Overigens heerlijk dit Rob, voelt alsof ik weer terug ben in de collegebanken !
Chris geeft met bovenstaande statements een goed beeld van waar zijn gedachten naar uitgaan, echter dan is het goed om wat afstand te nemen tot wat positiemeting precies voor effect heeft. Daarover later vandaag meer.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Om te beginnen is het van belang goed vast te leggen met wat er bedoeld wordt met het woord "bandbreedte" omdat dat regelmatig erg veel verwarring geeft.
In de signaal en audiowereld wordt bandbreedte gedefinieerd als het frequentiegebied waarbinnen de overdracht van een systeem constant is met een maximale afwijking van 3dB. Ik noem dit even de "3dB-bandbreedte".
Omdat 3 dB al meer dan 40% afwijking is, en het niets zegt over de oorzaak van de afwijkingen, is deze definitie voor regeltechnici niet erg bruikbaar.
Binnen het deelvakgebied "feedback control" binnen "motion control" is de lusversterking bepalend voor de afwijkingen van het tegengekoppelde systeem en is het daarom gebruikelijk om bandbreedte te definiëren als het frequentiegebied waar de lusversterking groter is dan één (0-dB). Ik noem dat even de regeltechnische bandbreedte en dat is ook de bandbreedte die ik stelselmatig in mijn postings gebruik.
In de praktijk is de "3dB-bandbreedte" meestal groter dan de regeltechnische bandbreedte omdat de gesloten lus overdracht op de 0-dB punten dan ongeveer gelijk is dan 1 en pas verderop tot -3dB en verder terugzakt.
Voorbeeld is het volgende plaatje uit Figuur 5 van mijn paper "Motional Feedback Theory in a Nutshell" http://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperMFBtheory.pdf waar een systeem met een regeltechnische bandbreedte van 1 kHz met fasemarge van 40 graden is teruggekoppeld.
Closed loop.PNG
De 3dB-bandbreedte is hier bijna factor 2 groter dan de regeltechnische bandbreedte.

We zullen zien dat juist de door Chris beoogde aanpak een uitzondering op deze regel betekent aangezien daar de regeltechnische bandbreedte tot 0 Hz doorloopt en de 3dB bandbreedte gewoon op een hogere frequentie begint.

Het begint met de bekende overdracht van een luidspreker naar versnelling.
openloop mfb.png
Onder de resonantiefrequentie bepaalt de veer de beweging, erboven de massa en de demping bepaalt de piek van de resonantie.
De fase gaat van +180 graden LF naar 0 graden HF en het is de 180 graden die de stabiliteit bij feedback bedreigt en wat we normaliter oplossen door een integrator toe te voegen in dat laagfrequentgebied. Dit geeft dan een snelheidssignaal wat goed tegen te koppelen is.

Chris stelt eigenlijk voor een stap verder te gaan en een positiesignaal te maken om nog veiliger te zitten en op zich klopt die redenatie mits je het goed doet. Je zou het in theorie kunnen doen met 2 integratoren maar dat heeft nogal wat nadelen, oa drift, dus dat doen we eigenlijk nooit. Met een aparte sensor zou het wel kunnen.
Om te zien wat voor effect dat heeft moet je de respons van de driver naar een positie sensor berekenen en dat betekent dat je de versnelling twee keer moet integreren. Een integrator geeft zoals bekend een frequentieresponsie met een -1 helling. Dubbel integreren geeft dus een -2 helling en als je dat met bovenstaand plaatje van de versnelling combineert dan wordt de +2 helling onder de resonantiefrequentie een vlakke respons en de vlakke respons boven de resonantiefrequentie een -2 helling zoals in het volgende plaatje te zien is.
openloop pos mfb.png
Met deze informatie kunnen we redeneren wat het effect is wanneer we een positiesensor onder een bepaalde frequentie het signaal laten overnemen van de versnellingsopnemer. Als je bovenstaande plaatjes vergelijkt dan zie je dat op ongeveer 15 Hz de respons van beiden ongeveer gelijk is. Als je ze combineert (optelt) dan zal onder de 10 Hz de positiesensor de overdracht bepalen en daarboven de versnellingssensor. Helaas is het daarvoor van belang dat de fase goed zit. En dat is hier niet het geval. De positite zit op ca 0 graden en de versnelling op +180 graden en als je ze namelijk gewoon optelt dan krijg je dit:
out-of-phase mfb.png
Op 15 Hz een dip en daaronder wel vlak lopen maarrrr...de fase gaat helemaal niet naar nul maar naar +360 graden. Dat is signaaltechnisch wel hetzelfde maar regeltechnisch niet helaas, alleen lijkt het erop dat het rekentool (Octave) waar ik de plaatjes mee maak omdat ik MATLAB van de TU niet meer heb hier een foutje maakt.
Als je het namelijk vergelijkt met Figuur 9 uit mijn paper "Acceleration Feedback Design" http://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperMFBdesign.pdf
dan zie je dat daar de fase terugloopt naar nul.
Fase knijpeffect.PNG
Dit begrijp ik nog niet en ik kom er op terug als ik (of een van jullie) het heb uitgevogeld. Voorlopig is dit niet de goede weg.

Edit 05-01-2019: Inmiddels is duidelijk dat dit een fout in het rekentool is. De fase gaat weer naar nul. Zie posting op de tweede pagina.

De enige manier waarop dit kan gaan werken zonder die negatieve piek is de fase van de positiesensor om te keren en het geheel zoveel gain te geven dat de magnitude altijd groter dan 1 blijft. Dan krijg je het volgende plaatje:
in-phase mfb.png
De -180 graden bij lage frequenties is nu helemaal geen probleem omdat de magnitude niet meer kleiner dan 1 wordt. Als je dit gaat tegenkoppelen is de regelbandbreedte dus doorlopend naar DC echter de 3dB bandbreedte zit op ca 10 Hz omdat onder 15 Hz de amplitude van de beweging frequentieonafhankelijk wordt en de versnelling (en het geluid) dus afneemt onder die frequentie.
In een volgend stukje ga ik in op wat voor sensor je zou kunnen gebruiken.
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op za 05 jan, 2019 21:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Het zal iedereen opgevallen zijn dat het effect van het combineren van positiemeting met versnellingsmeting als effect heeft wat elders "laag-op" wordt genoemd en inderdaad is het ongewild meten van de positie door de versnellingsopnemer de oorzaak van dit laag-op verschijnsel. Ik had hierboven al het knijpeffect genoemd als oorzaak maar eigenlijk is de echte oorzaak dat onder de resonantiefrequentie de veerkracht van de lucht in de kast en de conusophanging het gedrag bepaalt waardoor de versnelling afneemt terwijl de motorkracht constant blijft. Die motorkracht veroorzaakt vervormingen in de driver die overgebracht kunnen worden op de sensor.
Helaas is dit een parasitair verschijnsel waarbij de fase vaak niet goed staat en het ook sterk afhankelijk is van allerlei toleranties.
Een manier om hier nuttig gebruik van te maken is bewust de sensor plaatsen op een gebied dat mooi lineair vervormt maar dan wel met de goede fase. Dat vergt flink wat onderzoek, experimenteer en modelleer werk.
Een tweede manier is een extra sensor, bijvoorbeeld de Hall sensor die Chris voorstelt. Helaas is een Hall sensor alleen maar zinvol als de gradient van het magneetveld waar die sensor zich bevind redelijk lineair en sterk is en helaas is dat buiten de luchtspleet in het gebied van de conus nauwelijks het geval. Daarnaast is een Hall sensor zeker niet vrij van ruis waardoor het noodzakelijk is de hoge frequenties af te filteren. Dit is geen groot probleem zolang de fase in het overnamegebied met de versnellingsopnemer niet te veel afwijkt (ca <90 graden). Toch is een van de grootste nadelen dat deze sensor aan de bewegende conus verbonden moet zijn wat weer een extra draad van de bewegende naar vaste wereld vraagt.

Een betere oplossing is te vinden in de grote range aan contactloze positiedetectoren die overal worden aangeboden. Met name optische sensoren bieden het gemak van eenvoud en kunnen redelijk lineair werken.
Een mooi voorbeeld is onderstaand plaatje uit mijn mechatronica boek:
Optische sensor.PNG
Het bestaat uit een LED en een fotodiode in één huisje die de afstand meet tegenover een reflecterend oppervlak door de hoeveelheid teruggestraald licht te meten.
Als de sensor dicht bij het oppervlak zit zodat het oppervlak de led afsluit komt er geen licht bij de fotodiode. Idem als het oppervlak heel ver weg is. Ergens tussen die twee uitersten zit een maximum en bij grote slagen, zoals bij MFB, is het meten tussen het maximum en ver weg het meest praktisch al is daar de lineariteit wat minder.
Ook hier is ruis een issue en moet er dus gefilterd worden. De bijdrage van de niet lineariteit aan vervorming hangt af van de verhouding tussen de sterkte van het positiesignaal en het versnellingssignaal, wat tevens de overname frequentie bepaalt. Een lagere sterkte van het posititiesignaal is gunstiger voor de vervorming maar geeft een lager overnamepunt wat weer meer gain vraagt om de lus versterking altijd groter dan 1 te houden.

Al met al is dit een interessant gebied voor diegene die laagfrequent nooit meer zorgen wil hebben.
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door Rene_N »

Interessant stukje!

Je zegt eerder:
RMSAcoustics schreef:Als je die echter laat werken tot 10 Hz en dan de Piezosensor laat overnemen (wel 1e-orde want faselineair) dan doe je echt aan “sensor fusion” en wordt de regelaar laagfrequent ideaal tot 0 Hz.
Maar ik zie die 1e orde op 10hz filtering niet meer terug in je latere verhaal, daar mix je het signaal zonder filtering lijkt het.

Als ik naar de response kijk van de verplaatsings sensor klik, dan is het tot 20Hz hetzefde als het originele ingangssignaal. Wat zou er gebeuren als je ipv van het verplaatsings sensor signaal gewoon gaat mixen met het originele ingangssignaal? Uiteraad moet het dan wel met een 10Hz 1e orde filter worden gemixed.
RMSAcoustics schreef:Op 15 Hz een dip en daaronder wel vlak lopen maarrrr...de fase gaat helemaal niet naar nul maar naar +360 graden. Dat is signaaltechnisch wel hetzelfde maar regeltechnisch niet helaas, alleen lijkt het erop dat het rekentool (Octave) waar ik de plaatjes mee maak omdat ik MATLAB van de TU niet meer heb hier een foutje maakt.
Als je het namelijk vergelijkt met Figuur 9 uit mijn paper "Acceleration Feedback Design" http://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperMFBdesign.pdf
dan zie je dat daar de fase terugloopt naar nul.
Ik zie in figuur 9 de fase stippellijn boven de 100Hz helemaal niet meer, zeg je dat die hier naar 0 graden gaat?Edit, ik zie het al, meer koffie gehad ;)
RMSAcoustics schreef:Het zal iedereen opgevallen zijn dat het effect van het combineren van positiemeting met versnellingsmeting als effect heeft wat elders "laag-op" wordt genoemd en inderdaad is het ongewild meten van de positie door de versnellingsopnemer de oorzaak van dit laag-op verschijnsel. Ik had hierboven al het knijpeffect genoemd als oorzaak maar eigenlijk is de echte oorzaak dat onder de resonantiefrequentie de veerkracht van de lucht in de kast en de conusophanging het gedrag bepaalt waardoor de versnelling afneemt terwijl de motorkracht constant blijft. Die motorkracht veroorzaakt vervormingen in de driver die overgebracht kunnen worden op de sensor.
Interessante gedachte, maar als je laag op hebt van de sensor dan verbeterd de fase, ipv van +180 wordt het minder. De sensor laag op is precies hetzelfde als een laag op elektronisch. Ik zie dat niet terug in je plaatjes waar je juist zegt dat je de magnitude altijd groter moet maken dan 1. Dat is met een sensor laag op niet zo.
Als je sensor laag op geeft dan wordt het een snelheids sensor, dat is dus niet gelijk aan een verplaatsings sensor?
RMSAcoustics schreef:Een manier om hier nuttig gebruik van te maken is bewust de sensor plaatsen op een gebied dat mooi lineair vervormt maar dan wel met de goede fase. Dat vergt flink wat onderzoek, experimenteer en modelleer werk.
Bij de AD8067 had ik het volgende ontdekt klik. Ik heb bij mijn huidige sensor van deze kennis gebruik gemaakt.

In plaats van die Hall en optische positie sensoren, kun je iets met een capacitieve sensor (snelheid)? Zie klik

Groet,

Rene
Laatst gewijzigd door Rene_N op za 05 jan, 2019 10:28 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door Rene_N »

kan weg
Laatst gewijzigd door Rene_N op za 05 jan, 2019 08:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door Rene_N »

kan weg
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:In plaats van die Hall en optische positie sensoren, kun je iets met een capacitieve sensor (snelheid)?
Ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van, net even teveel horror verhalen over gehoord in combinatie met katten en dames in wollen kleding.

Jouw verhaal moet hier nog een beetje indalen Rob, ik denk dat ik het redelijk begrijp maar ik moet de dingen voor mijzelf nog eens rustig op een rijtje zetten. Wat hier wel op de achtergrond blijft doorzeuren is de wetenschap dat een positie sensor symptoom bestrijding is terwijl ik eigenlijk liever de source aanpak. Voor mij is nog steeds niet 100% duidelijk waar de 1hz nou precies vandaan komt en waarom die zich vooral laat zien bij grotere diameters.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef:Maar ik zie die 1e orde op 10hz filtering niet meer terug in je latere verhaal, daar mix je het signaal zonder filtering lijkt het.
Als ik naar de response kijk van de verplaatsings sensor klik, dan is het tot 20Hz hetzefde als het originele ingangssignaal. Wat zou er gebeuren als je ipv van het verplaatsings sensor signaal gewoon gaat mixen met het originele ingangssignaal? Uiteraad moet het dan wel met een 10Hz 1e orde filter worden gemixed.

Klopt, met een reden. Dat ging nlk over het mengen van twee versnellingsopnemersignalen, een voor DC en LF en een voor HF. Die lopen vlak op het overnamepunt. Bij mixen van versnelling en plaats krijg je gratis een overname waar de ene sterker wordt dan de andere. Omdat de ene een 2e orde helling heeft en de andere vlak loopt (0-de orde) is het verschil gelijk aan twee 1e orde gefilterde signalen.
Dus wat ik doe in de plaatjes is exact wat je voorstelt, nlk gewoon mixen zonder filter. het later genoemde filter is tegen ruis.
Interessante gedachte, maar als je laag op hebt van de sensor dan verbeterd de fase, ipv van +180 wordt het minder. De sensor laag op is precies hetzelfde als een laag op elektronisch. Ik zie dat niet terug in je plaatjes waar je juist zegt dat je de magnitude altijd groter moet maken dan 1. Dat is met een sensor laag op niet zo.
Ten eerste geeft laag-op van de sensor niet altijd faseverbetering. Hangt af van de richting van de mechanische vervorming tov de verplaatsing.
Bij de situatie waar je een dip krijgt, zoals in het voorbeeld van mijn paper, zie je inderdaad dat de fase terugloopt naar nul, wat ik niet zie in de berekening en wat ik dus nog niet snap. Bij de situatie waar de amplitude gewoon geleidelijk oploopt zie ik dat eigenlijk altijd wel maar dat komt dan omdat de diverse HPF stappen door koppelcondensatoren extra fase geven terwijl de vervorming een fase van 180 graden geeft.
Als je sensor laag op geeft dan wordt het een snelheids sensor, dat is dus niet gelijk aan een verplaatsings sensor?
Verplaatsing is de integraal van snelheid over tijd. Dus een dubbele integratie van de versnelling.
Bij de AD8067 had ik het volgende ontdekt klik. Ik heb bij mijn huidige sensor van deze kennis gebruik gemaakt.
Daar laat je perfect zien hoe gevoelig dit is voor een beetje andere montage. Dus niet betrouwbaar.
In plaats van die Hall en optische positie sensoren, kun je iets met een capacitieve sensor (snelheid)? Zie klik
In principe wel al is dat veel kritischer.
Een capacitieve sensor is in principe een ontvang antenne en de spreekspoel een zendantenne.
En je hebt een aarddraad nodig van de bewegende electrode naar GND. Ook deze meneer denkt dat elektronen ergens vandaan komen en nergens heen hoeven...
Wat er gemeten wordt is de laadstroom als functie van de veranderingsnelheid van de capaciteit wat hij dan in een ladingsversterker doorgeeft.
Er moet dan wel een spanning over die sensor gezet worden. Hij zegt daar niets van maar om storing vanuit de spreekspoel te beperken zal hij een HF bias aanleggen en via een demodulator met bandfilter detecteren. Dat kan goed gaan.
Maar ik moet zeggen dat ik hier niet dol op ben omdat het weer een extra ingrijpen binnen in de driver vraagt.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Nut van laagfrequent posititie meten voor stabiliteit

Bericht door RMSAcoustics »

motoindo schreef:Wat hier wel op de achtergrond blijft doorzeuren is de wetenschap dat een positie sensor symptoom bestrijding is terwijl ik eigenlijk liever de source aanpak.
Mee eens in zoverre dat het uiteindelijk om een optimaal totaalsysteem gaat, incl kosten.
Voor mij is nog steeds niet 100% duidelijk waar de 1hz nou precies vandaan komt en waarom die zich vooral laat zien bij grotere diameters.
Die 1 Hz is ook een geschat getal voor dat basreflexeffect waaronder de luchtspleet naast de faseplug gewoon een lek wordt en waarboven hij steeds meer dicht zit, net als een basreflexpijp. Bij de gevoeligheid voor aanraking speelt dit geen andere rol dan dat hij bij een constante kracht gewoon meegeeft, net als zonderversterker/ mfb.
Het gaat in dit topic over mengen van positie en versnellingssignaal wat mij betreft over het hele lage frequentiegebied onder 16-30 Hz waarboven je muziek wilt weergeven.
Grotere diameters geven bij duwen aan de rand een grotere verbuiging. Maar met dikke conussen is het effect daar juist kleiner.
Plaats reactie