Eenvoudige voorversterker

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Eenvoudige voorversterker

Bericht door Hans »

In mijn werkkamer had ik een bejaarde en goed werkende Philips 209 in gebruik. Echter, een 209 heeft geen koptelefoon uitgang, wel een aantal dingen die ik nooit gebruik.
Wat ik wilde hebben was een V.V. met een enkele ingang, het ingangssignaal komt op mijn werkkamer altijd uit een D/A converter, een koptelefoon uitgang en een uitgang voor mfb boxen. Oftewel, toonregeling is niet nodig, ingangsselector is niet nodig, balansregelaar gebruik ik ook nooit, gebruik wel eens de mono schakelaar die moest er dus wel op.

In dit bericht staan wat fotos van hoe het is geworden.


Van voren:
P9010601-b.png

Van achteren:
P9010602-b.png
Het kastje komt van de Modushop, de voor en de achterkant van JLCPCB.


De binnenkant:
P9010604-b.png

De voorkant en de achterkant:
P9010607-b.png
Een mooier alternatief is een gegrafeerde alu frontplaat, maar gemaakt van zwart pcb materiaal is het nog net niet gratis en voor eigen gebruik vind ik het goed zat.

Morgen het schema met wat achtergronden bij de keuzes die ik heb gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Hans
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door Hans »

Zoals een paar van jullie al dachten ben ik voor de versterker begonnen met een eindtrap met BD137/BD138, aangestuurd door een als integrator geschakelde opamp. De gesimuleerde resultaten daarvan waren best goed.
Maar een eindtrap met MOS-fets gaf duidelijk betere resultaten. Nadeel daarbij is alleen dat je veel uitsturingsruimte verliest door de Vgs. Dat is natuurlijk op te lossen met wat extra spul in de voeding en/of wat bootstrap trukjes.
Verder ben ik aan het kijken geweest naar beschikbare IC oplossingen voor koptelefoonversterkers. Het mooiste (naar smaak zout toevoegen ;) ) wat ik op dat gebied tegenkwam was de BUF634 en zijn opvolger de LME49600 van TI. Samen met de OPA2209 opamp gaf dat in de simulaties de beste resultaten. Iets als een Dtot in de buurt van 1ppm bij volle uitsturing, en < 0.1ppm op normale luister niveaus. Dat werd het dus.

Een probleempje voor een koptelefoon versterker is dat voor een bepaalde geluidsdruk de uitgangsspanning van de versterker sterk afhankelijk is van de impedantie van de gebruikte koptelefoon, meestal is die impedantie iets tussen 32 Ohm en 600 à 800 Ohm. En ik wil zowel 30 à 50 Ohm koptelefoons als mijn 660 Ohm koptelefoon kunnen gebruiken.
Naast aparte versterkers en volumeregelaars voor mfb en voor koptelefoon is een extra 2 à 4 standen schakelaar om de koptelefoon gevoeligheid in te stellen een mogelijke oplossing voor dat probleem. Om het eenvoudig te houden en omdat het primair voor eigen gebruik is heb ik dat alles niet gedaan, het grote verschil in de stand van de volumeregelaar tussen gebruik met de mfb boxen en de 600 Ohm koptelefoon vind ik niet zo erg, heeft geen invloed op de geluidskwaliteit.

De printen komen van JLCPCB met de meeste smd componenten door hun gemonteerd. De OPA2209 en de LME49600 heb ik zelf gemonteerd, had JLCPCB niet op voorraad, de 2209 had ik liggen en TME had/heeft de LME49600 op voorraad.


Schema:
VV-1.kicad.sch-col.jpg

Print:
P9010611-a.jpg

Schema connectorprintje:
Back-pcb.kicad_sch.jpg

Connectorprintje en connectortype:
P9010608-b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Rene_N
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1683
Lid geworden op: di 11 nov, 2014 10:01 am
Locatie: Breukelen

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door Rene_N »

Mooi gemaakt, uitgezocht en ontworpen. :thumbup:
rob040
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 07 nov, 2014 16:01 pm

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door rob040 »

Hi Hans,

Mooi stukkie werk! Die frontplaatjes van zwart PCB is erg mooi en inderdaad spaart het een hoop geld.
Eén klein dingetje, geen loudness, ben je daar geen voorstander van?

Groeten, Rob.
Mijn PCB's zijn groen, dat is mijn bijdrage aan het milieu.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door Hans »

rob040 schreef: vr 02 sep, 2022 21:08 pmEén klein dingetje, geen loudness, ben je daar geen voorstander van?
Klopt, loudness gebruik ik nooit. Zit daarom voor mijn gebruik in de hoek van overbodig spul.
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door motoindo »

Pcb's maken geweldige frontjes inderdaad 😎

grown.up.photo.2021.11.05.jpg

En als je aan de achterkant een paar van deze er tegenaan soldeert heb je meteen een mooie oplossing om er een printje achter te draaien:

-1905126554-1385811797.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Fotohuis
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 feb, 2017 14:46 pm
Locatie: R'stein soms Mykolayiv
Contacteer:

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door Fotohuis »

Mooie oplossingen. Ik ben ook met een soort kopie 209 bezig maar dan weer met mijn eigen eisen voor op een 544 MFB systeem. Wel met een selector 4 ingangen (gekocht) met een Phono-RIAA en een S.U.T. voor M.C. elementen en toon regeling: Bass, Mid, High en Tone defeat. Alps Blue potmeter voor de volume regeling en uitgevoerd met NE5532 opamps. Het electronica gedeelte is nu klaar. Het inbouwen moet ik nog over na denken. Ik heb al > 1 jaar een mooie compacte Alu kast van Ali-E er voor liggen.
22RH544/79R+743, 22GA312+GP401, 212+GP412mk2, 222+ Ortofon MC-3 Turbo, dual RIAA eigen bouw, CD204, N4511, N4450+Visaton Solo-9, N2521.NAD C352+FB820. 550+Teufel U.20mk2. CDF200, FA911, FC931. 22RH426, 489.
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door Sandrowski »

Interessante RCA connector... Ali?
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door motoindo »

Sandrowski schreef: za 24 sep, 2022 08:55 am Interessante RCA connector... Ali?
Geen fijne chassis delen, maken slecht kontakt met de standaard rean tulpen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Eenvoudige voorversterker

Bericht door Hans »

Sandrowski schreef: za 24 sep, 2022 08:55 am Interessante RCA connector... Ali?
Inderdaad, die van ali.

motoindo schreef: za 24 sep, 2022 09:03 am Geen fijne chassis delen, maken slecht kontakt met de standaard rean tulpen.
Geen ervaring met Rean tulpen, werkt probleemloos met het spul wat ik hier heb.
Groeten,
Hans
Plaats reactie