Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door ds23man »

Ja, doe tegenwoordig alles in Mono. :lol:
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Sandrowski »

Mooie samenwerking met een mooi resultaat! Dank voor het delen! :thumbup:

Komt voor mijn drieweg projectje op een mooi moment. Helaas gaat dat door tijdgebrek niet erg vlot, maar ik kom zo langzaam aan toe aan het MFB-deel van het project. Dat wilde ik met gyratoren gaan doen en nu hebben jullie het moeilijke werk al gedaan. Top! :)
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Salvador »

Heel erg mooi werk René en David! :D :thumbup:
Dit maakt het optimaliseren van de loopgain alleen maar makkelijker voor ons ;) Komt mooi van pas bij mijn volgende concept met Dayton 10'' Woofer. Ik was laatst al i.c.m. de boeken van Douglas Self op het net aan het kijken naar typen giratoren, dat is nu niet meer nodig.
Binnenkort heb ik ook wel interesse in een printje David ;)
Rene_N schreef:
30dB loopgain met voldoende marges is zeker te doen, zelfs meer! Het grote voordeel van een gyrator tov de ADAU is dat je geen last hebt van de vertraging en zo dus meer fase marge hebt om mee te spelen. Het begint natuurlijk wel met een goede sensor constructie. Daarnaast is de gyrator ruisarm en geeft zeer weinig vervorming.
40dB loopgain ook? Al is het experimenteel. Grootste uitdaging is nog steeds het zoveel mogelijk elimineren van ruis, er valt al een hoop winst te behalen door de juiste componenten te kiezen, THT ken ik inmiddels genoeg, in SMD ben ik mij nog deels aan het verdiepen wat het beste resultaat zal geven (laatst al de mist in gegaan door per thick film weerstanden te nemen, i.p.v. thin film).
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Rene_N »

Salvador schreef: 40dB loopgain ook? Al is het experimenteel.
Dat is wel heel erg veel. Het ligt er aan wat je wilt, een smalle piek in de loopgain heeft natuurlijk niet zoveel effect maar die kun je wel op 40dB krijgen. Uiteindelijk is het een afweging waar, hoe breed en hoog je de feedback wilt.
Alles begint bij een goede sensor en geschikte woofer. Heb je dat niet dan mag je blij zijn met 15dB, denk bv aan de woofer van de F9638. Luidsprekers die sterk opbreken, sensor resonanties, afkoppelen van de sensor, knijpeffect etc bepalen hoeveel je uiteindelijk kunt tegenkoppelen.

Jij heb toch je sensor al gemeten? Die zou je al hier kunnen delen.

Groeten,

Rene
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door David »

Hier een linkje met gegevens over de Reckhorn: KLIK
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door David »

Allen,

Zojuist kreeg ik een email van Kimmo:
David,

Rev 2.0.5.0 with 5 Hz low limit is out now.

https://kimmosaunisto.net/Software/Vitu ... elog2.html
-Kimmo
Snel upgraden dus!
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Salvador »

Rene_N schreef:
Salvador schreef: 40dB loopgain ook? Al is het experimenteel.
Dat is wel heel erg veel. Het ligt er aan wat je wilt, een smalle piek in de loopgain heeft natuurlijk niet zoveel effect maar die kun je wel op 40dB krijgen. Uiteindelijk is het een afweging waar, hoe breed en hoog je de feedback wilt.
Alleen experimenteel, we weten nu dat 30dB ook met gyratoren haalbaar is. Met name onder de 30Hz zou ik de loopgain nog voldoende hoog willen houden.
Alles begint bij een goede sensor en geschikte woofer.
Afgezien van de dop die er niet tot moeilijk afgaat, wil ik de Dayton RS265HO-4 voor het volgend concept gaan gebruiken en evt. ook later de kleinere 8'' versie.

Jij heb toch je sensor al gemeten? Die zou je al hier kunnen delen.
Klopt en met Rob de loopgain geoptimaliseerd, staat allemaal in het ''Open loop gain meting'' topic. Echter is dat met een 8,5'' Wavecor woofer die ik ''maar'' vanaf 32Hz -3dB inzet. Alleen de stijvere conus zorgt er al voor dat ik minder vervorming heb dan de AD8065/MFB en AD8067/MFB, met de geoptimaliseerde loopgain ben ik er al helemaal voorbij. De 12dB feedback en mijn sensorconstructie die ik daarvoor heb gebruikt zijn in combinatie met die woofer goed voor die toepassing, maar voor het volgende concept wil ik alles uit de onderste kan halen, zowel qua loopgain, uitsturing als ruis en stabiliteit, daar hoort een woofer met sensor bij die gewoon meer kunnen.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Salvador »

David schreef:Allen,

Zojuist kreeg ik een email van Kimmo:
David,

Rev 2.0.5.0 with 5 Hz low limit is out now.

https://kimmosaunisto.net/Software/Vitu ... elog2.html
-Kimmo
Snel upgraden dus!
Ik ga het vanavond alvast downloaden, leuk!
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Hans »

Salvador schreef:... Met name onder de 30Hz zou ik de loopgain nog voldoende hoog willen houden.
Welke redenering hoort daar bij?

De hoeveelheid loopgain op de frequentie van een harmonische bepaalt hoeveel die harmonische wordt onderdrukt. De tweede harmonische van een 15Hz grondgolf is 30Hz, bij 10Hz is de 3e harmonische 30Hz. Wil je dan ook beneden 15Hz de vervorming nog veel onderdrukken?
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Gyratoschakeling René, Gyrator calculatie tool, simulatietool en print

Bericht door Salvador »

Bedankt Hans dat je mij hieraan herinnert ;) Rob had het al eens in het open loop gain meting topic tegen mij verteld, maar ik was dit even kwijt.

De laagst weer te geven frequentie voor de Dayton woofer moet op 20Hz komen te liggen, dan hoef ik dus eigenlijk niet verder te kijken dan onder de 40Hz, echter moet ik wel tot zo laag mogelijk de loopgain stabiel weten te houden.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie