MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door govie »

David schreef:Ik heb de Reckhorn in een kast van 5 liter. En dat gaat wel lukken, naar het zich laat aan zien.
Bedankt! Misschien moet ik dan de omkasting nog maar wat kleiner schalen (al ga ik wel de standaard bouwblokken voor de eerste keer sowieso gebruiken dus ik heb wel wat volume nodig). :ugeek: Ben wel benieuwd naar een frequency response in een kleine case, omdat ik dan een beetje kan inschatten wat ik voor de hoge/middentonen nodig heb.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door David »

Ik denk dat als je voor je woofer 1 liter rekent (het ding komt immers de kast in) en voor de trafo en de elektronica een halve liter (er vanuit gaande dat je het koelblokje al niet mee rekent), je behoorlijk goed zit. Dan kom je op een kastje van 6,5 liter.

Zal vanavond de meting en simulatie delen.
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door David »

Hierbij een aantal bestanden van de Reckhorn meting en simulaties
Reckhorn.zip
Reckhorn.gyr: bestand dat je kunt openen met de GyratorHelper. Leest de gelijknamige VXP (Reckhorn.vxp), en vist er de componentwaarden uit.

Reckhorn.vxp: het VituixCad bestand. Daar zit wat raars in, de (niet zichtbare) component nummers komen niet overeen. De maker van VituixCad zegt component nummering obsolete en overbodig te vinden, dus dit kan je gewoon niet aanpassen. Ik heb de component nummering als attribuut toegevoegd.

LOOPREF.txt; beetje rare overdracht, die ik gemaakt heb om wat grenzen waar je in geinteresseerd bent, weer te geven in de grafiekjes. Hiermee kan je makkelijk de 0dB, 30dB, 0dB en -6dB zien, en ook de + en - 135 graden lijnen in de faseplot (rechts klikken op grafiekje; open overlay: loopref.txt). En dat ziet er dan zo uit:
Reckhorn.PNG
Reckhorn_hor_deg+0.txt; de met ARTA/FR2 opgemeten woofer. De header is aangepast anders snapt VituixCad het niet, en de filenaam MOET aangeven dat deze op 0 graden, recht voor de woofer, is gemeten. Lees de VituixCad voor meer uitleg.


OPMERKING: in de Reckhorn.vxp zit de "Response Directory" in regel 25 (het is een xml bestand). Mocht het niet lukken om de woofer te kiezen, jouw pad zal immers anders zijn, dan ploft VituixCad daar nog op. Dan moet je die regel 25 aanpassen. Voorzichtig, sloop de XML niet.

Als alles goed gaat, zie je dit:
Totaalplaatje.png
Vragen? Shoot!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yeah party on with MFB DSP!
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door govie »

Je bent een held David! Thx, ik zal e.e.a. eens gaan bestuderen deze week, ik ga er werk van maken!

Nog een laatste update over deze speakervorm, de standaard bouwblokken passen denk ik wel, zie onderstaande conceptuele volumevulling.

https://i.imgur.com/C5h59rz.png

Voor enkelstuks ben je denk ik beter af door het door een houtcnc-boer te laten fabriceren, dan heb je echte kwaliteit, ook qua finish. Daarnaast verwacht ik een hoge prijs voor het 3D-printen met woodfill (70% filament/30% houtsnippers), omdat je veel volume wilt hebben. Ik heb wel de dichtheid op gevraagd van woodfill, omdat ik verwacht dat je daarmee eventueel het geluid zou kunnen beinvloeden. Ik denk dat je seriematig de vormen wel kan persen net als mdf plaat, wat immers ook geperst is en dan praat ik over 2 houten mdf-schalen die op elkaar worden gelijmt/schroefd nadat ze geperst zijn. Ik ga wel opzoeken hoe mdf gepserst wordt, ik ben nieuwschierig van aard & misschien kan ik het ook wel thuis in de schuur doen. :o

Aangezien ik maar 2 speakertjes moet hebben, ga ik beginnen met een ontwerpje wat sneller gefabriceerd is wat hopelijk lijkt op (is een retro zweeds, heeft wel wat):

https://i.pinimg.com/564x/36/1e/7c/361e ... 2824f3.jpg

Lekker simpel een vierkante speaker, met een zwarte houten plaat als samenstelling op een gesoldeerd zwart rekje. Lekker simpel beginnen met vierkante speakers en bouwblokjes!

Edit 1: De dichtheid van woodfill is volgens specificatie 1,15 gr/cm3. Woodfill is dus 30% zwaarder dan mdf, misschien kan wel met een 30% dunnere wanddikte gerekend worden en dan is het misschien toch wel te overwegen (al lees ik op het internet dat het niet erg stevig is).
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door Salvador »

govie schreef: Offtopic: Ik kan nog een beetje tekenen in solid edge, solid works, inventor allen 3D en me10 (2d met parts, oud tekenprogramma, wel heel clean) en autocad (2d). Maar dit project staat in Onshape, de toekomst van 3D cad omdat het 1) legaal gratis werktuigbouwkundige 3d-cad is 2) Daarnaast is prestatie niet afhankelijk van geheugen en treads van de clientpc (oftewel die van mij), maar van de server van onshape zelf 3) het is redelijk goedkoop qua voorinvestering. Je kunt heel snel schakelen als je wat extra capaciteit nodig hebt want een dure workstation heb je niet nodig. Een of andere solid works ex-directeur heeft onshape opgestart, het is een mooi pakketje. Het grootste verschil wat ik ervan merk is dat je meerdere onafhankelijk van elkaar beweegbare parts kunt aanmaken uit 1 sketch. Ze hebben goede tutorials op hun website die je kunt doorlopen en dan merk je direct als cadtekenaar waar de nuanceverschillen zitten en welke voordelen dit bij sommige projecten kan bieden.
Ik ben een echte inventor tekenaar ;) Ik heb programma's als Solidworks wel geprobeerd, maar heb totaal geen binding met dat programma, kwestie van smaak en wat ik ook al jaren (o.a. als basis vanuit mijn studietijd) gewend ben.
Probleem is inderdaad dat zulk soort bedrijven als AutoDesk en Solidworks het bijna onmogelijk maken om voor een startende ondernemer of hobbyist nog een softwarepakket te onderhouden, het is gewoon te duur.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door Salvador »

govie schreef: Nog een laatste update over deze speakervorm, de standaard bouwblokken passen denk ik wel, zie onderstaande conceptuele volumevulling.
Zie ik daar twee H1's op elkaar? Ook al ga je dit ontwerp misschien niet gebruiken, de LM3886T versterkers moeten echt goed hun warmte kwijt kunnen, ze worden niet warm, maar behoorlijk heet, ''overengineering'' voor de koelribben is hier geen overbodige luxe.

Je zou ook nog kunnen denken aan een kast waarbij je alle actuators (spreekspoelen) recht op één lijn hebt staan, oftewel fysieke correctie van de fase tussen de speakers onderling. De Technics SB7000A is hier een extreem voorbeeld van, maar er zijn natuurlijk ook mooiere ontwerpen te creëren. ;) Ik neem aan dat je met een tweeweg speaker geen 12dB/oct. filters wilt gaan toepassen, maar 24dB/oct.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door govie »

Salvador schreef:
govie schreef: Nog een laatste update over deze speakervorm, de standaard bouwblokken passen denk ik wel, zie onderstaande conceptuele volumevulling.
Zie ik daar twee H1's op elkaar? Ook al ga je dit ontwerp misschien niet gebruiken, de LM3886T versterkers moeten echt goed hun warmte kwijt kunnen, ze worden niet warm, maar behoorlijk heet, ''overengineering'' voor de koelribben is hier geen overbodige luxe.

Je zou ook nog kunnen denken aan een kast waarbij je alle actuators (spreekspoelen) recht op één lijn hebt staan, oftewel fysieke correctie van de fase tussen de speakers onderling. De Technics SB7000A is hier een extreem voorbeeld van, maar er zijn natuurlijk ook mooiere ontwerpen te creëren. ;) Ik neem aan dat je met een tweeweg speaker geen 12dB/oct. filters wilt gaan toepassen, maar 24dB/oct.
Gelukkig werd ik niet teveel geremd door vaktechnische kennis gedurende het ontwerproces van de barbapappabox. :lol: Ik wilde gewoon effe kijken of een aantal standaard bouwblokken en of electronica er qua volume in zou kunnen passen. Electronicatechnisch heb ik nergens naar gekeken. Het kriebelde dus dan kan ik het maar beter maar effe uitwerken en loslaten, zodat ik een start kan maken met het bijspijkeren van mijn electronica-kennisniveau. Just so you know, die heatsink is of kan vrij fors uitgevoerd worden hoor achterop die bol, ik heb eerder een heatsink uitgerekend voor een lm3886 en die op het eerste gezicht kleiner dan een heatsink van het volume wat ik hier had uitgetekend (en dan kan er nog wel het dubbele bij denk ik als je echt maatwerk ontwerp definitief wilt maken). Maar we gaan het niet doen, dus no worries, geen brandgevaar. ;)
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door govie »

Zag deze advertentie vandaag, ik was iig niet de eerste met eenzelfde vorm.

https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ= ... B/$_86.JPG
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB Meerweg stereospeakers voor muziek en filmpje kijken

Bericht door Sandrowski »

Scandyna Micropods... je moet er van houden, ze hebben een hele reeks van dat soort 'wulps' gevormde gevallen.
Groet,
Sander
Plaats reactie