Nieuw groots project van Salvador (cancelled)

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Nieuw groots project van Salvador (cancelled)

Bericht door Salvador »

Totaal: twaalf tweeters, zes middentoners en 8 tot 12 woofers...

8-)

Dus 9x H1 per kant (wordt wellicht in één print gecombineerd ter besparing van ruimte en componenten) en 4-6x L1 per per kant

Voorlopige hoogte: 1280mm (1,28 meter)
Laatst gewijzigd door Salvador op wo 21 nov, 2018 20:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door rob040 »

Groot, groter, grootst.
Wil je al wat details met ons delen? Ik ben benieuwd naar de toepassing van al dit geweld en vraag me ook af waarom elke driver een aparte versterker krijgt...
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door Hans »

Salvador schreef:...Voorlopige hoogte: 1280mm (1,28 meter)
En de breedte en diepte :?:
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door Salvador »

rob040 schreef:Groot, groter, grootst.
Wil je al wat details met ons delen? Ik ben benieuwd naar de toepassing van al dit geweld en vraag me ook af waarom elke driver een aparte versterker krijgt...
Hoogunits en middenunits zijn 6 Ohm. Ik weet niet hoe ik minder versterkers zou kunnen gebruiken? Heb er wel gretig over na zitten denken. De hoogunits kunnen 15 Watt RMS leveren en wil deze op 14 Watt begrenzen. De middenunits kunnen 30 Watt RMS leveren en wil ze daarop ook begrenzen. Zes keer één H1 per tweeter, ja liever niet, maar hoe? Ik kan twee tweeters in serie zetten, dan heb ik 12 Ohm, maar dat kost dubbel zoveel vermogen (maar een LM3886T kan 28 Watt aan 6 Ohm zeker leveren, of denk ik nu te eenvoudig?!) Het zal zowieso wel een nieuw printontwerp worden, want ik wil maar één potmeter per sectie (hoog, midden) om het niveau te kunnen afregelen.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door Salvador »

Hans schreef:
Salvador schreef:...Voorlopige hoogte: 1280mm (1,28 meter)
En de breedte en diepte :?:
Van welk deel? 8-) :lol:

:oops:

Ben ik nog niet helemaal uit, ik zit nog in de fase van het prototype schetsen/tekenen, maar ik weet in hoofdlijnen al wel zeer goed wat ik wil (er staat hier inmiddels al een doos vol tweeters :roll: :lol: 8-) )

Ik begin mezelf inmiddels te zeggen dat 1280mm véél te klein is en er niet uitziet voor wat ik wil en 1700mm een mooiere hoogte zou zijn. Had mijzelf blindgestaard op de tweeters en aan de hand daarvan de hoogte bepaald, maar toen ik even mijn rolmaat erbij pakte en 1,28 meter uitrolde schrok ik even en moest lachen... ik haal daar mijn doel niet mee (hoog, maar niet te hoog en indrukwekkend, een blikvanger) Overigens heeft prototype 1 de doorontwikkeling niet gehaald en is deze in de prullenmand beland... saai ontwerp en ik wil juist iets bouwen dat redelijk bekend is, maar toch echt door Salvador ontworpen en gemaakt is... best lastig nog. Mijn vierwegluidspreker vind ik afgezien van enkele lijmvlekken op het vilt, zéér goed gelukt en vooral stoer/fors ogen (dat wou ik ook).

Uitdaging is om nu zoveel als mogelijk op de kosten te drukken qua componentbesparing (printen in één print combineren bijv., want ik ga zeker niet op kwaliteit bezuinigen) en materiaal (behuizing, RVS/Staal/Aluminium), et cetera.

Even een vraagje qua woofers, Xmax, als daar niet bijstaat, + of - bij lineare excursie, mag ik dan verwachten dat ik dit door tweeën moet delen om de +/- Xmax te krijgen? Dezewoofer heb ik op het oog. Hier staat Xmax 8,8mm, als dit de helft is, is dit 4,4 , dat is minder als de AD81671/MFB 586/587 woofer. En wou dan deze woofers tot 350Hz laten lopen.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door Rene_N »

Salvador schreef:Totaal: twaalf tweeters, zes middentoners en 8 tot 12 woofers...
Zo, je hebt de smaak te pakken :thumbup: !
Meer woofers is een prima idee, "there is no substitute for square inches" ;)

Wat is het doel van zo'n joekel, ga je er feestjes mee bouwen of komt ie gewoon thuis te staan?

Net zoals bij de 587 zou ik voor het versterker vermogen de simpele vuistregel aanhouden van 50 - 20 -5 (voor de verhouding).

4 luidsprekers kunnen 2 in serie en dan weer parallel, etc etc:
http://www.colomar.com/Shavano/4spkr.gif
Stel je neemt voor het laag de Hypex UCD400 dan heb je 400watt in 4ohm, dan heb je 160 watt voor het mid nodig, bv de UCD180 en 40watt voor het hoog= is LM3886

Je weet dat meerdere mid en hoog zich gaan gedragen als een lijnbron? Met alle voor en nadelen daarvan...->je hebt denk ik nog minder vermogen nodig voor het mid en laag.
Dit is een hifi voorbeeld daarvan:
https://www.speakerland.nl/images/stori ... ten/50.jpg
De Speakerland Vector-0, hier zit een 15 inch woofer onderin (ik heb meer info mocht interesse hebben).

Groetjes,

Rene
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door rob040 »

Als je 12 tweeters met elk 14W wilt aansturen heb je in totaal een versterkervermogen van 168W nodig. Dat kun je inderdaad doen door 12 stuks 15W versterkers, maar ook door één van 168W. Of 3x 56W, dus drie groepen zoals René laat zien. De keuze is aan jou. Zo kun je voor elk frequentiegebied een keuze van samenstellen maken, of natuurlijk alles apart aansturen.

Het totaal vermogen zal behoorlijk oplopen, dat wordt ook een giga voeding, zeker voor het laag. Wordt het laag trouwens wel MFB? Als je zoveel drivers hebt, dan kom je ook gauw aan aardig van kubieke decimeters kastvolume...
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door Salvador »

rob040 schreef:Als je 12 tweeters met elk 14W wilt aansturen heb je in totaal een versterkervermogen van 168W nodig. Dat kun je inderdaad doen door 12 stuks 15W versterkers, maar ook door één van 168W. Of 3x 56W, dus drie groepen zoals René laat zien. De keuze is aan jou. Zo kun je voor elk frequentiegebied een keuze van samenstellen maken, of natuurlijk alles apart aansturen.

Het totaal vermogen zal behoorlijk oplopen, dat wordt ook een giga voeding, zeker voor het laag. Wordt het laag trouwens wel MFB? Als je zoveel drivers hebt, dan kom je ook gauw aan aardig van kubieke decimeters kastvolume...
Ik wil in iedergeval gebruik maken van LM3886T versterkers, dus ik denk dat ik dan ga voor 3 versterkers die twee tweeters aansturen.

Jep, laag met MFB...ik heb al een printje in mijn hoofd. Ik wil eens af van die oude woofers en niet meer daaran vastzitten, het is het doel iets te bouwen wat goed is aan te passen of te reproduceren.

Ja de voeding geen idee...wat voor trafo zal ik nodig hebben? Vier tot zes LM3886T versterkers, woofers 4 Ohm. Ik heb in mijn zelfbouwproject een versterker van 120VA voor het laag...luxe maar wel veel reserve, wat ik ook wil. Ik denk dat ik toch naar de 625VA moet...
Dat is voor het laag, voor het hoog heb ik geen idee, zes LM3886T versterkers (3x hoog (3x 12 Ohm), 3x midden (3x 6 Ohm)... 500VA? Denk dat ik ook wel lager afkan, maar wil wel een behoorlijke marge in de voeding hebben.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door rob040 »

Salvador schreef:Totaal: twaalf tweeters, zes middentoners en 8 tot 12 woofers...
Ah, dacht even dat het per box was... :oops:

Als ik uitga van 6 tweeters die elk 14W vermogen kunnen weergeven, dan kom je met de verhouding 5-20-50 op de volgende vermogens:

336W voor het midden, gedeeld door 3 drivers is 113W per luidspreker.
840W voor het laag, gedeeld door 4 of 6 woofers is 210W of 140W per luidspreker.

Dan weet je ook ongeveer wat je aan voeding nodig gaat hebben. Alles is even indicatief en met de bekende natte vinger, het is om even gevoel te krijgen waar het over gaat.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuw groots project van Salvador

Bericht door Salvador »

rob040 schreef:
Salvador schreef:Totaal: twaalf tweeters, zes middentoners en 8 tot 12 woofers...
Ah, dacht even dat het per box was... :oops:

Als ik uitga van 6 tweeters die elk 14W vermogen kunnen weergeven, dan kom je met de verhouding 5-20-50 op de volgende vermogens:

336W voor het midden, gedeeld door 3 drivers is 113W per luidspreker.
840W voor het laag, gedeeld door 4 of 6 woofers is 210W of 140W per luidspreker.

Dan weet je ook ongeveer wat je aan voeding nodig gaat hebben. Alles is even indicatief en met de bekende natte vinger, het is om even gevoel te krijgen waar het over gaat.
Ik zal Nuon alvast bellen :lol:
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie