Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Hallo allemaal,

In het topic 4weg systeem met Fusion amps, DSP en duo MFB was ik gestart met een poging een 4 weg systeem te ontwerpen met de MFB add-on die Gerhard en ik aan het ontwerpen zijn voor de Hypex Fusion amps. Het was de bedoeling om de drivers uit de grote MFB systemen uit mijn beginjaren te hergebruiken en daarvan de grote 12" Isophon driver te vervangen door 2 SEAS W22EX en 2 aparte subwoofers.
Dat is gestrand op de gevoeligheid van de W22 voor decentrale sensoren en aangezien ik niet van plan ben de phase plug te vervangen door een centrale sensor heb ik besloten het oorspronkelijke plan, dat ik hier niet besproken heb, uit te voeren en dat is de grote MFB speaker zelf te upgraden met de MFB Fusion amps met behoud van alles behalve de electronica.
Dat scheelt aan een kant een hoop werk aan de kast (die na jaren verbeteren compleet dood is qua resonanties) en is aan de andere kant een stuk interessanter omdat de Isophon driver een papieren conus heeft met gekromd oppervlak, er best bijzonder uitziet en een originele Philips sensor met FET heeft.

De reden dat ik deze systemen trouwens ga ombouwen is dat het een verzameling geworden is van een boel elektronica, waaronder een minidsp wat alleen met een volumegeregeld analoog signaal is te sturen en door niemand anders dan mijzelf is te gebruiken.....
De Hypex module maakt er een met afstandbediening geregeld systeem van voor zowel digitale als analoge bronnen en is een stuk kleiner qua elektronica zoals uit onderstaande plaatjes van alleen de power supply al wel duidelijk wordt.
Groteboxen-supply-oud-en-nieuw.jpg
De oude is ongeveer 22*40 cm en bijna 10 cm dik, weggestopt onderin de kast om geen brom in de elektronica te stralen met solid state relais om bij het inschakelen de stoppen er niet uit te laten vliegen.
De nieuwe is ca 11*14cm bij 4 cm dik, gaat gewoon boven achterin en doet alles vanzelf.

Het eerste wat ik nu aan het doen ben is de Isophon driver wat oplappen. Ik had een rooster er voor hangen als afscherming omdat de sensor door statische elektra een signaal ging geven maar nu lijm ik er een geaarde oude SEAS dome voor met een aparte aarddraad naar buiten. De wire glue is aan het uitharden.
Groteboxen-shielding.jpg
Volgende postings meer over dit avontuur.
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door Rene_N »

Aangezien je toen geen foto's had gemaakt was ik erg benieuw of je de stofkap nog gaat verwijderen en deze 3 poot laat zien:
http://www.rmsacoustics.nl/mfb_system/p ... sensor.png

Vraagje, deze link heeft nooit gewerkt, waren er ook metiingen van toen?
http://www.rmsacoustics.nl/mfb_system/measurements.html

Groet,

Rene
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door ds23man »

De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Rene_N schreef:Aangezien je toen geen foto's had gemaakt was ik erg benieuw of je de stofkap nog gaat verwijderen en deze 3 poot laat zien.
Nee, helaas, die blijkt met harde 2comp polyurethaan lijm vast te zitten. Ik ben er ook weer achter (door diep graven in mijn herinneringen. De website kwam meer dan 15 jaar nadat ik het gemaakt had) dat ik de getoonde structuur met stangen en sensor in de stofkap geintegreerd had.
De link is nu weg.
Meer verderop in een nieuwe posting.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Misschien best wel handig om hem in elk geval nog mooier te maken.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Ik wordt hier toch wel al een stuk blijer van!
Ik heb de SEAS domes over de oude domes gelijmd en ziet er nu als volgt uit.
Groteboxen-shielding_2.jpg
De nieuwe aarddraad (licht) zit tegenover de sensordraden (gepaard).
Het sapje van Gerhard hierboven over de conus zou het natuurlijk wat mooier maken want die is wel erg grijs. ik had indertijd al wat spuitlak buitenlangs gebruikt maar integraal zwart heeft wel iets. Toch is dat niet waar het om gaat uiteraard.
De afscherming is nu gewoon goed, de brom is een stuk minder. Ik ga nog wel kijken of de ruis wat beter kan. Die zit 5-10dB hoger dan bij de ACH01.
De gevoeligheid is in al die jaren nauwelijks afgenomen. Ik had indertijd na de I > V bufferamp ca 80 mV/V input op de driver wat op ongeveer 3.2 mVs^2/m of 32 mV/g neerkomt. Nu is dat nog ca 72 mV/V.
Wat me echter nog meer meevalt is de overdracht:
FRF zonder controller Isophon 320-200 L&R voltage en current mode.png
Ik heb met spannings en stroomsturing gemeten en wat als eerste opvalt is dat beide drivers nagenoeg identiek zijn en dat de resonantie ook bij spanningssturing vrij stevig is. Dat komt omdat ik dit meet in de standaard meetkast van ca 20 liter die ik voor de Dayton 12" drivers gebruikt heb.
Deze Isophon moet echt in de 70 liter waar hij ook inzat omdat de motor niet bepaald sterk is (ca 7.5N/A voor een 8 Ohm driver).
Qua rendement is hij prima vanwege de lage massa (85 gr incl SEAS dome vs 350gr voor de Dayton 12"drivers incl sensor) maar een kleine kast zou te veel stroom kosten om daar lage frequenties uit te krijgen. Maar geen issue want de kast staat er.
Stroomsturing levert wel minder faseverlies op boven 200Hz door de compensatie van het effect van de zelfinductie (1.7mH).
Dus dan de responsie. Je ziet 3 opbreekpunten. Op 500Hz, 700Hz en 1.8 kHz waarboven delen van de conus/rolrand niet meer meedoen.
Dits zijn nette opbreekmnodi die eeb positieve fasesprong geven en maar ongeveer 5 dB groot zijn met redelijke demping. Dit zou met het sapje van Gerhard misschien nog iets meer gedempt worden maar nodig lijkt het niet. Er is in elk geval niet zo'n nare negetieve fase klapper die ik bij de W22 had. Verder is de resonantie, die ik vroeger op 1.8 kHz had en die ik met een notch weghaalde, verschoven naar 2.5 kHz wat de afkoppeling van de sensor zelf betekent, gezien de fase daarboven sterk negatief wordt. Toch is de Q van 6 (=15dB) best wel redelijk laag. De hogere frequentie is het gevolg van de stijvere SEAS dome die zowel aan de rand als middenin vastzit aan de dome met de sensor. Ik verwacht hiermee gemakkelijker 1kHz bandbreedte te kunnen halen dan met de W22 wat mooi zou passen bij een overnamefrequentie van 250Hz, wat ik al in het originele ontwerp had.

Vervolgmetingen met regelaar etc. zal moeten wachten tot de Fusion amps met add-on klaar zijn want de kasten staan beneden en de meetapparatuur en breadboard testopstelling etc staat boven op zolder en beiden zijn niet zonder (voor mij te veel) moeite te verplaatsen. Ik heb al wel een goed gevoel over de afloop en zal dan veel meer metingen laten zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ds23man
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 09 nov, 2014 11:30 am

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door ds23man »

Kortom: ik moet opschieten. :lol:

Was getekend,

De Sapman.

:mrgreen:
De Sapman
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Nee hoor,
Ik heb genoeg te doen om alles leeg te halen en weer netjes af te werken.
Ik probeer hooguit wat verwachtingen te managen.
Gebruikersavatar
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1297
Lid geworden op: za 15 jul, 2017 16:11 pm
Locatie: Hapert, NL
Contacteer:

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door RMSAcoustics »

Na opknappen woofer met Visaton LTS 50 (Gerhard, bedankt voor de tip) en schuurmachine voor de rand ziet het er na montage met nieuwe Torx schroeven weer een stuk beter uit:
Groteboxen-front-nieuw.jpg
De RC unit van de Fusion amps zit er ook al op. De flat cable gaat via een aluminium buisje naar achteren.
Nu eerst de achterkant afwerken. Het gat voor de koeling van de voeding onderaan is al dicht en boven moet ik extra schotten plaatsen omdat de Fusion amp maar een derde van de ruimte inneemt.
Metingen doe ik pas met de definitieve elektronica.

Voor wie dit ontwerp voor het eerst ziet of de beschrijving op mijn website wat onduidelijk vind nog even de argumenten voor de plaatsing van de drivers en de opbouw van de kast.

1: De woofer zit dicht bij de vloer om een optimale koppeling te krijgen met gelijk rendement voor frequienties van 16 tot 250 Hz waar de middentoner het overneemt.

2: De middentoner zit op een vrij groot vlak met grote afstand tot de vloer en verschillende afstanden tot de twee zijkanten (verst van de kant bij de zijmuren) en de bovenkant waardoor diffractie verschijnselen niet op één frequentie pieken. Verder is de bundeling al zodanig dat er minder problemen met reflecties aan muren zijn te verwachten.

3: De tweeter zit in een bol die eigenlijk achteraf puur esthetisch is (in elk geval aaibaar) en ook geen 90 graden overgangen heeft. Omdat de Beryllium dome ietwat verzonken ligt is ook hier de bundeling al vrij sterk boven 2.5 kHz (of iets hoger, dat kan ik met de Fusion amps gemakkelijk uitzoeken) waar de tweeter het overneemt van de middentoner. Door die bundeling is de overgang van de rand naar de bol niet echt zichtbaar in de metingen.

4: De kast is behoorlijk "dood" met een dubbel front (totaal 4.5 cm) en de zijwanden zijn van 18mm multiplex met ca 10 mm zachtboard waarover een dikke laag bitumen. De bovenste helft van de woofer ruimte is gevuld met glaswol.
De middentoner heeft als ruimte een gedempte pijp naar achteren, gevuld met Baileys.

Meer nieuws later dit jaar als de elektronica klaar is.

Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Upgrade groot drieweg systeem naar Fusion amp MFB

Bericht door Salvador »

Ziet er goed uit! Heb je daar rechtsboven nou het 532 Motional Feedback logo geplaatst?
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Plaats reactie