MFB P1 Pre amplifier

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Ik heb de versterking aangepast naar 16,67x. Ik wil nu met 150mVRMS in, een max output van circa. 2,5VRMS bereiken. Eens kijken hoever de volumeknop dan straks open moet. Aanpassen kan altijd nog. De feedbackweerstand van 4k7 is nu 15k geworden. C23/C63 is 18pF geworden.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Hans »

Salvador schreef: do 30 dec, 2021 20:40 pm Voor mij rest dan alleen nog de vraag welke weerstandswaarde ik het beste op de plek van R12 zou kunnen gebruiken. Nu zit daar een weerstand van 100k (0,6W MF) getekend. Dit is afkomstig uit een ontwerp van Hans en een stukje wat ik ooit voor de Jamo MFB 300 DC protectie heb gebruikt. De 100k weerstand zit normaal gesproken +15V aan vast. Nu wordt dat +40V. Ik weet, afgezien van dat de waarde waarschijnlijk een stuk hoger moet, ook niet welk vermogen de weerstand moet hebben. Op die plek ga ik nu uit van 0,6W (waar met 100k en +15V een 0,25W weerstand in mocht).
Als je R12 aan +40V hangt gaat T13 versneld hemelen. De maximale Vgs van een 2N7000 is 20V, en daar kun je het beste duidelijk onder blijven, b.v. 15V.
Als je die 100k aan een 15V spanning hangt is de maximale dissipatie in die weerstand 15*15/100000, zie de wet van Ohm. Als je dan een factor 10 overdimensioneert kun je nog steeds ruimschoots het kleinste model weerstand gebruiken.
Nu nog even iets bedenken om 15V te maken uit 40V, of gewoon de 15V gebruiken die je toch al hebt.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Goedenavond Hans,

Dankjewel! Ik heb het +15V gedeelte weer teruggeplaatst in de schema's. Die LM317HVH spanningsregelaars staan met een Fischer SKK510 TO5 (TO39) koelster ook wel leuk op de voedingsprint :) ;)

De nieuwe geactualiseerde schema's volgen aankomende week. De schema's zijn nu klaar voor de volgende stap: de footprints tekenen die ik nog niet heb.
Laatst gewijzigd door Salvador op zo 09 jan, 2022 22:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Hans »

Salvador schreef: zo 09 jan, 2022 20:58 pm Dankjewel! Ik heb het +15V gedeelte weer teruggeplaatst in de schema's. Die LM317HVH spanningsregelaars staan met een Fischer SKK510 TO5 (TO39) koelster ook wel leuk opde voedingsprint :) ;)
Als de 15V alleen is voor de spanning op R12 had je dat ook met 2 weerstanden vanuit de 40V kunnen doen, is heel veel goedkoper als een LM317 in een TO5 omhulling. En neemt minder plaats in op de print.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Hans schreef: zo 09 jan, 2022 21:48 pm
Salvador schreef: zo 09 jan, 2022 20:58 pm Dankjewel! Ik heb het +15V gedeelte weer teruggeplaatst in de schema's. Die LM317HVH spanningsregelaars staan met een Fischer SKK510 TO5 (TO39) koelster ook wel leuk op de voedingsprint :) ;)
Als de 15V alleen is voor de spanning op R12 had je dat ook met 2 weerstanden vanuit de 40V kunnen doen, is heel veel goedkoper als een LM317 in een TO5 omhulling. En neemt minder plaats in op de print.
Een spanningsdeler? (R1 1k8; R2 82k ?) Heb op dat gebied (spanning omlaag brengen zonder transistoren) nog niet zoveel ervaring. Ergens in een ver verleden volgens mij ooit wel eens zo een berekening gemaakt.

De +15V wordt ook gebruikt voor de automatic_on_delay (10uF elco). Gezien je punt wat betreft de max Vgs van 20V voor de 2N7000 FET, kan ik daar ook niet zomaar +40V op aansluiten.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door rob040 »

Hans schreef: zo 09 jan, 2022 21:48 pm Als de 15V alleen is voor de spanning op R12 had je dat ook met 2 weerstanden vanuit de 40V kunnen doen, is heel veel goedkoper als een LM317 in een TO5 omhulling. En neemt minder plaats in op de print.
Hans, dat staat haaks op de overkill filosofie en het esthetisch aspect wat meermaals genoemd is. :roll:
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Heb er vannacht nog eens over na zitten denken. Ja, estetisch zijn de TO5 spanningsregelaars wel interessant, de prijs in vergelijk tot de rest is redelijk ok en ook redelijk in lijn. Het enige waar ik nog een beetje mee zit, is het feit dat deze TO5 LM317HVH regelaars waarschijnlijk over een aantal jaren niet meer worden geproduceerd. Niet dat ze zomaar defect zullen raken, maar toch. Ze zijn nu al niet makkelijk verkrijgbaar. Misschien dat ik voor degenen die de printen van deze pre-amp willen gebruiken om een eigen pre amp te maken, de voedingsprint dusdanig maak, dat men kan kiezen tussen een LM317HVH spanningsregelaar of twee mox. 1W weerstanden.

Overigens is het leuke met deze pre amp dat men het zo duur kan maken als men zelf wil. Er is bijvoorbeeld veel keuzevrijheid in delen als de RCA sockets (tussen de 1,50€ en 110€ per paar), elco's en relais (Finder standaard, Finder 5um goud, of Schrack (TE connectivity)(goedkoop)),
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Hans »

Hier is een eenvoudige 15V oplossing die ook zou kunnen:
15V.png
Salvador's oorspronkelijke idee met een stabilisator kan natuurlijk ook. Trouwens er zijn veel betere (audiofiele) stabilisatoren als de LM317. Maar voor dit kleine beetje statische logica heeft dat, behalve misschien visueel, geen enkel nut.
Trouwens, bij het uitzoeken van een geschikte stabilisator is het nuttig om even in de gaten te houden dat de ingangsspanning binnen de Absolute Maximum ratings valt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Salvador »

Geweldig Hans, dankjewel!! Dat ga ik zeker implementeren. Kost, afgezien van de elco's en folie c's, een factor 40-60x minder dan de LM317HVH oplossing.
Hans schreef: ma 10 jan, 2022 14:49 pm Trouwens er zijn veel betere (audiofiele) stabilisatoren als de LM317.
Daar kom ik dan binnenkort het nieuwe (nog aan te maken) topic voor mijn 10'' Dayton sub even op terug. Ben daar wel benieuwd naar.
Trouwens, bij het uitzoeken van een geschikte stabilisator is het nuttig om even in de gaten te houden dat de ingangsspanning binnen de Absolute Maximum ratings valt.
Ja, daar had Sander mij bij het allereerste schema op geattendeerd. De standaard LM317 valt niet in de bruikbare marges. De HVH met max. +60V in wel, maar dat is een vreemde en kostbare exoot. Overigens ook in TO-3 verkrijgbaar, maar dan had ik eerder een 2N3055 genomen. Enfin, de LM317HVH laat ik nu vervallen. :)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: MFB P1 Pre amplifier

Bericht door Sandrowski »

Hans schreef: zo 02 jan, 2022 22:10 pm Als je R12 aan +40V hangt gaat T13 versneld hemelen.
Hetzelfde gaat gebeuren met T2 voor de inschakelvertraging... Daarnaast zijn T1, T14 en T54 voor de optredende dissipatie denk ik wat te krap bemeten.

Maar voordat we steeds stukjes schakeling los gaan behandelen, moeten we misschien eens kijken wat het issue is: Je hebt een voedingsspanning van 40V en de relais, DC beveiliging en inschakelvertraging kunnen daar niet zo goed tegen. Ergo, daarvoor hebben we een aparte, lagere voedingsspanning voor nodig. Ik ga er even van uit dat je de relais nog niet hebt gekocht en dat je de DC beveiliging en inschakelvertraging wil houden zoals ze zijn.

In dit geval moeten we kijken naar wat de meest praktische uitgangsspanning van de 'hulpvoeding' moet worden. De relais zijn te verkrijgen in 12 en 24V uitvoering, maar 24V is teveel voor de gate van de 2N7000. We kiezen dus voor 12V. Dat komt voor deze toepassing niet zo precies. De 12V uitvoering van de relais en de DC beveiliging / inschakelvertraging doen het prima op een spanning van zo rond de 12V. Of dat 10V of 15V wordt doet er niet zo toe. Voor deze toepassing hoeft de hulpvoeding dus geen bijzondere eisen te hebben, zolang de uitgansspanning maar enigszins stabiel is.

Dan moeten we kijken hoeveel stroom het ding moet kunnen leveren. De stroomopname van de DC beveiliging en de inschakelvertraging kan verwaarloosd worden tov de stroomopname van de relais. Volgens de datasheet van de Finder 30.22 neemt een enkel relais zo'n 16mA op. Er zijn maximaal 3 relais tegelijk actief: ingangsselectie, uitgangsrelais en het mute relais. In het ergste geval dus zo'n 50mA. Dat verdubbelen we om wat speelruimte te hebben.

Dus, we moeten een simpele redelijk stabiele voeding hebben met een uitgangsspanning van zo'n 12V bij een stroom van 100mA.

Ik zou de ingangsspanning voor die voeding niet afleiden uit de geregelde +40V, maar direct vanaf de filterelko's, dus de ongeregelde 50V. De schakeling die ik zou kiezen is een eenvoudige transistorregelaar, met een TIP112 darlington als regeltransistor. Die heeft een TO220 huisje wat het makkelijker maakt om de zo'n 5W aan dissipatie af te voeren:

dropper.png

De berekeningen zijn niet heel precies, maar m.i. goed genoeg voor deze toepassing. C2 is een beetje arbitrair en zorgt voor wat extra spanningsstabiliteit bij het omschakelen van de relais. Waarde is niet zo schokkend belangrijk en je kunt 'm ook weglaten.
Je kunt deze schakeling (of een variant daarop) toevoegen aan de voeding voor elk kanaal. Daarmee kunnen T1, T14, T54 met aanverwante onderdelen vervallen. De DC beveiliging e.d. kun je dan ongewijzigd toepassen.

Oh ja, deze schakeling is niet kortsluitvast, kortsluiten = 50V op de uitgang!. Voor inbouw in een apparaat niet zo erg.

Als ik ergens een fout heb gemaakt, laat 't vooral weten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Sander
Plaats reactie