M-FB830

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
famu
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 10:20 am

M-FB830

Bericht door famu »

Geïnspireerd door de diverse ideeën, o.a op dit forum, en omdat ik toch een paar FB830's had staan heb ik met behulp van Hans zijn bouwblokken dat paar FB830 voorzien van MFB woofers (544 type) en Hans zijn bouwblokken. Ik luister er nu naar en het bevalt me prima. Mijn 587 staan nu vaak werkloos.

De kasten aanpassen is niet veel werk. De woofers passen bijna. De insparing voor de originele woofer is rond, dus op een paar puntjes een beetje met de houtbeitel aan het werk en het past. 586/587 woofers passen denk ik direct. Achterin een gat zagen waar de elektronica inpast is ook niet moeilijk. Deze heb ik passend gemaakt maar het had wel wat groter gekund, dat werkt wat gemakkelijker. En een MFB heeft niet zoveel liter nodig. Nu past vooral de ringkern transformator precies.

De bouwblokken heb ik op dezelfde manier op een stuk aluminium geplaatst als Hans bij zijn 544MK2. De ingang is niet regelbaar en ik heb ook geen schakelbaar ingangsfilter gemaakt. Zo hard speel ik niet, dus gewoon zoveel mogelijk laag.

Dan moeten er nog een paar keuzes gemaakt worden. Je kunt natuurlijk ook heel veel experimenteren, maar mijn oren zijn niet zo goed als die van Karsten en Piet. Hoeft ook niet, het gaat om het plezier in de muziek die iedereen op zijn eigen manier heeft.
Ik heb een keuze gemaakt aan de hand van de originele FB830 en gekeken naar de FB815 (Zelfde speakers, andere filtering) en de 544 en 587.

Voor hoog heb ik dezelfde scheidings-frequentie aangehuoden als die van de FB815, 6000Hz. Met een tweede orde. Dit door de demo van Karsten met de opgewaardeerde FB815.
De woofer loopt bij de FB830 en 587 door tot 650 Hz, en bij de FB815 en de 544 ook tot 500Hz. Hans gebruikt een 3e orde op 605Hz voor zijn 544Mk2. Ik heb voor een 4e orde op 600Hz gekozen. Dan gaat de woofer redelijk ver door, maar boven de 600 Hz krijgt hij niet veel voor zijn kiezen, omgekeerd geld dat ook voor het midden.
Dan blijft er nog een initiële keuze over, de levels van de laag, mid en hoog versterkers. Eerst maar begonnen met Hans zijn 544Mk2 instellingen. Er zitten wel andere mid en hoog speakers in, met een andere gevoeligheid, maar je moet ergens mee beginnen. Die heb ik trouwens nergens terug kunnen vinden, net als die voor de 544.

Na een behoorlijke soldeerklus alles in elkaar gezet. Eerst de losse onderdelen testen en natuurlijk was er nog wel wat fout gegaan. Maar de aanhouder wint en al doende leer je :-). Het viel me op dat koeling en koelpasta echt nodig is. Nu de boel gewoon draait valt dat wel weer mee.

Dan luisteren, daar gaat het toch om. Met de 544 Mk2 instellingen klinkt het best wel goed, maar wel erg helder. Ook wat proberen te meten natuurlijk. Met zowel Arta als REW. Daar zie je dit ook wel in. Voor mij het belangrijkste is dat er geen dipjes zitten bij de overgang frequenties. Laag is erg moeilijk om daar conclusies uit te halen in mijn zolderkamer. Uiteindelijk de mid en hoog 3dB lager gezet en dat klinkt ook na lang luisteren in mijn oren erg goed. Ik wil nog eens experimenteren met Equalizer APO. Als dan blijkt dat ik daar nog verbeteringen mee kan bereiken kan ik aan de hand daarvan misschien nog wel hardware levels aanpassingen maken.

Jammer dat ze groter zijn dan de MFB's, maar daaruit volgt het volgend project. Een kleinere MFB met nieuwe elektronica en nieuwere speakers. Maar wel zoveel mogelijk met spullen die ik al in huis heb. Ik blijf hier meelezen voor ideeën.
Een idee is ook om Hans zijn bouwblokken met smd uit te voeren en dan bij JLCPCB te laten maken. Dat scheelt een hoop soldeer werk.
Je schijnt Gerber, BOM en POS files op te moeten sturen, moet ik me maar eens in verdiepen.

Ook moet ik nog wel het een en ander leren over het meten. Er is nog genoeg te doen.

Het is (eindelijk) toch een heel stuk geworden. Al met al heeft het best lang geduurd voordat alles werkte, maar ik heb het met veel plezier gedaan. En luister nu met veel genoegen.

Frans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: M-FB830

Bericht door Hans »

Leuk project :!:

Een opmerking over de scheidingsfilters.
Bij de 544Mk2 heb ik bij de overgang van laag naar midden voor de woofer een 3e orde LP filter toegepast en voor de mid een 4e orde HP filter. Samen met de akoestische karakteristieken van de drivers, en de baffle step, geeft dat akoestisch 4e orde LR filters zowel voor laag als midden. Voor de overgang van midden naar hoog heb ik iets soortgelijks gedaan. Bij een overgang gaat het om de akoestische karakteristiek van driver plus filter, niet alleen om de frequentiekarakteristiek van het filter.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: M-FB830

Bericht door Rene_N »

Mee eens, leuk project! Populair die FB830 kast ;)

Heb je ook foto's en metingen?

Groeten

René
Chocomel
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 09:47 am

Re: M-FB830

Bericht door Chocomel »

Mooi project :) Ik ben ook benieuwd naar de foto's.
Plaats reactie