LXmini clone

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

LXmini clone

Bericht door Rene_N »

- LXmini clone -

Het volgende project, met als doel te horen wat Siegfried Linkwitz bedoelde met "The Magic in 2-Channel Sound ".

Bij de MTM met waveguide ben ik al meer gewend aan het stereo beeld dat heel duidelijk de plaats van de zangers en instrumenten laat horen. Het helpt om de luidsprekers verder van de muur te halen, de luister driehoek te verkleinen maar vooral om de bank waar ik op luister verder van de achtermuur te halen. De LXmini zou het nog beter moeten kunnen. Ik ben benieuwd.

Ik heb de luidsprekers gekocht die erbij horen, Seas L16RN-SL en Seas FU10RB, ik heb hier wat aan zitten meten. De dome van de L16RN geeft een lekkere resoantie bij 5kHz, dat zal waarschijnlijk geen issue zijn bij een crossover van 700Hz. De FU10RB gaf een rare vervorming bij 1500Hz:
Seas FU10RB ALA LXmini dist.png
Beide exemplaren hadden dit, het lijkt op een resonantie. Daarnaast had ik niet veel vertrouwen in de prestaties boven 5kHz. Ik ben niet verder gegaan met de FU10RB.

In plaats daarvan ben ik gaan experimenteren met de Omnes CX3.1:
Nexus 6P 307.jpg
Poging nr 1
IMG_20190323_181158.jpg
IMG_20190323_181212.jpg
IMG_20190323_181220.jpg
Poging nr 2 met verbeterde montage in de PVC buis.

De PVC pijp moet je vol proppen met dempings materiaal anders kun je het goed horen resoneren.

Ik kwam er al snel achter dat als je de opening achter de luidspreker en PVC buis vult met dempings materiaal het frequentie verloop beter wordt:
Omnes LXmini zwart = zonder glaswol tussen opening, blauw = met.png
Blauw is met glaswol in de opening achter de Omnes. Het richtingseffect - dipoolgedrag blijft echter hetzelfde.

Dus pogings nr 3:
IMG_20190401_152509.jpg
IMG_20190401_152457.jpg
IMG_20190401_152446.jpg
Deze constructie heeft echter teveel nadeel op het dipool gedrag onder de 1000Hz

En zo kom je dus op poging nr4:
Zie de volgende posting...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op za 06 apr, 2019 09:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: LXmini clone

Bericht door Rene_N »

IMG_20190401_172504.jpg
IMG_20190401_172348.jpg
IMG_20190401_152644.jpg
Dit werkt erg goed.

Dit is het geflterde resultaat:
LXmini LR2 500Hz FR1 meting op 45 cm.png
LR2 op 500Hz is nu mogelijk. De originele LXmini heeft LR2 op 700Hz.
De tweeter en mid zijn akoestisch LR4 op 3100Hz.
De tweeter heeft een dipje bij 5kHz, dit verdwijnt weer als je onder een hoek (30 graden) meet.


Het afstraal gedrag op 0 en 90 graden:
LXmini met Omnes, 0 en 90 graden, Groen en blauw = non gated, bruin en paars = gated 5mS.png
Even goed kijken, ik heb hier gated en non gated metingen gecombineerd: Groen en blauw = non gated, bruin en paars = gated 5mS
Je ziet in elk geval dat op 90 graden het geheel mooi een heel stuk zachter speelt, gelijkmatig over het frequentiegebied. Dit is ook zeer goed te horen. De paarse grafiek is erg hobbelig, ik meet in een kleine, weinig gedempte ruimte.

En de vervorming bij 85dB:
Distortion 85dB 1-3 smoothing.png
En het experimentele filter:
IMG_20190406_110932.jpg
Tot zover.

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op za 06 apr, 2019 16:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: LXmini clone

Bericht door David »

Hi René,

Gave experimenten zo zeg! (en niet te zwaar ook, haha).

Mooi gebouwd ook nog eens, petje af.

Groet,
David
Yeah party on with MFB DSP!
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: LXmini clone

Bericht door motoindo »

Bijzonder interessant project :!: kan je iets zeggen over het boxiness aspect ?
Pijpje wat verlengen en achterin een 5 inchje :-)
servopipe.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: LXmini clone

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef:Bijzonder interessant project :!: kan je iets zeggen over het boxiness aspect ?
Pijpje wat verlengen en achterin een 5 inchje :-)
Om wat meer over de sound te zeggen is het wel handig om wat laag toe te voegen. Je hoort zonder laag ook al dat het bijzonder is, smaakt naar meer.

Ik heb de 532 even omgebouwd naar LR2 500Hz, tenminste een poging, ik wil niet al te veel solderen..ik heb alleen C494 verwijderd.
IMG_20190407_165356.jpg
LXmini clone met MFB532 LR2 500Hz.png
Blauw de 532 en zwart is de combi.

Eens kijken of ik de Omnes ook op de 532 kan aansluiten zodat ik het kan verplaatsen naar beneden. Op het bureau speelt het al de sterren van de hemel :D .

Echt een aanrader :thumbup:

Of de woofer upfiring moet worden zoals bij de LXmini moet ik nog bekijken, wat ik zo meet is dat niet zo kritisch..

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_N op zo 07 apr, 2019 19:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: LXmini clone

Bericht door Sandrowski »

Rene_N schreef:De tweeter heeft een dipje bij 5kHz, dit verdwijnt weer als je onder een hoek (30 graden) meet.
Eigenschap van een coax. Zal wel komen door het niet helemaal ideaal zijn van de conus van de middentoner als waveguide.

Interessant experiment trouwens! Heb je ook een meting gedaan aan de achterkant van die constructie? Bij het Linkwitz ontwerp zit die met dempingsmateriaal gevulde pijp er om een aflopende karakteristiek van het aan de achterkant afgestraalde geluid te krijgen. Ik ben wel nieuwsgierig of dat bij jouw constructie ook zo werkt.

Ow ja: Linkwitz gebruikt voor de woofer een Linkwitz transform (in de DSP) om het laag verder door te laten lopen. Aangezien het ding een alu conus heeft, een relatief lange slag én in een gesloten behuizing (pijp) zit hebben wij daar wel een betere oplossing voor... ;)
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: LXmini clone

Bericht door Rene_N »

Dit is de meting aan de achterkant:
LXmini Omnes groen = 0, blauw = 90, paars = 180 graden.png
groen = 0, blauw = 90, paars = 180 graden

Ik heb het filter iets aangepast, BBC dip, dat blijft altijd een compromis waarschijnlijk omdat de stem vaak wat wordt opgekrikt in sommige opnames. Die 5kHz dip heb ik wel wat kunnen verbeteren.

Het is gunstig om de Omnes dicht op de woofer te leggen, de stem die wordt geprojecteerd krijgt dan meer body. Je vraagt je af waarom de projectie van het geluid in je hoofd zo goed werkt..afwezigheid diffractie, cardioïde?

Kwam dit nog tegen, hoe origineel was het Pluto ontwerp eigenlijk?
vintage-imf-special-application.jpg
shiva_Q2b_image.jpg
Hier ook nog experimenten:
http://www.2pi-online.de/

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: LXmini clone

Bericht door motoindo »

Rene_N schreef: Hier ook nog experimenten:
http://www.2pi-online.de/
Leuke about ook, zie op facebook ook hoe langer hoe meer van dit soort berichtgeving voorbijkomen. Jouw pijpje is eigenlijk een open baffle variant waarvan met MFB laag de afmetingen beperkt kunnen blijven, iets waar de jongens van daudio volgens mij ook mee bezig zijn.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: LXmini clone

Bericht door Rene_N »

Het is eigenlijk een dipool met minimale baffle.

Pluto = rondstraler met richting in het hoog
LXmini = dipool tot xkHz gecombineerd met rondstraler in laag
LXmini clone = dipool met glaswol = cardioïde achtig? gecombineerd met waveguide voor tweeter, gecombineerd met rondstraler in laag
Alles in de mix ;)

Trouwens, maar snel weer die BBC dip verwijderd, wordt errrrg saai daardoor.

Eens broeden hoe de kast te maken, alles voorlopig weer opgeruimd uit voorzorg voor beschadigen/vallen Omnes.

Groet,


Rene
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: LXmini clone

Bericht door Rene_N »

Nog geen besluit kunnen nemen wat betreft de kast. Ik heb wel de Omnes nu op de 532 hoog versterker aangesloten. Een en ander is nu verplaatsbaar geworden :) .
IMG_20190422_223421.jpg
Ondanks dat het een simpele versterker is die 532 klinkt het prima. Wellicht nog winst te halen. Erg blij met het geluid, blijft waar je ook bevindt in de ruimte goed. De plaatsing van de stemmen en instrumenten is niet zo "mono" als bij de waveguide en MTM, er is meer ruimte afhankelijk van de opname. Heb je alleen een stem of een enkel instrument dan is er bijna geen verschil, wordt het complexer dan juist weer wel.

Werkt ook goed in kleine ruimte, doe je het zeer nearfield, zo'n 50 cm afstand, dan wordt het stereo beeld erg goed, het speelt dan wel direct buiten je hoofd af. Nearfield moet de woofer upfiring worden en de afstand met de Omnes kleiner.

Zo ziet het eruit in de werkkamer op 88dB en 1 meter afstand:
LXmini 88dB 1 meter afstand.png
Dat piekje bij 1kHz is de reflectie van de luidspreker kast onder de Omnes. Oh ja, de 532 loopt onder 50Hz al vast bij deze sweep.

En onder hoek van 90 graden, ook weer in de weinig gedempte werkkamer:
LX mini clone op 532 0 en 90 graden 1 meter afstand gated 6.mS = blauw en paars, non gated = groen en zwart.png
gated 6.5mS = blauw en paars, non gated = groen en zwart

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie