Fusion 567

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Fusion 567

Bericht door ds23man »

Met de Fusion MFB controler waar Rob en ik aan werken, ga ik een aantal referentie ontwerpen maken.

De eerste is Fusion 567:

Woofer: 26 cm Seas H1209:

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

Mid: 5" SB acoustics Satori MR13p:

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mr13p-4/

Tweet: waarschijnlijk iets uit de Satori reeks, maar een AMT sluit ik ook niet uit.

Kastinhoud: 20-30 liter

De oplettende lezer was het misschien al opgevallen dat dit een AH567 opvolger wordt.

Volgende modellen:

Fusion 544: 22cm Seas, satori 5" mid
Fusion 545: 30cm, Satori 6,5" mid
Fusion 541: 16cm woof en een tweet.

De laatste kan alleen als het regeltechnisch netjes in de DSP voor elkaar kunnen krijgen.
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Fusion 567

Bericht door Sandrowski »

Leuk!
ds23man schreef:De laatste kan alleen als het regeltechnisch netjes in de DSP voor elkaar kunnen krijgen.
Waarom verwacht je dat daar issues op zouden treden?
Groet,
Sander
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ruis.

Dit is een beetje het idee:
1496064984Dynaudio_LYD48_black_R_1.jpg
Ook rechtop te gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Sapman
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Fusion 567

Bericht door Rene_N »

Leuk idee!

Heb je die Seas H1209 al in handen gehad? Is de rubberen rand stug genoeg voor kleine kasten? Met res van 20hz en mov mass van 53gr lijkt het erg soepel.

Vloerstaander met meer volume kan natuurlijk wel. Waarom bouwen veel mensen luidsprekers en zetten ze daarna op een standaard terwijl je de ruimte eronder mooi kunt gebruiken en de kabels en andere dingen op de grond niet meer ziet :?: .Ik dwaal af ;)

Groet René
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Rene_N schreef:Leuk idee!

Als je ze rechtop zet heb je een beetje het 5 serie verhaal maar dan niet de tweet meer voor de woofer en met de mogelijkheid van delay in de dsp heb je geen probleem meer met het afstraal gedrag ( lobing)

Heb je die Seas H1209 al in handen gehad? Is de rubberen rand stug genoeg voor kleine kasten? Met res van 20hz en mov mass van 53gr lijkt het erg soepel.

Onze grootmeester (Rob) heeft zijn pauselijk zegen gegeven

Vloerstaander met meer volume kan natuurlijk wel. Waarom bouwen veel mensen luidsprekers en zetten ze daarna op een standaard terwijl je de ruimte eronder mooi kunt gebruiken en de kabels en andere dingen op de grond niet meer ziet :?: .Ik dwaal af ;)

Groet René
De Sapman
Harry
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 20 mei, 2015 20:27 pm

Re: Fusion 567

Bericht door Harry »

Is het akoestisch gezien niet beter om mid en tweet verticaal in lijn te zetten? (dan wordt de kast wel ietsje hoger natuurlijk...)
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ja en nee. Probleem is dat de geringe inhoud je beperkt bent met het oppervlak van je baffle. Plips loste dit op door de tweet voor de woofer te plaatsen. Uit recentelijke BEM analyses van Tom Magchielse ( ex NOB) is dat de meest slechte oplossing:

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=27119

Dat is het diffractie verhaal, overigens is het meest gunstigst om de driver asymmetrisch op de baffle te plaatsen. De andere is de offset van drivers qua tijd en de lobing die ontstaat rond de overnamefrequentie. Met passieve filters moest je daar echt rekening mee houden ( Kef heeft daar ooit eens een leuk artikel aan gewijd). Met DSP kun je de offset met delay compenseren zodat de afgestraalde energie gewoon op de as ligt van de gezamenlijke drivers.
De Sapman
Harry
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 20 mei, 2015 20:27 pm

Re: Fusion 567

Bericht door Harry »

Het verhaal van Tom ken ik, ben ook lid van dat forum. De inhoud kun je eventueel verkleinen door de box minder diep te maken? Maar met de toepassing van DSP had ik inderdaad geen rekening gehouden, en zoiets maakt natuurlijk wel een groot verschil.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Aan het minder diep maken zit ook een grens, diepte drivers/elektronica en het moet ook nog eens rechtop blijven staan.
De Sapman
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Fusion 567

Bericht door Sandrowski »

Of je plaatst de elektronica in een afgescheiden compartiment van de drivers, zoals bij de 54x serie (m.i. sowieso een goed idee). Dan kun je het volume voor de drivers naar wens aanpassen én dat tussenschot geeft versteviging.
Groet,
Sander
Plaats reactie