Jamo MFB 200 & 300 DC Loudspeakerprotection PCB

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Jamo MFB 200 & 300 DC Loudspeakerprotection PCB

Bericht door Salvador »

Goedenavond allemaal,

December 2018 heb ik een zo eenvoudig mogelijk printje voor de Jamo MFB 200 & 300 ontworpen. Deze twee bijzondere boxen hebben drie symmetrisch gevoede versterkers aan boord, maar geen DC beveiliging. Met dit printje spaar je je units bij het eruit fikken van de eindtrappen ;)
Zelf kocht ik eind 2017 een set MFB 200, hieraan was alles kapot behalve de tweeters, het stand-by LEDje en de trafo's... voor de rest echt alles compleet doorgefikt... defecte middentoners, alle eindtrappen door, automaten en IC's defect en verkoolde spreekspoelen van de AD12100/MFB woofers...

Eerst wilde ik een protectieprint met geheel losse voeding maken (230VAC naar 15VDC), dat is het niet geworden aangezien in de MFB 200 de trafo continu aan het net hangt en de netspanning dus niet wordt geschakeld door een relais. Ik heb ervoor gekozen om de +31V uit de voeding van de boxen zelf te pakken, op de DC protectieprint zit enkel een LM7815 voor het inschakelcircuit en de DC protecties zelf. Hans heeft ook nog een blik over het schema geworpen en mij wat tips gegeven. Ik had eerst wat diodes, e.d. te weinig. Uiteindelijk is het gelukt om zo compact mogelijk het volgende printje te kunnen ontwerpen:
DSC_0528.JPG
DSC_0526.JPG
DSC_0525.JPG
Afmetingen (b x l x d) zijn:
65 x 110 x 1,6mm

Ik kwam net twee 22k weerstanden tekort, die komen ergens van de week binnen, waarna ik de printjes kan gaan testen.

Ondanks de (veel) te dunne bedrading in de Jamo MFB 200 en 300, heb ik toch gekozen voor robuuste printkroonsteentjes.

Als de printjes naar mijn verwachting geheel goed werken, komen deze uiteraard beschikbaar. Als ze beschikbaar komen, komt er ook nog een eenvoudige .pdf met BOM list en korte uitleg. Alle onderdelen op de print heb ik zelf bij TME.eu vandaan. Vooral qua relais kun je het zo gek maken als je zelf wilt, ook Omron relais passen op deze print.

Het schema van de DC protectieprint zit aan dit bericht toegevoegd.
Jamo MFB DC protectionboard.pdf
Met vriendelijke groeten,
Salvador

Edit: helaas dus toch... uitgang van de amps hangen niet direct aan de DC protectie, maar achter het relais. Komt door mijn verwarring met de aftakking van de overloadprotectie op het L1 bouwblok.
Ik zal mijn eigen printje gezien de dure relais wel gebruiken en ombouwen. Printjes die dan eventueel beschikbaar komen, zijn dan een geactualiseerde versie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Jamo MFB 200 & 300 DC Loudspeakerprotection PCB

Bericht door Salvador »

Bij deze het nieuwe geactualiseerde schema:
Jamo MFB DC protectionboard.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie