Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

Rene_N schreef: wo 21 apr, 2021 06:15 am Zat nog te denken, ga je de gelijkrichter een low pass geven zodat die de inverse x-max curve gaat volgen?

Anders verlies je veel uitsturingsruimte toch?
Dat is toch niet het geval als je uitgaat van het signaal aan de ingang van de eindversterker. Of mis ik hier iets.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

Ik dacht zo:
Limiter met low pass.png
Zwart is limiter zonder low pass, grijs is met low pass. Als je de low pass beperkt ontstaat het horizontale gedeelte in de grijze curve.

Het verschil tussen zwart en grijs is extra uitsturingsruimte bij hogere frequenties.

Kan dit werken? Als dit werkt kun je dan het rumble filter weg laten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door David »

Je moet dan het laag niet onderdukken maar juist optrekken, naar je detector toe.

Maar, dat kan idd prima werken, heb ik in een DSP gedaan en dat werkt leuk. Met gewoon een VCA in de DSP :)

Edit: Eh, dacht ik, is ook al weer 5 jaar geleden... pfff... tijd vliegt. Zal het projectje eens opzoeken....
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 20:44 pmDeze triac is toch ook een aardig alternatief?
Da's een SSR... had ook gekund, maar duur in vergelijk met een relais. Het issue wat ik er mee heb is dat een triac/ssr, zoals elke halfgeleider, doorgaans een kortsluiting wordt als er iets mis gaat. Een relais is over het algemeen andersom: die is open en blijft open als bijvoorbeeld de spoel onderbroken raakt. Voor 230V wel zo veilig.
viewtopic.php?p=12234#p12234
Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 20:44 pmBen benieuwd hoe die vactrol klinkt
Die is echt bedoeld om de versterker uit het clippen te houden. Bij deze versterker is dat bij een ingangsspanning van zo'n 1,2V. De vactrol is niet helemaal lineair en je ziet op de scoop wel wat vervorming ontstaan. Niet gebruiken dus voor frequentieafhankelijke verzwakking!
De xmax beperking zou ik in DSP kunnen doen, maar ik denk niet dat ik me er erg druk om ga maken. Misschien iets voor de toekomst...
Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 20:44 pmHoe doe jij de randaarde en aarding schakeling?
De schakeling is 'geïsoleerd' door middel van een ground loop breaker:

glb.png

Er is eigenlijk niet zoveel reden voor randaarde, maar ik heb trafo's besteld met elektrostatische afscherming tussen de wikkelingen, dus het moet maar. Het zal verder niet voor issues zorgen denk ik. Voor de verbindingen tussen de DSP en eindversterkers verwacht ik wel bromproblemen. Het was makkelijker geweest om een trafo te laten maken met eigen +/-15V wikkelingen, zodat alle kleinsignaal-elektronica een galvanisch gescheiden voeding heeft. We gaan 't zien...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

David schreef: wo 21 apr, 2021 15:24 pm Je moet dan het laag niet onderdukken maar juist optrekken, naar je detector toe.
Inderdaad, dat is wat ik bedoelde met inverse. Een Linkwitz Transform zou ook goed kunnen.
Sandrowski schreef: wo 21 apr, 2021 20:30 pm De vactrol is niet helemaal lineair en je ziet op de scoop wel wat vervorming ontstaan. Niet gebruiken dus voor frequentieafhankelijke verzwakking!
Ik had nog een LDR met 10k R tussen de in en uitgang van de Focusrite gehangen en je ziet alleen vervorming ontstaan bij teveel input. De 830mV die de Focusrite geeft is te veel, als je dat vermindert verdwijnt de vervorming. Zo slecht lijkt het mij niet. Ik denk dat dit aardig klopt:
Vactrol-06.jpg
Zie https://verstraten-elektronica.blogspot ... ctrol.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door David »

Rene_N schreef: wo 21 apr, 2021 08:17 am Kan dit werken? Als dit werkt kun je dan het rumble filter weg laten?
Ehm, nee, want rumble (of veel laag onder het kantelpunt van) spreekt dan je limiter aan, beter zorgen dat het vooraf al weg gechopt is.
Rene_N schreef: do 22 apr, 2021 07:22 am Inderdaad, dat is wat ik bedoelde met inverse. Een Linkwitz Transform zou ook goed kunnen.
Ah yes, lezen blijft moeilijk. :oops:
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: wo 21 apr, 2021 20:30 pm De schakeling is 'geïsoleerd' door middel van een ground loop breaker:
Toeval bestaat blijkbaar niet, zit net met mijn hoofd in de denon van de buurman mij af te vragen wat dit stukje antiparalel diodes doet..... 8-)

pma700.jpg

Sandrowski schreef: wo 21 apr, 2021 20:30 pmDe vactrol is niet helemaal lineair en je ziet op de scoop wel wat vervorming ontstaan. Niet gebruiken dus voor frequentieafhankelijke verzwakking!
Ben erg blij met het 4315 chippie, helemaal nu ik de vca input uit het opnemer signaal haal, werkt weer even wat beter dan de feedforward die ik eerst gebruikte 8-)


Verder goed bezig Sander !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Gekke schakeling in die Denon... daar zit het zootje tussen de massapunten van de beide filtercondensatoren. Zal wel nodig zijn dan denk ik. Bij mij zit-ie tussen de signaal-ground en de randaarde. Het idee is dat als er ergens 230V op komt te staan de diodes er voor zorgen dat de aardlek er uit klapt. Die diodes overleven dat waarschijnlijk niet, maar halfgeleiders worden meestal een kortsluiting in dat geval, dus da's prima,

Voor een excursion limiter is een vactrol-schakeling misschien niet de beste oplossing. Ik meet nog wel wat vervorming, maar dat kan ook veroorzaakt worden door de eenvoudige peak-detector. Groter probleem is: zie er maar aan te komen... die dingen zijn moeilijk te vinden, vrij duur en groot. Dan is een echte VCA een betere oplossing, THAT heeft er een aantal.

De oplossing van Rob is ook wel het overwegen waard. De NE571 is nog steeds leverbaar.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

That en NE571 zijn ook niet vervormings vrij.
"ingangsspanning van zo'n 1,2V." dat is in het vervormingsgebied.
Ik heb nog in de bakjes zitten snuffelen en kwam nog wat oude type LDR's tegen, die geven veel meer vervorming.
Op Ali zijn vactrol nog genoeg te krijgen, maar wat je dan krijgt?
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Een VCA is zeker niet vervormingsvrij, maar in tegenstelling tot een vactrol zijn de eigenschappen wel constant en wisselen niet sterk tussen de verschillende exemplaren en je hoeft je met die dingen niet druk te maken over het de ingangsspanning.

Anyway, ik ga voor dit projectje vooralsnog niets doen met xmax-bescherming: je hoort 't vanzelf wel als de boel in de stress schiet, de limiter is er vooral voor om in zo'n geval geen blokgolven te gaan genereren.
Groet,
Sander
Plaats reactie