Project MTM met Philips units

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Rene_N »

Hans schreef:Wat heb ik daar niet gedaan?
Ik bedoelde het naar elkaar toe schuiven van de twee kantelpunten maar ik snap nu waarom je het opmerkte.
piet2401 schreef:Misschien dat bultje tussen 4,5 en 6kHz ook wat dempen.
Daar zitten de gemene ssss klanken.
Daar hadden de RD40"s ook last van de voorlaatste boxen vergelijking, wel wat meer dan 2 dB toen. :oops:
Goed punt. Ik dacht altijd dat het aan de vervorming van de tweeter lag bij een heftige s klank, maar dat is over het algemeen niet de oorzaak...
Weet jij nog muziek waarmee je dit goed kunt testen? Ik gebruik Abba.

Groet

Rene
piet2401
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 13 sep, 2015 13:54 pm

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door piet2401 »

Ik gebruik altijd Paul Simon, die opnames van hem hebben lekker veel van die scherpe SSS klanken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Rene_N »

Ik ben klaar! (en dat is niet hetzelfde als ik ben er klaar mee ;) )

Ik had hier nog geopperd om aan een achterkant een extra tweeter te plaatsen maar ga dat niet doen. Ik heb nog meer geluisterd naar de waveguide en de conclusie is dat de plaatsing van stemmen en instrumenten zeer goed is. Het is gewoon wennen, vergeleken met traditionele boxen zijn stemmen en instrumenten daar meer versmeerd over een groter gebied. Met sommige muziekstukken klinkt dat versmeren beter. Neem nu het nummer dat als wedstrijdnummer is gekozen bij Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020 op ZBA, Loreena McKennit - Bonny Portmore. Aan dit nummer is veel galm toegevoegd en klinkt mijns inziens beter op een niet waveguide box, het wordt nog voller en rijker.

Ik ben zeer tevreden met het geluid resultaat, het was bedoeld als leer project en dat is helemaal goed gelukt. Het resultaat is eigenlijk verbluffend bedenkend dat het een tientjes project is, luidsprekers van een minder dan tien euro, versterkers van een tientje 8-)

Lijkt mij leuk ze eens mee te nemen en te vergelijken met andere luidsprekers.

Groet,

Rene
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door ds23man »

Mooi! Kan deze van je bucketlist af. :lol:
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:Lijkt mij leuk ze eens mee te nemen en te vergelijken met andere luidsprekers.
...en dan ben je na die sessie ineens toch niet klaar. Dan komen er opmerkingen van andere luisteraars waar je het niet mee eens hoeft te zijn, maar die toch blijven doormalen, dat soort zaken. ;)
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:Ik ben zeer tevreden met het geluid resultaat, het was bedoeld als leer project en dat is helemaal goed gelukt. Het resultaat is eigenlijk verbluffend bedenkend dat het een tientjes project is, luidsprekers van een minder dan tien euro, versterkers van een tientje 8-)
Na wat ik gehoord heb bij jou denk ik dat ze menig modern apparaat de hoek in spelen, ook de uitvoering / afwerking is bijzonder goed gelukt.
Rene_N schreef:Lijkt mij leuk ze eens mee te nemen en te vergelijken met andere luidsprekers.
Ben bezig met een locatie voor een servolabs dag, zodra ik daar meer vastigheid omtrent heb lijkt mij dat een uitgelezen moment om op in te springen met onze scheppingen. Als daar animo voor is natuurlijk. Wilde in eerste instantie aanhaken op de Xfi maar die show krijgt mij een veels te hoog kralen en spiegeltjes gehalte.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door David »

motoindo schreef:Na wat ik gehoord heb bij jou denk ik dat ze menig modern apparaat de hoek in spelen, ook de uitvoering / afwerking is bijzonder goed gelukt.
Ik heb ze inmiddels ook gehoord, en ik ben het volledig eens met bovenstaande.

Het kostte mij enige tijd om me te realiseren wat ik nou hoorde dat zo "anders" was dan bij de 587, maar op een gegeven moment viel het kwartje: er is veel minder geluid via reflecties.

Qua response, bereik en dynamiek scheelde het verder bijzonder weinig, en toch was het verschillend. Moeilijk te duiden! (voor mij althans).

Het laag was wel duidelijk beter dan de 587, groter bereik en ook het hogere laag was bijzonder 'droog' (vervormingsarm, geen of weinig kleuring). Duidelijk beter dan de 587.

Qua mid en hoog was het een beetje stuivertje wisselen. De directheid van de MTM is echt pakkend en verslavend, maar toch waren er ook nummers die op de MTM iets leken te neuzelen (hoge stem vooral) en er waren ook nummers die gewoon lekkerder klonken op de 587. Waar dat precies in zit weet ik niet. Er waren ook weer nummers die op de MTM beter klonken.

Heel bijzonder, maar bovenal: erg knap gemaakt, petje af. Een bijzonder goed geslaagd systeem dat erg lekker klinkt.

PS: in het begin van de luistersessie meende ik iets raars te horen in de fase (hoog) van de MTM en met de balans (te veel links), later zag René dat de linker kast uit lijn stond. Het 20cm (?) verschuiven van de kast lost het balans probleem op. Dat van die fase lijkt nergens op te slaan maar met heen en weer bewegen van mijn hoofd leek het net of het hoog in tegenfase was. Het iets indraaien van de linker box verhielp dat, kennelijk zat ik net wel/net niet buiten de projectie van de hoorn.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Rene_N »

En dat te bedenken dat het maar een 2 weg systeempje is ;)

Leuk dat je er was en knap hoe je het weet te analyseren :thumbup:

MFB is goud waard dat is mij wel duidelijk.

Zo'n MTM waveguide opzet geeft veel inzicht in de muziek, details en plaatsing. Grootste nadeel vind ik dat dat alleen zo is in de sweetspot, daarbuiten klinkt een klassieke opzet prettiger. Komt ook door mijn toegepaste waveguide tweeter combinatie, onder een hoek van 60 graden valt het snel af in het hoog.

Groetjes,

Rene
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door David »

Rene_N schreef:En dat te bedenken dat het maar een 2 weg systeempje is ;)

Leuk dat je er was en knap hoe je het weet te analyseren :thumbup:

MFB is goud waard dat is mij wel duidelijk.

Zo'n MTM waveguide opzet geeft veel inzicht in de muziek, details en plaatsing. Grootste nadeel vind ik dat dat alleen zo is in de sweetspot, daarbuiten klinkt een klassieke opzet prettiger. Komt ook door mijn toegepaste waveguide tweeter combinatie, onder een hoek van 60 graden valt het snel af in het hoog.

Groetjes,

Rene
Eh, ja nou... ik vond dat analyseren knap tegenvallen hoor, vond juist dat ik dat niet zo goed deed. Kostte een hoop tijd maar ik kwam er uiteindelijk wel. Geloof ik. Er zijn er hier die dat veel sneller kunnen en het meteen benoemen....

'MFB' is wat mij betreft wel een blijvertje ja. Ik heb zeker wel passieve systemen gehoord die hetzelfde geluid neer kunnen zetten, maar dan worden die kasten zo groot en zwaar.... mijn rug gaat gelukkig inmiddels veel beter dan een paar maanden terug, maar ik ga me toch echt beperken tot "kleine kastjes".

De sweetspot hoeft niet erg te zijn, maar bijvoorbeeld in mijn huiskamer ben ik terug naar de 587 met diens tweeter, omdat mijn zelfbouw met SA ribbon ook te veel een sweetspot kende, en dat past hier gewoon niet. Dus exit dikke ribbon, helaas.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Project MTM met Philips units

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef: do 27 dec, 2018 15:27 pm Ik heb zonder zonder luidspreker de loopback versterker doorgemeten en dan kun je zien dat de integrator als eerste vastloopt. Ik kon toen ook veel beter de zener limiter goed instellen. Ik heb nu 2 gele ledjes gebruikt.
2,5 jaar later als bovenstaande quote ben ik ongeveer op hetzelfde punt beland met mijn projectje... :oops:
Het zal misschien een domme vraag zijn, maar wat meet je hier eigenlijk? Plug je het bronsignaal in op de somversterker en draai je dan het niveau op tot de eindversterker aan de clip gaat? (zonder feedback en in een dummy load). En dan is het een kwestie van de uitgangsspanning van de somversterker op circa deze waarde te beperken zodat de eindtrap niet verder in clipping geduwd wordt?
Groet,
Sander
Plaats reactie