Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door Steven »

In de thread "Project - 3-weg MFB met coax" liet ik weten nog een alternatief idee voor een goedkope limiter te hebben liggen. Die wil ik hier laten zien en in het publieke domein gooien.
Het gaat om een ontwerpje dat ik 14 jaar geleden gemaakt heb, als hobby, voor een van onze goedkope versterkers voor PA toepassingen (100V systemen). Ik was toen ook al product manager en geen ontwerper meer. Het was dus hobby in eigen tijd, maar ik heb het idee dat ik toen had wel via mijn werkgever trachten te patenteren. Zo bijzonder vond ik het eigenlijk wel. De afdeling patents en trademarks zag er echter niet voldoende nut van in en heeft het ontwerp in een obscuur blaadje gepubliceerd. Dat levert niks op, maar dan kan een ander het ook niet meer patenteren omdat het gepubliceerd is geweest, zelfs al heeft niemand het ooit gelezen. Daarmee heb ik de rechten op mijn ontwerp weer teruggekregen, vind ik, dus ik kan het idee ook wel hier op het forum zetten.
Het ontwerp is nooit gebruikt, want de versterker waarvoor ik het had bedoeld is uiteindelijk door een Chinese toeleverancier gemaakt die er een eigen circuit in heeft gebruikt. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik het ontwerp ook nooit uitgebreid heb getest; het was voornamelijk simulatiewerk en in Circuitmaker werkt het prima. Ik heb wel een breadboardje gemaakt en dat deed het ook, maar daar is het gestopt. Wie het wil proberen of verder onderzoeken, ga je gang. Ik heb er indertijd een verslagje van geschreven, en dat had ik nog liggen; dat verslagje vind je hier als bijlage. Wel in het Engels.

Het leuke van deze limiter is nog dat er een laag-af filter inzit die mee kan lopen met de limiter. Bij het aanspreken van de limiter wordt eerst vooral laag weggefilterd en in mindere mate de rest van het audio signaal verzwakt. Bij MFB systemen is dat heel fijn omdat daar de grote uitsturing juist in het diepe laag zit. En als dat niveau zo hoog is dan is het ook niet zo erg als er wat weggefilterd wordt omdat bij een hoog niveau ook de gevoeligheid van het gehoor voor lage tonen groter is. Dus waarschijnlijk was het laag in verhouding ook al te luid.

Steven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door motoindo »

Leuk om te zien hoe diep je in de 100V zat destijds 8-) Op pagina 6 bespreek je low vce sat voorkeurs type voor Q1 en Q2, waren er destijds al biss torren eigenlijk ? Verder zeker eens het proberen waard dit, dank Steven !
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door Steven »

Ik denk dat de BC817 en BC827 de voorlopers van de biss transistoren waren. De BC817 en zijn equivalent BC337 werden vroeger in CD-spelers al veel gebruikt als mute transistoren om aan de uitgang het signaal weg te shunten naar ground.
Toen werd vaak de shunt transistor al op de kop gebruikt, want dat werkt net iets beter dan normaal. Dat bracht me ook op het idee te experimenteren met een transistor op de kop parallel aan een recht.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door Chocomel »

Gaaf!
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door Steven »

Ik liep net tegen een artikel aan van Maxim over een versterker met een limiter met dynamisch 2e orde laag-af filter, met een opto-FET als regelaar.
https://pdfserv.maximintegrated.com/en/an/AN4320.pdf


Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door Sandrowski »

Leuk ontwerpje wat ze daarin presenteren. De opto-fet is niet heel goedkoop, maar dat zijn vactrols ook niet. Ik heb 'm in mijn mapje 'ontwerpideeën' geplakt!
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Goedkope limiter met dynamisch low-cut filter

Bericht door RMSAcoustics »

Die shunt met 2 NPN’s waarvan een omgekeerd is helemaal nieuw voor mij. Gevoelsmatig had ik verwacht dat de impedantie aan de emitterkant van Q1 voor negatieve ingangsspanningen veel lager zou zijn dan de impedantie aan de collectorkant van Q2 voor positieve ingangsspanningen maar blijkbaar gedraagt deze asymmetrische configuratie zich juist symmetrisch. Gaaf!

Dat publiceren in het obscure blaadje bijv. “Neues aus der technik” is mij uit mijn Philipstijd wel bekend….
Uiteraard betekent dat dat iedereen, dus zeker de uitvinder, er vrijelijk over mag beschikken.
Plaats reactie