Planar + MFB

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door motoindo »

u schreef:Rookwolken | serieuze spoelen | bewolkt!
Geeneens rook nee, best wel knap als je bedenkt dat het 100 watt mono laag eindtrapje inclusief verzenden 3,75 doet en het 2 * 50 watt stereo bordje met 4,04 al niet veel duurder is, ik wil ook eigenlijk liever niet denken aan de CO2 footprint van die dingen.

Wat mij verbaasde is dat de printjes het gewoon meteen deden, das voor het geld wel apart. Wel liet bij de mono pbtl module het koellichaam los maar dat was met een druppel cyano ooglijm snel verholpen. De originele uitgangsspoeltjes op beide eindtrapjes waren 33uH CD127 modellen, voor het mid/hoog met 6ohm aan de hogekant maar nog te doen maar echt te hoog voor 2ohm in het laag. Ik had van een kringsloper nog wat mooie 15uh flatwound spoeltjes die er nu opzitten. Omdat ik toch bezig was ook meteen maar even de x7r ingangs caps vervangen want die schreeuwen mij net even te veel.

Als eerste heb ik het geheel aan een 22AH487 geknoopt met in het laag twee 8066 parallel waarvan eentje met een murata ala René, de druk die dat met de pbtl module maakt moet je gehoord hebben om het te geloven, tis een echte kermis box. Als tweede heb ik het spulletje aan een Grown/Up geknoopt, die van de zba, 8 inch chinees en een CX30 coax. Das van een heel ander caliber, komt net ff wat prik in het laag tekort - 8ohm - maar is naar mijn mening een verrassend fijne combi. De komende week ga ik het op een planar van Joppe proberen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Planar + MFB

Bericht door David »

Ah, die spoelen zaten er dus niet standaard op, verklaart veel. Zou al meer kosten dan 't hele ding....
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door motoindo »

Inmiddels weer wat verder, heb de losse units samen gevoegd op 80x100 met dit als resultaat. Was door een fout in de datasheet nog wel een truc om de laag en mid/hoog tpa3116's in sync te krijgen en de boel in idle onprettig heet werd, inmiddels wordt het ook op feest volume slechts handwarm zodat e.e.a ook qua dissipatie in dezelfde diecast kastjes past als welke ik gebruik met mijn Little/One.

Ik zit nog wel met een probleem met de mid/hoog eindtrap die begint te vervormen zodra de boel wat harder staat, ben er nog niet achter waar de oorzaak zit maar vermoed dat de laag eindtrap de mid/hoog eindtrap moduleert die beide aan dezelfde 24V hangen. Dit omdat de losse units met ieder een eigen 24V voeding dit probleem niet hadden.

De laag tpa3116 staat in PBTL en levert voldoende prik voor de 08S5-4 maar als het inderdaad een voedingsprobleem is overweeg ik een overstap naar een tpa3255 op 36V voor het laag met een step down naar 24V om de mid/hoog tpa3116 een eigen rail te geven. Vandaar ook mijn interesse voor de Wurth spoeltjes die Sander gebruikt, wordt alleen nog wel een uitdaging dat passend te krijgen :shock:

bmh3d.0.photo.5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Planar + MFB

Bericht door Rene_N »

Ziet er mooi uit :thumbup: .
motoindo schreef:Ik zit nog wel met een probleem met de mid/hoog eindtrap die begint te vervormen zodra de boel wat harder staat
Stuur je de planar daarmee aan? Of hoe ziet de impedantie curve eruit van wat je aanstuurt? Vervormt het ook als je geen laag aanstuurt?

Groet

Rene
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:Stuur je de planar daarmee aan? Of hoe ziet de impedantie curve eruit van wat je aanstuurt? Vervormt het ook als je geen laag aanstuurt?
Nee, er hangt nu nog een CX3.1 coax aan, de tests met de planar komen later. Goeie tip om het zonder laag te proberen, dat ik daar zelf niet op gekomen ben :shock:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door Salvador »

Dag Chris,

Leuk project! Je zult ongetwijfeld weten dat panelen van zo'n formaat als middentoner fungeren (zoals de meeste magnetostaten en elektrostaten).
Wat is de gemiddelde impedantie van de planars? En nog veel belangrijker, vanaf hoeveel Hz met welke slope, zet je ze in? In mijn S1's heb ik gekozen voor een aparte voeding voor het laag. Midlaag, midden en hoog zitten op volledig een aparte voeding. Midlaag begint bij 200Hz met een LR4. En dan nog, als ik het heel luid zet, dan met sommige nummers dimt de LED verlichting achterop alsnog een klein beetje! (zit aangesloten op midlaag,midden en hoog voeding).
Als je niet de plek hebt (en wellicht ook het inkoopbudget wat bij je speakers past) in deze box voor een extra voeding, kun je ook nog een midhoog aftakking vanaf de trafo laten maken speciaal voor de planar(s) en daar een aparte voeding met goede buffer maken ;). Ik stuur de units in de S1 overigens aan met LM3886T IC's.
BayernTechnik S1 MFB - Stromversorgungsplatine.png
Met vriendelijke groeten,
Salvador
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door motoindo »

Salvador schreef:Wat is de gemiddelde impedantie van de planars? En nog veel belangrijker, vanaf hoeveel Hz met welke slope, zet je ze in?
DCR is 4 ohm voor beide elementen, de kantelpunten ga ik pas instellen nadat ik ze in een drager heb ingebouwd. Ook weer eens stukje verder met de Grown/Up kasten, het blijkt dat het compartiment van de Coax lekt naar woofer :? eerst maar eens met wat lijm in de weer dus. Als ik een toonfiets aan de mid van de CX3.1 hang zit er een duidelijke piek rond de 1600hz die openair niet aanwezig is, er moet dus ook nog iets aan de demping veranderen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door Salvador »

motoindo schreef: DCR is 4 ohm voor beide elementen, de kantelpunten ga ik pas instellen nadat ik ze in een drager heb ingebouwd.
Ze kunnen wel wat power (ge)(ver)bruiken ;)
Ook weer eens stukje verder met de Grown/Up kasten, het blijkt dat het compartiment van de Coax lekt naar woofer :? eerst maar eens met wat lijm in de weer dus.
Je hebt de buitenkant van de kasten verstek laten zagen? Dit scheelt bij goed in elkaar zetten uit mechanisch oogpunt al een hoop. Je gebruikt toch ook het prof. MDF met hoge persing van opmaatzagen.nl? Een dubbel schot is niet per sé nodig, maar dat alles precies past en de persing goed is, is wel belangrijk. Ik gebruik voor het verlijmen de Bison D3 houtlijm (de D2 is ook ok, maar vind ik iets te ''week''), eerst voor het laatste schot alles aan de zijkanten van het schot insmeren, dan erin lijmen, dan met vochtige doek afnemen. Dag laten drogen. Daarna de volgende dag aan de ene zijde alle randen alsof je aan het kitten bent dicht laten lopen, volgende dag andere zijde idem. Dat laat ik drie dagen uitharden. Ook de tolerantie op de maten van het gezaagde hout is erg belangrijk. Ik heb eens een stuk van opmaatzagen gehad wat bijna 1mm langer was dan de rest (en dan verstek...), is gelukkig keurig door ze opgelost door een snelle en correcte nalevering ;).
Het MDF van de Gamma (zachtboard) had ik destijds in het vierwegproject grote problemen mee en had behoorlijk ademende factoren. Uiteindelijk dicht gekregen door een aantal blikken houtimpregneer (...... :roll:) in de betreffende klankkastgedeelten leeg te gieten.
S1 Aufbau - 10. Februar 2018 - Bild 001.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Planar + MFB

Bericht door Rene_N »

Oorzaak gevonden Chris?

Groetjes

Rene
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Planar + MFB

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef:Oorzaak gevonden Chris?
Heb goede hoop, gisteren avond de boel weer terug gebouwd maar het was te laat om nog goed te kunnen testen maar zo op het eerste oor is de piek weg.

Wil ook nog expirimenteren met het terugbrengen van de woofer/mid xover van LR4 naar LR2.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie