MFB P1 Pre amplifier

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door rob040 »

Ik vraag me af of dat serieweerstandje nodig is bij een eindtrap met een lage uitgangsimpedantie.
Die gedraagt zich anders dan een op-amp output.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

De schema's zijn geupdate. Ter bijlage de nieuwe schema's.

De oude schema's staan op pagina 1.

Een aantal wijzigingen die zijn doorgevoerd:
  • In het schema van de voeding is de foutieve verbinding naar GND bij R117 en R167 verwijderd.
  • Om aan te tonen dat transistoren T103 (BD139), T104 (BD140), T153 (BD139) en T154 (BD140) moeten worden gekoeld, heb ik in het schema van de voeding boven/onder deze transistoren een koellichaam getekend.
  • Er is gekozen om een pre-out 2 als tweede optionele uitgang in te kunnen bouwen (bij geen gebruik, niet aansluiten op de print). Pre-out 3 vervalt hiermee.
  • De DC servo's zijn komen te vervallen.
  • De spanningsdelers aan de uitgang zijn komen te vervallen.
  • Met het vervallen van de DC servo's zijn de spanningsregelaars komen te vervallen. Hierop zijn ook de klemmenstroken aangepast.
  • Per ingang is er een RC netwerk toegevoegd. De 100pF condensatoren zijn kleine Mica condensatoren met een niet al te gekke prijs. ;) Om bij aansluiten geen brom te veroorzaken, is er een weerstand van 1M naar GND toegevoegd. In de S1 luidsprekers heb ik dit ook toegepast (weerstand van 100k naar GND). Deze drie waarden (1M, 470R en 100pF) heb ik uit het ontwerp van een NAD C160/C162/C370 overgenomen.
  • Het feedback netwerk is aangepast. C23/C63 is aangepast naar 56pF en R44/R84 is aangepast naar 4,7k.
  • Per kanaal is er een mute control circuit toegevoegd. Het idee van de werking is als volgt: Zonder spanning op de relaisspoelen van RL9 en RL10, staan de ingangen van beide kanalen ge-mute. In de praktijk zal bij het opstarten van de versterker altijd één bron voorgeselecteerd staan. De aanschakeltijd van RL9 en RL10 is middels RC combinaties R17/C12 en R57/C52 circa 2 seconden. Zodra middels de bronkeuzeschakelaar SW1 een andere bron wordt gekozen, zulen de relais direct afvallen om vervolgens na 2 seconden weer op te komen. In de tussentijd is hiermee de ingang van zowel het linker, als het rechterkanaal 2 seconden gemute. Om elco C12 en C52 bij wisselen van bron snel te laten ontladen, is per mute control circuitje een diode in het RC netwerkje toegevoegd (D16 en D56). Om te voorkomen dat de ingangsrelais van verschillende bronnen door deze schakeling tegelijkertijd opkomen, heb ik diodes D13,D14,D15 en D53,D54,D55 geplaatst.
  • Tussen de lopers (.2) van de volumepotmeter en de ingang per versterker zat een weerstand van 1k, deze weerstand is komen te vervallen.
  • Transistorparen T15/T16, T17/T18, T55/T56 en T57/T58 worden op de print thermisch gekoppeld. Dit heb ik nu ook in het schema aangegeven.
  • Aan de uitgang van beide versterkerkanalen is een weerstand van 100R toegevoegd.
Zelf heb tot nu toe één vraag. Bij R12/R52 stond eerst +15V aangesloten met een weerstand van 100k. Welke weerstandswaarde moet ik hier met +40VDC toepassen en is een weerstand van 0,6W dan nog toereikend?

MFB Power supply P1.pdf
MFB Pre amplifier P1.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Rene_N »

Mooi.

Die weerstand na de loper zou ik er weer in doen (3k3)
De uitgangen met elk een aparte 100 Ohm
2x 220uf, niet 3x
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Rene_N »

Oh ja, ik zou deze low pass filter toevoegen:
Screenshot_20211228-093422_Chrome.jpg
Is het verder wel verstandig om alles dc gekoppeld te doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Rene_N schreef: di 28 dec, 2021 07:58 am Die weerstand na de loper zou ik er weer in doen (3k3)
Waarom is dat nodig? Bij de ingang heb ik 470R (laagohmig) en bij het muterelais 2k2 naar GND.
De uitgangen met elk een aparte 100 Ohm.
Ok, ga ik doen.
2x 220uf, niet 3x
Is 0,24Hz t.o.v. 0,33Hz (beide theoretisch) teveel van het goede?

Rene_N schreef: di 28 dec, 2021 08:37 am Oh ja, ik zou deze low pass filter toevoegen.
Waarom? Ik zie bij de orig. 280 wel 470nF en 1uF aan de ingang, maar liever heb ik daar niets. Dan zitten er namelijk géén C's in de signaalweg (behalve de feedbackloop). Bij o.a. een stel Denon POA-4400 monoblokken en een Yamaha M-2, zaten laatst zowel AC (2,2uF á 1uF C aan ingang) als DC (flat) ingangen (geen C aan ingang).
Is het verder wel verstandig om alles dc gekoppeld te doen?
Afgaand op een bron waar geen DC uitkomt en de DC beveiliging aan de uitgang, denk ik dat dit prima gaat.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door motoindo »

Salvador schreef: di 28 dec, 2021 13:54 pmWaarom? Ik zie bij de orig. 280 wel 470nF en 1uF aan de ingang, maar liever heb ik daar niets. Dan zitten er namelijk géén C's in de signaalweg (behalve de feedbackloop). Bij o.a. een stel Denon POA-4400 monoblokken en een Yamaha M-2, zaten laatst zowel AC (2,2uF á 1uF C aan ingang) als DC (flat) ingangen (geen C aan ingang).
Veiligheid. Alles beneden de pakweg 10hz is zowiezo onhoorbare luchtverplaatsing welke massa's vermogen je spreekspoelen in pompt. Als je daar geen voorzorgsmaatregelen tegen neemt is het vragen om problemen. Helemaal als iemand een pickup met een supermarkt persing opzet.

Zolang je een polypropyleen C gebruikt is de vervorming nihil, helemaal vergeleken met wat er verderop in de keten geproduceerd wordt.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door motoindo »

Subsonics : https://youtu.be/40oBLfGSdr4

Ook sommige Cd's hebben hier blijkbaar last van :

https://www.stereophile.com/content/sub ... e-notice-1
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

motoindo schreef: di 28 dec, 2021 15:24 pm
Salvador schreef: di 28 dec, 2021 13:54 pmWaarom? Ik zie bij de orig. 280 wel 470nF en 1uF aan de ingang, maar liever heb ik daar niets. Dan zitten er namelijk géén C's in de signaalweg (behalve de feedbackloop). Bij o.a. een stel Denon POA-4400 monoblokken en een Yamaha M-2, zaten laatst zowel AC (2,2uF á 1uF C aan ingang) als DC (flat) ingangen (geen C aan ingang).
Veiligheid. Alles beneden de pakweg 10hz is zowiezo onhoorbare luchtverplaatsing welke massa's vermogen je spreekspoelen in pompt. Als je daar geen voorzorgsmaatregelen tegen neemt is het vragen om problemen. Helemaal als iemand een pickup met een supermarkt persing opzet.

Zolang je een polypropyleen C gebruikt is de vervorming nihil, helemaal vergeleken met wat er verderop in de keten geproduceerd wordt.

Ok, I get it :) Ik zet er een high pass in bij 14,47Hz. Ik maak dan ''misbruik'' van de 50k potmeter en gebruik enkel een C van 220nF vóór het mute relais.
motoindo schreef: di 28 dec, 2021 15:35 pm Subsonics : https://youtu.be/40oBLfGSdr4
:o Ok, gewoon een rumble filter erin dus. Check.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Rene_N schreef: di 28 dec, 2021 07:58 am De uitgangen met elk een aparte 100 Ohm
Is dit echt aan te raden? Met per uitgang één 100 Ohm weerstand, heb ik als ik output 2 niet gebruik, een lege plek op de print óf een loshangende 100 Ohm weerstand aan de uitgang.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door motoindo »

Salvador schreef: di 28 dec, 2021 16:43 pm Ok, I get it :) Ik zet er een high pass in bij 14,47Hz. Ik maak dan ''misbruik'' van de 50k potmeter en gebruik enkel een C van 220nF vóór het mute relais.
Ik zou zelf voor 330n gaan waarmee je op ongeveer 10hz uitkomt, dit omdat volgens mij de laagste orgelpijp op 14hz zit 8-) Omdat je dan aan de ingang al een high pass op 10hz legt zou je de versterker zelf ook daar kunnen laten beginnen, het heeft immers niet zoveel nut iets te versterken wat je aan de ingang al afknijpt.

Zelf zou ik daarom ook experimenteren met C25 ~ 27 die dan flink in waarde naar beneden kunnen. Gebruik hiervoor de wizard op http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRlowkeisan.htm, als je daar 1K (r45) en 14.1uF (3 x 4u7 of 6 x 2u2 paralel) invult kom je uit op 11hz. Grootste voordeel is dan dat je op die plek mooie vierkante wima's van 4.7u kwijt kan die zich gehoormatig ook nog eens beter gedragen dan hun natte broertjes. Daarnaast ziet zo'n trosje wima'tjes er ook nog eens snoezig uit:


1ET400A-75deg-full-res.png

Goed bezig verder, mooi ontwerp :clap:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie