Project MTM met Philips units

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Project MTM met Philips units

Bericht door Rene_N »

Het kon natuurlijk niet uitblijven na het verkrijgen van een goede werkende MFB sensor, er moet wat gebouwd worden. Het idee is om "redelijk" simpel te beginnen, dus een 2 weg systeem. Het wordt mijn eerste actieve luidspreker! Ik zat te denk als werk titel aan "All Gyrator", dit als knipoog naar de term "All Transistor" uit de jaren 60. All gyrator gaat het denk ik toch niet worden, de zeer positive ervaringen met de DSP hebben mij van gedachten veranderd. Ik heb heel wat gyratoren nodig om hetzelfde te kunnen doen en mis een hoop flexibiliteit. Het enige nadeel van de DSP is denk ik als het over een 10 jaar stuk gaat, het dan ongetwijfeld niet meer valt te repareren. Wie dan leeft wie dan zorgt. De loopgain lus ga ik in eerste instantie wel met gyratoren doen.

Goed, een 2 weg systeem dus met oude Philips units, AD8067 en AD016x. Je loopt dan al gelijk tegen een probleem, tweeter en woofer moet op de grens van hun kunnen crossen. Het project bij Troels sprak mij erg aan, "window to the music", http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm. Tweeter met waveguide, lijkt ideaal, gelijkmatiger afstraal gedrag onder een hoek, minder vervorming in het midden en tevens time alignment. Blijft een lastige opgave rond 1,5kHz de crossover frequentie met de combinatie een 8 inch woofer en waveguide tweeter.

Ik had al wat zitten testen: het werd mij al snel duidelijk dat dit beter klinkt dan iedere andere Philips MFB die ik heb.
Nexus 6p 027.jpg
Wellicht een psylogische effect, who knows, in elk geval tijd om afscheid te nemen van de 545 en de rest. Om het project überhaupt tot een einde te krijgen heb ik gelijk nog een hoop meer opgeruimd, te veel projecten die te lang liggen en eigenlijk alleen maar afleiden. Weg ermee dus en gelijk meer ruimte om te bouwen. Ik kom nog uit de tijd dat de winkels op zondag dicht waren, er geen internet was om je spullen te bestellen en de dag erna in huis te hebben, het was altijd handig om een voorraadje te hebben, zo zijn er heel wat video 2000 systemen gesloopt, orgels, noem maar op.. het meeste ligt er nog, nooit gebruikt :oops: . Niet meer nodig dus, verkopen en weggooien is het beste medicijn.

Met de test van bovenstaande speaker werd het duidelijk dat de xmax = 4,8mm met een enkele woofer niet genoeg is. De woofer heeft 30dB tegenkoppeling, ik vermoed dat het daardoor heel duidelijk te horen is als de woofers buiten zijn x-max komt. Het moeten dus 2 woofers per kast worden om meer druk te kunnen maken. Het wordt dus iets soortgelijks als de C17.
Het doel is vooral om te leren met actieve luidsprekers, de opnemer en hopelijk ook de DSP. Om dit te doen wil ik een geheel gesloten kast en aparte versterker, versterker liefst goed bereikbaar en modificeerbaar. Alles modulair. Het kast ontwerp was snel getekend. de bouw neemt veel meer tijd in beslag dan verwacht, edoch ben nu redelijk ver. Daarover later meer. Ik wil dus gebruik maken van oude Philips luidsprekers, ik heb er genoeg liggen, ze zijn goedkoop en eigenlijk niet slecht. Verder zoveel mogelijk onderdelen recycelen zodat er nog meer wordt opgeruimd. Mocht er wat misgaan dan zijn de luidsprekers gemakkelijk te vervangen. Ik heb er heel wat versleten bij het onderzoek naar een goede MFB opnemer.
De tekeningen:
IMG_0001.jpg
Ik heb de kast zo smal mogelijk gemaakt. Er zit een aluminium lijst omheen waar het doek inkomt, de Philips zijn niet zo heel mooi om te zien mijn inziens. Hout heb ik besteld bij opmaatzagen, top resultaat.

En de versterker:
IMG.jpg
De versterker schuift onderin de kast, de kabels komen bovenop het verlaagde gedeelte te liggen. Kabels zijn lang genoeg om het ook buiten de kast te kunnen laten spelen. Op de tekening zie je nog 2 U-profielen, de grootste bleek toch niet mogelijk, achteraf ook beter. Handiger met gaatjes boren.

Wat komt erin:
Beide woofers worden of de AD8067/W8 of AD8067/WE4. De W8 heeft een dikkere papieren conus dan de WE4. De WE4 heeft een dikkere magneet en vermoedelijk grotere Xmax. Vanwege de slappere conus en rubberen rand vergeleken met de 8067/MFB wil ik de kast niet te klein maken zodat er niet te veel interne druk onstaat. De gedachte is 15 liter per woofer. Voorkeur van mijn vrouw is een vloerstaander, luidspreker met voetjes zijn lelijk vanwege de kabels die je ziet. Prima, ik kan de kast ruimte wel gebruiken. De bouw kwaliteit van de W8 is wat minder dan de WE4, ik heb een aantal W8 die niet super zijn uitgelijnd, en waar de spider maar matig aan de spreekspoel is gelijmd, het kan gaan rammelen. Ik weet nog niet welke het gaat worden...
Ik heb verschillende tweeters geprobeerd achter de Monacor WG300 waveguide. De AD0163 en AD1062 doen het meettechnisch niet slecht. Ik vind de AD0162 echter beter klinken, uiteraard de frequentie karaketeristiek glad gemaakt van beide bij het vergelijk. De AD0163 kleurt meer en is wat scherp, precies het omgekeerde van wat de meeste vinden van beide tweeters. Ik zit nog met een half oog te kijken naar een Seas tweeter, maar voorlopig nog niet.

Beide versterkers worden de TA2022. Ik heb mindere ervaringen met de TDA8950 maar dat zal ongetwijfeld met de Ali kwaliteit te maken hebben. De TA2022 zijn ook voor weinig in China te koop. Je moet wel wat modificeren om de printen helemaal goed te krijgen maar dat is redelijk makkelijk te doen. Ze klinken prima in elk geval. Het idee is om beide in BTL te zetten, je hebt dan meer dan genoeg vermogen en geen bus pumping. Voor de tweeter wil ik een hele goedkope stroom aansturing truuc toepassen, namelijk een serie weerstand van 20 ohm. Ondanks dat ik niet op een luid niveau kan meten met mijn meetmicrofoon is er een significante verbetering te zien in de vervorming met de serie weerstand. Misschien ga ik nog een LM3886 met stroom sturing gebruiken, maar ook dit voorlopig nog niet. De woofers worden gewoon spanning aangestuurd, ik kan genoeg loopgain maken en zag geen verschil in vervorming tussen spanning en stroom sturing. Mijn middelen zijn echter wel beperkt om dat goed te meten. Het combineren van woofers in een kast gaat met spanningsturing makkelijker, zie het andere topic hierover.

Onderin de kast komt dus de versterker, uitschuifbaar. Op het paneel aan de voorkant komen volume regeling en peaking en shelving regelaar met frequentie en gain regelaars. Even zoeken, ik heb er wat over gepost een tijdje terug. Optioneel nog een limiter. Ik ga dit hoogst waarschijnlijk allemaal in de DSP doen ipv gyratoren, het is nog open. Ik heb de gaten nog niet geboord voor de regelaars in elk geval.

Hier nog wat foto's van de bouw.
Nexus 6p 041.jpg
Nexus 6p 039.jpg
Het hout is binnen.
Nexus 6p 1109.jpg
Kijken hoog hoog het versterker kastje moet worden
Nexus 6p 056.jpg
Nexus 6p 087.jpg
Versterker in wording
Nexus 6p 134.jpg
Nexus 6p 120.jpg
Kast in wording.

Ik zal nog wat foto's maken van de huidige staat, kasten zijn inmiddels klaar, dit later.

Groet,
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door ds23man »

Ziet er strak uit!
De Sapman
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Salvador »

Hi René,

Wat een ontzettend leuk project! :thumbup: Leuk ook met die tekeningen erbij, heb hier ook nog erg veel concepten liggen, goed bewaren, leuk voor later om terug te kunnen kijken! ;)

Ben het volledig met je eens wat betreft de AD0162/T8. Deze klinkt naar mijn mening vooral instrumentaal echt beter, gewoon meer naar muziek. Het scherpe randje is vervelend en als je die wegfiltert hou je een hele goede tweeter over. De AD0163 klinkt alleen goed in combinatie met de AD0211, de AD0210 was wel echt een flop en is gewoon geen goede unit, dit hadden ze bij Philips ook al snel in de gaten. Heeft allemaal weer met het materiaal van de dome's te maken, textiel en textiel (tweeter en mid) klinken samen beter dan polycarbonaat i.c.m. half papier/half textiel (sowieso een materiaalovergang). Philips vond ik vooral een kei in het ontwerpen en maken van simpele, voordelige en zéér goed presterende laag drivers. Kijk maar naar een simpel boxje als de 22RH422, het is simpel, maar als achtergrondmuziekje i.c.m. radio gewoon heerlijk. Voor midden en hoogdrivers vind ik uit die tijd Infinity toch wel het beste. De Isophase tweeter, die Hans en Piet hebben gebruikt in de PAGMKII is echter ook echt niet slecht, prachtige klinkende box.

En herkenbaar, na de bouw van mijn vierwegluidsprekers die ik vorig jaar heb afgerond, werden ''opeens'' een heleboel luidsprekers hier overbodig. Ik zou echter als het kan wel houden wat zeldzaam is en waar je niet zo makkelijk meer aan kunt komen. Heb hier één paar 541, de oeruitvoering in ''als uit de doos'' staat, daarnaast een paar 532 in opknapstaat (wel met amerikaanse lijsten die ik los heb gekocht) en de Jamo MFB 200's, waar ik afgelopen winter twee nieuwe woofers voor heb kunnen vinden (wordt een tussendoor projectje ergens). Ik kijk echter wel nog altijd uit naar een paar 545 MFB-Studio met onverkleurde fronten, mooie nerf en optisch echt perfect, daar wil ik dan t.z.t. 545 MKII printen voor gaan ontwerpen.

Ps. heb je die plaat met handvaten zelf zwart gespoten of heb je dit laten poedercoaten?
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door motoindo »

Gaat ie mee naar de freaks meeting ? enneh petje af hoor, inderdaad zoals Salvador al zegt een errug mooi laadje. En zie ik dat goed :
buisvoetje.png
Is dat een buisvoetje ? gebruik je die als boxstekker ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door David »

@Rene, eindelijk een topic. Goed zo :mrgreen: (ik mocht al een tijdje meegenieten van de foto's van de tot stand koming, erg gaaf).

@Chris; Grappig dat je triggerde op dat noval voetje, deed ik ook :)

@Salvador; Ik vind zelf de 0211 ook beter, maar om nou de 0210 meteen een flop te noemen vind ik belachelijk. De meeste 544's hebben een 0210 en jij loopt echt niet brakend weg als je niet weet dat het een 0210 is ipv een 0211.
Yeah party on with MFB DSP!
RobbinM
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 127
Lid geworden op: za 26 jul, 2014 15:24 pm

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door RobbinM »

Er is wel een verklaring voor de uiteenlopende meningen :D

https://www.dropbox.com/s/jpzmc685jspt6 ... .png?raw=1
Meest linker paartje: AD0210/SQ
Middelste paartje: AD0210/SQ
Rechter enkeling: AD0211/SQ

Het linker paartje is volledig van papier, deze vervormt het meest (gemeten).
Het middelste paar komt uit 544's, heeft een stoffen rolrand, deze meten het best qua vervorming.
De rechter kennen we allemaal, meet minder goed dan de 0210 met stoffen rolrand, papieren dome, maar wel veel beter als de volledig papieren domes.

De ene 0210 is dus de andere niet. Zelfde geld overigens voor de 02150, maar daar zit het verschil niet in het materiaal van de rolrand. Daarover later meer in het middentoner topic.

https://www.dropbox.com/s/of2zksvhzk59l ... .jpg?raw=1
Zo meten ze nog iets beter 8-)
Huidige setup:
Sub: 12x Peerless XXLS P835037 (0-80Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (80-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-1780Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (1780Hz-20kHz)
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Rene_N »

Het is inderdaad een 9 pens Noval buisvoet met plug. Zoals gezegd, ik probeer zoveel mogelijk te recycelen ;) . (en kon niets vinden op Conrad, is er misschien wel maar het zoeken is soms hopeloos bij Conrad). Kan er natuurlijk ook een EL84 in stoppen voor het warme buizengeluid 8-) .

De beugels zijn van een SQ40, zo ook de trafo. Hoe je een middenaftakking moet maken heb ik al verklapt. Zwart spuiten doe ik met de matte zwarte spuit verf van de Action. Uiteindelijk zal dat wel wat beschadigen...

Ben nog niet toegekomen aan het maken van foto's van het eindresultaat van de kast, nog wat foto's van de wording als zoet houder.
Nexus 6P 139.jpg
Nexus 6P 119.jpg
Nexus 6p 165.jpg
Nexus 6P 106.jpg
Nexus 6P 097.jpg
Nexus 6P 093.jpg
Nexus 6P 121.jpg
Nexus 6P 249.jpg

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RobbinM
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 127
Lid geworden op: za 26 jul, 2014 15:24 pm

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door RobbinM »

Echt onwijs gaaf hoe je dit hebt gemaakt.
Er zullen wel aardig wat uren in zitten...
Als ik alleen al naar de behuizing van de versterker kijk dan zie ik hoeveel aandacht er in is gegaan.
Petje af!! :clap:
Huidige setup:
Sub: 12x Peerless XXLS P835037 (0-80Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (80-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-1780Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (1780Hz-20kHz)
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Sandrowski »

Amen! :thumbup:

Ziet er erg goed uit! Leuk om te zien waar je mee bezig bent.
Groet,
Sander
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door piet2401 »

Ziet er heel goed uit, petje af.
Plaats reactie