Nieuwe leden ....

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Salvador »

Welkom op ons mooie forum Menno!

Uit ervaring zou ik je diverse dingen kunnen vertellen. Ik denk dat het vooral eerst kijken is naar het maximum budget wat je ongeveer zou willen uitgeven. Een project kost meestal meer dan beoogd, houdt daar rekening mee, zeker bij volledig zelfbouw. Als je het bij een kant en klare box wilt houden, inclusief grondige revisie (grondig is o.a alles doorsolderen, stekkertjes door laten vloeien met tin, foliecondensatoren vervangen, naast de elco's), dan zou ik een paar 587's (22AH587) nemen. De 587 is een zéér goede box en verslaat met behoorlijk gemak nog menig huidig nieuwe luidspreker in diverse winkels, qua prijs kwaliteit komt men ter vergelijk qua weergave denk ik pas voor iets nieuws in de buurt bij circa 19.000-25.000€ en dan heb je meestal voor die prijs nog geeneens de voordelen van MFB (m.a.w. geen (Hightech) vervormingsreductie in het laag) en zit men met een hoop losse rommel (losse monoblokken, tig bedrading, et cetera). Enige twee valkuilen van de 587 die van een correcte weergave afwijken is het hoge overnamepunt (650Hz met 12dB/oct.) van laag naar midden en het feit dat de 8'' woofer daardoor wat kleuring veroorzaakt, niet zoveel als bij de 22AH567 en 22RH545, maar het is er wel degelijk. Zelf zou ik een 8'' woofer niet hoger willen inzetten dan max. 320Hz. Probleem is echter dat de 2'' middentoner niet zo laag kan en tevens ook niet genoeg akoestische druk kan leveren. De 587 zou een nog veel betere luidsprekerbox zijn geweest wanneer deze voor het middengebied was uitgerust met een 6,5'' middentoner tussen circa 200 en 1500Hz. Dan was het een heel andere luidspreker geweest en hadden hedendaagse speakers het nog wat moeilijker gehad. Wat je eigenlijk wilt bij een goede luidsprekerbox is de snelheid erin blijven houden, daarnaast de voort te bewegen massa van vooral drivers in het midden en hoogbereik laag houden, letten op het materiaal dat je gaat voort bewegen in dat gebied (bijv. mylarfolie, kaptonfolie, papier, aluminium, titanium, magnesium...), de juiste akoestische druk in een gebied genereren, goede filters (fasereinheid), afstralingsgedrag, opstelling van units en natuurlijk de basis (goede elektronica, klankkast en componenten). Daarbij geldt ook dat een unit die in een bepaald gebied te hard moet werken minder detail geeft en ook meer vervorming.

Wil je een luidsprekerbox naar eigen inzicht/kennis ontwerpen en volledig zelfbouwen, dan kan het leuk zijn om een box naar eigen inzicht samen te stellen (units/drivers en klankkasten) en voor de elektronica als basis de bouwblokken van Hans Mons toe te passen (L1, H1, et cetera). Daar valt al behoorlijk veel te leren over bijvoorbeeld fasereinheid, crossovers en afregeling. Zelf ben ik in 2016 hier begonnen met een vierweg MFB zelfbouw project. Uiteindelijk heb ik daar gekozen voor de bouwblokken van Hans. Dat project is hier te vinden. Soms als ik iets teruglees schaam ik mij een beetje, in de loop der jaren door vooral te doen een paar flinke stappen weten te maken en ondanks dat ik een perfectionist ben, heb ik zowel hier als door eigen MFB ontwikkelingen en ervaring nog steeds een hoop te leren. Het zelfstandig dimensioneren en begrijpen van een MFBloop is één van die dingen. Daar ben ik hier niet de enige in gelukkig ;) Iets wat ik vooral in de laatste tijd heb afgeleerd is iets te snel willen, dat werkt niet en kan heel veel extra onnodig geld kosten (ahum... diverse PCB's direct linea recta de kliko in, idem voor custom piëzo's). Maarja, van fouten leert men juist en komt men verder :) Dat ik nu langer over ontwikkelprojecten doe en vooral een ontwikkeling langer laat doorlopen kan er ook nog mee te maken hebben met dat ik in de tussentijd iets ouder en wat wijzer met de tijd ben geworden. Vanaf volgend jaar ben ik officieel niet jong meer :( :lol: Momenteel ben ik bezig e.e.a. al doende te leren over akoestiek, middels diverse experimenten al mogen uitvinden dat e.e.a. (gratis) al heel veel verschil in klankweergave kan maken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Menno
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 28 aug, 2020 14:59 pm
Locatie: Wervershoof
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Menno »

Wat een fijn en uitgebreid welkom Salvador! Dank je!

Je biedt me een paar zinvolle overdenkingen. Qua budget heb ik niet echt een richtlijn. Als ik op de MFBfreaks-site kijk dan zie ik dat een set 587's 649 euro kost. Ik weet niet of je mijn speakers hebt gegoogeld, maar ik heb destijds 1.250 euro per stuk betaald en omdat ze er nog als nieuw uitzien, denk ik dat ik uit de opbrengst van de verkoop die 587's makkelijk kan betalen. Kan ik er ook nog een gereviseerde set 544's bij doen voor in m'n radiostudio :D . Helaas zijn de 587's al een tijdje uitverkocht op het forum, ik check regelmatig.

Even terugkomen op jouw verhaal aangaande de hedendaagse concurrenten van de 587. Hoe is het mogelijk dat er speakers worden verkocht van 20.000 euro. Ik heb een keer eerder een set gezien die zo duur was, maar daarin zaten "gewone" luidsprekers van Scanspeak of Seas of zo. Alleen omdat de kastconstructie geen enkele haakse hoek bevatte was de box zo duur. Een hele handige timmerman kon ze namaken voor 1.000 euro per set natuurlijk zonder arbeidsuren, dus... En dan vraag ik me af of die speakers hun geld waard zijn. Heel veel beter dan speakers in een gewone kast zal het niet klinken, dat maak je mij tenminste niet wijs. Tijdens een demo heb ik een keer een set Dynaudio's gehoord, manshoog, kosten 40k per stuk!, en per box een eindversterker nodig ter grootte van een ouderwetse stofzuiger. Het klonk wel goed, maar niet 100x beter dan "normaal" geprijsde speakers. En achteraf hoorde ik dat ze ontzettend hadden zitten klooien met de opstelling, want het klonk eigenlijk nergens naar.

Voor wat betreft de 587's vraag ik me ook af of mijn versterker met ingebouwde room perfect correctie (DSP) die een bizar verschil maakt tussen luisteren zonder en met, zinvol te combineren is met de 587's. Met de room perfect zakt het laag enorm naar beneden en de resonanties waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar is het niet zonde om zo'n versterker (2x170W) te combineren met een MFB box? Of gaat die combinatie juist nog veel beter klinken?

Zoals je in mijn inleiding hebt kunnen lezen is flink experimenteren niet echt voor mij weggelegd. Dat gaat te lang duren. Ik heb net een huis gekocht uit 1920 waar nog veel aan moet gebeuren. En m'n privésituatie laat 't ook niet toe. Komt niks van terecht... Ik wil wel graag tijd stoppen in het zelfbouwen want dat heb ik vroeger ook veel gedaan. Als 13 jarige heb ik zo'n Philips mengpaneel gebouwd, compleet met zelfgebouwde voeding en gefineerde zijpaneeltjes. Zo'n spijt van dat ik dat ding ooit verkocht heb. Dus zelfbouw, héél graag, maar dan iets wat klaar is, een beproefd ontwerp. En het mag best wat geld kosten.

Terugkomend op je opmerkingen over de middenspeaker. Daar heb ik op dit forum vaker over gelezen. Ik herinner me wel van de 544 dat daar vooral veel laag en hoog in zat. Toen ik 14 was vond ik dat heerlijk. Sinds een lange tijd hou ik ook erg van mooi midden. De Vivace luidspreker uit Elektuur vond ik om die reden destijds erg goed klinken, zat een grote dome-middentoner in. Is dat bij de 587 niet op te lossen door er een grotere middenspeaker in te zetten? Is dat al eens geprobeerd? Past dat in de kast? Klopt het nog qua rendement bij de rest?

Het project van Hans waar je naar verwijst had ik al gevonden en heb ik met veel belangstelling gelezen, meerdere keren zelfs. Die modules zijn ook toepasbaar voor de 587 als ik het goed heb begrepen. Ik vraag me af of het verschil groot is ten opzichte van de originele elektronica. En om eerlijk te zijn, wat jij volgend jaar hoopt te worden (50 neem ik aan :lol:) ben ik al een tijdje. Ik zit al een de verkeerde kant van de 50... Mijn gehoor is niet meer zo best, schijnt een familiekwaaltje te zijn. Dus of ik tot het uiterste moet gaan lijkt me eigenlijk "nicht im Frage". Ik wil gewoon lekker geluid dat als ik daar zin in heb lekker hard kan en waarbij ik lekker door de kamer kan dreunen.

Enne, ben jij nou Chris van Pirate Logic? Want mijn vraag waarom er een 537 is ontwikkeld naast de modules van Hans blijft voor mij een groot raadsel.

Ik realiseer me dat het een enorm verhaal is (ik heb gewaarschuwd dat ik in de sales zit) en dat ik wat van de hak op de tak spring. Ik ben wel benieuwd naar je reactie, ook van andere leden van dit forum!
Check mijn stream op onverantwoord.com of luister direct op stream.onverantwoord.com.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door motoindo »

Menno schreef: do 03 sep, 2020 12:03 pmEnne, ben jij nou Chris van Pirate Logic? Want mijn vraag waarom er een 537 is ontwikkeld naast de modules van Hans blijft voor mij een groot raadsel. Ik realiseer me dat het een enorm verhaal is (ik heb gewaarschuwd dat ik in de sales zit) en dat ik wat van de hak op de tak spring. Ik ben wel benieuwd naar je reactie, ook van andere leden van dit forum!
Kreeg van Hans de link naar jouw posts door met het verzoek om ook wat te roepen dus bij deze :D

De 537 vormde in 2012 een van mijn eerste pogingen om de technologie achter deze geweldige luidsprekers te begrijpen en is gebaseerd op een aangepaste versie van de 587 electronica. Het getal 537 kwam daarbij voort uit de door Philips gehanteerde type nummering waarbij 5 stond voor de groep actieve luidsprekers, de 3 voor het geboortejaar - 2013- en de 7 het volgnummer, de 537 was als het ware een moderne versie van de 587.

De 537 elektronica bestond uit twee printen, eentje met de filters en correctie logica:
2012.02.01.photo.2.1024.png
en eentje met de versterkers :
2012.01.01.photo.1.1024.png
later is er ook nog een versie geweest met SMD tegen de onderzijde waardoor alles op 1 print paste, de 2013, welke tevens was uitgevoerd met een BTL eindtrap voor het laag.
2013.01.01.foto.top.1024.png
Omdat dit alles nogal warm werd en daarmee onprettig grote koellichamen benodigde en ook qua voeding nogal wat haken en ogen kende ben ik in 2015 overgestapt op klasse D versterking:
mobile.one.2015.01.2.1024.png


Welke doorontwikkeld is tot de basis voor mijn Little/One 2 weg systeem :
little.one.bhd2.yellow.1024.png
Daarnaast loopt er sinds 2 jaar een project voor een drieweg systeem, de Grown/Up die dezelfde versterking gebruikte als de Little/One maar dan met een aparte chip voor het laag :
bmh3d.0.photo.5.jpg
Waarmee momenteel getest wordt met een nieuwe chip van Texas Instruments, de tpa3255:
bmh3d.2020.0.photo.2.png
Daarnaast wordt er gewerkt aan een versnellingsopnemers waarmee eigen MFB woofers gemaakt kunnen worden waarvan de StarBass de meest gebruikte is:
starbass.yellow.1024.png
We zijn dus lekker druk om deze wonderbaarlijke tech nieuw leven in te blazen. Misschien dat Rob en Gerhard ook nog iets willen zeggen over hun fusion project ....

Enneh, welkom !

/* ps, voor het geval je op facebook zit ....*/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Salvador »

Menno schreef: do 03 sep, 2020 12:03 pm ...dan zie ik dat een set 587's 649 euro kost.
:shock: Dat lijkt mij wat veel voor boxen met enkel vervangen elco's. Ik begrijp dat er daar geleefd moet kunnen worden van het één en ander, echter wil ik ook best wel voor 250-320€ incl. BTW om enkel wat elcootjes vervangen, potmeters vervangen, Japanse transistoren vervangen, nieuwe tochtstrip over bestaande plakken en afregelen. Makkelijk en snel verdienen :D M.u.v. de relais zijn de componenten die wél worden vervangen wel ongeveer van de hoogst haalbare kwaliteit. Zelf deed ik een tijd op hobbymatig niveau (dus kleine aantallen, geen tientallen paren per jaar) grondige MFB revisies, boxen ouder dan de 58* serie heb ik bereids vorig jaar uitgefaseerd. Een tijd terug nog voor iemand een door Mfbfreaks gereviseerd paar volledig uit elkaar getrokken en opnieuw gereviseerd, dus grondig. Volgens de eigenaar viel een enorm gordijn na de revisie weg. Dat komt omdat ik o.a. let op foliecondensatoren met een véél lagere dissipatiefactor dan de originelen die erin zitten. Een tijd terug kwam ik er zelfs achter dat de 58*'s nog verder te verbeteren zouden kunnen zijn aangezien ook daar (blijkbaar...) carbon film weerstanden in de signaalweg zitten, daar zouden dan nog metaalfilmweerstanden voor in de plaats gezet kunnen worden. Maarja, er is ook een grens en op een gegeven moment ben je bijna alles aan het vervangen, dan kan je net zo goed een nieuwe box bouwen ;) De 58*'s wilde ik dit jaar vanaf juli in wat grotere getallen in opdracht onder naam van mijn bedrijf gaan reviseren. Door de COVID-19 crisis heb ik echter besloten dat niet te gaan doen, ook is het voor mij bedrijfsmatig niet haalbaar, gezien ik de boxen dusdanig grondig reviseer, dat ik, wil ik überhaupt nog winst maken en niet gratis werken, belachelijk hoge bedragen voor een 58* revisie zou moeten vragen (in de orde van 500-650 euro per paar), daar sta ik totaal niet achter. Tenminste, voor 3 á 4 euro per uur bij een wat redelijker bedrag lijkt het mij niet echt haalbaar :roll: :lol: Daarnaast wilde ik vanaf 2021 enkel nog verder met nieuwe MFB elektronica, gezien het ontwikkelen van iets nieuws mij toch het meest aantrekt ;) De huidige wereldse situatie heeft mijn besluit vanaf 2021 alleen nog maar met nieuwe elektronica bezig te zijn dus wat naar voren getrokken :)
Even terugkomen op jouw verhaal aangaande de hedendaagse concurrenten van de 587. Hoe is het mogelijk dat er speakers worden verkocht van 20.000 euro.
Een 587 paar is ongereviseerd, afhankelijk van de staat (defect en met optische gebreken tot aan mintstaat met de orig. dozen) zo tussen de 150 en 350€ op Marktplaats te vinden. Met doos in absolute mintstaat op eBay soms nog wat meer, richting de 500. Een vriend van mij heeft een paar 587's nieuw in doos (orig. plakband en nog nieuw)... wel 800€ voor betaald, maarja wat moet je ermee. Openmaken doe je niet, want dan is de waarde eraf en eeuwig laten staan is op mijn gevoel ook weer zoiets. Er zouden maar bakstenen inzitten :o
Als Philips vandaag de dag, nog de 587's had verkocht, denk ik dat ze rond de 3500€ per paar zouden hebben gekost. De prijs van een luidspreker wordt o.a. bepaald door de kwaliteit van de componenten, de kwaliteit van het resultaat (en bij een groot merk, ook meer belangstelling, bekendheid) en bij kleine tot middelgrote bedrijven uiteraard ook een stuk ontwikkeling en toelating tot de markt. Als voorbeeld tot dat laatste zit je als Europese fabrikant aan een aantal keuringsnormen waaraan voldaan moet worden, belangrijke zijn hier o.a. CE met o.a. EMC tests en RoHS. Bij een beetje keuringsinstantie betaal je voor een complete EMC scan inclusief tests met spanningsval, surgetesten, et cetera al gauw bedragen van 4000 tot 8000€. Wat minder voor een ''quick scan'' zoals ze dat noemen. Een test waarbij je eerst een globaal overzicht krijgt van je machine/apparaat en waarbij je niet direct de volle mep betaald voor een volledige scan en nog de kans hebt e.e.a. in het ontwerp aan te passen om alle tests uiteindelijk succesvol te kunnen doorstaan.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
RoHS heeft weer te maken met dingen als reinheid van componenten, een maximaal percentage aan lood (Pb) in je ontwerp bijvoorbeeld. Omdat ik vooral het CE gebeuren en het keuren van zaken ontzettend interessant vind, heb ik mij bij de TÜV ingeschreven om binnenkort een cursus daarvoor te volgen. Dan ben ik in ieder geval gemachtigd om zo'n proces volledig te begeleiden en aan het eind goedkeur tot ''CE conformiteit'' te geven.

En dan vraag ik me af of die speakers hun geld waard zijn. Heel veel beter dan speakers in een gewone kast zal het niet klinken, dat maak je mij tenminste niet wijs.
Het klopt zeker dat een zéér goed klinkende luidspreker helemaal niet veel hoeft te kosten. Ga je echter nieuw met nieuw vergelijken, dan kom je voor bepaalde resultaten meestal toch aan behoorlijke bedragen. En ja, er zijn hele dure luidsprekerparen op de markt verkrijgbaar. Een andere vriend van mij heeft een stel Cantons staan die destijds 40.000 USD hebben gekost en een stel Infinity Kappa 9A's (veel goedkoper) speelt dat paar volledig de grond in. Hij heeft ook een paar Infinity Beta's met servo. Klinken voor luidsprekers uit die tijd uitzonderlijk goed, zo ook, welliswaar uit een lagere prijsklasse, de 587's.
Voor wat betreft de 587's vraag ik me ook af of mijn versterker met ingebouwde room perfect correctie (DSP) die een bizar verschil maakt tussen luisteren zonder en met, zinvol te combineren is met de 587's. Met de room perfect zakt het laag enorm naar beneden en de resonanties waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar is het niet zonde om zo'n versterker (2x170W) te combineren met een MFB box? Of gaat die combinatie juist nog veel beter klinken?
Daar zeg ik altijd van dat je eerst moet kijken naar welke bronnen je wilt (blijven) luisteren op MFB's en aan de hand daarvan een keuze gaat maken hoe je e.e.a. gaat bekabelen en aansturen. Zelf gebruik ik een oude Oppo Sonica DAC, maar als je echt nog naar LP's wilt luisteren kan men ook een goede voorversterker kiezen. Voor die maat met die nieuwe 587's een tijd terug een oude Philips 22AH280 helemaal tot het uiterste gebracht door géén elco's meer in de signaalweg te hebben, maar foliecondensatoren en alle carbon weerstanden te vervangen voor metaalfilm weerstanden. Monnikenwerk, enfin. Ding voor de gein eens tussen mijn speakers en de DAC gehangen, geluid werd nog beter. Een voorversterker wordt gebruikt om voornamelijk meerdere bronnen te kunnen aansluiten en impedanties en inkomende signalen van bronnen beter te kunnen regelen en op elkaar te laten aansluiten. Ook wordt e.e.a. meer in stapjes versterkt, hetgeen vaak ook verklaart waarom je met een goede voorversterker nog meer uit je MFB speakers kunt halen, simpelweg omdat het versterken nog meer in stapjes wordt gehakt en versterkers dan niet extreem hoeven te gaan versterken (waardoor ze tegen hun ''dak'' aanzitten en je amper headroom overhoudt). Minder vervorming betekend dan ook weer dat je de boel ongestraft nog luider kunt zetten 8-) ;)
Is dat bij de 587 niet op te lossen door er een grotere middenspeaker in te zetten? Is dat al eens geprobeerd? Past dat in de kast? Klopt het nog qua rendement bij de rest?
Ik acht dat als wat zonde. De 587 is een bovengemiddeld goede luidspreker die je gewoon qua ontwerp moet laten zoals hij is. Alles wordt symmetrisch gevoed, waardoor je in het signaalpad van het midhoog géén elco's hebt. Dat is precies wat je wilt en ook één van de redenen waarom deze boxen zo goed mee kunnen komen met nieuwe (MFB) luidsprekers en speakers uit het High-End segment (er is ook Top-end, maar dat is een ander verhaal en gaat soms ook niet meer over de mate van weergave, maar eerder alleen de gebruikte materialen). Zelfs met alleen een standaard elco revisie blazen deze speakers menig HiFI klubben en Mediamarkt LowFi container c.q. klikotroep qua weergave en degelijkheid compleet omver. Een grondig gereviseerd paar klinkt dan weer met zekerheid circa 40% beter dan een paar met enkel een standaard elco revisie ;) Ik geloof dat David (ook lid en ontwikkelaar op dit forum) eens een keer met een stel gemodificeerde 585's bij een HiFi klubben zaak naar binnen is gelopen met, na ze daar te hebben laten horen, de vraag of ze ook iets vergelijkbaars hadden. Ik kan het niet 100% bevestigen, maar naar herinnering is hij volgens mij toen de winkel uit gestuurd :lol:
Het project van Hans waar je naar verwijst had ik al gevonden en heb ik met veel belangstelling gelezen, meerdere keren zelfs.
Geen idee, de link die ik stuurde was mijn vierweg MFB project, Hans is hier de ontwerper van o.a. de 544 MKII, 541 MKII en de daarbij behorende modules. Hij heeft ook een zéér goede luidspreker voor en met Piet Gouw ontworpen en gebouwd. De PAG MKII.
Die modules zijn ook toepasbaar voor de 587 als ik het goed heb begrepen.
Dat klopt, echter presteert de 587 met een grondige revisie en boven genoemde redenen (o.a. symmetrisch gevoede versterkers) al zéér goed. Ik verwacht dat nieuwe elektronica hier niet heel erg veel verschil gaat brengen, althans, niet datgene waarvan je hoopt nadat je al die tijd en moeite erin hebt gestoken met compleet nieuwe elektronica. Dan zou ik nog liever de PAG MKII nabouwen of iets anders ontwerpen/bouwen ;)
En om eerlijk te zijn, wat jij volgend jaar hoopt te worden (50 neem ik aan :lol:) ...
Volgend jaar wordt ik 26 :shifty: :think:
Enne, ben jij nou Chris van Pirate Logic?
Hij heeft al gereageerd zag ik ;)
Want mijn vraag waarom er een 537 is ontwikkeld naast de modules van Hans blijft voor mij een groot raadsel.
Dat is enkel een creatief en leuk nummer geweest, ter ere aan de 532 en 587, er zijn van andere merken nog véél meer nieuwe MFB luidsprekers. Maandelijks komen wij hier op het forum nog wel eens hier en daar een MFB principe tegen.
Ik realiseer me dat het een enorm verhaal is (ik heb gewaarschuwd dat ik in de sales zit) en dat ik wat van de hak op de tak spring.
Voor mij totaal geen probleem. Altijd leuk om inzichten te delen. Nog leuker is het soms als iemand nog kritischer en ik daarvan ook weer wat kan leren ;) Kennis, ervaring en inzichten uitwisselen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Salvador op do 03 sep, 2020 20:15 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Salvador »

Dit zijn overigens de S1 MFB's van BayernTechnik:
DSC_5654.JPG
Daar heb ik veel van geleerd, voornamelijk qua afregeling en faseverschillen (o.a. incorrect aansluiten bijvoorbeeld :) ). Ook het ontwerpen en maken van de PCB's was een uitdaging. Uiteindelijk klinken ze overall beter dan een paar Infinity Beta, echter dat tophoog... Nee, daarvoor heeft men andere tweeters nodig en zo nauwkeurig, evenwichtig en netjes als de Infinity EMIT K tweeter en SEMIT K supertweeter heb ik nog niet snel andere units horen weergeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Menno
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 28 aug, 2020 14:59 pm
Locatie: Wervershoof
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Menno »

motoindo schreef: do 03 sep, 2020 14:12 pm
Menno schreef: do 03 sep, 2020 12:03 pmEnne, ben jij nou Chris van Pirate Logic? Want mijn vraag waarom er een 537 is ontwikkeld naast de modules van Hans blijft voor mij een groot raadsel. Ik realiseer me dat het een enorm verhaal is (ik heb gewaarschuwd dat ik in de sales zit) en dat ik wat van de hak op de tak spring. Ik ben wel benieuwd naar je reactie, ook van andere leden van dit forum!
Kreeg van Hans de link naar jouw posts door met het verzoek om ook wat te roepen dus bij deze :D

De 537 vormde in 2012 een van mijn eerste pogingen om de technologie achter deze geweldige luidsprekers te begrijpen en is gebaseerd op een aangepaste versie van de 587 electronica. Het getal 537 kwam daarbij voort uit de door Philips gehanteerde type nummering waarbij 5 stond voor de groep actieve luidsprekers, de 3 voor het geboortejaar - 2013- en de 7 het volgnummer, de 537 was als het ware een moderne versie van de 587.

<KNIP KNIP KNIP>

Enneh, welkom !

/* ps, voor het geval je op facebook zit ....*/
Dank voor je uitgebreide welkomstwoord :mrgreen:. Ik ben al dagen draadjes aan het lezen op dit forum. Ik zou willen dat ik het techneutendeel beter kon begrijpen. Dan zou ik mee kunnen helpen in metingen en onderzoek en zo. Helaas ben ik daar niet de beste persoon voor. Aan de andere kant, audiotechnologie is wel een behoorlijke special. In mijn opleiding is daaraan destijds weinig aandacht besteed. De enige versterker die ik heb moeten ontwerpen wat er één voor video: versterking 30 dB (5,5 MHz, -3dB), ingangs- en uitgangsimpedentie 50 ohm en er moest terugkoppeling in zitten, iets met lusversterking (-Al) en nog wat van die zaken. Toen ie af was en werd afgetekend als voldoende werd me medegedeeld dat dit wel het laatste versterkerontwerp zou zijn dat ik in m'n leven ooit nog zou maken want wie ontwerpt zoiets nou nog tegenwoordig (speelde zich af in 1987 of zo)... :geek:?

Ik vind het fantastisch om te lezen dat je zo met die audio-elektronica bezig bent en dat je als ik het goed interpreteer van je hobby je werk hebt gemaakt. Dat zou ik ook graag willen maar gaat niet meer gebeuren ben ik bang. Ik hou muziek als hobby (in de breedste zin van het woord) en daarmee vermaak ik me prima.

Ik heb jouw link op FB gevolgd. Mooie pagina en gaaf al die opnemers die je hebt ontwikkeld. Zijn die specifiek ontwikkeld met een merk en type woofer in gedachten? Of kunnen ze in principe in elke woofer worden gemonteerd? Wie zijn je potentiële klanten? Ik veronderstel eigenlijk dat je je richt op luidsprekerboxfabrikanten die zich in een niche bevinden. Just curious!

Het artikel over jouw Little/Ones had ik al eens eerder gelezen! Mooie speakers, leuk dat er in een tijdschrift aandacht aan is besteed. Helaas heb ik ze nooit gehoord! Wat mij zo verbaast over luidsprekers is dat je "vroeger" enorme speakers nodig had voor een beetje laag. Ik heb ooit speakers laten bouwen door een zaak in Enkhuizen. Alle speakers van Audax, laag was 30cm. En ondanks dat formaat vond ik het laag veel te mager. Opstelling en luisterplek ontzettend kritisch. En als het hard stond en ik luisterde elders in huis dan dreunde er niks... Vond ik zeker toen een enorme tegenvaller... De woofers heb ik destijds weggegooid omdat de schuimranden waren vergaan. Van refoaming had ik nog nooit gehoord... De midden- en hoogspeakers heb ik een jaar geleden nog via MP verkocht. Nog een leuk bedrag voor gekregen.

Voor mijn ex heb ik ooit een Sony bluetooth speakertje gekocht. 80 euro of zo. Belachelijk veel bas uit zo'n ding. Niet iets waar je de hele dag naar wilt luisteren, maar hoe krijgen ze het voor elkaar? Op een accuutje en het kan nog hard ook. Ding was ter grootte van een halfvolle keukenrol (halflege is meer mijn terminologie ;)). Wat kan men nu wel bouwen wat in de jaren 80, 90 niet kon? Of wat men niet deed? Ik was als jochie altijd op zoek naar boxen met bas. Die betreffende audiozaak in Enkhuizen heeft van alles gedaan om dat uit m'n hoofd te praten. Er moest geen bas in zitten, dat was niet hifi, dat was misschien wel tè Philips (ik vond die 544 zo mooi!). En als er dan jazzfestival was en ik stond een paar meter van zo'n dixielandbandje af met zo'n grote echte bas met snaren dan werd ik helemaal high van dat geluid! Dan hoort het toch wel zo? Ik ben toch niet gek? Maar ik was nog jong en werd beïnvloed door die ouwe mannen (dertigers, hahaha) die er natuurlijk wèl verstand van hadden... Ik heb nooit echt geluk gehad met boxen.

De elpees die ik kocht hadden ook weinig tot geen bas. Zaten die opnametechnici niet naar veel te grote boxen te luisteren die gewoon een verkeerde referentie waren in relatie tot de speakers die bij de meesten thuis stonden? De elpee Phanton of the night van Kayak komt in me op. Net als The Nightfly van Donald Fagen, geen verkoper in een hifi winkel die die nog voor je wil opzetten want komt z'n strot uit :D. Prachtige platen met voornamelijk midden- en hoge tonen... Dat mijn vader toen bij een fabriek werkte die eigendom was van Philips (PVC verwerkend bedrijf Draka Polva in Enkhuizen) en me dus zo'n 30% korting opleverde op die producten en dat Philips versterkers (ik had de RH550 als ik me niet vergis) de mogelijkheid boden om de lage tonen enorm op te halen. Met de bas-schuif zo'n +15dB en dan deed de contourknop er met 10 dB of zo nog een schepje bovenop... En ik had toen al door dat je dB's op kon tellen :D. Ik begreep eigenlijk niet dat er mensen waren die geen Philips kochten, want welke Japanse versterker bood die optie?

Ik ben dus ontzettend benieuwd naar de grote uitvoering van de MFB waarmee je bezig bent, al ben ik bang dat ze boven mijn budget zullen zijn. En het zal je duidelijk zijn dat ik speakers zoek met lekker veel diep laag. M'n huismaker is een mooie rechthoekige ruimte van 5 x 7 meter. TV- en speakeropstelling langs de lange wand. Ik vind m'n Monitor Audio's mooi van vorm maar te mager klinken. De 587 klinkt vast veel beter maar is een beetje lomp. Ik wil niemand beledigen!!! Ik wou dat ik een set had! Maar een beetje te breed, echt vintage. Ik zou ook wel graag zelf willen bouwen, maar niet experimenteren. Ik ben geen wetenschapper, ik krijg graag een compleet ontwerp voorgeschoteld. Ik ben niet te beroerd om de componenten uit te zoeken en te bestellen en om zelf een kast te maken. Ik heb de meeste ontwerpen hier volgens mij bekeken denk ik. Ik trek de conclusie (klopt dat?) dat je altijd een Philips MFB woofer nodig hebt? Die zijn ongetwijfeld niet makkelijk te krijgen. Slopen uit een setje? Lijkt me zo zonde. Heb jij nog suggesties voor iets moois? Ik heb het draadje van de vierweg MFB van Salvador helemaal gelezen gisteren. Jammer dat er eigenlijk geen einde aan gekomen is na zoveel werk! Anders zou dat een mooi project zijn. En ik zag de de PAG in een luistersessie als beste werd gewaardeerd. Het ontwerp in de MK2 versie heb ik gezien op dit forum. Is ook wel een grote set lijkt me. De PDF van Hans moet ik nog een keer doornemen.

Zijn of waren er plannen voor een luisterdag? Coronaproef natuurlijk! Ik zou graag eens een line up MFB speakers horen. En natuurlijk met geïnteresseerden en gelijkgestemden kletsen. Vooral om uiteindelijk te komen tot een mooie aankoop of een plan om zelf te gaan bouwen. Ik ben redelijk handig, ik heb een bovenfrees (ik heb ooit bij Blaupunkt, later bij Bosch gewerkt, fijn die op consumenten gerichte bedrijven en bijbehorende personeelskorting) en ik heb veel geduld.

PS: Als ik te veel leuter met te weinig technische diepgang (ik begrijp dat dat een (terechte) eis van Hans is), dan hoor ik het graag!
Check mijn stream op onverantwoord.com of luister direct op stream.onverantwoord.com.
Gebruikersavatar
Menno
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 28 aug, 2020 14:59 pm
Locatie: Wervershoof
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Menno »

Salvador schreef: do 03 sep, 2020 19:51 pm
Menno schreef: do 03 sep, 2020 12:03 pm ...dan zie ik dat een set 587's 649 euro kost.
:shock: Dat lijkt mij wat veel voor boxen met enkel vervangen elco's. Ik begrijp dat er daar geleefd moet kunnen worden van het één en ander, echter wil ik ook best wel voor 250-320€ incl. BTW om enkel wat elcootjes vervangen, potmeters vervangen, Japanse transistoren vervangen, nieuwe tochtstrip over bestaande plakken en afregelen. Makkelijk en snel verdienen :D M.u.v. de relais zijn de componenten die wél worden vervangen wel ongeveer van de hoogst haalbare kwaliteit. Zelf deed ik een tijd op hobbymatig niveau (dus kleine aantallen, geen tientallen paren per jaar) grondige MFB revisies, boxen ouder dan de 58* serie heb ik bereids vorig jaar uitgefaseerd. Een tijd terug nog voor iemand een door Mfbfreaks gereviseerd paar volledig uit elkaar getrokken en opnieuw gereviseerd, dus grondig. Volgens de eigenaar viel een enorm gordijn na de revisie weg. Dat komt omdat ik o.a. let op foliecondensatoren met een véél lagere dissipatiefactor dan de originelen die erin zitten. Een tijd terug kwam ik er zelfs achter dat de 58*'s nog verder te verbeteren zouden kunnen zijn aangezien ook daar (blijkbaar...) carbon film weerstanden in de signaalweg zitten, daar zouden dan nog metaalfilmweerstanden voor in de plaats gezet kunnen worden. Maarja, er is ook een grens en op een gegeven moment ben je bijna alles aan het vervangen, dan kan je net zo goed een nieuwe box bouwen ;) De 58*'s wilde ik dit jaar vanaf juli in wat grotere getallen in opdracht onder naam van mijn bedrijf gaan reviseren. Door de COVID-19 crisis heb ik echter besloten dat niet te gaan doen, ook is het voor mij bedrijfsmatig niet haalbaar, gezien ik de boxen dusdanig grondig reviseer, dat ik, wil ik überhaupt nog winst maken en niet gratis werken, belachelijk hoge bedragen voor een 58* revisie zou moeten vragen (in de orde van 500-650 euro per paar), daar sta ik totaal niet achter. Tenminste, voor 3 á 4 euro per uur bij een wat redelijker bedrag lijkt het mij niet echt haalbaar :roll: :lol: Daarnaast wilde ik vanaf 2021 enkel nog verder met nieuwe MFB elektronica, gezien het ontwikkelen van iets nieuws mij toch het meest aantrekt ;) De huidige wereldse situatie heeft mijn besluit vanaf 2021 alleen nog maar met nieuwe elektronica bezig te zijn dus wat naar voren getrokken :)
Even terugkomen op jouw verhaal aangaande de hedendaagse concurrenten van de 587. Hoe is het mogelijk dat er speakers worden verkocht van 20.000 euro.
Een 587 paar is ongereviseerd, afhankelijk van de staat (defect en met optische gebreken tot aan mintstaat met de orig. dozen) zo tussen de 150 en 350€ op Marktplaats te vinden. Met doos in absolute mintstaat op eBay soms nog wat meer, richting de 500. Een vriend van mij heeft een paar 587's nieuw in doos (orig. plakband en nog nieuw)... wel 800€ voor betaald, maarja wat moet je ermee. Openmaken doe je niet, want dan is de waarde eraf en eeuwig laten staan is op mijn gevoel ook weer zoiets. Er zouden maar bakstenen inzitten :o
Als Philips vandaag de dag, nog de 587's had verkocht, denk ik dat ze rond de 3500€ per paar zouden hebben gekost. De prijs van een luidspreker wordt o.a. bepaald door de kwaliteit van de componenten, de kwaliteit van het resultaat (en bij een groot merk, ook meer belangstelling, bekendheid) en bij kleine tot middelgrote bedrijven uiteraard ook een stuk ontwikkeling en toelating tot de markt. Als voorbeeld tot dat laatste zit je als Europese fabrikant aan een aantal keuringsnormen waaraan voldaan moet worden, belangrijke zijn hier o.a. CE met o.a. EMC tests en RoHS. Bij een beetje keuringsinstantie betaal je voor een complete EMC scan inclusief tests met spanningsval, surgetesten, et cetera al gauw bedragen van 4000 tot 8000€. Wat minder voor een ''quick scan'' zoals ze dat noemen. Een test waarbij je eerst een globaal overzicht krijgt van je machine/apparaat en waarbij je niet direct de volle mep betaald voor een volledige scan en nog de kans hebt e.e.a. in het ontwerp aan te passen om alle tests uiteindelijk succesvol te kunnen doorstaan.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
RoHS heeft weer te maken met dingen als reinheid van componenten, een maximaal percentage aan lood (Pb) in je ontwerp bijvoorbeeld. Omdat ik vooral het CE gebeuren en het keuren van zaken ontzettend interessant vind, heb ik mij bij de TÜV ingeschreven om binnenkort een cursus daarvoor te volgen. Dan ben ik in ieder geval gemachtigd om zo'n proces volledig te begeleiden en aan het eind goedkeur tot ''CE conformiteit'' te geven.

En dan vraag ik me af of die speakers hun geld waard zijn. Heel veel beter dan speakers in een gewone kast zal het niet klinken, dat maak je mij tenminste niet wijs.
Het klopt zeker dat een zéér goed klinkende luidspreker helemaal niet veel hoeft te kosten. Ga je echter nieuw met nieuw vergelijken, dan kom je voor bepaalde resultaten meestal toch aan behoorlijke bedragen. En ja, er zijn hele dure luidsprekerparen op de markt verkrijgbaar. Een andere vriend van mij heeft een stel Cantons staan die destijds 40.000 USD hebben gekost en een stel Infinity Kappa 9A's (veel goedkoper) speelt dat paar volledig de grond in. Hij heeft ook een paar Infinity Beta's met servo. Klinken voor luidsprekers uit die tijd uitzonderlijk goed, zo ook, welliswaar uit een lagere prijsklasse, de 587's.
Voor wat betreft de 587's vraag ik me ook af of mijn versterker met ingebouwde room perfect correctie (DSP) die een bizar verschil maakt tussen luisteren zonder en met, zinvol te combineren is met de 587's. Met de room perfect zakt het laag enorm naar beneden en de resonanties waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar is het niet zonde om zo'n versterker (2x170W) te combineren met een MFB box? Of gaat die combinatie juist nog veel beter klinken?
Daar zeg ik altijd van dat je eerst moet kijken naar welke bronnen je wilt (blijven) luisteren op MFB's en aan de hand daarvan een keuze gaat maken hoe je e.e.a. gaat bekabelen en aansturen. Zelf gebruik ik een oude Oppo Sonica DAC, maar als je echt nog naar LP's wilt luisteren kan men ook een goede voorversterker kiezen. Voor die maat met die nieuwe 587's een tijd terug een oude Philips 22AH280 helemaal tot het uiterste gebracht door géén elco's meer in de signaalweg te hebben, maar foliecondensatoren en alle carbon weerstanden te vervangen voor metaalfilm weerstanden. Monnikenwerk, enfin. Ding voor de gein eens tussen mijn speakers en de DAC gehangen, geluid werd nog beter. Een voorversterker wordt gebruikt om voornamelijk meerdere bronnen te kunnen aansluiten en impedanties en inkomende signalen van bronnen beter te kunnen regelen en op elkaar te laten aansluiten. Ook wordt e.e.a. meer in stapjes versterkt, hetgeen vaak ook verklaart waarom je met een goede voorversterker nog meer uit je MFB speakers kunt halen, simpelweg omdat het versterken nog meer in stapjes wordt gehakt en versterkers dan niet extreem hoeven te gaan versterken (waardoor ze tegen hun ''dak'' aanzitten en je amper headroom overhoudt). Minder vervorming betekend dan ook weer dat je de boel ongestraft nog luider kunt zetten 8-) ;)
Is dat bij de 587 niet op te lossen door er een grotere middenspeaker in te zetten? Is dat al eens geprobeerd? Past dat in de kast? Klopt het nog qua rendement bij de rest?
Ik acht dat als wat zonde. De 587 is een bovengemiddeld goede luidspreker die je gewoon qua ontwerp moet laten zoals hij is. Alles wordt symmetrisch gevoed, waardoor je in het signaalpad van het midhoog géén elco's hebt. Dat is precies wat je wilt en ook één van de redenen waarom deze boxen zo goed mee kunnen komen met nieuwe (MFB) luidsprekers en speakers uit het High-End segment (er is ook Top-end, maar dat is een ander verhaal en gaat soms ook niet meer over de mate van weergave, maar eerder alleen de gebruikte materialen). Zelfs met alleen een standaard elco revisie blazen deze speakers menig HiFI klubben en Mediamarkt LowFi container c.q. klikotroep qua weergave en degelijkheid compleet omver. Een grondig gereviseerd paar klinkt dan weer met zekerheid circa 40% beter dan een paar met enkel een standaard elco revisie ;) Ik geloof dat David (ook lid en ontwikkelaar op dit forum) eens een keer met een stel gemodificeerde 585's bij een HiFi klubben zaak naar binnen is gelopen met, na ze daar te hebben laten horen, de vraag of ze ook iets vergelijkbaars hadden. Ik kan het niet 100% bevestigen, maar naar herinnering is hij volgens mij toen de winkel uit gestuurd :lol:
Het project van Hans waar je naar verwijst had ik al gevonden en heb ik met veel belangstelling gelezen, meerdere keren zelfs.
Geen idee, de link die ik stuurde was mijn vierweg MFB project, Hans is hier de ontwerper van o.a. de 544 MKII, 541 MKII en de daarbij behorende modules. Hij heeft ook een zéér goede luidspreker voor en met Piet Gouw ontworpen en gebouwd. De PAG MKII.
Die modules zijn ook toepasbaar voor de 587 als ik het goed heb begrepen.
Dat klopt, echter presteert de 587 met een grondige revisie en boven genoemde redenen (o.a. symmetrisch gevoede versterkers) al zéér goed. Ik verwacht dat nieuwe elektronica hier niet heel erg veel verschil gaat brengen, althans, niet datgene waarvan je hoopt nadat je al die tijd en moeite erin hebt gestoken met compleet nieuwe elektronica. Dan zou ik nog liever de PAG MKII nabouwen of iets anders ontwerpen/bouwen ;)
En om eerlijk te zijn, wat jij volgend jaar hoopt te worden (50 neem ik aan :lol:) ...
Volgend jaar wordt ik 26 :shifty: :think:
Enne, ben jij nou Chris van Pirate Logic?
Hij heeft al gereageerd zag ik ;)
Want mijn vraag waarom er een 537 is ontwikkeld naast de modules van Hans blijft voor mij een groot raadsel.
Dat is enkel een creatief en leuk nummer geweest, ter ere aan de 532 en 587, er zijn van andere merken nog véél meer nieuwe MFB luidsprekers. Maandelijks komen wij hier op het forum nog wel eens hier en daar een MFB principe tegen.
Ik realiseer me dat het een enorm verhaal is (ik heb gewaarschuwd dat ik in de sales zit) en dat ik wat van de hak op de tak spring.
Voor mij totaal geen probleem. Altijd leuk om inzichten te delen. Nog leuker is het soms als iemand nog kritischer en ik daarvan ook weer wat kan leren ;) Kennis, ervaring en inzichten uitwisselen...
Dat met die quotes heb ik niet geheel onder controle... Ik doe het even zo zonder :oops:. Ik heb je hele draadje over de vierweg MFB opgezogen. Wel een anticlimax (vooral voor jou!) dat je er na zoveel werk en centen abrupt mee gestopt bent. Ik vind je doorzettingsvermogen enorm en je inventiviteit ook! Mooi gebouwd, goed gedocumenteerd, de juiste vragen gesteld. Bijzonder!

Maarre, even to the point: Kun jij me 587's leveren die gereviseerd zijn (en natuurlijk goedkoper dan die van MFBfreaks? Dan ben ik zeer geïnteresseerd! Ik heb een jaar of twee geleden een korte maar intensieve berichtenuitwisseling gehad met "een MFB liefhebber" die alle types had staan en die ook te koop aanbood. In mijn herinneringen was dat iemand uit Haarlem. Helaas ben ik de berichtenhistorie kwijt (via MP?). Was jij dat? Dan kom ik graag nog een keertje bij je langs! Ik ben in de markt voor iets à la 587 voor in m'n huiskamer en voor de 544 voor in mijn nog te bouwen radiostudio.

Je vraagt me waar ik vooral naar luister. Ik heb een Bluesound met een glaskabeltje aangesloten aan mijn versterker. Ding schijnt goed te klinken en fantastisch te werken... Meestal staat NPO radio 2 aan. M'n NAS is ook gekoppeld aan de Bluesound maar dat vind ik een drama. Ik heb vele honderdduizenden FLAC bestanden (een collega vroeg of ik m'n eigen Tidal/Spotify wil maken...) en daar kan die Bluesound niet mee overweg ondanks dat dat volgens de fabrikant geen probleem zou moeten zijn. Zelfs in een koppeling naar een mapje met 11 duizend mp3's met als doel geweldige achtergrondmuziek te hebben verslikt hij zich; dan krijg ik de opmerking dat er 0 files zijn gevonden... Echt een prutsding, en best een dure. Als iemand een suggestie heeft voor een alternatief? Een streamer die je met je mobiel kunt bedienen en die geen moeite heeft met vele vele vele bestanden op een NAS.

Daarnaast heb ik het plan om ooit nog een platenspeler te kopen. Niet omdat dat beter klinkt dan een CD (ik heb een haat-liefde-verhouding met vinyl, maar in de jaren 80 was dat de beste audiobron die je kon kopen, cassettebandjes klonken in mijn oren gewoon te dof, en een CD zou theoretisch het dichtstbij de originele masteropname moeten komen als er niet zo mee geklooid zou worden...) maar omdat het me leuk lijkt om weer eens een plaat op te zetten. Staat ook mooi in m'n woonkamer :roll:. M'n slaapkamer staat tenslotte niet voor niks vol met elpees en vooral singletjes die ik de laatste verhuizing allemaal meegezeuld heb. Ik wil een platenspeler met ingebouwde voorversterker en liefst ook een A/D converter. Kan ik makkelijk eens wat platen digitaliseren zonder dat ik m'n studio moet opbouwen (zolang ik die nog niet klaar heb). Ik heb een Pro-ject of een Thorens op het oog. Liggen beide in de prijscategorie rond de 600, 700 euro. Vind ik ook wel meer dan genoeg.

Je refereert nog naar een voorversterker. In mijn ogen kan dat een passief ding zijn, uitgezonderd de pu-ingang natuurlijk, met een ingangskeuzeschakelaar en een volumeregelaar (potmeter). Misschien een emittervolger om de uitgangsimpedantie laag te maken of een opamp die één keer versterkt. Ik snap niet goed dat daar zoveel voor wordt betaald... Meer elektronica is in mijn ogen onnodig en voegt alleen maar brom, ruis en vervorming toe.

En excuus dat ik leeftijdscategorie verkeerd inschatte :roll:. Ik veronderstel hier onder leeftijdgenoten (en ouder) te verblijven. Mooi om te zien dat er jongeren zijn (zoals jij) die zich interesseren in oude audiotechniek en er ook zelf hard mee aan de gang gaan. Ze zijn er dus wel!!!

Ik ben benieuwd of je me aan speakers kunt helpen! En indien niet, er over kletsen is ook een erg fijne bezigheid!
Check mijn stream op onverantwoord.com of luister direct op stream.onverantwoord.com.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Salvador »

Menno schreef: zo 06 sep, 2020 12:51 pm
Dat met die quotes heb ik niet geheel onder controle...
Quoten is alleen handig als je iemand wilt beantwoorden, waarbij daartussen één of meerdere andere personen een bericht hebben geplaatst of om e.e.a. duidelijker en directer aan te geven. Een heel bericht quoten heeft eigenlijk niet zoveel zin ;)
Wel een anticlimax (vooral voor jou!) dat je er na zoveel werk en centen abrupt mee gestopt bent.
Geen idee... het reviseren van oude MFB boxen had ik al reeds langzaam uitgefaseerd. Het was idd het plan om dit jaar vanaf juli nog wat 58*'s op grootschaligere wijze te gaan reviseren, door Covid-19 gaat dat niet gebeuren (iets met hoeveelheid boxen p.m. die ik dan zou moeten reviseren, planning van voorraad, doorlooptijden, et cetera). Enige bedrijven gebruiken de huidige situatie nu juist om te investeren en te vernieuwen.
Ik vind je doorzettingsvermogen enorm en je inventiviteit ook! Mooi gebouwd, goed gedocumenteerd, de juiste vragen gesteld. Bijzonder!
Bedankt! Dat was ook een enorm leerzaam project. In het begin wist ik bijna niets, nihil, van boxen ontwerpen en wat daarbij komt kijken, daarna langzamerhand met de vordering van het project destijds een beetje mee kunnen groeien.
Maarre, even to the point: Kun jij me 587's leveren die gereviseerd zijn (en natuurlijk goedkoper dan die van MFBfreaks? Dan ben ik zeer geïnteresseerd!
Zoals ik reeds aangaf, ga ik vervroegd alleen nog maar verder met het ontwikkelen van nieuwe (MFB) luidsprekers. Het reviseren van oude MFB boxen hoort daar niet bij. Ook speelt mee dat ik geen relais meer voor 58* boxen heb liggen en die alleen per tien te bestellen zijn (inmiddels á 16,53€ p/s, i.p.v. voorheen 11,04€ p/s), anders had ik het wellicht nog wel overwogen ;)
Ik heb een jaar of twee geleden .... met "een MFB liefhebber" .... In mijn herinneringen was dat iemand uit Haarlem. .... Was jij dat?
Dat ben ik niet geweest ;)
Je vraagt me waar ik vooral naar luister. Ik heb een Bluesound met een glaskabeltje aangesloten aan mijn versterker. Ding schijnt goed te klinken en fantastisch te werken...
Ik hoop niet dat dat ding alleen volgens de winkel fantastisch werkt... ;) Geen idee, ik ken het kastje niet. Als ik op internet kijk, is de eerste indruk die ik krijg, dat e.e.a. best wel veel plastic is voor de bedragen die ik gemiddeld zie (595€), maar het kastje wel in hoge kwaliteit (192 kHz) kan streamen. Dat laatste is niets op aan te merken. Qua audiobestanden moet je niet lager willen gaan dan CD kwaliteit. Momenteel gebruik ik ook veel Apple Music, en dan op de volledige studiokwaliteit (192 kHz). Ik luister via een Oppo Sonica DAC (de divisie van dat merk, Oppo Digital, is helaas al enige tijd niet meer), die op de pc aangesloten zit. Die DAC heb ik destijds vooral aangeschaft om de chip die erin zit, met een enorm dynamisch bereik (dus daar iig geen verlies) en geen fysieke potmeter in de signaalweg die kan gaan kraken. Wat je wilt is eigenlijk een karakterloze audiobron, het mag eigenlijk niets aan de originele opname veranderen of wegnemen.
Ik heb een Pro-ject of een Thorens op het oog. Liggen beide in de prijscategorie rond de 600, 700 euro. Vind ik ook wel meer dan genoeg.
Ik heb niet veel ervaring met platenspelers. Waar ik wel ervaring mee heb, is dat platen soms wel degelijk beter kunnen presteren dan CD's. De opnamekwaliteit van een LP is soms vele malen hoger (en dynamischer), dan van een CD van hetzelfde album. Zelf ben ik enigszins allergisch voor een overvloed aan kunststof, echter zijn de top platenspelers van Philips uit eind jaren '70, begin jaren '80 met een goed element ook al heel goed. Een Thorens kan uiteraard beter zijn. Ik verdiep mij ook niet zo in die prijzen, maar ik denk dat je met het prijsbereik wat jij noemt pas een instapmodel van dat merk krijgt. Het ding moet natuurlijk ook goed werken. Er zijn ook platenspelers van 11.000€......
Ik denk dat je je bij een platenspeler moet focussen op de aandrijving, de kwaliteit van het element (heel belangrijk!), de bouw/afwerking (kunststof, hout, aluminium, marmer, et cetera), mate van plaatsing en natuurlijk alles compleet vrij van brom.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Menno
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 28 aug, 2020 14:59 pm
Locatie: Wervershoof
Contacteer:

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door Menno »

Hi. Ik had de tussenliggende tekst uit de quote weg kunnen halen. Heb ik bij ander bericht wel gedaan. Even niet aan gedacht. Maakt het niet overzichtelijker☺️.

Jammer dat je geen 587 meer wilt/kunt reviseren. In ben erg benieuwd hoe die klinken. Op MP staat een set voor 400 euro. Opnieuw afgeregeld. Maar geen revisie... Ik betaal je graag de nieuwe prijs voor de relais. Niet voor alle 10 natuurlijk😁. Misschien meldt een ander forumlid zich die er vanaf wil. Alle draadjes lezend op dit forum wordt er toch steeds vergeleken met deze speakers. Misschien wel een topkeuze voor mij. Kan ik de monitor audio’s verkopen...

Wat ik aangaf over een platenspeler, is meer voor de leuk, niet om avonden te gaan zitten luisteren. Voor 700 euro heb je een prima speler. Ik vind het ook niet meer waard. Laatst stond de radio hard aan op NPO2, vinyl Friday. En ik herkende direct het groefgeluid wat ik al zo lang niet gemist heb. Daar gaat een platenspeler van 11k geen verschil in maken. En ik denk dat ze bij de NPO niet de goedkoopste spelers hebben staan. Ik vind platen zeker niet beter klinken dan cd’s. Ik denk dat vooral de mix bepaalt hoe een plaat of cd klinkt. Ik heb een sterk vermoeden dat er een loudnesswarachtige mix wordt gemaakt voor cd en een beter klinkende met meer dynamiek voor vinyl. En dan klinkt vinyl beter. Ik heb dat eens eerder geroepen in een forum. DJ Ben Liebrand ontkende dat. Ik denk dat ik gelijk heb. Ik koop nauwelijks muziek, heel soms tweedehands cd’s als ik een nummer dat ik per se in m’n collectie wil nergens lossless kan vinden. En ik koop wel eens een download bij Qobuz. Daar vind je de meest uiteenlopende dingen die je niet verwacht. En in lossless kwaliteit! Het komt niet zo vaak voor dat ik iets niet kan vinden. De bronnen op internet zijn bijna eindeloos.

De streamer die ik heb is best zwaar, niet alles plastic. Er zit alleen een soort rubberen laag overheen die plakkerig is geworden. Blijkbaar ben ik de enige want ik vind niemand die daar ook last van heeft. Het ding heeft geen volumeregelaar, iig niet in de vorm van een potmeter. Ik zoek er een die wél met die enorme hoeveelheid flac-bestanden om kan gaan en hoeft alleen maar een digitale uitgang te hebben. Klank is niet belangrijk, m’n versterker doet de rest...
Check mijn stream op onverantwoord.com of luister direct op stream.onverantwoord.com.
RCDingen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 22 jun, 2018 18:17 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe leden ....

Bericht door RCDingen »

Hi,

Mijn naam is Rob en ben al zo'n 35 jaar bezig met luidspreker bouw en versterkers, ben begonnen met buizen maar bouw nu eigenlijk alles.
Heb geen opleiding electronica gehad en dat is soms wel jammer maar uiteindelijk lukt het me toch wel om iets leuks te bouwen.
Op speaker gebied heb ik bijna alles wel gebouwd, van ESL magnetostaten ribbons plasma tweeters hoorns en normale speakers natuurlijk.
Een ding wat ik nog nooit gebouwd heb zijn MFB speakers.
Ben al enkele dagen aan het lezen en leren maar het staat zeer verspreid op het forum en soms moeilijk terug te vinden om het nog eens te bekijken.
Heb 2 Dayton woofers gekocht de RSS210HO-8 en de ACH-01 en een experimenteer print gebouwd met een 24dB rumble filter 12dB laagdoorlaat.
De standaard schakeling voor 2 draad sensors en de opamp schakeling voor de ACH-01 daarna een fase inverter versterker en de loopmixer en als optie een current feedback opamp.
Zo ver zo goed alles werkt maar heb wel wat newbie vragen.
Kan ik die vragen het beste stellen in het MFBlabs of in het project topic.

Rob
Plaats reactie