De MfbLabs bouwblokken

Discussies over ontwikkelingen van MfbLabs
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

De MfbLabs bouwblokken

Bericht door Hans »

Zoals David al gemeld heeft zijn we achter de schermen met een hoop dingen bezig. Hier een overzicht van waar we mee bezig zijn.
Kort samengevat zijn we een aantal bouwblokken aan het maken waarmee op een flexibele manier MFB boxen gemaakt kunnen worden. Maakt niet uit of het voor een subwoofer is, voor een tweeweg, een drieweg of een vierweg systeem, het kan er allemaal mee. En het mooie is, al die bouwblokken staan al op de rit en sommige hebben we zelfs al.

DHCP-2
Die is er natuurlijk al een poosje. Kan in z'n eentje gebruikt worden voor een tweeweg systeem. Klasse-D versterker voor laag, klasse B versterker met LM3886 voor midden of hoog en een gekoppeld 2e orde LR scheidingsfilter.
Afmetingen 80x100 mm2. Nu voor een clear-out prijs van € 50 per stuk, inclusief alle voorgemonteerde SMD onderdelen en de bijbehorende spoelen.

Mid/Hoog unit
Is meteen ook de drieweg uitbreiding voor bij de DHCP-2. Schema is klaar, David is met de layout bezig, printen beschikbaar in december.
Kan gebruikt worden als hoog unit bij de DHCP-2 of als midden of als hoog unit bij een losse laag unit. Er zitten zowel laagdoorlaat als hoogdoorlaat scheidingsfilters op. Het schema is zo dat met dezelfde print zowel 2e, 3e als 4e orde scheidingsfilters gemaakt kunnen worden. Hierdoor is een verregaande aanpassing aan de karakteristieken van de drivers mogelijk.
De eindversterker is opgebouwd rond een LM3886 en heeft zowel overload als DC protecties en een DC servo om het DC niveau op de driver zo laag mogelijk te houden. Gebruikt een symmetrische voeding, heeft geen LS elco en geen elco in de feedback lus.

Laag unit(s)
De eindversterker is gebaseerd op de LM3886 en heeft heeft overload- en DC-protecties plus een DC servo. Daarnaast een mfb circuit met een stroomspiegel na de opnemer. Ook zit op deze print een flexibel 2e/3e/4e orde scheidingsfilter voor het laag. Deze print komt in de loop van november beschikbaar. Afmetingen: 60x100 mm2.
Verder staat er een wat steviger versie in de planning met een nieuw ontworpen discrete klasse-B versterker. Ik verwacht dat die in de loop van komend voorjaar beschikbaar is.

Ingangsprint voor de 544
Heeft een derde orde omschakelbaar subsoon filter, een AanUitOmaat, ingangsverzwakkers en een voorziening voor tulp connectoren op de print. Er is geen L/R schakelaar voorzien. De omschakelaar voor het subsoon filter zit op de plek van de oude L/R schakelaar. De twee potmeters van de 544 kunnen worden hergebruikt (nieuwe mag natuurlijk ook), de montagebeugel voor de potmeters wordt hergebruikt. De onderste potmeter heeft vrijwel hetzelfde regelberijk als de oude 544 Sensitivity regelaar. De bovenste potmeter wordt hier gebruikt als niveau fijnregelaar, weglaten van die potmeter kan natuurlijk ook. Twee tulp print connectoren zijn voorzien, evenals een connectortje waarmee losse bedrade tulp connectoren kunnen worden aangesloten.
De AanUitOmaat is dezelfde als op de losse Inschakelautomaat print. Dus met een super zuinig Myrra SMPS voedinkje (hier voor € 5,18). Als er interesse is kan er ook een versie met een strak gewikkeld, maar vooral in rust meer stroom verbruikend, bosje koper komen.
De print wordt vastgezet op de montagepunten van de oude 544 ingansprint. Afmetingen: 71x117 mm2 met een hap er uit. Beschikbaar in de loop van november.

Deze print komt er natuurlijk omdat ik een 544 Mk2 ga maken. Met de volledig nieuw ontwikkelde electronica en met het doel om het best mogelijke uit de bestaande speakers en de 544 kast te halen. Zoals bij de DHCP-541 komt ook hier weer een uitgebreide beschrijving van.

Inschakelautomaat
Is klaar, printjes zijn beschikbaar. Afmetingen: 50x85 mm2. Prijs van de kale print 4 Euro. De beschrijving staat hier. Voor oplossingen waarbij de nieuwe 544 ingangsprint niet wordt gebruikt.

Voedingsprint
Is klaar, printjes beschikbaar. Afmetingen 50x75 mm2. Prijs van de kale print 4 Euro. De beschrijving staat hier.
Een klassiek voedingsprintje met bruggelijkrichter, elco's en +-15V stabilisatoren. Voor bij een 50 Hz trafo.
In plaats van een klassieke voeding kan natuurlijk ook een SMPS worden gebruikt. Dit soort voedingen zijn te koop, maar ondanks dat zijn wij nog steeds op zoek naar een goed bruikbare, betaalbare en veilige SMPS. Wat wij tot nu toe hebben gezien en getest voldoet niet aan al deze voorwaarden, wij zoeken door.

Opnemerprintjes
Hiermee zijn we nog steeds in de experimentele fase. Er zijn een paar printjes met een diameter van 25mm beschikbaar. Twee versies (28mm en 38mm) met het verbeterde circuit zijn in bestelling.

Behalve de DHCP-2 is alles gebaseerd op draadcomponenten en goedkope, in kleine aantallen in China gemaakte, printen.
Van alle printen komen natuurlijk beschrijvingen.

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
hazenpad
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 10:48 am

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door hazenpad »

Ben nieuw hier en erg gecharmeerd van de moderniseringsinitiatieven. Het wordt tijd dat ik mijn 4 boxen een update geef. Waar en hoe plaats ik een bestelling?
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door Hans »

hazenpad schreef:Ben nieuw hier en erg gecharmeerd van de moderniseringsinitiatieven. Het wordt tijd dat ik mijn 4 boxen een update geef. Waar en hoe plaats ik een bestelling?
Welk type boxen wil je updaten?

Je email is aangekomen en beantwoord. :)

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door David »

hazenpad schreef:Ben nieuw hier en erg gecharmeerd van de moderniseringsinitiatieven. Het wordt tijd dat ik mijn 4 boxen een update geef. Waar en hoe plaats ik een bestelling?
Hoi hazenpad,

Dank voor je bestelling! Ik heb je net een email gestuurd met prijs incl verzenden :)

Ik ben ook erg benieuwd naar de boxen die je aan gaat pakken.

En, dank voor je compliment! Zodra de printen bij je zijn zul je waarschijnlijk nog allerlei vragen hebben. Hans en ik zullen je met alle plezier bijstaan om je vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden. Support zeg maar :)

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
esgigt
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 07 jul, 2014 14:00 pm

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door esgigt »

David, Hans,

Kunnen jullie al wat meer melden over de nieuwe ingangsprint?
Is deze nog steeds geschikt voor de a-symetrische voeding in de 544?
Overigens zit in die MFB van mij maar 1 potmeter (voor mij eigenlijk obsolete omdat ik alleen line-niveau doe) naast de din-chassisdelen en misbruik ik het gat van de LR schakelaar als RCA-entree...

Nagekomen vraagje.... XLR-versie/cinch entree? Zou ik wel heel erg lekker vinden ivm het werken met een mengpaneel....

Groet,
Edwin
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door Hans »

esgigt schreef:David, Hans,

Kunnen jullie al wat meer melden over de nieuwe ingangsprint?
Is deze nog steeds geschikt voor de a-symetrische voeding in de 544?
De nieuwe ingangsprint is voor bij de nieuwe elektronica die we aan het maken zijn. Dat betekent dat de laagvermogen elektronica ontworpen is voor een voeding van +-15V, niet voor een asymmetrische voeding. Hierdoor past onze nieuwe ingangsprint niet bij de bestaande 544 elektronica.
Overigens zit in die MFB van mij maar 1 potmeter (voor mij eigenlijk obsolete omdat ik alleen line-niveau doe) naast de din-chassisdelen en misbruik ik het gat van de LR schakelaar als RCA-entree...

Nagekomen vraagje.... XLR-versie/cinch entree? Zou ik wel heel erg lekker vinden ivm het werken met een mengpaneel...
Onze nieuwe ingangsprint heeft standaard een voorziening voor tulp connectoren, maar ook een ingangsconnector. Als je een zwevende ingang met een XLR connector wilt kun dat altijd maken met een losse connector en een los ingangstrafo(tje).

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door David »

Allen,

De clear-out prijs heeft aardig wat verkoop gestimuleerd.

De DHCP-2's zijn op.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door David »

Aan de wachtenden:

Vandaag zijn de Alu plaatjes geleverd, dus kan ik de DHCP-2's verzenden!

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

De Sint brengt MFB bouwblokken

Bericht door Hans »

Rond deze tijd van het jaar horen cadeautjes er een beetje bij. Naast Lego blokken heeft de Sint nu ook MFB blokken. :-o

We hebben printen voor de volgende MFB Bouwblokken binnen:
  • L1, de laag unit met een LM3886 eindversterker, scheidingsfilter en natuurlijk de MFB electronica. Details en foto's staan hier.
  • I1, de ingangsprint voor de 544Mk2. Details en foto's staan hier.
  • V2, nog een voedingsprintje, met 6 elco's in plaats van 4 op het andere voedingsprintje. Details en foto's staan hier.
Voor kerst komt ook nog:
  • H1, de print voor de midden/hoog unit met een LM3886 versterker en scheidingsfilters geschikt zowel voor hoog als midden speakers. De printen zijn besteld en horen in krap twee weken binnen te komen.
    Kan ook als 3-kanaals uitbreiding bij de DHCP-2 worden gebruikt. Er is dan wel een extra voedingsprintje nodig om de +-15V te maken.
  • Een eerste versie van de documentatie voor deze printen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Ruud
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:05 pm

Re: De MfbLabs bouwblokken

Bericht door Ruud »

Hallo eenieder.

Ik zou graag een set 541's willen ombouwen met de DHCP-2, voeding en de inschakel automaat.

Zijn dit complete pakketten?
Zo niet zijn er wel adressen bekend voor de specifieke 'moeilijke' componenten?
Eventueel kan ik zelf de printen bestücken uiteraard ook SMD componenten.

Ik hoor graag van jullie hoe en waar e.e.a. te bestellen is.
Groet,
Ruud

PS
Als dat goed bevalt wil ik ook nog een 544 set ombouwen tzt.
Plaats reactie