Subwoofer met stroomsturing en MFB

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Rene_N »

Ik bedoel zonder tegenkoppeling moet nearfield precies hetzelfde meten als de sensor tot 200hz. Er zijn hier genoeg voorbeelden te vinden.

De spanning over de 10k kun je ook aan de andere kant van de stroomspiegel meten, daar zit ook een 10k als het goed is.

Groet René
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Rene_N »

Als je hier naar beneden scrolt zie je meerdere voorbeelden:
http://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?f ... 2962#p2953

Groet René
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

Duidelijk, de volgende keer zal ik beide meten. De versnellingsopnemer wordt inderdaad gevoed via een weerstand van 10k. De ingangssectie daarvoor heb ik overgenomen van de PirateLogic DHCP-2 module (t/m de eerste opamp).
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Rene_N »

Ik bedoelde deze stroomspiegel schakeling. Dus deze 10k:
Spiegel sensor amp.png
Heb jij deze gebouwd incl 22k en 220nf?
DHCP Sensor amp.png
Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door motoindo »

Chocomel schreef:Vraagje aan Chris: één van de voordelen die je bij de 5e generatie StarBass noemt is dat de componenten machinaal kunnen worden geplaatst. Lukt dat ook met de piëzo's die op hun kant moeten? Zou het niet makkelijker zijn om de componenten op de zijkant van één van de 'pootjes' te plaatsen? Dan kunnen ze gewoon recht op de print liggen in de oriëntatie waarvoor ze zijn bedoeld. Verder heb je dan dat middelste vierkante stukje printplaat niet meer nodig.
Het is uiteindelijk de bedoeling om een en ander volledig via een pick & place straat te kunnen laten assembleren echter zover is het ontwerp nog niet - vandaar dat er nog steeds gesproken wordt over prototypen. Het direct op de armen plaatsen van de murata's is overwogen maar nog even laten varen ivm de gevoeligheid van een dergelijke montage methode voor de pickup van de zgn knijpkrachten - check deze draad voor meer info.
Chocomel schreef:Mocht je met één stukje printplaat te veel zijwaartse verplaatsing krijgen én meten, dan kan je eventueel alsnog met twee pootjes een kruis maken, zoals in de 4e generatie StarBass.
Ik heb een variant voor een 2S2P constructie met 4 poten in voorbereiding waar de murata's gewoon normaal plat op komen. Zodra ik die werkend heb en de resultaten bevallen dan zie je die hier vanzelf voorbijkomen.
Chocomel schreef:Verder zou enige demping bij de eerst resonantie het makkelijker maken om meer tegenkoppeling te gebruiken.
Je bedoelt de 7khz piek die je nu meet, is dat geen breakup van de driver ? normaliter is zoiets goed te dempen in de piezo buffer trap....
Rene_N schreef:Heb jij deze gebouwd incl 22k en 220nf?
Dat is een specifieke 541 dhcp correctie .... wellicht dat die in Casper zijn geval anders moet worden gedimensioneerd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Rene_N »

Het is een open deur denk ik maar als je nearfield wilt vergelijken met de sensor output dan moet de correctie eruit. Ik zou de versterking op 10x zetten dan zit je ongeveer weer op het oude Philips niveau.
Groet,
Rene
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

motoindo schreef:
Rene_N schreef:Heb jij deze gebouwd incl 22k en 220nf?
Dat is een specifieke 541 dhcp correctie .... wellicht dat die in Casper zijn geval anders moet worden gedimensioneerd.
Ja, die heb ik gebouwd. Ik dacht dat het een correctie voor de opnemer was, dus ik heb hem erin gelaten. Dan gaat die er dus weer uit. ;)
motoindo schreef:Ik heb een variant voor een 2S2P constructie met 4 poten in voorbereiding waar de murata's gewoon normaal plat op komen. Zodra ik die werkend heb en de resultaten bevallen dan zie je die hier vanzelf voorbijkomen.
Ik ben benieuwd!
motoindo schreef:Je bedoelt de 7khz piek die je nu meet, is dat geen breakup van de driver ? normaliter is zoiets goed te dempen in de piezo buffer trap....
Ik weet het niet. De conus is van papier en begint al eerder op te breken, waar je in het signaal van de opnemer weinig van ziet. Ik denk dat het een mechanische resonantie van de StarBass is. Toen ik wat afscherming (= massa) toevoegde aan het middelste stukje printplaat daalde de resonantiefrequentie namelijk iets. Als de resonantie verder op die plek blijft zitten kan er inderdaad gewoon een elektrisch notch filter overheen. Dan moet de epoxy van de printplaat dus niet te zacht worden als de spreekspoel opwarmt, of opeens een andere demping krijgen. Anders klopt het correctiefilter niet meer en is er kans dat de tegenkoppellus instabiel wordt. Op Wikipedia lees ik dat de enige eis voor de glass transition temperature van de epoxy in FR-4 printplaat is dat hij > 120 °C moet zijn. Een spreekspoel kan wel warmer worden (300 °C), maar ik weet niet hoe warm de printplaat zelf wordt en of het veel effect heeft? Er zit natuurlijk ook een hoop glas in dat de stijfheid vooral bepaalt.
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

...
Laatst gewijzigd door Chocomel op zo 22 apr, 2018 20:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

Rene_N schreef:De spanning over de 10k kun je ook aan de andere kant van de stroomspiegel meten, daar zit ook een 10k als het goed is.
Stroomsterkte door en spanning over opnemer:
Opnemer 1: 0,269 mA bij 11,19 V. Over de weerstand staat 2,69 V.
Opnemer 2: 0,258 mA bij 11,31 V. Over de weerstand staat 2,58 V.
Rene_N schreef:Ik bedoel zonder tegenkoppeling moet nearfield precies hetzelfde meten als de sensor tot 200hz.
Tot 2 kHz lopen ze gelijk binnen een paar dB. Ik heb het idee dat ik met de microfoon alsnog reflecties oppik en daardoor niet nauwkeuriger dan binnen een paar dB kan meten. In het laag verschillen de metingen omdat de ene single channel en de andere dual channel is gemeten om praktische redenen. Als je beide single channel meet komen ze in het laag overeen. In de datasheet van de woofer zitten er blipjes in het impedantieverloop op 300 en 950 Hz die op resonanties wijzen, evenals een piek in de amplituderespons 1,8 kHz. Dat zijn ook de frequenties waarop de metingen verschillen.
P2 versnellingsmeter en microfoon.png
Op een of andere manier heb ik de versterker opgeblazen. Als je zowel de ingang als uitgang aanraakt gaat ie blijkbaar oscilleren. :x De STK4172II was kapot. Bij de plaatselijke elektronicaboer konden ze gelukkig de STK4182II nog leveren, de iets zwaardere uitvoering uit dezelfde reeks. Daarmee werkt de versterker weer. De ingangsselector en toonregeling heb ik gelijk overbrugd om minder ruis te hebben.

De openlusversterking van de stroomsturing is nu als volgt.
P1C1 dual channel.png
De geluidskaart van mijn laptop is helaas niet goed genoeg om in het laag te meten of de stabiliteitsmarges daar voldoende zijn. Als je de lus sluit blijft het stabiel. Met deze stroomsturing heb ik geprobeerd om op 50 Hz de vervorming te meten, met de versnellingsopnemer als microfoon. Dit was met een signaalsterkte waarbij de totale vervorming rond -30 dB (3%) lag. Ten opzichte van spanningssturing gaat de 2e harmonische 7 dB omlaag, de 3e 1 dB omlaag, 4e 3 dB omhoog, 5e blijft gelijk. Dat vooral de tweede harmonische wordt verminderd lijkt me logisch als je het vergelijkt met de grafieken van zelfinductie vs positie of stroomsterkte, dat de 4e harmonische omhoog gaat snap ik niet.

Met stroomsturing komt er een hoop extra ruis uit de woofer. De controller C1 die de stroomsturing regelt is nu gewoon ~20 dB versterking en in het hoog is geen tegenkoppeling. Ruis afkomstig van wat vóór de stroomversterker is aangesloten wordt in het hoog dus ook met 20 dB versterkt. Als ik het goed begrijp wordt het gewenste signaal ook ~20 dB meer versterkt dan met spanningssturing en is de ruis dus geen probleem.

Met stroomsturing geeft de versnellingsmeter het volgende signaal:
P2 dual channel.png
In het laag gedraagt het zich als een tweede orde hoogdoorlaatfilter met hoge Q. Die piek op 6,3 kHz vind ik een alleen beetje angstaanjagend, hij is meer dan 25 dB hoog. :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Rene_N »

Hi Casper,

Vervelend van je STK4172II.

Zo te zien laat je in de open lusversterking de stroom zien, kun je ook de spanning meten over de woofer?

Die 25dB piek kom idd van de sensor constructie. Als je dat beter wilt hebben kun je een derde dwarsligger maken die dwars zit tov de huidige twee.
Ik zou de schaal in Arta op 23kHz zetten dan kun je de resonantie van de Murata zelf ook zien, die kan ook hoog zijn en voor oscillaties zorgen (die je niet hoort)

ik was eigenlijk opzoek naar de gate - source spanning die kunt meten over de andere 10k als je een stroomspiegel gebruikt, zo te zien werkt alles goed dus dat zal wel ok zijn.

Groet,

Rene

PS misschien moet je Rob een pm sturen en attenderen op je draadje, kan vast nog meer tips geven.
Plaats reactie