Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef: zo 03 jan, 2021 21:03 pm Misschien interessant om eens mee te spelen.
Bij 2kHz raakt Vituixcad de draad kwijt zo te zien, dus niet alles geloven
Je hebt dan iets meer faseruimte, maar ook een fractie minder feedback ;). Ik zal er eens mee rommelen. Ik denk niet dat vituixcad de draad kwijt raakt, het is meer dat de sensor boven de 2kHz niet meer meet wat de conus doet.

Het gebruik van de sensor-response in een transfer functie blok is een goede tip! wist niet dat zo kon. Zo te zien klopt het allemaal weer erg goed met het gemeten resultaat. Mooi pakket! :thumbup:
Rene_N schreef: zo 03 jan, 2021 21:03 pm Waarom meet je niet met de sensor?
Niet aan gedacht vandaag eerlijk gezegd... De meting met steps was meer om te kijken wat er onder de 20Hz gebeurt. STEPS lijkt daar wat nauwkeuriger te zijn als ARTA.
Rene_N schreef: zo 03 jan, 2021 21:03 pm Hoe klinkt het als je het overstuurt? Waarschijnlijk de reden van de enorme uitslag van de conus.
Ik weet 't wel zeker... ik had het niveau ingesteld, zo luid als de microfoon aan kon, bij een frequentie van 100Hz. Dan met hetzelfde niveau starten met 10Hz was meteen een conus lanceer-actie met de volle 200W van de versterker. Hoe het klinkt? als een conus die tegen een microfoon aan staat te rammen. ;)
Groet,
Sander
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Hans schreef: zo 03 jan, 2021 21:46 pm Het oplopende laag ten gevolge van de kleine fasemarge kun je op een aantal manieren corrigeren:
...
Minder feedback kan natuurlijk niet ;)
Ik denk dat ik het oplos in het scheidingsfilter. Ik gebruik daar toch al een DSP voor, dus daar zou het relatief makkelijk te doen moeten zijn.

Ik vraag me af in hoeverre er iets aan gedaan moet worden. Het idee is om het subsoon filter vanaf 35/40Hz in te zetten (wat misschien al enthausiast is). Aan de bovenkant had ik een overname naar de coax van zo'n 350Hz in gedachten, maar dat moet nog uitgevogeld worden.
Groet,
Sander
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Hans schreef: zo 03 jan, 2021 21:46 pm Het oplopende laag ten gevolge van de kleine fasemarge kun je op een aantal manieren corrigeren:
  • Zoals Rene al liet zien door een grotere fasemarge te gebruiken. Betekent vaak ook minder feedback.
  • Corrigeren bij het scheidingsfilter.
  • Door een deel van de laag-op stap rond de eerste opamp naar de feedback tak te verhuizen, met gelijk houden van de lus karakteristiek en de fasemarge. Wordt ook wel toevoegen van wat snelheidsterugkoppeling genoemd. Nadeel is dat je ietsje meer electronica nodig hebt.
    Deze techniek zou je ook tussen 500Hz en 1kHz kunnen gebruiken, maar of dat veel zin heeft betwijfel ik.
Wat voor een effect heeft een te hoge Q op de uitsterftijd? Ik neem aan dat het oplopende laag komt door te veel accelleratie (= gewicht) en te weinig snelheid (= wrijving).

Oplossen in de loop zoals genoemd in punt 3 is dan beter voor de uitsterftijd dan buiten de loop zoals genoemd in punt 2?
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

Ook uitsterftijd kun je simuleren. Moet je wel een eventueel buiten de lus aanwezig correctiefilter meenemen in de simulatie, anders krijg je een vertekend beeld.
Groeten,
Hans
RCDingen
MfbLabs Gebruiker

Bericht door RCDingen »

Ik heb dat bultje aan de onderkant ook maar dat los ik op met een extern filter.
Net geprobeerd dat bultje weg te halen door een shelving op 50Hz op de sensor opamp te zetten en inderdaad gaat dat weg dat werkt.
Daarna heb ik naar de step response gekeken naar de uitsterf tijd tussen de verschillende manieren.
De oplossing van de shelving op de sensor lost niet veel op alleen het bultje.
Als ik meer fase marge creëer dan word de uitsterf tijd korter.
Maar openloop is de uitsterf tijd nog korter.
Mijn vraag is nu wat is goede waarde voor de uitsterf tijd en is het goed dat ik daarbij naar de step response kijk of bedoelen jullie iets anders?

Rob
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Burst decay of CSD in Arta zou het verschil kunnen laten zien.
ARTA Burst Ringdown.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Ik ga in elk geval er nog even mee spelen. Aan de hoge kant heb ik nu om de 20kHz resonanz te ondrukken een simpel 1e orde filter zitten. Dat gaat in combinatie met de integrator op zich goed, maar kost wel aardig wat fasemarge. Misschien toch maar een gyrator er voor inzetten, of een tweede orde filter met een wat hogere Q...

Ook in 't laag is er wel wat verbetering mogelijk. Wat Rene al voorstelde bijvoorbeeld en misschien nog wat extra laag-op...

Nog wat werk aan de winkel dus.
Groet,
Sander
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Na wat herschikken, prutsen en simuleren heb ik de fasemarge aan de hoge én lage kant nog wat weten te vergroten tot zo'n 60 graden. Daardoor is de opslingering aan de hoge en lage kant verminderd en is de handel min of meer vlak. Dit was wat lastig te meten met een nearfield meting, want de lage kant is te laag voor mijn microfoon en de hoge kant is te hoog voor een NF meting, dus ik heb 't maar gemeten door de opnemerresponse 'in circuit' te meten.

De loopgain is als volgt:

Candidate filter.png

..en de gemeten response:

24dB_sensor_response.png

Ziet er m.i. beter uit dan de eerdere poging. Ik ga uit van een loopgain van 24 dB, meer lijkt niet zo veel op te leveren en minder maakt het ook niet beter.

Ik heb met STEPS een vervormingsmeting gedaan, met de sensor als 'microfoon'. Het niveau was hier ingesteld zodat bij 30Hz de xmax van 6mm bereikt werd:

distortion_sensor_24db_steps.png

Tot slot nog door middel van de ARTA spectrum analyzer nog wat vervormingen (zoals de sensor die meet, niet met een microfoon) gepoogd te meten met en zonder feedback, van een beperkt frequentiebereik, want herrie en een beetje rekening houden met de buren:

frequentie vervorming zonder feedback vervorming met 24dB feedback
20Hz23,5%4,5%
25Hz15,4%3,1%
30Hz12,5%2,6%
35Hz9,8%1,9%
40Hz7,5%0,8%
45Hz5,7%0,5%
50Hz2,2%0,2%

Vervormingscijfers zijn THD+N, met in beide gevallen hetzelfde voltage over de speaker en het inputniveau op -3dBfs. Het idee is wel duidelijk denk ik... Ziet er naar uit dat het mogelijk moet zijn om in de 'range of interest' (35 - 350Hz) onder de 1% te blijven, bij een behoorlijk luid volume. het doorgehaalde klopt niet... zoals gezegd is dit de vervorming die de sensor meet, dat is wat anders dan de uiteindelijke vervorming...

Progressie dus! Het moment komt misschien dan toch daar dat de handel tot een werkend systeem gevormd kan worden. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sandrowski op ma 08 feb, 2021 08:50 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Sander
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: zo 07 feb, 2021 19:40 pmProgressie dus! Het moment komt misschien dan toch daar dat de handel tot een werkend systeem gevormd kan worden. :)
Mooie resultaten en uitmuntende cijferlijst 8-)
Ga zo door !
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Menno
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Menno »

Ziet er goed uit. Ik ben heel benieuwd! Zin om weer eens wat te gaan bouwen.
Plaats reactie