Nieuwe 3-weg MFB - gestaakt project

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door David »

Hi Sander,

De Vifa woofer was voorhanden en heeft mooie specs.

Er zit een 38mm opnemer printje in, verlijmd met 2 komponenten lijm. Past precies!

Onder het printje zit, ook met diezelfde 2k lijm, een Alu plaatje ter versteviging.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Harrie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 21:41 pm
Locatie: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door Harrie »

dat waren weer leerzame momenten, David.
mooi dat je het opgelost hebt.
ik ben benieuwd naar de Thunderbird's a.s. zaterdag ;)
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH762,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CD713,CDR760,CD930,
CD100,DCC951,DCC900,CDi210,VLP720,2xAH489,2xJBLG7,4xAH492H,2xMFB 587,4xMFB544, 4xMFB541
Webbie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 08 sep, 2015 06:19 am

Re: Nieuwe 3-weg MFB

Bericht door Webbie »

Hallo David,

Ten eerste mijn complimenten, ik vind het een heel mooi project.
Ben ook reuze benieuwd hoe het setje klinkt.
Powermeter schreef:Mooi werk!
... Wat zijn die tweeters toch een grote dingen vergeleken bij de rest van de bezetting. Het is dat je weet dat er met een relatief kleine woofer een fenomenale laagweergave mogelijk is..
Lastig he? die keuze voor zo,n tweeter en dan je kast zo klein mogelijk (a la MFB principe) proberen te houden, maar het blijft een super mooie tweeter! ....
Ik zie nog wel een mogelijkheid om de SA8520 een stuk kleiner te krijgen, namelijk door de gewone ferriet magneten te vervangen door neodymium magneten. Zoals Stage Accompany dat bij de SA8535 (neodymium) heeft gedaan die in de plaats is gekomen van de ferriet uitgevoerde SA8525 (slag groter als de SA8520) en SA8526 (gelijk aan de SA8525, maar dan bijna 14 kg zwaar wegend door het dubbel magneet-stelsel wat voor nog meer rendement zorgt).


Alle SA ribbon compact drivers:

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-f ... 1016_o.jpg


Door het gebruik van neodymium magneten kan de "footprint" van de SA8520 een flink stuk kleiner worden (en wat in theorie als extraatje ook nog wat rendement winst kan geven).
En als je dan toch bezig bent gelijk er ook maar een onder-pool van maken, net zoals het bij de Philips AD11700RT8 het geval is.
Inherent is wel door het gebruik van een onder-pool dat het rendement weer wat inzakt, maar daar krijg je weer extra geluidskwaliteit voor terug :-).

Stage Accompany heeft in het begin een SA8520 prototype gehad uitgevoerd als "onder-pool", maar door het minder rendement van de onder-pool heeft SA besloten om de SA8520 (Philips RSQ8P) uit te brengen zoals wij hem nu kennen. De klank was volgens de SA engineers superieur aan de SA8520, nog meer detail en nog een strakker frequentieverloop.


De SA8520 als onder-pool, prototype (folie komt bovenop de bovenste pool-platen):

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-p ... e=56AA092F


De SA8520 zoals wij hem kennen (folie zit onder de bovenste pool-platen):

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 2676_o.jpg


Greetz Webbie...
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door David »

Hi René,

Dank je! Je kunt morgen niet begreep ik, jammer. Maar, je krijgt vast wel eens de kans ze te horen, als ze morgen na de vergelijking niet in de schredder gaan :lol:

Ik zou ook best eens met een grotere SA ribbon bezig willen gaan. Vooral de 8535 of de 8525 lijken me 'erg leuk'.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Harry
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 20 mei, 2015 20:27 pm

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door Harry »

Ze hoeven niet in de shredder hoor ;) Ietsje meer mid en het zijn fijne boxen!
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door piet2401 »

Harry schreef:Ze hoeven niet in de shredder hoor ;) Ietsje meer mid en het zijn fijne boxen!
+1 Yep.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door David »

Hi Harry, Piet,

Tnx :)

Inderdaad. Heb in de tuin gemeten (geen last van kamer akoestiek) en heb het mid zelfs bijna twee dB harder gezet nu.

Ach ja, voortaan in de tuin afregelen. In de woonkamer is het midden nu wel iets te aanwezig, maar dat is bij de 544's ook.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door David »

Allen,

Na veel luisteren en enkele kleine aanpassingen zijn de boxen qua klank naar mijn zin. Er zijn echter een paar dingen die me niet zo aanstaan...... en dat zijn de ribbons..... en de maat van de kasten.

De ribbons zijn echt fenomenaal, maar als je niet op de juiste plek zit is het snel gedaan met het hoog. Ze zijn wel minder kritisch dan de kleinere ribbons uit bijv. de F9638, maar toch is er teveel noodzaak tot "in de sweet spot" zitten. En daar leent mijn huiskamer zich simpelweg niet voor. Mijn gehoor loopt nog tot goed 15kHz, dus dan is dat hoog en de spreiding ervan toch wel kritisch...

Kortom, dat worden andere tweeters. Zelfs de 0163 uit de 587's geven in mijn huiskamer, buiten de sweet spot uiteraard, al een beter geluidsbeeld.

Dan de kasten. Die zijn me te groot! Niks WAF.... DAF! :)

Het laag van de 25cm woofer bevalt me overigens echt heeeeel erg goed en na het experimenteel verkleinen van het kastvolume blijft dat zo. Dus dat gaan kleinere kasten worden :) met andere tweeters en waarschijnlijk ook andere middentoners. Maar, ik ben nog helemaal niet zover om daar nu al iets over te roepen.

Mijn eerste 3-wegs - die met de 587 woofers en de Vistaton mid-hoog - staan hier nog, en dat zijn ook blijvertjes, maar deze... sja helaas.... deze gaan uit elkaar.

Wordt vervolgd, zal van de zomer worden denk ik, als ik weer in de tuin bezig kan met hout :)

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door piet2401 »

Ohhhh, flinke verandering.
Ben erg benieuwd.

Maar het is nu ook goed weer om in de tuin te frezen hoor........ :mrgreen: net nog gedaan. :geek:
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 3-weg MFB - Thunderbird

Bericht door David »

Het regent hier al de hele tijd. En de spullen die buiten de zomer in de schuur staan maken de toegang tot de frees spullen, workmate etc ook wat lastig. Dus ik wacht wel even. Bovendien is deze periode meer geschikt om met elektronica bezig te zijn, heb ik een hele stapel projecten en projectjes gedaan, lopen en in de pijplijn. Niet alleen revisiewerk en luidsprekers overigens. Da's het 'nadeel' van meerdere hobby's hebben :)
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie