Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Dank voor de tips! ik had er al een beetje rekening mee gehouden door niveauregelaars voor laag, mid en hoog op de DSP-opsteekprint te zetten. Ik zal denk ik ook nog wat moeten vogelen met de weerstanden aan de ingang van de 1701, die is nu 'geconfigureerd' voor een input voltage van 2V full-scale, dat is wellicht wat hoog voor deze toepassing.

d'r valt nog wel wat te prutsen dus...
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef: ma 12 jul, 2021 18:44 pm d'r valt nog wel wat te prutsen dus...
Anders zou het tenslotte ook helemaal niet leuk/interessant zijn. ;)
Groeten,
Hans
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Chocomel »

Wat ook helpt tegen ruis van de ADC en DAC, is om zo laat mogelijk een laagdoorlaatfilter te plaatsen in de keten van [versnellingsopnemer - voorversterker - ADC - DSP - DAC - versterker - woofer]. Analoog tussen de DAC en eindversterker is een logische plaats. Als je dan niet uitkomt met de stabiliteit, pas je eventueel een high shelf toe om de ongewenste fasedraaiing te compenseren die het laagdoorlaatfilter oplevert. Hoe vroeger je de high shelf toepast in de keten, hoe beter, want dan versterkt hij de ruis van zo min mogelijk componenten. Tussen voorversterker en ADC lijkt me het meest logisch.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

In dit geval gaat dat niet werken, want mijn feedback-loop is geheel analoog. ;)

De loop en eindversterker zelf zijn behoorlijk ruisvrij, daar is geen issue. Ik gebruik de ADAU1701 hier alleen als scheidingsfilter en heb het ding nu zo ingesteld dat circa 1Vrms op de ingang de ADC volledig uitstuurt. Er zit nog wat naversterking aan de analoge kant, dat levert +/- 2Vrms aan de analoge kant op. Da's veel te veel voor de eindversterkers, dus daar zit nog een niveaupotmetertje voor waarmee de ruis nu binnen de perken blijft.

Ik moet nu alleen nog eens tijd vrij zien te maken om daadwerkelijk eens te gaan meten. Dat wordt - in een 3 kamer appartementje van in totaal 70m3 - nog best een uitdaging...
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Steven »

Ik heb vroeger in een digitaal discussiesysteem, toen de converters nog lang niet zo goed waren, pre- en de-emphasis gebruikt. Dat scheelde zo’n 10 dB in SNR. Hoog op voor de ADC, hoog af na de DAC. Net als bij FM radio en NICAM audio bij TV. Ik gebruikte CCITT Rec. J17 voor de kantelpunten.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Het issue bij dit project is de (noodzakelijk) hoge versterking van het woofersignaal en de daarmee samenhangende versterking van de ruis in dit signaal. De ruis voor midden en hoog valt nog wel mee. Je zou dan de pre- en de-emphasis moeten 'omdraaien', dus dat je het laag ophaalt voor de ADC en na de DAC weer terugschaalt. Nadeel is dan weer dat dit ten koste gaat van de beschikbare resolutie van de ADC voor midden en hoog, maar met een 24 bit ADC valt daar nog wel mee te leven. Is wellicht het overwegen waard, als de ruis niet tot een acceptabel niveau terug gebracht kan worden.

Dit speelt natuurlijk ook gewoon bij een analoog scheidingsfilter, al heb je daar door een grotere uitstuurruimte wat meer mogelijkheden om het interne signaalniveau hoog te houden ten opzichte van de ruisbijdrage van de verschillende opamps.

We gaan het zien... eerst maar eens (leren te) meten!
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Steven »

CCITT Rec. J17 houdt in voor de preemphasis: een nulpunt op 477 Hz en een pool op 4134 Hz. Voor deemphasis is dat precies andersom. Op die manier gaat het hoog op een bijna 19 dB hoger niveau door de ADC, DSP en DAC heen dan het laag. Het spectrum van muziek laat dat toe, in feite is daar de curve ook voor geoptimaliseerd. Dat kost bijna niks en levert ongeveer anderhalf bit extra SNR op.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Steven »

Sorry, ik had je reactie nog niet gezien toen ik mijn laatste bericht maakte. De ruis zit dus in het laag, dat maakt het lastiger.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Plaats reactie