4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB

Bericht door Rene_N »

W22EX is uit zichzelf al een hele goede driver wat ook blijkt uit de Grimm metingen, dus de lat lag al erg hoog:
W22EX distortion in Grimm.png
Al met al wel een interessant onderzoek.

Groet,
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op di 15 jan, 2019 16:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: 4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Klopt. Daarom had ik hem ook liggen.
Alleen LF kan het iets beter als je een tweeweg versie hebt maar met de mfb sub is dat niet nodig.
In dit topic wilde ik hem van 100-500 Hz inzetten en daar heeft MFB eigenlijk alleen maar nadelen, zoals we gezien hebben.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: 4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB

Bericht door Rene_N »

In navolging van de spreekspoelwiebel onderzoeken in Gerhard's project en om zijn topic niet te vervuilen:
https://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php? ... 150#p11667

Ik dacht nog dat de richting naar de spreekspoel van de murata nog uit zou kunnen maken maar dat is niet zo... Die 650Hz spreekspoelwiebel is denk ik een op en neergaande beweging, gelijk aan de "normale" spreekspoel beweging, maar zie ook de laatste meting hier beneden. Je meet de wiebel niet als je de sensor verder richting de rolrand plakt (met weer andere nadelen).

Ik heb daarna nog de sensor heel dicht bij de spreekspoel wikkelingen kunnen plakken (zwart), blauw is de sensor bovenop de conus:
W22 zwart = ronde murata op spreekspoel dicht bij wikkelingen, blauw = bovenop.png
IMG_20190522_165537.jpg
Je ziet dat de frequentie spreekspoelwiebel iets wordt verlaagd wat bewijst dat de spreekspoel aan het resoneren is?
Houd je de vinger op de sensor dan is de 650Hz rimpel gelijk weg.
Er ontstaat nog een resonantie op 3200Hz.

Dan nog een doosje dicht bij de spreekspoel wikkelingen (zwart):
W22 zwart = ronde murata op spreekspoel dicht bij wikkelingen, blauw = vierkante heel dicht bij spreekspoel.png
IMG_20190522_170303.jpg
Wordt een stuk erger.

Met de vinger erop krijg je het nu ook niet helemaal weg:
W22 blauw = vierkante heel dicht bij spreekspoel, zwart = met vinger erop.png
En als laatste de sensor een kwart slag gedraaid (zwart):
W22 blauw = vierkante heel dicht bij spreekspoel, zwart = kwartslag gedraaid.png
IMG_20190522_171406.jpg
Je blijft de wiebel zien.

Ik had nog gehoopt dat je 2 murata's in serie zo kan monteren dat de spreekspoel wiebel wordt opgeheven maar dat is niet mogelijk denk ik nu gezien bovenstaande metingen..

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: 4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Vanwege de issue met de W22 heb ik besloten dit topic verder te laten rusten en verder te gaan met een drieweg in Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB
Plaats reactie