Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Om maar weer eens een update te geven:

De uiteindelijke loop is nu bepaald:

fb_controller.png

Ten opzichte van de eerdere variant(en) is de laag-op verplaatst naar voor de som, hiermee is lichte bult in het laag verdwenen. Het leidde er ook toe dat de gyrator die aan de lage kant e.e.a. vlak voor het door nul gaan nog wat extra omlaag trok overbodig was en dus is verdwenen.

Loop repons:

fb_response.png

Systeem respons:

system_response.png

De bult van plusminus 1dB aan de hoge kant moet maar in het pre-filter gefikst worden, indien nodig.

Voor wat betreft limiting, de gyrator na de som/intgrator zorgt voor een sterke vervorming als ik de integrator met een paar diodes 'soft' laat clippen. Ik kreeg dat niet netjes, uiteindelijk ben ik gegaan voor een peak-limiter die er met een vactrol voor zorgt dat het ingangssignaal zo verzwakt wordt dat de versterker net niet kan clippen. Of het nodig is, is vraag 2: de overbelastingbeveiliging is ingesteld op circa 60W en de versterker clipt pas bij 110W. Ik moet 't testen uiteraard, maar ik denk dat de overload eerder ingrijpt als de limiter. We zullen zien.

In ander nieuws, ik heb eindelijk de bedrading maar eens gedaan:

wired.jpg

En werkt het? nou, het blijkt dat ik met het schematekenen een foutje heb gemaakt met de triac die de trafo moet soft-starten. Die sluit gewoon de netspanning kort. 10 keer gechecked, maar niet gezien. Oeps. De explosie van de triac was tamelijk spectaculair :shock:

Dat wordt dus weer desolderen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

Hoi Sander,
Ziet er goed uit.

De extra integrator in de feedback tak kan inderdaad erg nuttig zijn.
Ben wel benieuwd of je met zoveel extra gain aan de lage kant de boel stabiel kunt houden. Bij mij heeft dat in het gebied tussen 1 en 5 Hz vaak tot problemen geleid als de woofer het warm kreeg. De oplossing waar ik steeds op terecht kwam was om de extra integrator wat minder ver door te laten lopen.
Sandrowski schreef: za 17 apr, 2021 12:56 pm...
Oeps. De explosie van de triac was tamelijk spectaculair :shock:
Dat soort dingen moet je een keer meegemaakt hebben. :lol-gr:
Net zoals het gaan spuiten van een grote elco als per ongeluk de + en - zijn verwisseld.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Salvador »

K e u r i g Sander!! Ziet er werkelijk weer zeer gelikt uit allemaal.

Liever zo'n fout in de print die je voor het proberen van de print nog kunt corrigeren, dan een print die direct de container in kan (heb ik een aantal keren gehad...). Soms pakt KiCad het nieuwe ''net'' niet direct.

Binnenkort ook (eindelijk) weer wat ontwikkelnieuws van mijn kant. Op de achtergrond ben ik bezig met de schema's voor de 10'' sub. Binnenkort (schat juni) meer daarover in een eigen topic.

Waar heb je de ringkern met gegoten epoxykern laten maken?
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door ds23man »

Spuitende elco's zijn altijd leuk, behalve als je er met je hoofd boven hangt. :?
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Wel eens gehad met een zelfbouw buizen (gitaar) versterker. Veilig opgebouwd op een plank. Wat er precies is gebeurd is niet helemaal duidelijk, maar er was ineens een knal, veel rook en stank en de complete inhoud van de 400V condensator lag nog steeds opgerold en wel aan de andere kant van de kamer. Hartkloppingen gegarandeerd!
Salvador schreef: za 17 apr, 2021 17:25 pm Liever zo'n fout in de print die je voor het proberen van de print nog kunt corrigeren
Heh... helaas, te laat bij deze print. Niet de schuld van KiCad, maar van het object tussen stoel en beeldscherm. Grappige is dat ik al een gevoel had dat er iets mis zou gaan. Ik heb ooit bij Conrad een zo'n verbruiksmeter-stopcontact gekocht die het grote voordeel heeft dat-ie via bluetooth aangeschakeld kan worden. Zo kun je 'veilig' op afstand staan en de boel aanzetten. :)

Maar goed, tijd voor een nieuwe print, gaan 'bodgen' aan het 230V deel zie ik niet zo zitten. Gelukkig werkt het ook wel zonder soft-start, dus de rest was wel te testen en dat werkt allemaal gelukkig.
Salvador schreef: za 17 apr, 2021 17:25 pm Waar heb je de ringkern met gegoten epoxykern laten maken?
Canterbury windings. De beste man is er mee gestopt helaas. De brexit zal ook niet geholpen hebben denk ik. Amplimo kan 't ook voor je doen als je ze het vraagt.
Hans schreef: za 17 apr, 2021 14:36 pm Ben wel benieuwd of je met zoveel extra gain aan de lage kant de boel stabiel kunt houden.
Het lijkt allemaal goed te gaan. Ik heb de handel bij een paar Hz laten wiebelen totdat de conus merkbaar warm aan het worden was en dat leidde niet tot problemen. De koeling van de spreekspoel van deze woofer is behoorlijk goed: alu spreekspoelkoker rondom open en bloot, gekoppeld aan een alu conus, dat zal wel helpen denk ik. Eventueel kan de gain nog wat omlaag, mocht dat nodig blijken.

Als bijlage de VituixCAD files, voor degene die 't leuk vindt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef: za 17 apr, 2021 19:09 pm
Salvador schreef: za 17 apr, 2021 17:25 pm Liever zo'n fout in de print die je voor het proberen van de print nog kunt corrigeren
Heh... helaas, te laat bij deze print. Niet de schuld van KiCad, maar van het object tussen stoel en beeldscherm. Grappige is dat ik al een gevoel had dat er iets mis zou gaan...
:lol:
Tja, in 2016 hier bij het repareren van een reeds defecte Grundig Aktivbox hoog eindversterker een paar eindtorren letterlijk weggeblazen omdat ik ''even'' wilde testen met koolfilmweerstanden i.p.v. de zekeringachtige metaaloxide weerstanden (die ik niet had liggen en toch willen testen.... :oops: ). Resultaat... er bleek toch nog één tor defect (hemelend) en van de TO220 eindtorren stonden alleen nog maar de middelste pootjes er nog met koperkleurig vlakje in het midden, behuizing, pootjes 1 en 3... alles was weg :? sindsdien ook noooooit meer met stofzuigen gevonden :shock: Enfin, sindsdien draag ik bij het testen van (nieuwe) elektronica altijd een veiligheidsbril. Meest spannende tot nu toe waren de custom ringkernen en voedingsprinten van de S1's voor het eerst op spanning zetten.
Canterbury windings. De beste man is er mee gestopt helaas. De brexit zal ook niet geholpen hebben denk ik. Amplimo kan 't ook voor je doen als je ze het vraagt.
Naast de Poolse fabrikant die ik twee weken terug heb gevonden (zie webwinkel topic), kan ik je ook zeer Airlink Transformers aanbevelen. Alleen jammer dat er nu inderdaad vanuit de UK extra import betaald zal moeten worden. De trafo's uit de S1 komen daar vandaan (zijn ook lid van de AES). Je wordt daar heel netjes geholpen en naast de ''opties'' als shielding, zijn de andere opties/wensen gratis (bijv. waar en hoe je de bedrading wilt hebben, draadlengte..).
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

Erg fraai ontworpen en gebouwd. Zelfs een stukje plexiglas :thumbup: .

Wat was er nu mis gegaan met de triac? Ziet er toch goed uit in het schema
Screenshot_20210420-131506_Chrome.jpg
Welke netentree heb je eigenlijk gebruikt? Ik neem aan met zekering en schakelaar?

Optioneel ledje?
20210420_131843.jpg

Hoe ziet de schakeling eruit met vactrol?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 11:30 amWat was er nu mis gegaan met de triac? Ziet er toch goed uit in het schema
Dat schema stamt uit 2018... vroeger was alles beter :)
Toen was het nog goed inderdaad. Van dat schema is nooit een print gebakken, ik heb het later weer wat gewijzigd. Ook toen was het nog goed, maar vlak voordat ik het ontwerp naar China stuurde heb ik nog wat dingen aangepast en heb ik in mijn oneindige wijsheid besloten om dat stukje schema anders te tekenen, want 'duidelijker'. Daarbij heb ik het voor elkaar gekregen een extra lijntje aan te leggen van achter de triac naar de andere netaansluiting. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen en waarom ik dat niet gezien heb is een goede vraag... :crazy:

Het komt me niet eens zo slecht uit. Ik was al niet zo blij met die triac: als om wat voor reden dan ook de triac het begeeft en het mosfetrelais er ook mee ophoud (blikseminslag ofzo, ik noem maar iets), dan kan ik de handel niet meer uit zetten, anders dan met de knop. Daarnaast blijft er nu een lekstroom lopen via de snubber over de triac. Een nieuwe print is intussen besteld, de triac is daar weg en vervangen door een relais.
Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 11:30 amWelke netentree heb je eigenlijk gebruikt
Schurter DD11 met afdekkap. De 1,2A trage zekering werd door de triac prima beschermd trouwens... is niet gesprongen.
Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 11:30 amOptioneel ledje?
Niet optioneel, noodzakelijk! Da's een warm wit/rood bi-color ledje die straks in de baffle zit. Dat is het power/status indicatieledje. Maar omdat de plaat nog niet in de box zit...
Rene_N schreef: di 20 apr, 2021 11:30 amHoe ziet de schakeling eruit met vactrol
Zie schema in de bijlage. De schakeling rond U2 is een peak detector, de vactrol (U3) vormt met R10 een spanningsdeler die het ingangssignaal verzwakt. Zonder 'licht' is de weerstand van de vactrol 50+ Mega-ohm, helemaal aan praktisch een kortsluiting.
Niet mij idee, maar van Rod Elliot. Getest met een zelfbouw-vactrol (led + ldr) en het werkte best wel goed. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. In de peak_detector.zip zit het LTspice project om er eens mee te prutsen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

Deze triac is toch ook een aardig alternatief?
viewtopic.php?p=12234#p12234

Ben benieuwd hoe die vactrol klinkt:
When the speaker is connected, you will get the occasional transient to cause the power amp to clip, but if you adjusted the limiter properly it should be inaudible

Hoe doe jij de randaarde en aarding schakeling?
Aansluitschema_Cinch.PNG
Zo?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

Zat nog te denken, ga je de gelijkrichter een low pass geven zodat die de inverse x-max curve gaat volgen?
Screenshot_20210421-081117_Chrome.jpg
Screenshot_20210421-080547_Drive.jpg
Anders verlies je veel uitsturingsruimte toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie