Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Steven »

Vactrol’s hebben hun langste tijd wel gehad. LDR’s bevatten cadmiumsulfide en dat mag al lang niet meer gebruikt worden in dit RoHS tijdperk.
Ik heb overigens vroeger eens een verhaaltje gelezen, ik meen van Wim Jak, over crossover vervorming die in een LDR volume regelaar ontstond. De weerstand was blijkbaar ook spanningsafhankelijk.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door motoindo »

Ah, Wim Jak.

Volgens mij hadden we ergens een limiter post ?

Ben hier met hulp van meneer Self alternatieven voor de That in mijn Little One aan het verzamelen voor het geval er daar iets vlam vat of stiekem door verkocht wordt aan een durf investeerder. Limiting is zo'n probleem niet als je er vanuit gaat dat het dan toch eigenlijk al te hard staat en er dus reeds sprake is van vervorming. Anders wordt het wanneer je wilt doseren en de boel dus wel vervormingsarm dient te zijn.

IMG_20210429_102311.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

Er zijn 1001 mogelijkheden voor een limiter... Er zijn nog wel andere fabrikanten naast THAT die goed presterende VCA's bakken, daar zou ik niet echt bang voor zijn. De schakeling van Rob, met de NE571 is m.i. ook interessant.

In mijn geval is het er alleen maar voor dat de hele handel niet in een stuip schiet omdat de versterker staat te clippen, dus de vactrol is goed zat. De oplossing in de DHCP (met een mosfet opto-relais die een extra verzwakking inschakeld bij een bepaald RMS vermogen) zou ook prima werken. De schakeling die ik nu heb zal nog wel een keer wijzigen, want het is niet zeker dat de DSP blijft als alles ingeregeld is...
Steven schreef: wo 28 apr, 2021 21:38 pm LDR’s bevatten cadmiumsulfide en dat mag al lang niet meer gebruikt worden in dit RoHS tijdperk.
Daarom zijn ze ook lastig verkrijgbaar inderdaad. Rare regels soms: verf met cadmiumgeel kun je zonder issues kopen, maar een LDR met een inimiene hoeveelheid cadmium mag dan weer niet... :crazy:

Leuk om die Radio Bulletin door te lezen trouwens! Hoogtij dagen van de elektronica-hobby als je 't mij vraagt. :thumbup:
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Steven »

Inderdaad leuk om die oude Radio Bulletin weer eens te zien. Ik had dit nummer vroeger ook thuis, maar ik heb lang geleden al mijn jaargangen Radio Bulletin, Radio Elektronica, Elektuur, Funkschau en Wireless World weggegooid. En later ook nog dertig jaargangen Journal van de AES aan de bibliotheek van AVANS hogeschool gegeven. Ik had meters boekenplank met tijdschriften. Maar ja, toen had je nog geen PC om dingen op te slaan, laat staan Internet om dingen te vinden. Ik had ook heel veel meters databoeken. Gelukkig hoeft dat niet meer.
Dat stukje van Wim Jak over crossoververvorming bij LDR's stond volgens mij ook in een Radio Bulletin. Waarschijnlijk ook in de jaren '70. Overigens, als je de advertenties ziet in die oude RB: wat was elektronica duur in die tijd! Geen wonder dat ik zo weinig in de kroeg kwam; mijn geld ging op aan onderdelen en techniekblaadjes.

Voor dat verbod op cadmiumsulfide (CdS) in LDR's kijken ze naar het percentage cadmium in het intrinsieke materiaal. Dan kan de hoeveelheid wel gering zijn, maar het percentage toch te hoog. Ik weet dat wij ze op het werk op een gegeven moment niet meer mochten gebruiken en over gingen naar VCA-limiters. Toen kreeg ik van een Chinese toeleverancier ineens een LDR met RoHS verklaring toegestuurd. Hoe kon dat nou weer? Die had een truc uitgehaald en verklaard dat het substraat met de CdS laag erop één geheel vormde (dus samen het intrinsieke materiaal vormde) en het testhuis was daar ingetrapt. Daardoor werd de hoeveel cadmium gemeten in verhouding tot het gewicht van het substraat en was het percentage Cd onder de grenswaarde. Normaal zou je de halfgeleidende bovenlaag van het isolerende substraat af moeten schrapen en alleen daarvan het aandeel cadmium bepalen. We zijn ze toch maar niet gaan gebruiken. In Europa zouden we daarmee niet wegkomen.

Maar leuk dat Chris bezig is met een goedkope effectieve limiter. Ik wil wel even een duit in het zakje doen met een ontwerpje dat ik 14 jaar geleden gemaakt heb, als hobby, voor een van onze goedkope versterkers voor PA toepassingen (100V systemen). Ik was toen ook al product manager en geen ontwerper meer. Het was dus hobby in eigen tijd, maar ik heb het idee dat ik toen had wel via mijn werkgever trachten te patenteren. De afdeling patents en trademarks zag er echter niet voldoende nut van in en heeft het ontwerp in een obscuur blaadje gepubliceerd. Dat levert niks op, maar dan kan een ander het ook niet meer patenteren omdat het gepubliceerd is geweest. Daarmee heb ik de rechten op mijn ontwerp weer teruggekregen, vind ik, dus ik kan het idee ook wel hier op het forum zetten. Ik zal dat even in een apart topic doen, want anders vervuil ik dit draadje teveel.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Rene_N »

Gelukkig zijn de vatrols nog vol op te krijgen bij Ali. Vandaag binnen:
20210501_184338.jpg


En weinig vervorming:
Vactrol Ali.png


Als je dat vergelijkt met deze jaren 70 LDR:
20210501_184345.jpg
Grote LDR gedeeltelijk belicht met gloeilamp op batterij v3.png


Dan ziet het er toch niet heel slecht uit met de vactrol..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Steven
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 mei, 2020 09:43 am
Locatie: Nuenen

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Steven »

Inderdaad. Grappig om te zien dat de generatiekloof zo’n 30 dB is.
Nu maakt het ook weer niet zoveel uit bij een limiter, die wordt pas actief op het moment dat er anders clippen of overload had plaatsgevonden. Zolang de vervormingsbijdrage maar klein is als de limiter niet actief is, dan is het goed. Een LDR die parallel aan een feedback weerstand zit heeft als hij geen licht krijgt een donker weerstand van zo’n 10 Mohm, en heeft dan nagenoeg geen invloed op de feedback en voegt ook geen vervorming toe.

Steven
The analog art shows no sign of yielding to the dodo's fate. Whereas digital precision is forever bounded by bits, there is no limit excepting universal hiss to the ultimate accuracy and functional variety of simple analog circuits. Barry Gilbert, 1973
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

David schreef: za 21 mar, 2020 09:19 amHoe ziet die MFB controller piggyback er uit?
1+ jaar na deze vraag :oops: :

controller_piggyback.jpg

En gemonteerd:

mounted.jpg

Nu nog een tweetal dropveters maken om de uitgangen ervan met de ingangen van de versterkers te knopen en dan ik gaan proberen uit te vinden hoe ik de brom weg krijg die ongetwijfeld op gaat treden...

De nieuwe voeding is ook gereed intussen en doet het qua softstarten een stuk beter als de vorige. Ik heb de handel een uurtje of wat op laten warmen waarbij de temperatuur rond de 38 graden stabiliseerde. Dat is eigenlijk meer dan ik verwachtte... misschien toch maar een klein koelplaatje op de plaat monteren. Stroomverbruik in standby is zo'n 300mW, draaiend in rust zo'n 18 watt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Sandrowski »

There be noise!

first_try.jpg

Het werkt ook nog allemaal. Er is in de verte een beetje ratel te horen uit de mid/hoog versterker, de laagversterker is bromvrij, niet in de laatste plaats door zijn differentiële ingang.

Wat er ook is, is ruis - een hoop ruis. Ik had gedacht dat het wel mee viel met de ADAU1701, maar het zaakje ruist toch best behoorlijk. Misschien toch maar helemaal analoog gaan als ik 't filter uitgedokterd heb. Of een betere DSP natuurlijk. :think:
Daar de ruis gefilterd wordt door de DSP (dus het laag is eruit gefilterd voor mid/hoog en andersom), neem ik aan dat het gros afkomstig is van de ADC. misschien zou een externe I2S ADC ook al helpen.

Een tweede issue is de warmteafvoer. Zeker nu het wat warmer is weten de versterkers de 3mm dikke alu plaat best op te warmen, zelfs zonder dat ze echt iets aan het doen zijn. Ik kan geen oscillaties o.i.d. meten (of het moet boven de zeg, 80MHz zitten), dus een koellichaam aan de buitenzijde zal geen kwaad kunnen denk ik.

Tot zover deze 'update'... nu maar eens gaan leren hoe SigmaStudio nu eigenlijk werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door Hans »

:clap:
Gewoon rustig door blijven gaan werkt dus :wink:
Sandrowski schreef: zo 11 jul, 2021 18:14 pm Wat er ook is, is ruis - een hoop ruis. Ik had gedacht dat het wel mee viel met de ADAU1701, maar het zaakje ruist toch best behoorlijk. Misschien toch maar helemaal analoog gaan als ik 't filter uitgedokterd heb.
Voor een zo laag mogelijk ruis niveau is het belangrijk om het dynamisch bereik van de A/D en D/A converters, en de digitale signaal processing daar tussen, zo goed mogelijk te gebruiken. Dat betekent o.a.:
  • Aan de kant van de D/A converters het maximale digitale signaal niveau zo schalen dat een d/a converter net niet klipt. Met de electronica na de D/A converter regelen dat bij dat niveau de eindversterker nooit klipt. Voor midden en hoog is dit redelijk te doen, voor het laag is dat veel lastiger en zul je compromissen moeten sluiten.
  • Aan de A/D kant moet iets dergelijks gebeuren, zorgen dat je de A/D converter bij het maximale ingangs signaal zo ver mogelijk uitstuurt.
Het geheel is een balanceer act om te zorgen dat je de signaal niveaus van A/D, D/A en de signaal processing daar tussen zo groot mogelijk laat zijn zonder iets digitaal vast te laten lopen.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project - 3-weg MFB met coax mid/hoog

Bericht door David »

De DAC in de ADAU1701 is redelijk goed, de zwakkere broeder is duidelijk diens ADC.

Door beide ADC's (analoge ingangen) parallel te zetten kun je de ruis iets verminderen. Maar misschien heb je dat al gedaan dat had ik niet teruggeloerd en ook niet onthouden.
-> was al gedaan dus (ff teruggezocht)

Als je doet wat Hans al aangeeft dan kan je de ruis binnen zeer acceptabele grenzen houden. Ik heb ook een paar speakers ontworpen met de ADAU1701 en de ruis is echt niet storend.
Yeah party on with MFB DSP!
Plaats reactie