Subwoofer met stroomsturing en MFB

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Sandrowski »

Chocomel schreef:Eerder in dit topic staan daar plaatjes en een meting van
Ik zie het inderdaad... :oops:
Groet,
Sander
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

Hij werkt!

De correctiefilters voor de stroomsturing bestaan uit 38x versterking, 1e orde hoogdoorlaat op 50 Hz en 1e orde laagdoorlaat op 5 kHz. De openlusrespons ziet er als volgt uit. De ingang van de geluidskaart stond per ongeluk verkeerd ingesteld, waardoor het absolute niveau en en de respons < 10 Hz niet kloppen. De maxmale versterking ligt op net iets meer dan 20 dB en de respons < 10 Hz volgt een 1e orde hoogdoorlaatfilter.
open loop incl filters stroomsturing1.png
De correctiefilters voor de motional feed back bestaan als eerst uit een low shelf op 15 Hz en een high shelf op 700 Hz. Dat zijn tevens de punten waarop de openlusversterking 0 dB wordt. Deze shelving filters zorgen voor enige fasemarge. Daarna volgt een trap met 48x versterking en een 2e orde laagdoorlaatfilter op 150 Hz met Q = 2. De opslingering daarvan zorgt voor wat extra versterking rond de 100 Hz. Er is geen notch filter nodig om de resonantie van de opnemer op 6,4 kHz te onderdrukken. De maximale versterking ligt op ruim 30 dB. De fasemarges zijn met 20 graden wat krap. De geluidskaart staat nu goed ingesteld, dus het absolute niveau in de grafiek is nu wel correct.
mfb-sensor incl correctiefilter - stroomsturing 48 kHz INV.png
Gaaf maar ook vreemd om onvervormde bas uit zo'n klein kastje te horen. Als je 20 Hz uitstuurt zie je de woofer flink wapperen en hoor je bijna niks. Iets harder en de versterker schiet in de clip, wat een hoop herrie maakt. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chocomel op wo 24 jul, 2019 14:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door David »

Die fasemarges vind ik wel een probleem, maar los daarvan vind ik wel dat je een mooi resultaat hebt bereikt.
Yeah party on with MFB DSP!
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

Wat grotere marges zouden inderdaad mooier zijn geweest. Dat verklaart denk ik ook waarom het systeem zo traag herstelt als de versterker overstuurd wordt. Wellicht zijn sterkere shelving filters voldoende om de marges groter te maken. Dankjewel. :) Het werkt erg fijn met de opnemer van Chris, waar een mooi signaal uit komt.

Als test heb ik de tweede subwoofer op het tweede kanaal van de versterker aangesloten, ook met een weerstand van 0,18 ohm in serie. Beide versterkerkanalen krijgen hetzelfde signaal op hun ingangen. Als beide woofers identiek zouden zijn, zouden ze allebei vervormingsarm moeten zijn. Dat is helaas niet zo. Met een testtoon van 20 Hz zijn de harmonischen duidelijk sterker bij de woofer zonder MFB, dan bij de woofer mét.
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: Subwoofer met stroomsturing en MFB

Bericht door Chocomel »

Was te koop, is inmiddels niet meer beschikbaar.
Plaats reactie