Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Dat mijn ideetje voor een 'compacte' vloerstaander on-hold staat wil niet zeggen dat er niks gebeurd bij mij... Dit project gaat in elk geval niet on-hold komen, want de drivers heb ik inmiddels al en de elektronica is in 'ontwikkeling'.

Deze drivers gaan gebruikt worden:
Dscn2439.jpg
Een Seas CA18RLY, die voorzien wordt van een Mfblabs-sensor en voor midden en hoog een KEF SP1647 Uni-Q driver uit de KEF Q100.

Voor de rest moeten de afmetingen in de orde grootte van 38 x 21 x 35 cm (HxBxD) worden, de elektronica in een apart compartiment achterin. De elektronica bestaat in principe uit de bouwblokken, maar dan met custom PCB's in verband met de beschikbare ruimte.

't gaat wel even duren voordat het allemaal werkt, niet in de laatste plaats omdat ik het nodig vindt om mijn uit 1997 stammende versie van Ultiboard te vervangen door KiCad... Het is even wennen, maar inmiddels zijn de versterker-pcb's onderweg vanuit China. Nu maar hopen dat ze werken! :-?

Stay tuned!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door David »

Interessante drivers, en een mooi topic!

Ik ga het met interesse volgen :)
Yeah party on with MFB DSP!
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

Hallo Sander,

Interessant projekt! :thumbup:
Sandrowski schreef:.... De elektronica bestaat in principe uit de bouwblokken, maar dan met custom PCB's in verband met de beschikbare ruimte.
Daar wordt ik altijd heel nieuwsgierig naar. Zijn die printen eventueel ook voor andere zelfbouwers beschikbaar?
't gaat wel even duren voordat het allemaal werkt, niet in de laatste plaats omdat ik het nodig vindt om mijn uit 1997 stammende versie van Ultiboard te vervangen door KiCad...
Ook hier is het tegenwoordig KiCad.
Stay tuned!
Natuurlijk :wink:
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Hans schreef:Daar wordt ik altijd heel nieuwsgierig naar. Zijn die printen eventueel ook voor andere zelfbouwers beschikbaar?
Als daar behoefte aan is wil ik t.z.t. de Gerbers wel aanbieden. Het is wel specifiek op mijn situatie toegespitst allemaal. Ik zal t.z.t. wat fotootjes neerzetten. De versterkerprintjes zijn redelijk universeel, maar om de boel zo klein mogelijk te houden voorzien van SMD onderdelen.

Ik kwam er zojuist achter dat ik de benodigde ruimte met 4 cm te kort had ingeschat, waardoor - achteraf - de standaard bouwblokken gewoon hadden gepast. :roll: . Ach ja... de printjes zijn al in productie, dus dan ga ik er maar mee door ook...
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Hans schreef:Daar wordt ik altijd heel nieuwsgierig naar. Zijn die printen eventueel ook voor andere zelfbouwers beschikbaar?
Belofte maakt schuld, dus bij deze het idee wat het moet worden. (zie bijlage). De afmetingen zijn 200 x 160 en dat is gelijk de maximum grootte voor de afmetingen die de box moet gaan krijgen, als er ook nog een trafo bij moet. De print bevat de hoofdvoeding, laagspanningsvoeding, 3 versterkers, auto-on/off circuit, MFB circuit, beveiligingen, always-on voeding en microcontroller. Vanwege de ruimte is veel SMD gebruikt (minimaal 0805 grootte).

De versterkers, MFB circuit en overload beveiliging komen rechtstreeks uit de bouwblokken, met wat kleine aanpassingen om er een microcontroller mee aan te sturen. De DC beveiligingen zijn anders dan die van de bouwblokken en bij de overload beveiligingen is de 1N4148 naar massa aan de uitgang van de opamp vervangen door een low-current LED, voor een optische indicatie dat de boel overbelast is - handig bij foutzoeken (denk ik).

De microcontroller is een Atmel ATMega328 en is een 'normaal' component. De reden dat ik die controller wilde is omdat deze gebruikt wordt op de Arduino Uno - dat leek me wel zo handig mocht iemand iets dergelijks willen nabouwen. De sourcecode komt uiteraard beschikbaar.

Wat nog gedaan moet worden is een print voor het scheidingsfilter (die print komt bovenop deze, en wordt pas gemaakt als ik het soort filter e.d. heb uitgevogeld met behulp van een miniDSP. De input-print is momenteel in ontwikkeling.

Als ik de schema's wat heb opgeschoond zal ik ze hier plaatsen.

(Edit: de grote diodes linksboven op de print vormen een 'ground loop breaker' om brom-ellende te voorkomen daar ik de versterkerplaat voorzie van randaarde)

Groet,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sandrowski op di 29 mar, 2016 19:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

Sander,

Leuk en interessant.

Wat is de bedoeling van de Atmel processor, wat gaat die doen?

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

De processor gaat het 'huishouden' doen:

- Aan/uit schakelen, via de automaat, handmatig (met knop) of via externe trigger
- Indicatie van aan/uit, DC error, oververhitting en overbelasting
- Meten van de temperatuur van het koellichaam.
- bij verlies van spanning meteen de boel in mute zetten

Het idee is dat de box op drie manieren (keuze via schakelaar op het achterpaneel) aan en uitgezet kan worden, namelijk via de automaat, via een externe trigger (12V ofzo) of altijd aan/handmatig. Als de automaat niet in gebruik is wordt die hele schakeling via een mosfet uitgeschakeld om stroom te besparen.

De controller biedt ook de mogelijkheid om aan/uit te sequencen, zodat er geen problemen met ploppen of knallen kunnen ontstaan (bijv. eerst muten, dan speaker relais uit en dan pas de trafo uitschakelen. Als plotseling de stroom uitvalt kan de controller snel de versterkers muten. De controller gebruikt weinig stroom en draait wel even door op de energie in zijn voedingscondensator (enkele seconden op een 470uF condensator!).

De controller leest alleen de status van de beveiligingsschakelingen uit, de DC en overbelastingsbeveiliging hebben directe controle over de speaker-relais/mute pennen. Ik ben van mening dat indien enigszins haalbaar beveiligingen nooit door software gedaan moeten worden - kan alleen maar mis gaan. Het biedt zo wel de mogelijkheid om - als bijvoorbeeld de overbelasting continue aan en uit schakelt - de box gewoon uit te zetten.
Overigens worden alle versterkers ge-mute bij overbelasting van één ervan. De DC beveiliging van één versterker schakelt alle relais af, niet alleen die van de defecte versterker. Vandaar ook de LED indicaties op de print, zodat wel zichtbaar is waar het probleem zit. Onder de zekeringen zitten trouwens ook LED's, een defecte zekering wordt van onderen verlicht.

De temperatuur-sensor is een Microchip MPC9700 in TO-92 behuizing en zit tussen de woofer en midrange versterkers tegen het koellichaam aan. De controller mute de versterkers bij een koelplaat temperatuur van zo'n 55 graden ofzo. Koelt de handel niet af, dan schakelt de box af.

Aan de voorkant van de box komt een paneeltje te zitten met een aantal ledjes (power/standby, overheat, protect en overload). De aansturing daarvan gaat via de I2C bus.

Als extra heb ik een connector toegevoegd waarmee de UART van de controller naar buiten gevoerd wordt. Dit is voor eventuele uitbreidingen, wellicht een Bluetooth audio module. Die dingen communiceren meestal via RS232 of I2C, dus er is in elk geval de mogelijkheid toe. De in system programming header kan eventueel 'misbruikt' worden voor de hardware SPI-interface, bijvoorbeeld voor een PGA2310 volumeregeling-IC. 8-)

Veel dingen kunnen natuurlijk ook zonder controller, maar het ding biedt zo wel wat leuke mogelijkheden en - belangrijker - ik vindt het gewoon leuk ermee te rommelen. :D

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef:De processor gaat het 'huishouden' doen....
het ding biedt zo wel wat leuke mogelijkheden en - belangrijker - ik vindt het gewoon leuk ermee te rommelen. :D
Dus een toevoeging voor o.a. allerlei status meldingen en waar verder ook nog leuk mee te experimenteren valt, en dat zonder te moeten solderen. :thumbup: :wink:

Gr. Hans
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door David »

Hi Sander,

Erg leuk project!

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Het is een tijdje stil geweest rond dit projectje, met name vanwege de issues met de originele MFBlabs opnemers die niet goed bleken te werken. Nu het opnemer-onderzoek neigt naar een werkbaar geval (badkuip of paddestoel constructie) ga ik hier weer wat dingen aan doen. Het voordeel (of nadeel) van de rustperiode is dat de elektronica van een paar posts terug het niet gaat worden. Niet in de getoonde vorm althans. Zo wil ik voor midden en hoog nu een LM4780 gebruiken - want die heb ik nog liggen - en ik wil de relais weg hebben. In plaats daarvan wil ik een mosfet switch gebruiken die de voedingsspanning van de versterkers afschakelt bij een DC fout. De beveiliging kan ook nog wel wat simpeler.

Intussen heb ik de dop van de Seas CA18RLY woofers afgesloopt en ik moet zeggen, dat was een ***klus. Vooral om het netjes te doen. Gisteren heb ik er maar eens een spreekspoelafsluitend aluminium plaatje in gelijmd:
CA18RLY.jpg
De luciferhoutjes houden de boel op de plaats totdat de lijm droog is en zorgen straks voor een 'bakje' van 2mm diep. De opnemer komt straks op de spreekspoel te liggen.

De lijm is trouwens 3M DP760 mocht iemand dat willen weten. Dat is 'structural adhesive' (kan even niet op een goede NL term komen) en is dus bedoeld voor continue en zware belastingen. Daarnaast is het bestand tegen temperaturen tot over de 200 graden. Dat komt nooit meer los dus.

Wordt vervolgt...

Groet,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Plaats reactie