Nieuwe 3-weg MFB - gestaakt project

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door David »

Hi Sander,

Dank je!

Ja dat freeswerk was wel wat lastig. Is met een mal gedaan. Die mal kwam er NADAT de gaten al in de baffle zaten en de kasten al kasten waren.

De mal heb ik voorzien van latjes zodat deze op de plek bleef op de kast. De benodigde uitsparingen heb ik gemeten en met de hand afgetekend, daarbij rekening houdend met de maat van de frees etc.

Vervolgens met de decoupeerzaag (uit het handje dus) de gaten gemaakt.

Daarna met de bovenfrees het freeswerk gedaan. Dat was ook een uitdaging, want de frees die ik heb is een consumer prul en er zit behoorlijk wat speling op. Dat, samen met frezen op een deel waar een gat in zit, de gaten waren er immers al, is lastig!

Maar, toch gelukt dankzij de hulp van Jan. In mijn uppie was 't niks geworden. Niet fabrieks-strak maar toch helemaal naar mijn zin. Je zier er amper wat van en de infrees hoogtes zijn top gelukt. De volgende kasten wil ik uitbesteden aan een bedrijf met bovenfrees. Da's veel makkelijker en sneller. En ik haat houtbewerken, wat Jan weer vreemd vond want ik kan het wel (heb er alleen niks mee, vind het saai strafwerk).

Ik gebruik een 2x22V Amplimo ringkern trafo, 225VA.

Compacte elektronica, maar wel potent. Wat kan dit tekeer gaan! :mrgreen: :mrgreen: Riep daar iemand subwoofer ? hahaha. Nou is dik 200W RMS beschikbar hebben ook niet mis.

En dat het even duurde; sja, het heeft geen prio. Allerlei andere hobby zaken gaan en gingen voor. Als dit nou het enige project was waar ik mee bezig was.... en dan nog... Jan heeft vrijwel al het mechanische boxenbouw werk voor me gedaan. Anders was t nooit gelukt. Dank je Jan!

Wat wel fijn is, is dat deze box ook weer met redelijk weinig aanpassingen speelt zoals Jan en ik hadden bedoeld. Fijn, want anders was er veel meer tijd nodig geweest.....

Groet,
David


PS de ideetjes voor een volgende box liggen er al weer, en de eerste 3-weg MFB met DHCP's gaan de verkoop in EDIT die zijn weg
Laatst gewijzigd door David op di 17 okt, 2017 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeah party on with MFB DSP!
Powermeter
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 mar, 2015 17:14 pm

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door Powermeter »

Mooi werk!

Petje gaat weer eens af!
Wat zijn die tweeters toch een grote dingen vergeleken bij de rest van de bezetting. Het is dat je weet dat er met een relatief kleine woofer een fenomenale laagweergave mogelijk is..
Lastig he? die keuze voor zo,n tweeter en dan je kast zo klein mogelijk (a la MFB principe) proberen te houden, maar het blijft een super mooie tweeter!
Zo te lezen en te zien is het je gelukt om een goede mid te vinden die mooi aansluit bij de andere 2.
Er zal ongetwijfeld een lekker geluid uitkomen! Ik ben dan ook benieuwd hoe deze luidspreker het doet ten opzichte van de andere MFB,s.

Oh ja nu je toch wat groter aan het bouwen bent...volgend jaar een P.A. vierweg?

Groet,
Henk
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door David »

Hi Henk,

Dank je.

De drivers passen heerlijk bij elkaar, tenminste, dat vind ik. Maarja, je eigen boxen zijn natuurlijk altijd goed haha.

In den Bosch zal duidelijk worden hoe ze zich houden in de rest van het veld.

PA? Vierweg? Nee, da's een brug te ver. Ik wil proberen met iets heel nieuws op de proppen te komen, en vooral, met betaalbare units die nu gewoon te koop zijn. Daar ontbreekt het namelijk nog een beetje aan, reproduceerbaarheid zonder meteen dure (oude) units te moeten kopen.


Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door piet2401 »

Mooi stukje werk David.
Erg benieuwd hoe die gaan klinken. Nog twee weekjes geduld hebben dus.
Ik start binnenkort met mijn Allegra's , maar moet eerst de center nog gaan doen.
Beetje opstart probleempjes.............. zin zien te krijgen :D :shock:
Ook opzoek naar een kast waar al de elektronica van de Groundsound versterkers + DSP in passen.
Wil gaan voor een kast met alles. Puzzel, puzzel, puzzel.
Hifi2000 mooie kasten. 8-)
Gebruikersavatar
Harrie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 21:41 pm
Locatie: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door Harrie »

David schreef:<..> Ik wil proberen met iets heel nieuws op de proppen te komen, en vooral, met betaalbare units die nu gewoon te koop zijn. Daar ontbreekt het namelijk nog een beetje aan, reproduceerbaarheid zonder meteen dure (oude) units te moeten kopen.

Groet, David
Dat is een heel mooi streven ! ;)
Precies in lijn met de beginselen van Mfblabs :)
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH762,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CD713,CDR760,CD930,
CD100,DCC951,DCC900,CDi210,VLP720,2xAH489,2xJBLG7,4xAH492H,2xMFB 587,4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door David »

Allen,

Elders op Mfblabs postte ik daarnet:
David schreef: Door luistertests kwam ik er achter dat van 1 box vermoedelijk de LM3886 niet goed is; bij wat hoger volume treedt wat vervorming op. Dat is de print waarbij ik de massa van de ingang (opamps) niet aan massa had, in beginsel (draadje los). Daardoor sneuvelde alle opamps, maar mogelijk ook de LM. Beter dat ik het nu ontdek dan dat ze tijdens de meeting de vinger op de zere plek leggen.....

Zo het scoopje maar eens op de trap en de gen er op enzo.... en even foutzoeken.
Overigens, en dat had ik nog niet verteld, twijfelde ik eerst aan de ribbon tweeter. Door echter een generiek dome tweetertje aan te sluiten was ik er snel achter dat het de eindtrap was (gelukkig maar!).

Het foutzoeken heeft vruchten afgeworpen. Ik liet mijn vrouw de oscilloscoop zien met de golfvorm uit de eindtrap. "Moet dat geen sinus zijn?" Haha 10 punten.

Een bak overname vervorming bij net iets meer dan huiskamer volume. En wat klinkt dat smerig, bah!!! Na een korte zoektocht was het probleem boven water: In de H1 print had ik voor R36 een weerstand van 27k gestoken, ipv 2k7. In de andere H1 deed ik het wel goed.

Door deze veel te hoge waarde liep er te weinig stroom uit het mute-pootje.... en de gevolgen.... overname vervorming!!!!

Verder heb ik het vermogen waarbij de trap afschakelt gecontroleerd. Die had ik op 30W RMS gezet. Dit bleek echter 50W RMS te zijn (waarden in de print kloppen). Bovendien duurde het -naar mijn zin- wat lang voor de mute in ging. Nu heb ik het vermogen geconfigureerd voor 8W, en de C van 10uF verkleind naar 2u2. De afschakelgrens is nu overigens wel netjes 8W RMS.

In luistertests maar eens proberen of de 2u2 acceptabel is. Maar, voor ik 8W verstook in een tweeter die een hoog rendement heeft..... dus ik denk dat het wel los loopt.

Vanavond maar even proberen :) hehe.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door David »

Allen,

Gisteravond na het eten heb ik een en ander even geprobeerd..... op die ene box.

:P :thumbup:

De beveiliging komt niet in, ook niet als het verschrikkelijk hard staat (zo hard als twee 587's samen nog niet kunnen) :wtf:.

Die 8W is wat mij betreft prima zo.

Nadat het terug in vorm krijgen van mijn trommelvliezen :crazy: (geintje hoor) heb ik nog even in stereo geluisterd. Jaaaaa dat is toch wel het betere werk, zo zonder slissend hoog.

Vandaag alleen het frontje van de tweede tweeter gespoten, en verder druk aan het werk geweest (moet ook gebeuren).

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door David »

Thunderbird.jpg
En de andere ziet er vrijwel idem uit.

Deze keer heb ik er maar een naampje voor verzonnen. Ik vond het wel toepasselijk :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door piet2401 »

Mooi en die zal ook wel mooi klinken.
Nog een paar nachtjes slapen :D
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door Sandrowski »

Zien er puik uit zo!

Als ik vragen mag, waarom heb je de Vifa woofer gekozen? Was daar een speciale reden voor?

Hoe heb je de MFB-sensor gemonteerd eigenlijk? Volgens de datasheet heeft het ding een 40mm spreekspoel, dus ik ben wel benieuwd hoe je het 'passend' hebt gemaakt, ter leringh ende vermaeck. :)

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Plaats reactie