Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 937
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 20:35 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Salvador »

RMSAcoustics schreef:
Salvador schreef:Een echt te krappe behuizing zorgt voor onrustiger laag naar mijn mening, stress in de weergave, druk, teveel gezwoeg, niet luchtig genoeg.
Hi Salvador,
Mooi voorbeeld van de invloed van marketing. Helaas zeggen die termen mij als technicus niets, althans voor een technisch ding dan. Ik kan moeilijk valium voorschrijven voor je speakers. :) t
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat resonanties minder goed gedempt zijn en dat de versterker te snel clipt.
Is die waarneming niet uit de tijd dat je je regelaar nog nauwelijks goed had afgestemd? Na de discussie in de open-loop draad had je een behoorlijke verbetering bereikt. Ik zou dat eens in een kleiner kastje herhalen en dan zul je zien dat het weinig uitmaakt.
Bij mijn subs is 12 liter voor 10" en 18 liter voor 12" geen enkel probleem zolang je er maar genoeg vermogen tegenaan gooit en de driver dat kan hebben.
Hi Rob,

Die vergelijking heb ik gemaakt tussen de oude 544's en mijn in 2016/2017 gebouwde vierweg MFB speaker, met de bouwblokken van Hans en een AD8067/MFB woofer, daar gebruik ik circa 15-16 Liter. Natuurlijk helpen de uitstekende bouwblokken en mijn aparte voeding voor het laag ook mee. De 587 vind ik in het laag ook prettiger, luchtiger. Ook met Piet zit ik redelijk op een lijn en was hij het met mij eens dat een iets grotere klankkast (rond 15 Liter) i.c.m. een 8'' woofer beter klinkt en presteert. Mijn eigen Wavecor MFB woofer heb ik niet in die vergelijkende mening meegenomen, het zou goed kunnen kunnen dat met een geoptimaliseerde loopgain ik dat verschil veel minder zal of kan waarnemen, een mooie test voor straks in het najaar, zodra ik met de 10'' subs ga beginnen ;)

@Sander, je zou ook voor een alles in één oplossing kunnen gaan, hoge kwaliteit, maar toch verhoudingsgewijs voor wat het kan, betaalbaar. De Oppo UDP205 is een bluray (4K), DVD, SACD, CD en DAC player in één, met volumeregeling via de AB.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door govie »

ds23man schreef:Ach, mensen moeten eens ophouden te denken dat ze rijk kunnen worden in de hifi handel. Vroeger kon dat nog, tegenwoordig gaat het nog alleen maar over ramsjproducten in grote aantallen.....

Ik loop nu allang genoeg mee in de hifi en pro audio scene om te weten dat een karig belegd boterhammetje toch wel de max is met maximale inspanning.....
Van de audiomarkt heb ik geen verstand, maar met sensoren onderbouwd door patenten/octrooien kan je meerdere markten en/of marktpartijen bedienen. Ik zie wel mogelijkheden voor marktpartijen om dit soort sensoren gewoon aan te leveren aan grote joekels, maar dan moet je wel dat ontwerp juridisch kunnen afbakenen.
Ik weet nog van de ontwikkeling van de HR ketel door nefit heeft gezorgd dat nefit 75% van de cv markt pakte en zo kan ik nog 10 voorbeelden noemen. Dus wie het eerst komt wie het eerst maalt is niet uitzonderlijk in een competitieve markt en misschien neemt MFB wel een vlucht, want theoretisch staat het als een huis, het lijkt me vooral een kosten/baten verhaal voor de marketingafdelingen van de diverse fabrikanten.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door David »

Tegenwoordig doet geluidskwaliteit er voor het grote publiek niet meer toe.

Het overal beschikbaar hebben van je muziek aanbod, dat is wat er toe doet, tegenwoordig. Gemakkelijk ergens herrie uit laten komen ook.

Het gros van de tegenwoordige opnamen is ook slecht. Hoewel de techniek enorm vooruit is gegaan zijn de beste opnames de vorige eeuw gemaakt. Er zijn tegenwoordig ook wel goeie, maar dan moet je goed zoeken.

Goeie speakers zijn een niche markt en ik vind persoonlijk dat er daarin te veel onzin wordt verkocht onder de noemer "high end" door zogenaamde "audiofielen". Ik zal misschien wat mensen op de tenen trappen, da's natuurlijk niet de bedoeling, ik wil vooral wat generaliseren. Niet afkraken.

Er zijn ook echte high end speakers die door vakmensen en kenners worden ontwikkeld en vermarkt, maar je moet niet zomaar een willekeurige winkel binnen rennen.

Het grote geld verdienen met speakers is denk ik zoals ds23man al zegt, niet zo eenvoudig. In luidsprekers is er geen competitieve markt. Da's het hele probleem.
Yeah party on with MFB DSP!
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door govie »

ik vind jullie allemaal wel heel pessimistisch als ik eerlijk ben. All it takes is 1 big fish.
Gebruikersavatar
David
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 2401
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:01 pm
Locatie: Utrecht

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door David »

govie schreef:Van de audiomarkt heb ik geen verstand, maar met sensoren onderbouwd door patenten/octrooien kan je meerdere markten en/of marktpartijen bedienen. Ik zie wel mogelijkheden voor marktpartijen om dit soort sensoren gewoon aan te leveren aan grote joekels, maar dan moet je wel dat ontwerp juridisch kunnen afbakenen.
Het takes dus wel more than 1 big fish.

De techniek van sensoren en hoe die toe te passen is behoorlijk vrij toegankelijk dus zie die big fish maar eens te vangen eens die interesse heeft.
Yeah party on with MFB DSP!
govie
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 20 sep, 2018 18:12 pm

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door govie »

David schreef:
govie schreef:Van de audiomarkt heb ik geen verstand, maar met sensoren onderbouwd door patenten/octrooien kan je meerdere markten en/of marktpartijen bedienen. Ik zie wel mogelijkheden voor marktpartijen om dit soort sensoren gewoon aan te leveren aan grote joekels, maar dan moet je wel dat ontwerp juridisch kunnen afbakenen.
Het takes dus wel more than 1 big fish.

De techniek van sensoren en hoe die toe te passen is behoorlijk vrij toegankelijk dus zie die big fish maar eens te vangen eens die interesse heeft.
Ik zeg wat me te binnen schiet. Can't beat them, join them in de goede zin van het woord!

Als een bedrijf klantgericht denken (dus als een grootschalige boxenpoepert): dus dat je vantevoren al nadenkt over wat het USP is van het mfb-concept dat je verkoopt en hoe je dat aan de doelgroep van de boxenpoepert kan marketen omdat het hun wat uitmaakt, dat je het produkt makkelijk gereintegreerd kan worden in het ontwerpproces, dat de beslissingenbevoegden er vaak een go geven, dat het seriematig fabricagetechnisch goed doordacht is, je leveringszekerheid moet goed zijn en de kwaliteit van de produkten moet voldoen aan de eisen die worden gesteld en dat is altijd een flinke uitdaging. Als je van niets begint dan is dat niet om te doen als je doelgroep een grote joekel is.
Misschien ben je daarom beter af als MFB community om het concept mfb te laten integreren in het onderwijs op de TU delft of eindhoven. Je kunt daar mooi projectonderwijs mee vullen. Uiteindelijk gaan dan jongetjes en meisjes lekker hobbyen en langzaam zijn er van die fanatieklingen die daar op gaan voortborduren en dus gaan afstuderen bij speakerfabrikanten en audiobrands. Zo infecteren ze de hive van binnen uit als parasieten! :shock: :lol:

Maar even serieus, het is opzich marktetingtechnisch wel "sexy" hoor MFB. Want ik had er nog nooit van gehoord totdat ik het dit jaar tegenkwam en ik kreeg gelijk een warm gevoel van binnen omdat het me deed denken aan regeltechniek van vroeger met pi en pid sturing. Leuk man! Daarom denk ik ook dat het wel sexy te maken is voor jan modaal (en juist niet de audiofiel). Gewoon grote series draaien en een kosten effectief produkt aan de man brengen. Maar een techneut denkt niet als een doelgroep. Misschien is het ook wel zo dat je alleen mfb kan verkopen aan de consument als men kan zien dat het werkt op het produkt thuis ind e woonkamer. ATP-X heeft in principe hetzelfde probleem, dat ik niet kan zien of atpx aanstaat en goed functioneert en ik dus geniet van betere audiokwaliteit. Wordt ik nou genept of niet? Snap je. Ik betoog hier dus eigenlijk een manier om de consument mfb ook visueel te laten ervaren zoals VUmeters op versterkers (wat in principe niet nodig is voor de werking). Als je het meer sexy maakt voor jan modaal en trien nooitgezien, dan kopen ze het wel. Zie het als de ventilatormarkt voor computers, tegenwoordig overal van die domme leds in, zelfs waterkoeling in pc's met meer geluidsniveau tot gevolg en toch wil jan modaal het. Ze willen het zien en ervaren en andere kunnen zeggen: "kijk ik heb waterkoeling en een disco in mijn computer"! Dus misschien moet er naast MFB, ook een laagdrempelig visuele indicator komen die jan modaal aanspreekt en begrijpt in een oogopslag (dus niet in V/A/HZ maar in een waardeschaal die men op gevoel kan interpreteren), dit indicatieconcept zal dan op iedere mfb speaker moeten komen.
Nogmaals atp-x heb precies hgetzelfe probleem, technisch beter maar komt niet van de grond want niemand ervaart een verschil. Maar ervaren doe je ook met je ogen, daar gaat het om. Ze zoeken een tweede bevestiging, ik in ieders geval wel anders komt er geen atp-x iems in huis hiero, ik wil weten hoe goed het werkt.
Daarom zijn marketingafdelingen ook zo belangrijk, zoveel mooie technieken sneuvelen tijdens ontwikkeling omdat men niet nadenkt over hoe de doelgroept het zou willen consumeren. Marketing is een vak net als techniek en het vult elkaar aan.
Hans
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 19 jun, 2014 14:25 pm
Locatie: Ach(t)

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Hans »

Interessante gedachtes :-D
Je beschrijft heel aardig wat Philips in de jaren 70 heeft gedaan. Daar zijn toen een paar series producten uit gekomen, de 22RH532, 22RH541, 22RH544, 22RH545, 22AH585 586 587, dat zijn ze denk ik. En toen was het over, er was steeds minder interesse in deze producten en dus werden er geen opvolgers meer ontwikkeld en was het uit met de pret.
Er zijn dus al wat dingetjes gedaan op het gebied van MFB met redelijke aantallen geproduceerde apparaten. Maar misschien is het nu wel anders....
Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 1119
Lid geworden op: ma 27 apr, 2015 13:03 pm
Locatie: 't Darp

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door Sandrowski »

Hans schreef:Maar misschien is het nu wel anders...
Wat in elk geval anders is, is dat de markt voor actieve speakers een stuk groter is nu. Ik heb onlangs gepoogd mijn oude Mission speakers te verkopen en ik heb ik weet niet hoe vaak de vraag gehad of "je die ook direct op de computer kunt doen", of "kan me telefoon daar ook mee ferbinden [sic]"

Er is een redelijke markt voor relatief kleine bluetooth- en smart speakers en naast DSP lijkt MFB me daarbij een ideale combinatie om die dingen toch goed te laten klinken. De DIY markt is niet zo heel groot denk ik. Zelfs al zouden er kant en klare woofers met sensor te koop zijn, het zelf bouwen van de elektronica is voor velen denk ik een brug te ver... Als je de DIY markt wilt aanspreken moet je echt met een bouwpakketje komen.
Groet,
Sander
Gebruikersavatar
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Berichten: 982
Lid geworden op: zo 27 sep, 2015 11:21 am
Contacteer:

Re: Benefit of Feedbacked Speakers

Bericht door motoindo »

govie schreef:Ik betoog hier dus eigenlijk een manier om de consument mfb ook visueel te laten ervaren zoals VUmeters op versterkers (wat in principe niet nodig is voor de werking). Als je het meer sexy maakt voor jan modaal en trien nooitgezien, dan kopen ze het wel.
Het oog wil ook wat, valt wel wat voor te zeggen natuurlijk al denk ik dat het formaat al voldoende prikkelend kan zijn :shock: 30hz uit 4 liter wordt tijdens demo's al als redelijk sexy ervaren :ugeek:
Sandrowski schreef:Als je de DIY markt wilt aanspreken moet je echt met een bouwpakketje komen.
Ah, een labs schoenkadootje 8-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Plaats reactie