Project 22RH544 MK3 (cancelled)

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door Salvador »

Salvador schreef:In de 587 SM staat ook een correctie op de middentoner met een RC netwerkje...ik weet niet hoe en waar ik die straks in het scheidingsfilter van het middengebied moet plaatsen. Ik zal vanavond als ik thuis ben dat stukje van het originele schema hier plaatsen.
Dat is dit stukje (R3472, C2430):
22AH587 schematic part 01.png
met uit de SM volgende mededeling:
22AH587 description part 01.png
Kan ik dit kwijt bij een 2e orde LR2 Lpf of Hpf filter? Wellicht is het ook niet eens nodig bij losse LR2 filters...

Weet iemand toevallig waar het topic is met reeds gemaakte akoustische metingen aan de AD8067/MFB, AD0211/SQ8 en AD0163/T8? Wellicht was dat ook bij de buren...
Ik weet dat sowieso Hans ergens (.....) een topic heeft staan met akoestische metingen van de Sqauwker inclusief enkele ombouwexperimenten met een schijfje voor de Sqauwker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door ds23man »

Niet om het een of ander, maar is het gewoon niet handiger om de zaak gewoon eens te meten en dat als uitgangspunt te nemen? Je bent nu volledig in het duister aan het tasten.
De Sapman
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door Salvador »

ds23man schreef:Niet om het een of ander, maar is het gewoon niet handiger om de zaak gewoon eens te meten en dat als uitgangspunt te nemen? Je bent nu volledig in het duister aan het tasten.
Dat is bij dit soort oude units niet echt meer te doen, dan moet je meerdere units hebben, dat middelen en daaruit een conclusie trekken. De spreiding zoals is gebleken, is zeker bij de AD0163 tweeters het grootst.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door ds23man »

Als die spreiding zo groot is, dan zou ik al helemaal niet meer aan zo'n project beginnen. Of je moet met dsp gaan werken, kun je simpel alle variatie opvangen.
De Sapman
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door Hans »

ds23man schreef:Niet om het een of ander, maar is het gewoon niet handiger om de zaak gewoon eens te meten en dat als uitgangspunt te nemen? Je bent nu volledig in het duister aan het tasten.
Helemaal mee eens.
Omdat de kast anders is en de 587 speakers net weer iets anders zijn als de 544 speakers zul je, om een goed resultaat te krijgen, moeten gaan meten en met dat als uitgangspunt een ontwerp moeten maken/aanpassen.
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door Hans »

Salvador schreef:
ds23man schreef:Niet om het een of ander, maar is het gewoon niet handiger om de zaak gewoon eens te meten en dat als uitgangspunt te nemen? Je bent nu volledig in het duister aan het tasten.
Dat is bij dit soort oude units niet echt meer te doen, dan moet je meerdere units hebben, dat middelen en daaruit een conclusie trekken. De spreiding zoals is gebleken, is zeker bij de AD0163 tweeters het grootst.
Als je niet eerst een prototype maakt met de drivers die je hebt liggen ben je nog veel meer in het duister aan het rondwroeten.
Groeten,
Hans
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door ds23man »

Begint een beetje van mezelf te worden en een beetje van Maggie.
De Sapman
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project 22RH544 MK3

Bericht door Salvador »

ds23man schreef:Als die spreiding zo groot is, dan zou ik al helemaal niet meer aan zo'n project beginnen. Of je moet met dsp gaan werken, kun je simpel alle variatie opvangen.
Klopt, het is dan ook wel een hobbyproject waar ik het voor mijzelf maximale uit de driverbezetting van de 544 in de 544 kast wil gaan halen.

Een 544 zal akoestisch nooit ideaal worden, dan moet het echt een vierweg worden en dat heb ik met betere drivers reeds gedaan in 2016/2017. Daaruit is een zéér goed presterende box geworden, maar niet met een echt MFB box formaat (een 544 past er zo'n vier keer in). Dit project doe ik niet om een superieur klinkende box te maken, nee om ook net als Hans en Sander een 544 Mfblabs variant te maken waar het beste uit de originele 544 wordt gehaald.

De 2'' dome zou ik zelf eigenlijk niet meer onder de 800 á 1000Hz willen toepassen, maar dat gaat niet meer met een 8'' woofer ;)

Als ik echt de opdracht aan mijzelf zou geven om een lekker vintage flink potige MFB box te bouwen met enkel vintage Philips units had ik voor de volgende vierweg gekozen:

12'' MFB - AD12100/MFB (30Hz 18 db/oct. -3dB - 120Hz LR2)
7'' MFB - AD7066/MFB (120Hz LR2 - 1200Hz LR2)
2'' Sqauwker - AD0211/SQ4 (1200Hz LR2 - 4000Hz LR2)
1'' Tweeter - AD0163/T8 (4000Hz LR2)

Voor een 544 met nieuwe elektronica zou ik zelfs i.p.v. de AD0211/SQ8, liever de AD5062/SQ8 willen toepassen... maarja, niet origineel en dat wil ik wel.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project 22RH544 MK3 (cancelled)

Bericht door Salvador »

Kantelpunten van de scheidingsfilters voor dit project zijn vastgelegd:

Laag naar mid neemt over op 602Hz LR2 (12k/22nF)

Mid naar hoog neemt over op 4179,5Hz LR2 (5,6k/6,8nF)

De sqauwker zit dan in tegenfase aangesloten.

Weerstanden zijn metaalfilm en hebben een tolerantie van 1%. De foliecondensatoren zijn MKP10, rm7,5 en hebben boven de 10nF een max. tolerantie van 5% (daaronder vind ik 10% nog acceptabel).

Het kantelpunt van het subsoonfilter moet ik nog berekenen. Deze ''kopieer'' ik uit mijn vierwegpaar en lag daarbij op c.a. 35-36Hz -3dB. Met de L/R schakelaar in niet ingedrukte toestand wil ik het kantelpunt rond c.a. 48-50 Hz -3dB leggen.
Ik pas nieuwe drukschakelaars van Budgettronics toe, dit is hetzelfde type als in de oude Philips boxen.
De 3 pinnen van de ingangsgevoeligheidspotmeter leg ik aan GND.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Project 22RH544 MK3 (cancelled)

Bericht door Salvador »

Dag allemaal,

Aangezien ik mijzelf niet meer kan vinden in de akoestische balans van de drivers en de kosten voor dit project (c.a. 400-500€ excl. 544 set), heb ik besloten dit project niet uit te gaan voeren.

Eerst kwamen de bedenksels geen AD0211/SQ8 middentoner toe te gaan passen, maar een AD5062/SQ8, gezien ik dan het tekort aan akoestische druk wat beter op zou kunnen vullen. De 22RH532 klinkt immers, afgezien van de soms wat felle tweeter, in het middengebied een stuk correcter. Toen kwam ik met de gedachte eigenlijk ook bepaalde grondtonen van instrumenten (attacks van drums, et cetera) en het zanggebied correct te willen weergeven. Dan zou ik uitkomen op een crossover naar het midden tussen circa 180 en 330Hz. Je raad het al, dan levert ook de AD5062/SQ8 (5'') al niet genoeg druk meer. Toen kwam ik bij het idee om het gedeelte van de klankkast waar de middentoner inzit, dicht te maken en hier een AD7066/MFB of AD7066/W4 in te plaatsen. Afgezien dat ik niet van het randje om de ''s'' klank hou, die alle textieldome tweeters hebben (hoe grover de structuur van het textiel des te duidelijker het korrelige gedrag in dat gebied), ben je dan met al die veranderingen eigenlijk meer aan het knutselen, in plaats van een bestaande 22RH544 box op professionele wijze te voorzien van nieuwe elektronica. Eigenlijk is qua akoestische balans de 22RH541 dan de enige correcte bestaande Philips MFB box, met afgezien het ''opeten'' van enige grondtonen, de 532 volgend. Een goede box bestaat voor mij inmiddels niet meer alleen uit een rechte frequentiekarakteristiek, goede drivers en zo correct mogelijk faseverloop, maar ook de juiste snelheid en akoestiek die een driver kan (of moet) leveren.
De laatste maanden wat rust genomen, weinig aan audio gedaan en ga binnenkort weer verder met de 10'' Dayton RSS MFB sub (komt in iedergeval voorbij in het open loop gain topic). De beslissing dit project niet uit te voeren, heeft er tevens ook toe geleid dat ik alle Philips MFB's binnenkort de deur uit zal doen, enkel een setje 541 is nog wel welkom en de zeldzame Jamo's blijven. Komt ook mede doordat ik mijzelf erop betrap veel vaker naar de nieuwe(re) MFB luidsprekers te luisteren (project 2016/2017 en de B-T S1's).

Binnenkort dus verder met de 10'' sub 8-)

Met vriendelijke groeten,
Salvador
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie