David schreef:govie schreef:Van de audiomarkt heb ik geen verstand, maar met sensoren onderbouwd door patenten/octrooien kan je meerdere markten en/of marktpartijen bedienen. Ik zie wel mogelijkheden voor marktpartijen om dit soort sensoren gewoon aan te leveren aan grote joekels, maar dan moet je wel dat ontwerp juridisch kunnen afbakenen.
Het takes dus wel more than 1 big fish.
De techniek van sensoren en hoe die toe te passen is behoorlijk vrij toegankelijk dus zie die big fish maar eens te vangen eens die interesse heeft.
Ik zeg wat me te binnen schiet. Can't beat them, join them in de goede zin van het woord!
Als een bedrijf klantgericht denken (dus als een grootschalige boxenpoepert): dus dat je vantevoren al nadenkt over wat het USP is van het mfb-concept dat je verkoopt en hoe je dat aan de doelgroep van de boxenpoepert kan marketen omdat het hun wat uitmaakt, dat je het produkt makkelijk gereintegreerd kan worden in het ontwerpproces, dat de beslissingenbevoegden er vaak een go geven, dat het seriematig fabricagetechnisch goed doordacht is, je leveringszekerheid moet goed zijn en de kwaliteit van de produkten moet voldoen aan de eisen die worden gesteld en dat is altijd een flinke uitdaging. Als je van niets begint dan is dat niet om te doen als je doelgroep een grote joekel is.
Misschien ben je daarom beter af als MFB community om het concept mfb te laten integreren in het onderwijs op de TU delft of eindhoven. Je kunt daar mooi projectonderwijs mee vullen. Uiteindelijk gaan dan jongetjes en meisjes lekker hobbyen en langzaam zijn er van die fanatieklingen die daar op gaan voortborduren en dus gaan afstuderen bij speakerfabrikanten en audiobrands. Zo infecteren ze de hive van binnen uit als parasieten!
Maar even serieus, het is opzich marktetingtechnisch wel "sexy" hoor MFB. Want ik had er nog nooit van gehoord totdat ik het dit jaar tegenkwam en ik kreeg gelijk een warm gevoel van binnen omdat het me deed denken aan regeltechniek van vroeger met pi en pid sturing. Leuk man! Daarom denk ik ook dat het wel sexy te maken is voor jan modaal (en juist niet de audiofiel). Gewoon grote series draaien en een kosten effectief produkt aan de man brengen. Maar een techneut denkt niet als een doelgroep. Misschien is het ook wel zo dat je alleen mfb kan verkopen aan de consument als men kan zien dat het werkt op het produkt thuis ind e woonkamer. ATP-X heeft in principe hetzelfde probleem, dat ik niet kan zien of atpx aanstaat en goed functioneert en ik dus geniet van betere audiokwaliteit. Wordt ik nou genept of niet? Snap je. Ik betoog hier dus eigenlijk een manier om de consument mfb ook visueel te laten ervaren zoals VUmeters op versterkers (wat in principe niet nodig is voor de werking). Als je het meer sexy maakt voor jan modaal en trien nooitgezien, dan kopen ze het wel. Zie het als de ventilatormarkt voor computers, tegenwoordig overal van die domme leds in, zelfs waterkoeling in pc's met meer geluidsniveau tot gevolg en toch wil jan modaal het. Ze willen het zien en ervaren en andere kunnen zeggen: "kijk ik heb waterkoeling en een disco in mijn computer"! Dus misschien moet er naast MFB, ook een laagdrempelig visuele indicator komen die jan modaal aanspreekt en begrijpt in een oogopslag (dus niet in V/A/HZ maar in een waardeschaal die men op gevoel kan interpreteren), dit indicatieconcept zal dan op iedere mfb speaker moeten komen.
Nogmaals atp-x heb precies hgetzelfe probleem, technisch beter maar komt niet van de grond want niemand ervaart een verschil. Maar ervaren doe je ook met je ogen, daar gaat het om. Ze zoeken een tweede bevestiging, ik in ieders geval wel anders komt er geen atp-x iems in huis hiero, ik wil weten hoe goed het werkt.
Daarom zijn marketingafdelingen ook zo belangrijk, zoveel mooie technieken sneuvelen tijdens ontwikkeling omdat men niet nadenkt over hoe de doelgroept het zou willen consumeren. Marketing is een vak net als techniek en het vult elkaar aan.