Demokrit-T clone

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Demokrit-T clone

Bericht door Rene_N »

Het is leuk om allerlei verhalen over luidsprekers te lezen, maar nog leuker is het om het gewoon te proberen. Ben er nog niet helemaal uit hoe de LXmini clone behuizing te maken. Wel alvast hoge druk PVC gekocht. Vandaar dit tussendoortje.

http://www.2pi-online.de/html/demokrit-t.html
What makes loudspeakers “disappear” ?

So far, Demokrit-T is the best speaker that I know in performing this trick. They are simply nowhere and the equalization method, which puts increased focus to the phantom image between the speakers, supports the hiding trick additionally. Hard panned sounds to one channel only hover in the air somewhere near the pipes but they don't seem to have any fix relation to the physical speakers.

The sound is floating freely and all that remains is a fascinating and realistic auditory scene from two simple stereo speakers.
Ik heb hoge druk 16cm PVC gebruikt. Een breedbandige Focal 5 inch woofer en een Philips tweeter (een of andere 14 ohm chinees).

De buis is nu nog 1 meter, moet nog wat korter..

Ik heb de afval van de Focal zo gedaan dat jet het laag met de versterker bass knop kunt liften om een redelijke vlakke response te krijgen. Het laag is eigenlijk heel goed, gaat diep en klinkt best strak. Ik mis de MFB nog niet :o

Buis is 3/4 gevuld met glaswol

Filtering is LR4 akoustisch op 2000Hz.

Vlakke response maken is heel apart, er is een heel groot verschil tussen gated en non gated metingen. Hoe dichter bij, vanaf 40cm, loopt het hoog op, verder weg gaat het hoog afvallen. Toch klinkt het wel goed nu, maar helemaal goed is het nog niet, nog even over puzzelen.
IMG_20190417_200355.jpg
IMG_20190417_200451.jpg
IMG_20190417_200528.jpg
IMG_20190417_200544.jpg
IMG_20190417_200558.jpg
En hoe klinkt het? Best wel goed eigenlijk voor een zo simpel concept, mist nog transparantie maar ik moet nog wat tunen, wordt hopelijk nog beter.

Het geluid is inderdaad helemaal los van de luidsprekers. Het plaatsen van stemmen en instrumenten is goed maar minder duidelijk dan bij de MTM waveguide, maar je hoort wel meer de ruimte van de opname.

Ik ga nog wat verder prutsen..

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Demokrit-T clone

Bericht door Rene_N »

Ik heb nog een aantal dingen veranderd:

Seas woofer en tweeter naar achteren. The Eye of Sauron :mrgreen: :
Eye of Sauron.png
IMG_20190421_092341.jpg
Gek genoeg waren de Focal woofer/mid niet gelijk, de een heeft zichtbaar meer wikkelingen en een hogere impendatie. Verder waren de tweeters niet helemaal gelijk. Ik had nog een gelijk paartje tweeters liggen, samen met de Seas is nu alles wel gelijk. Verder moet je zorgen voor een vlakke response met minimaal 1 meter afstand, anders klopt het niet. De Seas heeft een lekkere resonantie van de dome bij 5kHz, die moet je eruit filteren.
Het klinkt nu een stuk beter qua transparantie en balans.
Heb wel wat laagafval die ik niet kan compenseren met de lage tonen regelaar, maar dat maakt voor het experiment niet uit.
IMG_20190421_092354.jpg

Het frequentie verloop en vervorming bij 88dB in de werkkamer:
Demokrit- clone 1 meter 88dB kast resonantie.png
Iets onder de 400Hz treed een resonantie op met de MDF ring van de woofer en PVC buis. Het zit nu geklemd. De resonantie komt niet overeen met de 1 meter pijplengte.

Als je de woofer rand met hand aangdrukt houdt gaat de resonantie wel weg maar de dip blijft:
Demokrit- clone 1 meter 88dB.png
Je ziet de 5000Hz resonantie terug in de D3 rond 1600Hz.

Die Seas woofers zijn tot aardig wat druk in het laag in staat, relatief gezien. Valt mij niet tegen.

In de woonkamer klinkt het nu prima, niet verkeerd. In mijn werkkamer, met weinig demping klinkt het minder goed dan de LXmini, die presteert ook in deze omstandigheden erg goed.

Verder is het toepassen van MFB met een Seas woofer die tot 2kHz moet niet zo handig. Ik ga voorlopig niet verder met dit concept. De LXmini doet het beter mijns inziens.



Groet

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie