Drieweg 541

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Muldor
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 nov, 2019 05:10 am

Drieweg 541

Bericht door Muldor »

Hallo.

Ik probeer de lockdown nuttig door te komen met het opleuken van een set 541’s. Met wat hak- en breekwerk en de trafo die elders ondergebracht gaat worden om de vrijgekomen ruimte aan de woofer te geven heb ik een middentoner en een tweeter kunnen toevoegen aan de behuizing, allebei van Dayton. De prachtige printen van Hans zitten op de deuren te wachten op Digikey’s levering.

De middentoner meet fantastisch, vooral in een dode kamer. In een huiskamer merk je dat die 12kHz die er nog uit zou komen nogal gebundeld is; er moest toch een tweeter bij. Gelukkig verkoopt Dayton een matched pair; dankzij de neodymium magneet nog net in te bouwen achter het zwarte plastic frontplaatje. Hoe ik een derde lm3886 tussen de andere twee schuif weet ik nog niet, miss doe ik dat extern. Maar het past en het werkt. Filtering gaat via de computer; faserein en met delay. 192kHz, genoeg rekenruimte voor de filterplugin en veel kleinere stapjes om de afstand tussen de units te kunnen compenseren. En er komt een sub bij; heb een 545 woofer klaarliggen. Leek me een leuk 2.1 setje voor in de woonkamer. En bij de overburen.

https://i.postimg.cc/tZvSdj5L/08-F61-EA ... ABAB01.jpg

https://i.postimg.cc/JthSsTqf/E58-A8184 ... 2-AFE2.jpg
Vriendelijke groet, Nick
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Drieweg 541

Bericht door Sandrowski »

Geinig... weer eens wat nieuws, ik heb nog niet eerder iemand een 541 naar drieweg om zien bouwen. Voor wat betreft de versterking, als je het geen probleem vind om zelf een print in elkaar te knutselen, dan is de LM4766 misschien een goede keus. Audiotechnisch vergelijkbaar met de LM3886 en met zeker 2x20W redelijk onvervormde wattjes prima voor mid en hoog.
Groet,
Sander
Muldor
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 nov, 2019 05:10 am

Re: Drieweg 541

Bericht door Muldor »

Sandrowski schreef:Geinig... weer eens wat nieuws, ik heb nog niet eerder iemand een 541 naar drieweg om zien bouwen. Voor wat betreft de versterking, als je het geen probleem vind om zelf een print in elkaar te knutselen, dan is de LM4766 misschien een goede keus. Audiotechnisch vergelijkbaar met de LM3886 en met zeker 2x20W redelijk onvervormde wattjes prima voor mid en hoog.
Dank voor je advies! Ik heb de printen van Hans klaarliggen, of daar met geduld en wegomleidingen een LM4766 op te planten valt ga ik onderzoeken. Aangezien de filtering buitenboord plaats vindt is er iig ruimte over voor een extra printje met beveiliging voor de tweeter, maar daar zou ik ook een derde 3886 kwijt kunnen... warm zal hij niet worden lijkt me, miss kan ik hem op de deur schroeven op de plek waar normaal de trafo zit. Ik ga verder.
Vriendelijke groet, Nick
Plaats reactie