Waar zijn we mee bezig ?

Plaats reactie
flamingbeatz
MfbLabs Gebruiker

Re: Waar zijn we mee bezig ?

Bericht door flamingbeatz »

Yes inderdaad, nogmaals dank!

Goeie vragen, dit waren inderdaad belangrijke ontwerp aspecten.

Wat je schrijft klopt helemaal. De ruimte voor de conus vormt de voorste kamer, en de gaatjes kun je samen zien als de poort. Alleen is het in mijn geval het doel zo min mogelijk bandpass werking te krijgen omdat dit anders zal zorgen voor afrol aan de bovenkant waar de tweeter nog niet kan overnemen.

De technische insteek is als volgt:
  • De woofers zijn zo dicht mogelijk tegen de wand van de waveguide geplaatst zodat de "poort" zo kort mogelijk wordt, en daardoor de bandpass afrol aan de bovenkant hoger.
  • De kamer voor de woofer is zo klein mogelijk gemaakt, de voorste wand ligt op ongeveer xmax afstand en het conus profiel wordt gevolgd. Ook dit zorgt voor een hogere bandpass afrol aan de bovenkamt.
  • Er is veel poort oppervlak nodig om de bandpass werking te verminderen. Een relatief groot gat zoals Danley dat doet zal zorgen voor verstoring in het hoog. Het poortoppervlak is verdeeld over meerdere kleine gaatjes zodat het hoog deze gaatjes niet "ziet". Ook de vorm en plek van de gaatjes is zo gekozen om minimaal invloed te hebben op het hoog. Zo vind de sturing in het uiterste hoog voornamelijk al plaats diep in de waveguide bij de "throat". Bij deze frequenties zijn de golflengtes klein en zal een kleine verstoring in de vorm al kunnen zorgen voor diffractie. Daarom start het gaatjespattroon iets uit buiten de throat waar ze iets minder van invloed zijn, en is het pattroon als een ruit gevormd zodat de golf niet overal tegelijk een verstoring in de vorm tegen komt.
De term proximity effect ken ik niet in luidsprekers, maar ik kan mij voorstellen wat ermee bedoeld wordt. Zou je deze eens willen toelichten?
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Betreffende nearfield/proximity effect, had daar wat over gelezen in een boek, kan op het internet er weinig over vinden mbt luidsprekers.
Als je kijkt naar een spinorame en in-room response dan is een ideale curve een aflopende. Ga je nu nearfield luisteren dan wordt de direct response dominant en early reflections minder. Maw de luidspreker gaat te "bright" klinken. Tenminste dat is mijn gedachtegang
flamingbeatz
MfbLabs Gebruiker

Bericht door flamingbeatz »

En het NCXX2MP control bord ontwerp is ook bijna klaar. Morgen alles nog een keer goed nalopen en dan bestellen. Deze is met voornamelijk 0603, SOIC en SOT-23 getekend, dus zelf met de preheater en heteluchbout bakken.

Het bordje kan d.m.v. logica IC's de PSen inschakelen als alles in orde is, ook temperatuur wordt in de gaten gehouden. De unmute komt er netjes vertraagd achteraan.
Als een externe MCU/DSP gebruikt wordt, dan kan mute en PS enable naar extern geschakeld worden. De outputs van de logica IC's zijn dan beschikbaar op pinnen om I/O's op de MCU te besparen.
Front.png
Back.png
Rene_N schreef: wo 30 aug, 2023 08:24 am Betreffende nearfield/proximity effect, had daar wat over gelezen in een boek, kan op het internet er weinig over vinden mbt luidsprekers.
Als je kijkt naar een spinorame en in-room response dan is een ideale curve een aflopende. Ga je nu nearfield luisteren dan wordt de direct response dominant en early reflections minder. Maw de luidspreker gaat te "bright" klinken. Tenminste dat is mijn gedachtegang
Om nog terug te komen op het laatste. Ik had juist het idee om de "sweet spot" te vergroten door ervoor te zorgen dan de on en off-axis response op elkaar lijken, maar off-axis vooral overall zachter. Vandaar de keuze voor cardioide/constant directivity etc. De ruimte zal inderdaad minder bijdragen en de bekende toenemende optelling naar het laag toe zal ontbreken. Dit kan de speaker "bright" laten klinken, maar dan heb ik in ieder geval minder last van de front/side wall early reflections. Het tonale karakter kan ik zo nodig weer bijstellen in de DSP van de speaker.

De Linkwitz LX521 had trouwens een soortgelijk concept, maar dan met figure 8 i.p.v. cardioide. De nulls naar de zijkanten gericht i.p.v. naar achteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie