Fusion 567

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door RMSAcoustics »

Siliconenlijm is noodzakelijk om laag-op te vermijden door conusvervorming.
De tweecomponenten lijm was een experiment dat bewees dat dat niet goed is.
Azijnzuur is zwakker dan het forforzuur waar Gerhard mee heeft ge-etst en op Aluminium gaat het in elk geval prima.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door RMSAcoustics »

ds23man schreef: zo 09 aug, 2020 07:03 am Wat we weten is dat Seas in de loop van de jaren behoorlijk aan het experimenteren is geweest met diverse corrosie preventie technieken. Ik denk dat de conus van Rob's woofertje behandeld is met het in het patent aangegeven techniek, dat geeft een wit/grijze kleur. De conussen van mijn woofers zijn blijkbaar nog uit een eerdere serie, het materiaal wat ze nog hebben liggen maken ze natuurlijk eerst op en het kan zijn dat ze die conussen alleen in grote aantallen kunnen laten maken.
Klopt. Dat heeft Claus Futtrup me ook verteld in verband met mijn vraag waarom ze bij SEAS niet integraal naar Grafeen overgaan. Dat is immers het antwoord op de corrosieproblemen.
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op zo 09 aug, 2020 08:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De sensor zit nu muurvast en deze kast draait weer. Zo meteen de andere lijmen.
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef: zo 09 aug, 2020 06:29 am Welke primer heb je gebruikt van Bison, het lijkt uit productie.
Klopt. Bison is een amateurmerk en ik denk dat het spul te gevaarlijk is bevonden.
Het is uiteindelijk gewoon een chemisch stofje dat ook door anderen aangeboden wordt. Bijv Dow Corning dat ik hier bij even zoeken tegenkwam.
https://www.sealantsandtoolsdirect.co. ... 23943.html
Of deze voor gladde oppervlakken. Ik denk dat dit hetzelfde is als Bison. De bestanddelen staan erop:

4C689103-A33F-4C6F-939A-60C6507F9861.png
Overigens is het gebruik zo zuinig in gebruik dat ik mijn flesje nooit leeg krijg denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op ma 10 aug, 2020 07:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

En het rare is dat dat de kast waar de sensor nog semi vast zat ook stond rond te zingen op 630 hz, de frequentie van de wiebelkoppel.
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door RMSAcoustics »

ds23man schreef: zo 09 aug, 2020 09:18 am En het rare is dat dat de kast waar de sensor nog semi vast zat ook stond rond te zingen op 630 hz, de frequentie van de wiebelkoppel.
Ik denk dat hij onder de sensor wel los zat maar alleen aan de randen nog bleef hangen. Bij die sensor zat er wat ruimer kit langs de randen wat door de elasticiteit niet hard aan het oppervlak trekt. Of zo.......
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De Sapman
ssassen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 nov, 2020 08:55 am

Re: Fusion 567

Bericht door ssassen »

Even een opmerking van pragmatische aard. Waarom niet simpelweg de fasekegel verwijderen, die zit geschroefd via de poolkernboring van de driver, en dan dmv. een klein stuk glas- of koolstofvezel (rond, puur gebruikt als drager, in de bovenkant van de spreekspoel verlijmd) de sensor gewoon bovenop de spreekspoel monteren? Zodoende meet je de beweging van de conus direct bij de aandrijving en niet op de conus waar je niet alleen onder een hoek meet, maar ook last hebt van allerhande buigmomenten van de conus. Als je nu een nette papieren (of alu) stofkap op de conus lijmt ziet alles er ook weer netjes uit, daarnaast voegt een stofkap ook stevigheid toe.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Fusion 567

Bericht door Sandrowski »

Zoals hier... mind you, deze driver is wel een factor 4 goedkoper als de Excel variant, daar zou ik het niet zo snel bij doen. En die koperen faseplug is wel fraai om te zien. En als de ruimte er is om e.e.a. onder de conus te plakken, waarom niet. Het is trouwens nog best lastig om een stofkap netjes gecentreerd op de conus te lijmen...
Groet,
Sander
ssassen
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 nov, 2020 08:55 am

Re: Fusion 567

Bericht door ssassen »

Sandrowski schreef: di 17 nov, 2020 14:28 pm Zoals hier... mind you, deze driver is wel een factor 4 goedkoper als de Excel variant, daar zou ik het niet zo snel bij doen. En die koperen faseplug is wel fraai om te zien. En als de ruimte er is om e.e.a. onder de conus te plakken, waarom niet. Het is trouwens nog best lastig om een stofkap netjes gecentreerd op de conus te lijmen...
Zal wel een kwestie van smaak zijn dan, want ik vind zo’n koperen faseplug spuuglelijk. Centeren van een stofkap is simpel, alles wat je nodig hebt is een paar vellen A4 papier en een boor+boorstandaard.

1) Print een cirkel gelijk de diameter van de stofkap met een centreerkruis in het midden op een vel A4.

2) Plaats het vel A4 onder de boorstandaard en lijn een boor op met het centreerkruis. Bevestig het vel A4 met tape zodat het vel niet kan verschuiven.

3) Pak een flinke bout, M10 of groter en bevestig op de kop van de bout wat dubbelzijdig tape, monteer deze nu in de boorkop.

4) Centreer de stofkap op het vel A4, en laat de boorstandaard met daarin de boor+bout+dubbelzijdig tape zakken totdat het dubbelzijdig tape contact maakt met de stofkap. De stofkap zit nu perfect gecentreerd vastgeplakt aan de bout.

5) Print op een vel A4 de exacte diameter van de driver met een centreerkruis. Plak dit vel A4 op stevig karton of dun MDF en knip/snij/zaag de exacte diameter uit. Boor een gat exact in het midden. Gebruik een bout+moer om het stuk karton/hout/mdf in de boorkop vast te zetten.

6) Plaats de driver op het draaiplateau onder de boorstandaard. Lijn alles netjes uit met het stuk karton/hout/mdf, draai dit een aantal keer rond zodat je 100% zeker bent dat het klopt.

7) Verwijder het stuk karton/hout/mdf uit de boorkop. Leg een rand lijm rondom de stofkap en bevestig de bout+stofkap in de boorstandaard.

8) Laat de boorstandaard rustig zakken richting conus en lijm de stofkap vast. Ik draai meestal de boorkop met de hand voor een betere verdeling van de lijm.

P.s. bovenstaande werkwijze werkt alleen met een fatsoenlijke boorstandaard, secuur werken en geduld.
Plaats reactie