Project MTM met Philips units
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Re: Project MTM met Philips units
Beetje offtopic, maar zat nog te denken over een piezo plaatje zoals toegepast in de Philips opnemers, piezo schijfjes etc. Stel een vierkant rechthoekig piezo elementje die buigt over de lengte. Door de buiging onstaat er een electrische spanning, deze elektrische spanning is over het hele element aanwezig aangezien het een zilverlaagje heeft. Gaat nu de piezo hierdoor ook over de korte zijde buigen? Maw je buigt het plaatje en tegelijkertijd wordt het een heel klein beetje hol. Dus nog een reden om de piezo in rubber op te hangen?
Groet,
Rene
Groet,
Rene
- Salvador
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Hmm, René, ik zou daar niet aan beginnen. De ruim 300 euro, zo niet bijna 400 euro die ik daarin afgelopen winter en afgelopen jaar heb geïnvesteerd (replica piëzo's Philips elementen, geheel nieuwe ontwikkeling custom made piëzo, met daaraan de nodige PCB's), is een goede les dat e.e.a. te duur en niet haalbaar is (alleen bij aantallen van 10.000 tot 100.000 stuks).
Ik denk dat we juist toe moeten naar een dichte, stijve constructie, alleen gemaakt van PCB materiaal (dus met één druk op de knop te laten maken) + de SMD en piëzo componenten, wel dusdanig (en dat wordt de uitdaging) dat de resonanties buiten het gebied van de regelaar komen te liggen, of waar we indien nodig een zinvolle correctie kunnen toepassen. Met je kleine PCB ingepakte Murataopnemers ben je al een heel eind gekomen. Ik weet niet of het mogelijk is om het oplopende laag onder de 5Hz op een bepaalde manier nog zoveel mogelijk te beperken.
Ik denk dat we juist toe moeten naar een dichte, stijve constructie, alleen gemaakt van PCB materiaal (dus met één druk op de knop te laten maken) + de SMD en piëzo componenten, wel dusdanig (en dat wordt de uitdaging) dat de resonanties buiten het gebied van de regelaar komen te liggen, of waar we indien nodig een zinvolle correctie kunnen toepassen. Met je kleine PCB ingepakte Murataopnemers ben je al een heel eind gekomen. Ik weet niet of het mogelijk is om het oplopende laag onder de 5Hz op een bepaalde manier nog zoveel mogelijk te beperken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
- RMSAcoustics
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Klopt. Maar dan ook wel een hééééééél klein beetje (in de orde van minder dan een micrometer)Rene_N schreef:Stel een vierkant rechthoekig piezo elementje die buigt over de lengte. Door de buiging onstaat er een electrische spanning, deze elektrische spanning is over het hele element aanwezig aangezien het een zilverlaagje heeft. Gaat nu de piezo hierdoor ook over de korte zijde buigen? Maw je buigt het plaatje en tegelijkertijd wordt het een heel klein beetje hol.
Wat wil je ermee?
Rob
- motoindo
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Vermoed dat Philips heden ten dage voor een Murata achtige oplossing gegaan zou zijn - veel simpeler, in massa produceerbaar en daardoor veel goedkoper.Rene_N schreef:zat nog te denken over een piezo plaatje zoals toegepast in de Philips opnemers, piezo schijfjes etc.
- David
- MfbLabs Gebruiker
De productie van MFB woofers was volgens mij ook niet heel duur, dus goed geautomatiseerd zover mogelijk dan.
Ooit heb ik een nieuwe MFB woofer gekocht voor een 567 en die was maar weinig duurder dan een vergelijkbare passieveling.
En dat bij een Philips Service Center. Die wisten wel te rekenen hoor. Ik herinner me een weerstandje in blisterverpakking.... voor 2,50 gulden. Oef.
Ooit heb ik een nieuwe MFB woofer gekocht voor een 567 en die was maar weinig duurder dan een vergelijkbare passieveling.
En dat bij een Philips Service Center. Die wisten wel te rekenen hoor. Ik herinner me een weerstandje in blisterverpakking.... voor 2,50 gulden. Oef.
Yeah party on with MFB DSP!
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Ik zie dat ik het voor meerdere interpretaties heb geformuleerd
, nee ik wil niet een Philips replica gaan maken. Ik zat nog te bladeren door de vele piezo constructies en discussies. Voor de vele problemen die we toen zagen zijn eigenlijk nu wel goede verklaringen gevonden, base strain, (kabel) microfonie etc etc. Ik vroeg mij af of bovenstaand effect (je buigt het plaatje en tegelijkertijd wordt het een heel klein beetje hol) ook nog negatief invloed op de resultaten zou hebben gegeven. Sommige constructies hadden eigenlijk anders gebouwd moeten worden...
Mocht iemand een Philips replica willen maken, Ali heeft piezo plaatjes die mischien wel geschikt zijn. http://s.aliexpress.com/raEVZfia? http://s.aliexpress.com/ueyuUJfM?
Groet,
Rene

Mocht iemand een Philips replica willen maken, Ali heeft piezo plaatjes die mischien wel geschikt zijn. http://s.aliexpress.com/raEVZfia? http://s.aliexpress.com/ueyuUJfM?
Groet,
Rene
Laatst gewijzigd door Rene_N op di 05 jun, 2018 20:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- MfbLabs Gebruiker
motoindo schreef:...Murata achtige oplossing gegaan zou zijn - veel simpeler, in massa produceerbaar en daardoor veel goedkoper.

Groeten,
Hans
Hans
- Salvador
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
De originele Philips piëzo is een bymorph en heeft een veel hogere output dan een enkele piezo. Wil je echt hiermee aan de gang gaan, dan zou je bijvoorbeeld twee piëzo's moeten gebruiken, dat betekend ook de dubbele hoeveelheid rubbertjes (waar je matrijzen voor moet laten maken... daar was ik toendertijd gelukkig nog nét niet aan begonnen). Verder moet je een stansmal (voor machinaal gebruik of bediening met de hand) voor de koperen bakjes ontwerpen en laten maken. Dat alles bij elkaar opgeteld is het maken van een hele mooie Murata opnemer sowieso voordeliger.Rene_N schreef: Mocht iemand een Philips replica willen maken, Ali heeft piezo plaatjes die mischien wel geschikt zijn. http://s.aliexpress.com/raEVZfia? http://s.aliexpress.com/ueyuUJfM?
Ik neem aan dat er ook één of meerdere jaren tussen hebben gezeten met meer dan 100.000 stuks? Gezien de aantallen van de 532, daarna de 541, 544 en 545, later nog extra de 567.Hans schreef:motoindo schreef:... in massa produceerbaar en daardoor veel goedkoper.De productie van de oude opnemers was ook massa productie. Zijn vele tienduizenden van gemaakt, in een fabriek, zowel van de piezo's als van het printje als van het bakje.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Toch nog te peinzen, zou er iets mis kunnen zijn met die Murata opnemers en dat daarom de slave het minder goed doet? Om zeker te zijn wilde ik nog een alternatieve opnemer op basis van een good old piezo schijfje die ik erbij kan plakken. Ik had om die reden het forum nog eens doorgespit voor het ultieme ontwerp. Vandaar de eerder gestelde vraag. Dit is het resultaat.
. Ook Chris moet hier blij van worden, doet erg denk aan de kerstkaart opnemer (zo heette die toch?)
Nog wat eigenschappen:
12mm piezo van Conrad, op maat geknipt.
Capaciteit na knippen is 5nF.
100M lekweerstand.
Eigenresonantie 13kHz.
Uitgangsspanning 2,3mV/G (zelfde als 2 grote murata's in serie).
Groet,
Rene
Heel kort samengevat, er is nul komma nul verschil tussen die ik nu heb gemaakt en de Murata. Het was al onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak kon zijn, en dat klopt achteraf. Het is wel een super goede opnemer geworden 
12mm piezo van Conrad, op maat geknipt.
Capaciteit na knippen is 5nF.
100M lekweerstand.
Eigenresonantie 13kHz.
Uitgangsspanning 2,3mV/G (zelfde als 2 grote murata's in serie).
Groet,
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Sandrowski
- MfbLabs Gebruiker
Grappig... na al die experimenten met de 'normale' piëzo's kom je er nu met eentje die wel gewerkt zou hebben, als de Murata's niet handiger waren geweest.
Goed om te bewaren voor het geval de murata's niet meer leverbaar zijn!

Goed om te bewaren voor het geval de murata's niet meer leverbaar zijn!
Groet,
Sander
Sander